Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem

Grattis skönt att du vann!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gratulerar!!!

Permalänk
Medlem

Mycket bra gjort, tack för att du stod på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Målet ogillas/avskrivs

Blev ingen guantanamo bay för mig:D

Nu bär det av hemåt!

Grattis och så här nära inpå jul också du får ge dig själv en riktigt fin julklapp i år

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Grattis och så här nära inpå jul också du får ge dig själv en riktigt fin julklapp i år

Kanske en ny tv, de lär ju inte komma och kontrollera honom fler gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Kanske en ny tv, de lär ju inte komma och kontrollera honom fler gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja dock läggs det väl på skatten om ett år?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Stora Gratulationer !

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande sugen på att höra lite fler detaljer, t ex hur kontrollanten sköt sig själv i foten mm.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Fick du aldrig chansen att presentera dina bevis för någon annan hos radiotjänst innan dom valde att ta det till rättegång? tänker på att dom valde att backa efter att ha hört dina frågor och sett dina bevis där

Permalänk
Medlem

Grattis
Snyggt skött och hanterat !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Ingen tidning som har skrivit om fallet? De brukar ju nämna när någon åker dit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Ingen tidning som har skrivit om fallet? De brukar ju nämna när någon åker dit

Skickades från m.sweclockers.com

Gör de? Du har läst mycket om de övriga 4-5 fallen som omnämndes tidigare i tråden med samma kontrollant?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Grattis till vinsten nu kan du ju börja ladda för att betala den via skatten istället 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grymt, och grymt att du stod på dig samt berättat så fint för oss alla!

Permalänk
Medlem

Grattis! Bra jobbat! Kul att det löste sig ordentligt till din fördel även om det tog en massa tid och stress för dig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

STORT Grattis! Skönt att se det här. Verkligen!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Stort grattis, vi har följt detta på kontoret med spänning

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här är TS dom:

YSTADS TINGSRÄTT
2017-11-24
Mål nr: B 1925-17

DOMSLUT
Åtal som den tilltalade frikänns från
Brott mot lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, 22 § lagen (1989:41)
om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
2017-01-28

YRKANDEN M.M.
Åklagarens yrkande och bevisning, se bilaga 1.
Allexz har förnekat gärningen.
Allexz har hörts över åtalet och Kontrollanten har hörts som
vittne.
Allexz har åberopat bevisning i form av fotografier.

DOMSKÄL
Vid det aktuella tillfället utförde Kontrollanten kontroll gällande innehav av
TV-mottagare i Trelleborg på uppdrag av Radiotjänst i Kiruna AB.
Kontrollanten besökte Allexz bostad eftersom han inte anmält innehav av
TV-mottagare. Kontrollanten har iakttagit två påslagna bildskärmar i
Allexz bostad, varav den ena var större än den andra och visade en
film. Vid kontakt mellan Kontrollanten och Allexz har Allexz
nekat till att den större bildskärmen var en TV-mottagare, men uppgett att
han i sin bostad har en stor monitor som inte är konstruerad för att ta emot TVsignal.

Tingsrättens bedömning
Tingsrätten har att ta ställning till om den större av de två bildskärmar Kontrollanten
iakttagit hemma hos Allexz vid det aktuella tillfället är en TVmottagare.
Mot bakgrund av de fotografier Allexz visat under huvudförhandlingen
anser tingsrätten det utrett att han i sin bostad har en 40 tums monitor av modellen
Philips Brilliance. Denna monitor är inte konstruerad för att ta emot TV-signal.
Kontrollanten har uppgett att han inte kan utesluta att den större bildskärm
han iakttagit vid det aktuella tillfället är samma monitor som Allexz
visat fotografier av. Vid en samlad bedömning av utredningen i målet anser
tingsrätten det inte utrett att Allexz vid det aktuella tillfället har innehavt
en TV-mottagare. Det har därför inte förelegat någon skyldighet för Allexz
att anmäla innehav av TV-mottagare till Radiotjänst i Kiruna AB. Åtalet ska
således ogillas.

Dold text
Permalänk

fan va skönt att du vann!!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Grattis, vad skönt att det löste sig till slut, men vad onödiga besvär att behöva drabbas av!

Jag har nyligen själv fått ett brev från radiotjänst och är mycket irriterad på det hela.

Radiotjänst påstår att dom varit på min adress den 13 november 2017 klockan 19:00. Jag var hemma hela kvällen och ingen ringde på eller knackade på dörren är den första lögnen, hade TV-pejlare ringt på hade jag kunnat visa att jag inte har någon TV och detta hade inte behövt bli något irriterande och onödigt ärende. Eller när de säger att "ingen öppnade", står de bara utanför och hoppas på att jag rent slumpmässigt skall råka öppna dörren just när de passerar?

Jag har ingen TV eller TV-mottagare, har inte haft någon och har inga planer på att skaffa någon. Regeln tycker jag är korkad men jag följer svensk lag - därför har jag medvetet inte köpt någon apparat med en TV-mottagare.

I mitt vardagsrum har jag i stort sett alltid persienner för så det går inte att se in över huvud taget, men jag har ändå ingen TV på väggen, jag har ingen skärm dom kan ta fel på heller på väggen utan två datormonitorer utan TV-mottagare som står på soffbordet och en gammal monitor på ett datorbord - också utan TV-mottagare. Jag har inget TV-kort i någon av mina datorer.

Men den andra lögnen är ju alltså ett påstående om att spionen sett en 40" TV på väggen, väldigt detaljerad beskrivning som är fullständigt osann. Det är ju förvisso möjligt att TV-spionerna är såpass inkompetenta till yrket att dom smyger runt och tittar in i fel lägenheter, men eftersom dom ljuger om att dom ringt på dörren misstänker jag att dom ljuger om detta också.

Jag tycker det är mycket obehagligt att bli anklagad för att ljuga och bryta mot lagen, speciellt på det sättet där det är uppenbara och absurda lögner. Jag tvivlar på att dom ens varit på plats eftersom dom vare sig ringt på dörren och omöjligen kan sett en TV här. Känns som de inte vill se att jag inte har en TV utan ha det till en ord mot ord situation för att få det att se ut som att jag ljuger. Att få bevisbördan på min planhalva, helt plötsligt skall jag bevisa att jag "inte" har något, vilket känns fullständigt "Kafkaeskt".

Det liknar nästan kriminell indrivningsverksamhet vad de sysslar med och bara skickar ut grundlösa anklagelser till alla de har i sitt register som inte betalar TV-licens.

Det talas ju om att lägga TV-licensen på skatten, något jag av principskäl egentligen är emot, då tvingar man ju folk att betala för något de inte nyttjar. Fast om man slipper ha dessa obehagliga mytomanerna på Radiotjänst bära sig åt på detta viset för det åtminstone något gott med sig.

Jag vet inte hur de tänker gå vidare med ärendet i nuläget, jag har bara varit i kontakt med dem på telefon och förklarat saken ungefär som jag skrivit ovan.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det är ju förvisso möjligt att TV-spionerna är såpass inkompetenta till yrket att dom smyger runt och tittar in i fel lägenheter

Det är precis det dem gör
https://www.expressen.se/kvallsposten/tv-spionen-sag-in-i-fel...
"Kontrollanten hade gått runt huset och genom fönstret sett en kvinna som satt i en soffa och tittade på tv. Men han hade tittat in i fel lägenhet. [...] Utifrån dessa uppgifter framstår det som att det är två olika lägenheter som (kontrollanten) och Zopltan Manek beskriver."

Permalänk
Medlem

Jag är så glad över att detta kommer läggas på skatten framöver.
Inte för att det blir ca dubbelt så dyrt (för vår familj) eller att det politiska inflytandet över public service potentiellt sett ökar.

Nej, det är för att det eliminerar Radiotjänsts hela existensberättigande och för den värmande känslan betalar jag gärna dubbel avgift!

Råkade under min studietid ut för en inkompetent, otrevlig och rent av hotfull kontrollant som med bestämdhet hävdade att jag skulle betala licens för TVn i min studentlya, trots att jag inte var skriven där (licens betalades av andra på min folkbokföringsadress).

Grattis TS!

Permalänk
Medlem

Har kastat ut (sålt) en 65" Hitachi för att slippa TV-licensen (Innan dess även Videobandspelare med TV-mottagare).
Provade först med en 32" Samsung datorskärm på TV-bänken kopplad till HTPC (och DVD-spelare som sällan används).
32" var för litet (65" var onödigt stort).

Har precis köpt en 43" Philips datorskärm som liknar en TV, kommer stå på TV-bänken och kommer användas för att spela upp videor med VLC på helskärm.
Den som såg 32" datorskärmen och kommer se nya 43" TV-skärmen stående på TV-bänken kommer tro att det är TV-apparater men de saknar TV-mottager.

Fick ett brev från Radiotjänst veckan som gick men en påminnelse om att anmäla TV-innehav??

Antar att en av Radiotjänst skumma kontrollanter som smyger runt tomten för att titta in i vårt vardagsrum kommer se 2 skärmar en mindre stående på ett "Hobby/matbord" och en större på TV-bänken.

Får väl också ta det till tingsrätten för att bevisa att jag inte har någon TV. För något intresse att diskutera våra ägodelar med skumma personer från Radiotjänst känns inte rätt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fick ett brev från Radiotjänst veckan som gick men en påminnelse om att anmäla TV-innehav??

De skickar såna ibland till alla som inte betalar, det är nog slump att du fick ett när du köpt skärm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Brott mot lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, 22 §(1989:41)

Humorn i att kalla det "i samhällets tjänst" när man sedan drar folk till Tingsrätt för att de inte har personal som kan skilja på en kotte och en handgranat.

Skriver som föregående talare, skönt att detta blir en skatt nu så man slipper dessa intelligensbefriade kontrollanter.

Jag har inte betalat TV-licens sen jag flyttade hemifrån, men det får det vara värt.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk

@Krabbtumme: Exploderande kottar är inget att leka med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Här är TS dom:

YSTADS TINGSRÄTT
2017-11-24
Mål nr: B 1925-17

DOMSLUT
Åtal som den tilltalade frikänns från
Brott mot lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, 22 § lagen (1989:41)
om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
2017-01-28

YRKANDEN M.M.
Åklagarens yrkande och bevisning, se bilaga 1.
Allexz har förnekat gärningen.
Allexz har hörts över åtalet och Kontrollanten har hörts som
vittne.
Allexz har åberopat bevisning i form av fotografier.

DOMSKÄL
Vid det aktuella tillfället utförde Kontrollanten kontroll gällande innehav av
TV-mottagare i Trelleborg på uppdrag av Radiotjänst i Kiruna AB.
Kontrollanten besökte Allexz bostad eftersom han inte anmält innehav av
TV-mottagare. Kontrollanten har iakttagit två påslagna bildskärmar i
Allexz bostad, varav den ena var större än den andra och visade en
film. Vid kontakt mellan Kontrollanten och Allexz har Allexz
nekat till att den större bildskärmen var en TV-mottagare, men uppgett att
han i sin bostad har en stor monitor som inte är konstruerad för att ta emot TVsignal.

Tingsrättens bedömning
Tingsrätten har att ta ställning till om den större av de två bildskärmar Kontrollanten
iakttagit hemma hos Allexz vid det aktuella tillfället är en TVmottagare.
Mot bakgrund av de fotografier Allexz visat under huvudförhandlingen
anser tingsrätten det utrett att han i sin bostad har en 40 tums monitor av modellen
Philips Brilliance. Denna monitor är inte konstruerad för att ta emot TV-signal.
Kontrollanten har uppgett att han inte kan utesluta att den större bildskärm
han iakttagit vid det aktuella tillfället är samma monitor som Allexz
visat fotografier av. Vid en samlad bedömning av utredningen i målet anser
tingsrätten det inte utrett att Allexz vid det aktuella tillfället har innehavt
en TV-mottagare. Det har därför inte förelegat någon skyldighet för Allexz
att anmäla innehav av TV-mottagare till Radiotjänst i Kiruna AB. Åtalet ska
således ogillas.

Dold text

Det räckte alltså med att visa upp fotografier på monitorn, en monitor som då kontrollanten inte kunde utesluta var det han såg (rimlig storlek etc). Man behövde inte visa upp kvitto.

Permalänk
Keeper of Traditions

Lite lustigt att de som var så tvärsäkra att TS skulle förlora rättegången, då kontrollanten anses mer trovärdig, nu inte har skrivit någonting efter att TS vann

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Lite lustigt att de som var så tvärsäkra att TS skulle förlora rättegången, då kontrollanten anses mer trovärdig, nu inte har skrivit någonting efter att TS vann

Ja, det är verkligen tyst