Permalänk
Medlem

Köpa begagnad proffsdatorer

Skall köpa ny dator, men måste fråga om en sak. Jag tänkte, som vanligt, köpa en ny. Nu rekomenderade en kunnig person att jag skulle köpa en begagnad. Skall inte vara vanlig dator utan en så kallad proffsdatorer som företag säljer efter runt 3 år. Sådana är anpassade för användning i företag med hårda krav på driftsäkerhet och hållar betydligt bättre än en "vanlig". Han sa det finns flera stället som säljer sådana t ex www.inrego.se. Där är även bra beskrivningar:
https://www.inrego.se/sv-se/vanliga-fragor
Vad säger ni? Någon som har erfarenhet till detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

'Sådana är anpassade för användning i företag med hårda krav på driftsäkerhet och hållar betydligt bättre än en "vanlig".

Detta var nog det löjligaste jag någonsin läst.

Permalänk
Medlem

Utan att fördjupa mig i företaget så, nej.

Permalänk
Medlem

Om du nu vill ha en driftsäker dator hade jag varit tveksam till en 3 år gammal laptop. Kommer datorn användas till något som behöver bra gpu är det också en dålig idé för grafikkort föråldrad fort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Brille: Svårt tänka mig att din kunniga person är kunnig. En 3 år gammal dator är en tre år gammal dator. I vissa fall, för kontorsbruk, kan det vara bra affär om man hittar rätt maskin till rätt pris (ofta anser jag man tar för mycket för begagnade kontorsmaskiner). Men för privatbruk så brukar användningsområdet inkludera spel (som övriga nämnt) har jag svårt se hur man skulle fylla sitt behov effektivt / prisvärt.

Permalänk
Medlem

Ja, företagsmodeller är tåligare, med bättre tangentbord, metallskal osv.
Som alltid, måste man förstås kolla upp att datorn i fråga, motsvarar behoven.

Inrego är ett seriöst företag.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Skall köpa ny dator, men måste fråga om en sak. Jag tänkte, som vanligt, köpa en ny. Nu rekomenderade en kunnig person att jag skulle köpa en begagnad. Skall inte vara vanlig dator utan en så kallad proffsdatorer som företag säljer efter runt 3 år. Sådana är anpassade för användning i företag med hårda krav på driftsäkerhet och hållar betydligt bättre än en "vanlig". Han sa det finns flera stället som säljer sådana t ex www.inrego.se. Där är även bra beskrivningar:
https://www.inrego.se/sv-se/vanliga-fragor
Vad säger ni? Någon som har erfarenhet till detta?

Hej, vad ska du göra med datorn?

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara så att dator X har bättre kondingar än dator Y.
Det kan också vara så att en dator X har bättre kylning än dator Y.

Många gånger sitter "företagsdatorer" mest dockade på ett skrivbord, så trots sin ålder blir de väldigt lite slitna på tangentbord och chassi etc.

Inrego är ett serriöst företag.
http://www.arrowdirect.se/ är en konkurrent.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag stationära datorer och avfärdade idén som idiotisk. Men när det kommer till bärbara datorer så stämmer det ju.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kommer bara att använda vanliga program och surfa runt. Skall dock gå runt med den en hel del. En orsak är en förening jag är aktiv medlem i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/framsida/Dell_Latitud...

Jag tycker den ser spontant rätt bra ut. Dock förvånar det mig inte om någon kan presentera en sunkig acer med liknande specs med med kasst chassi och flimsig likt ett asplöv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/framsida/Dell_Latitud...

Jag tycker den ser spontant rätt bra ut. Dock förvånar det mig inte om någon kan presentera en sunkig acer med liknande specs med med kasst chassi och flimsig likt ett asplöv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Är en sådan jag tänkt mig. Kanske lite större.

Info. E 3% kvar o e inte hemma så kan inte ladda.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att "proffs" datorer oftast är rent trams och att det tenderar att vara mycket budget komponenter där. Är inte direkt så att det är gjort för server miljö eller militärt bruk.
Det betyder förstås inte att begagnat är ett dåligt val och för vad du vill använda datorn till så bör det fungera bra.
Tro bara inte att du köper en dator som ej kommer att gå sönder för det kommer den göra, om du inte blir less på den innan då.
Själv skulle jag inte förvänta mig att en laptop håller längre än 5 år och tid över det är ekonomisk vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/framsida/Dell_Latitud...

Jag tycker den ser spontant rätt bra ut. Dock förvånar det mig inte om någon kan presentera en sunkig acer med liknande specs med med kasst chassi och flimsig likt ett asplöv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittat många bärbara som är "flimsiga som asplöv" eller slänger du bara in en ordentlig överdrift för sakens skull? Sist jag letade bärbar (2015) stötte jag nämligen inte på en enda mellan 2000-19000kr som skulle passa i den beskrivningen. Snarare är det skärmkvalitet och touchpad man gör avkall på (utöver prestandan) när man rör sig nedåt i pris.

Har ingen erfarenhet av så kallade "proffsdatorer" men vet till 100% att det sista företag bryr sig om för kontorsarbete är batteritid och prestanda, något av det viktigaste på konsumentnivå. Letade jag begagnad bärbar hade jag främst kollat på MacBook-sortimentet istället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Tack! Är en sådan jag tänkt mig. Kanske lite större.

Info. E 3% kvar o e inte hemma så kan inte ladda.

Jag har handlat begagnad dator genom Inrego.

Två gånger.

Det finns för och emot - som med det mesta.
Båda köpen gjorde jag för två år sedan och datorerna var identiska. HP EliteBook 8540w. Båda var tre år gamla då.

Jag sitter och skriver detta på en av dessa. Inga problem. Den är på varje dag, hela dagen och halva natten. Uppkopplad med kabel.

Jag har Linux på den (Ubuntu), och beställde datorn hos Inrego med tillval av SSD och mera minne (8GB vilket är max för denna variant av datormodellen). Använder typ GNU software, Libre Office, Thunderbird Mail, VLC, GIMP osv. Och Firefox nya browser. Kör en DAW oxå: Reaper. Via Wine. Allt utan problem.
Dvs datorn har gått i 5 år nu och klarar sig galant.
Vad jag *inte* kör i datorn är tx tung videoredigering i Premiere. Det körs på min gamla Win7-dator som har mkt muskler och som ska fortsätta sitt liv även efter 2019, utan uppgradering och uppkoppling.
Inga spel körs heller.

Med detta behov har det fungerat helt ok att använda en begagnad dator köpt genom Inrego.

Men det finns ett par anmärkningar:

HP EliteBook:en annonserades ut hos Inrego som att den hade IPS-skärm. En sån modell fanns då. Men min var en vanlig TN-skärm - så det var en besvikelse när jag öppnade paketet från Inrego. Jag mailade dem om annonseringsfelet; men de varken rättade till felet i annonsen eller svarade på mitt mail.

Dessutom hade Inrego installerat SSD:n fel. Den skulle levereras enligt beställning med Win7 (som var billig) och jag skulle sen ha Ubuntu som boot-alternativ, hade jag tänkt. Det här var i en period då jag var som mest arg på Microsoft (med GWX-tvång och ny telemetri). Men det gick inte installera nåt alls - Inrego hade lyckats få till två (2) stycken C: partitioner på SSD:n och återställningsfunktionen fungerade därför inte heller. Fick göra om allt från grunden. Sen fungerade det!

Sammanfattande:
Negativt: Det var felannonserat och det fanns ingen kommunikation (bara envägs-).
Positivt var: Jag fick en dator som hade överlevt sina tre första år och blivit en vara hos ett begagnat-företag: Också ett slags merit. Den gick ta isär - är inte flimsig och limmad ihop - så jag kan reparera och dona i den.
Ekonomi: Mnja... Men kontroll!
Software: Fick en billig Win7. Och slapp bloatware (inte så tokigt). Fick dubbel boot för Win7/Ubuntu - viktigt då för att jag inte hade en susning om Linux - var bara sur på Microsoft.

Totalt: Är rätt nöjd - fick svälja bristen på kommunikation med företaget, TN istf IPS-skärm och fick skruva lite. Inte blev det dramatiskt billigt heller - när allt kommer omkring - men EliteBook:en går som tåget. Den passar mig och mina behov - fast om jag hade varit novis på datorer hade det aldrig gått: fick göra allting själv ju.

Den andra EliteBook:en? Varför köpte jag två?
Jo, den beställde jag från Inrego tre veckor efter köpet av den första. Den köptes som reservdelslager. För att jag råkade öl-skada printet under startkontakten så allt släcktes ned och inte gick få igång. En sån kontakt fanns ej att köpa. Därför.
Sen fann jag ett sånt begagnat kontakt-print i Kina. Kostade ingenting nästan och kom efter en månad. Helt otroligt.

Så då hade jag plötsligt en extra dator med (oxå ett billigt) Win7. Den står numera bredvid mitt digitalpiano, har fått mera minne och en SSD och används med Reaper och Audacity som "bandspelare".
Har planer på Ubuntu Studio på den vid nästa LTS.

Happy End!

RMO
edit: rättat stavfel

Permalänk
Inaktiv

Jag har grejat en hel del med bättre laptops som för en viss hårdvara kostar runt 30 000kr, sedan har jag grejat med sådan skit som säljs i våra elbutiker med motsvarande hårdvara som ligger på runt 10 000kr. -Motsvarande enbart sett till prestanda.

Och det är helt olika datorer ingen snack om saken, en 3 år 30 000kr dator har 3 år efter ett helt annat tangentbord och pekplatta än vad den billiga dritten har när den är ny. Dessa saker slits väldigt sällan på bra datorer.

Men även om dessa företag som säljer företagsdatorer är seriösa, så vill de som alla tjäna pengar och jag skulle hellre leta på andra ställen som inte lägger på någon tusenlapp i priset på dem.

De som pratar om slitna företagslaptop gissar jag framförallt tänker på billig dritt som marknadsförs som detta. Lenovo gör t.ex. bra datorer, de gör också mycket billig crap. Och Ultralaptop generellt håller lägre kvalite, då de måste dra in på allt och kan ej göra dem lika rubusta.

Jag personligen skulle vilja ha begagnad en ThinkPad P71 med Xeon, 4k, 16GB ram+ 500GB ssd om 4år, jag är helt säkert på att den bortsett från prestanda skulle kännas överlägsen emot de billiga datorerna som säljs i våra elkejdor.
https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Think... (pris idag ca 50 000kr exkl moms)

*edit*
Förtydligande, ingen alls dum ide ts har. Men leta på tradera, blocket eller sweclockers marknad. Köper man genom dessa butiker som nämns så även om de är seriösa, så gör de prispålägg och för en stor skara är det då bättre att köpa något nytt i våra elkejdor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Tack! Är en sådan jag tänkt mig. Kanske lite större.

Info. E 3% kvar o e inte hemma så kan inte ladda.

En sådan där har jag på arbetet. Den är väl ok. Ganska liten och lätt. Skönt tangentbord. Musplattan är dock liten och ganska dålig.
Jag har också fått byta ut batteriet en gång för det svällde upp. Nu har det nya batteriet också blivit lite deformerat.
Jag tror att dessa begagnade jobbdatorer kan vara ok, om man vill ha en billig dator med lite kvalitetskänsla och inte bryr sig om att de har sämre prestanda än en ny dator i samma pris-klass. De brukar också vara lätta att byta/uppgradera minne, batteri och SSD på.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

@Brille: Skulle inte köpa genom ex. Inrego, köp istället från en privatperson. Priserna verkar mycket bättre. Har köpt en bunt begagnade affärsmaskiner genom åren och de har alla fungerat utan problem. Många av dess har också varit i absolut eller väldigt nära nyskick.

Skälet till att jag valt dessa maskiner har varit för att de generellt sett erbjudit mycket bättre tangentbord än konsumentmodellerna plus deras stabila men flexibla design, exempelvis med uttag för eSATA, dockningskontakt, inbyggt 3G/4G-modem etc.

Min aktuella dator är en Latitude E7440. Core i5-4200U, 8 GB RAM, 512 GB SSD, 1080p IPS-skärm och bakgrundsbelyst tangentbord. Vikt på 1,7 kg. Kostade mig 2500 kronor för ett år sedan, då med 128 GB SSD.

Vad jag tidigare primärt fått offra är batteritid, vikt och skärmkvalitet, även om det numera är mindre av ett bekymmer. Som redan nämnts har min E7440 en IPS-skärm, och även om det inte är den bästa IPS-skärmen är den vida överlägsen allt i TN-väg.

Smaken är som baken, men om vi säger såhär - hade jag en budget på 2500-3000 kronor skulle jag i nio fall av tio hellre köpa en begagnad (affärs)modell byggd i aluminium/magnesium/kolfiber och med en i5:a under huven än något nytt med plastchassi och en atom-processor.

Glöm heller inte bort att många av dessa såldes med en treårig garanti. Har bara behövt kontakta Dell vid ett tillfälle, då var deras tekniker på plats nästa dag och ordnade problemet. Jämför detta med att behöva lämna bort datorn i potentiellt en månad eller mer under tiden Elgiganten/Acer/vemsomnufårskötadet ordnar felet.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Var kan man köpa en sådan dator?
Tacksam för råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daisy54:

@hakro807: Var kan man köpa en sådan dator?
Tacksam för råd

Jag kollade upp vilken modell jag ville ha och lade in en bevakning på Blocket. Tog en vecka eller två och sedan dök datorn jag ville ha upp till ett bra pris och då var det bara att slå till snabbt som katten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Handlar för ett par hundratusen per år hos Inrego och det är alltid bra grejer, fördelen är att man får garantier och support (till skillnad från om man handlar av en privatperson). Man får också ganska mycket för pengarna. Vi kör sådana här rakt igenom på den bärbara sidan (med touch) vilket fungerar riktigt bra, fläktlös och hyfsad batteritid, klarar sig en arbetsdag om man har lite tur. Kostade 20 000kr hos Dustin och 5 000kr här. Våra har dock FullHD skärmar med touch, vilket länken ovan inte har ser jag nu

Permalänk
Medlem

Jaha, min bror har en dator som han inte använder. Kanske skall ha den senare, så nu lånar jag den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Upplever det som stor skillnad på elgiganten-laptops och företags-modeller.
Känslan efter några år känns dom som nya fortfarande. Prestandan kanske hamnar lite efter, men för normal användning behöver man inte det senaste. Handlat både på inrego och billigadatorer.se

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Hej alla! Kul att ni diskuterar köp av begagnade datorer. Tveka inte att ta kontakt med oss på Inrego om ni har några funderingar, antingen här på Sweclockers eller direkt till oss på info@inrego.se eller telefon 08-501 090 00. Fortsatt trevlig dag

Visa signatur

Vänligen, Christopher på www.inrego.se
Begagnade proffsdatorer med garanti, öppet köp och fri support.
Kontakt till oss: info@inrego.se / 08-501 090 00

Permalänk
Medlem

Har själv kört begagnade företagslaptop i flera omgångar,
HP 2540P som användes 3 år efter begagnatköp av en redan då tre år gammal laptop, en dator numera lever i bekants ägo, uppgraderad till SSD när jag köpte (och nu med en totalålder av drygt 10 år. )

Bytte sedan till en Lenovo X240 som jag haft i fyra år, med en nu totalålder på drygt 7 år.

Prestandamässigt, nej de är inte tokmoderna,
Storleksmässigt, ja de är som man förväntar sig av en företagsdator, aningen klumpig.
Hållbarhet, skulle nog säga att en 7 år gammal dator som med originalbatteri har en batteritid om 4h ändå får anses vara klart vettigt,

IPS panel, sämre upplösning på skärm, och aningen högre fläktljud än en del moderna datorer.

--------------

Sen kan jag inte svara för företag som Inrego, men nog är det skillnad i prisvärdhet på en dator som från start kostade 25tusen och levt några år främst ståendes på ett skrivbord och kostar 2-3000:- och en ny dator för 7-10tusen.
Prestandamässigt, nej
byggkvalitet/hållbarhet, ja.

Det främsta problemet brukar enligt egna erfarenheter vara batteriet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Sedan har det också med vilka datormodeller man jagar efter - skall man ha en 'teknikerdator' som tål lite verklighet och fortfarande fungerar efter 8 års fältarbete så vill man titta på typ lenovo T430s, T520 med både klitta och knappar på klösbrädan (dvs ej gungbräda som jag med inlevelse hatar) samt tangentbortdbelysning ovanifrån och sådana går bara att köpa som begagnat idag, och fördelen med sådana datorer är att de har gått ut i stora antal som arbetsplatsdatorer så det finns också reservdelsmarknad för dessa, dom få gånger man nu behöver... - bara för det är nyare är det inte alltid bättre, men det beror också lite på vad de används till...

HP och Dell använder man inte om de skall möta verklighetens fältarbete - de brukar vara ruttna mekaniskt inom 3 år...