EVGA 1080 Ti Kingpin eller 1080 sli?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Arctic silver funkar utmärkt!

https://www.komplett.se/product/755464/datorutrustning/pc-kom...

Om du ska beställa från komplett.

Har Artic silver hemma när man monterade EVGA CLC 280
Tack så mycket vännen, vart jätte nyfiken får man ned ca 5 grader om jag lägger Artic silver?

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Har Artic silver hemma när man monterade EVGA CLC 280
Tack så mycket vännen, vart jätte nyfiken får man ned ca 5 grader om jag lägger Artic silver?

Ingen aning alls, men det brukar göra göra iaf några grader då pastan som sitter på från början brukar vara mer än väl tilltaget vad gäller mängd.

Permalänk
Medlem

@anon254573: Ska du inte klocka det på LN så finns det inte mycket anledning till att köpa Kingpin över något annat Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen aning alls, men det brukar göra göra iaf några grader då pastan som sitter på från början brukar vara mer än väl tilltaget vad gäller mängd.

Har inte det testats in i leda redan och påvisats att såvida inte pastan du sätter på är mycket bättre än den gamla rakt av så kommer inte för mycket ge ett annat resultat än lagom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Tycker personligen ser fett bra ut med 2 kort i riggen med

Det håller jag däremot verkligen med om

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Har inte det testats in i leda redan och påvisats att såvida inte pastan du sätter på är mycket bättre än den gamla rakt av så kommer inte för mycket ge ett annat resultat än lagom?

Pastan dom använder är det ofta inte nåt fel på, men många gånger använder dom alldeles för mkt.

Svårt att säga att det är på det ena eller det andra sättet, det är nog olika på olika kort. Men för det mesta har det nog mer med monteringen och mängden att göra än kvalitén på själva pastan. Min erfarenhet är iaf att det brukar hjälpa, men väldigt lite förstås.

Permalänk
Inaktiv

Leveransen har kommit men ska skicka tillbaka EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Gaming som kostade 8399kr fick byta ut kortet mot
Elite istället då dem har kampanj på kortet från 8999:- till 8299:-. Men fick dock lägga ett nytt order och fick betala men får mina pengar tillbaka när första kortet kommit tillbaka till dem.

Lite pådrag men kanske värt det då Elite kortet har 12Ghz och Gaming har 11Ghz.
Hoppas man får kortet senast på onsdag eller torsdag. Återkommer.

Edit: Fanns 4 kort i lager kl 09.00, när man köpte var det 2 kort kvar och nu är det helt slut och annonsen är till och med borta

Permalänk
Inaktiv

Japp då fick man hem EVGA GTX 1080 Ti Elite.
Haft Strix, X Gaming, Armor 2 till men måste säga EVGA ICX är nånting jag måste rekommendera. Sjukt fin kort, ingen coilwhine på kortet alls också rätt tyst!
Jag kör med aggressiv fläkt kurva oftast när jag har OC mode på. Har inte hunnit testa så mycket men kör stabilt 300+ på memory samt 85+ på core. Minns jag rätt så kommer jag upp till 2075 i core men går ner sig till mellan 2050-2037.
Fick 31201 i graficscore på 3Dmark Firestrike.

Full load utan OC har jag 57 grader med OC ca 60-62 grader. Då har jag ställt in fläkten på 45%, minns inte hur mycket RPM de va på men hörs knappt iallafall.

Sjukt nöjd med kortet absolut de bästa kortet enligt mig i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Pastan dom använder är det ofta inte nåt fel på, men många gånger använder dom alldeles för mkt.

Svårt att säga att det är på det ena eller det andra sättet, det är nog olika på olika kort. Men för det mesta har det nog mer med monteringen och mängden att göra än kvalitén på själva pastan. Min erfarenhet är iaf att det brukar hjälpa, men väldigt lite förstås.

Det går i princip inte att lägga för mycket pasta på en GPU dock, var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Japp då fick man hem EVGA GTX 1080 Ti Elite.
Haft Strix, X Gaming, Armor 2 till men måste säga EVGA ICX är nånting jag måste rekommendera. Sjukt fin kort, ingen coilwhine på kortet alls också rätt tyst!
Jag kör med aggressiv fläkt kurva oftast när jag har OC mode på. Har inte hunnit testa så mycket men kör stabilt 300+ på memory samt 85+ på core. Minns jag rätt så kommer jag upp till 2075 i core men går ner sig till mellan 2050-2037.
Fick 31201 i graficscore på 3Dmark Firestrike.

Full load utan OC har jag 57 grader med OC ca 60-62 grader. Då har jag ställt in fläkten på 45%, minns inte hur mycket RPM de va på men hörs knappt iallafall.

Sjukt nöjd med kortet absolut de bästa kortet enligt mig i marknaden.

Jag fortsätter bolla för AiO-vattenkylning som faktiskt fungerar klockrent.

Se min recension till gigabytes waterforce 1080ti
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4391067

Har inte moddat bios eller något, känner verkligen inget behov av det. Men det går säkerligen att göra, men tror knappast man får ut många Mhz till då jag inte sett ett enda 1080ti klocka speciellt mycket högre än mitt.

Då kör jag ändå med standardfläkten, skulle vara ännu tystare om man bytte till en fläkt av högre kvalité, dock lite svårare att ansluta den till grafikkortet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Jag fortsätter bolla för AiO-vattenkylning som faktiskt fungerar klockrent.

Se min recension till gigabytes waterforce 1080ti
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4391067

Har inte moddat bios eller något, känner verkligen inget behov av det. Men det går säkerligen att göra, men tror knappast man får ut många Mhz till då jag inte sett ett enda 1080ti klocka speciellt mycket högre än mitt.

Då kör jag ändå med standardfläkten, skulle vara ännu tystare om man bytte till en fläkt av högre kvalité, dock lite svårare att ansluta den till grafikkortet.

Jag ändrade min bios på kortet till OC, ända som ändrar sig antar jag är Power Target från 117% till 127%. Min fråga är vad gör egentligen Power Target att få de lilla extra boosten i core??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Jag ändrade min bios på kortet till OC, ända som ändrar sig antar jag är Power Target från 117% till 127%. Min fråga är vad gör egentligen Power Target att få de lilla extra boosten i core??

De är typ att om du överklockar o kortet används till 100% så kan power target nå upp till gränsen, o då tvingas frekvensen ned igen för att den ska ha ström till det den behöver göra. Högre power target så försvinner den risken

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Det går i princip inte att lägga för mycket pasta på en GPU dock, var min poäng.

Nä det ska mkt till, min personliga erfarenhet är dock att ett byte av pasta oftast hjälper några grader iaf.

Permalänk
Inaktiv

Blev jätte nyfiken över en sak. Jag har ett 1080 Ti FTW3 Elite och Elite har 12.000 Mhz memory,
min fråga ifall jag skulle skaffa ett kort till i framtiden med ett kort som 1080ti med 11.000 mhz memory vilket många 1080ti korten har, få kort som har 12k Mhz vad händer då? Antar att det funkar men hur kommer det att köras på memory??

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Blev jätte nyfiken över en sak. Jag har ett 1080 Ti FTW3 Elite och Elite har 12.000 Mhz memory,
min fråga ifall jag skulle skaffa ett kort till i framtiden med ett kort som 1080ti med 11.000 mhz memory vilket många 1080ti korten har, få kort som har 12k Mhz vad händer då? Antar att det funkar men hur kommer det att köras på memory??

Det kortet med lägst klock kommer begränsa prestandan. Det kommer funka men du kommer få prestanda som om båda hade 11Ghz minnen om du kör det ena i 11Ghz osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Det kortet med lägst klock kommer begränsa prestandan. Det kommer funka men du kommer få prestanda som om båda hade 11Ghz minnen om du kör det ena i 11Ghz osv.

Ojjj! Då får mqn hitta ett kort som har 12 Ghz och vill ha samma kort också.
Inte värt o spendera 8-9k för samma kort för sli.
I framtiden lär man hitta svårt ett beg Elite kort )))

Aja surt men men