Köpråd: Bärbar med minst 15" FHD, 8GB ram, SSD & i7, budget runt 8K. Ej spellaptop

Permalänk
Medlem

Köpråd: Bärbar med minst 15" FHD, 8GB ram, SSD & i7, budget runt 8K. Ej spellaptop

Min far ska ha en bärbar dator så tänkte se om ni kan hjälp mig att hjälpa honom.. Han spelar inte utan kollar lite på nätet kanske någon film och ja jag vet faktiskt inte vad han gör mer. Han jobbar med datorer dagligen så han vill så klart ha en vettig dator.

Han vill ha minst
15"
1920 x 1080
8GB minne
SSD
gärna i7 av någon anledning
En så bra dator som möjligt för en vettig peng

Va tror ni om denna? Eller har ni någon annan?

https://www.komplett.se/product/908076/gaming/gaming-pc/barba...

Och priset är nog max 8000:- +- någon krona.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

@_manne_:

Hjälp!

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

Min far ska ha en bärbar dator så tänkte se om ni kan hjälp mig att hjälpa honom.. Han spelar inte utan kollar lite på nätet kanske någon film och ja jag vet faktiskt inte vad han gör mer. Han jobbar med datorer dagligen så han vill så klart ha en vettig dator.

Han vill ha minst
15"
1920 x 1080
8GB minne
SSD
gärna i7 av någon anledning
En så bra dator som möjligt för en vettig peng

Va tror ni om denna? Eller har ni någon annan?

https://www.komplett.se/product/908076/gaming/gaming-pc/barba...

Och priset är nog max 8000:- +- någon krona.

Spelar han inte spel så är ovanstående rätt onödigt då en stor del av priset beror troligen på grafikkortet. Han skulle nog behöva en företagsdator istället. Annars ta en valfri laptop på typ elgiganten som uppfyller kraven. Det är nog inte omöjligt att komma runt 8k, garanterat i5a iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

@_manne_ *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

om 8 K är budget - köp begagnade företagsdatorer hos Inrego mfl.

Sikta främst på lenovos T-serie - bland 'oss' tekniker med med mycket fältarbete och resor mm så är dessa bland de stryktåligaste datorerna man kan köpa, har bra tangentbord, styrpinne, bra matt skärm av IPS-typ, tyst fläkt som knapp snurrar (och än mindre hörs) i normal-användning och sval dator vid tung beräkningsintensiv användande. många av den är fullt spelkapabla också (typ har Nvidia grafikkort i sig)

Fujitsus lifebook är också mycket bra och styktåliga datorer - i alla fall dem jag har erfarenhet av och är tillsammans med Lenovos T-serie datorerna som föredras framför Hp:s och Dell:s modeller då de håller inte alls lika bra för tuff fältbruk som Lenovos T-serier - typ halva tiden...

Kanske lite partisk, men en gång med IBM/Lenovos Thinkpads T-serie så håller man sig sedan kvar vid dem och tittar knappt ens på alternativen!

---

varför begagnat?

1-3 år gamla beg-dator av företagstyp så får du väldigt mycket bättre laptop för 8k än vad du någonsin kan köpa nytt hos gubbdagisarna i form av konsumentdatorer. Skall konsumentlaptop (läs rena gamer-laptop) ens komma i närheten av byggkvalitet så är det +16k i pengar.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tackar för ett mycket bra svar, och information..

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Var köper man "1-3 år gamla beg-dator av företagstyp" ?