Tror ni BTC kommer beskattas?

Permalänk
Medlem

Tror ni BTC kommer beskattas?

Skulle det va möjligt att beskatta Bitcoin och tror ni att det kommer hända?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skulle det va möjligt att beskatta Bitcoin och tror ni att det kommer hända?

Hur menar du med beskattning? Som det är idag så måste skatta på vinster du gör på bitcoin-handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur menar du med beskattning? Som det är idag så måste skatta på vinster du gör på bitcoin-handel.

Hur kollar Skatteverket det är det när du får in cash från en affär på bankkontot?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Som BTC är är uppbyggt idag så kommer Skatteverket aldrig kunna följa din BTC plånbok och därmed aldrig kunna dra skatt på det direkt, men säljer du av dina Bitcoins så är det redan så att det skall betalas vinstskatt.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Citat:

Vilken sorts tillgång är bitcoin?
Bitcoin är i grunden en datafil som kan överföras till en annan person. Bitcoin kan säljas på digitala handelsplatser och kan också i vissa sammanhang användas som ett substitut för ett sedvanligt legalt betalningsmedel. Bitcoin har således ett värde för innehavaren och är därmed en tillgång. Avyttring av bitcoin ska därför kapitalvinstbeskattas enligt reglerna i 52 kap. IL om andra tillgångar (kapitalplacering) och deklareras på bilaga/blankett K4 avsnitt D.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som BTC är är uppbyggt idag så kommer Skatteverket aldrig kunna följa din BTC plånbok och därmed aldrig kunna dra skatt på det direkt, men säljer du av dina Bitcoins så är det redan så att det skall betalas vinstskatt.

Precis det jag tänker på om det skulle va möjligt för dom att följa din plånbok direkt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur kollar Skatteverket det är det när du får in cash från en affär på bankkontot?

Bankerna har till viss del skyldighet att kolla upp varifrån pengarna som ramlar in på ditt bankkonto kommer ifrån. Syftet med detta är att stävja penningtvätt.

Permalänk
Medlem

Det finns myyyycket som är olagligt men som staten har svårt att säkra att folk bestraffas för.

Ex inte ens om man utför ett mord är det garanterat att du får straff

Dock bör vi inte uppmana till brott i detta forum. Anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bankerna har till viss del skyldighet att kolla upp varifrån pengarna som ramlar in på ditt bankkonto kommer ifrån. Syftet med detta är att stävja penningtvätt.

Visst är det ironisk. När jag skulle amortera på mitt lån började Nordea fråga en massa saker om olika transaktioner på mitt konto - samtidigt som nyheterna avslöjade hur Nordea hjälper skatteflyktingar skaffa nummerkonton i Schweiz. Bah!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Det finns väl inga ekonomiska vinster man får göra som ej ska beskattas? Problemet uppstår när man tar ut pengar.

Är förresten inte bitcoin dåligt för kriminella? Jag har för mig de kan spåra dessa valutatransaktioner och de som håller på med brottslighet får ha en massa målvakter och grejer.

Jag tror att digitala valutor en dag kommer krossa regimen, då den ej får någon kontroll. Liksom allt större del av befolkningen kan göra arbete digitalt som är svårt att spåra och allt större del av det vi handlar är digitalt. Det går då skapa ett ekonomisk kretslopp som staten saknar inblick i.

Förutom det kan det bli så att det allra bästa som kan hända någon är att bli arbetslös och ingen vill anställa denna, för om personen blir arbetslös så får hen mycket tid över och under denna tid så kan man utveckla applikationer. Dessa applikationer kan hen sälja digitalt och köpa det hen vill ha.
Pengar till mat och hyra, ja det betalar akassan/försäkringskassan.

Vanligt idag är att personer som blir arbetslösa utvecklar verktyg som de senare använder i arbetslivet. Är man vanlig webbutvecklare blir arbetslös i ett år, ja under detta år så kan personen utveckla fina verktyg som den har på nästa jobb. Inga direkt brott har skets under tiden och absolut inget att skatta finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skulle det va möjligt att beskatta Bitcoin och tror ni att det kommer hända?

Alla kapitalvinster beskattas, att du undanhåller information om vinst i din deklaration är inte detsamma som att vinsten inte ska beskattas.

Så ja, det är möjligt att beskatta vinster som uppstår ur Bitcoin-handel och detta görs redan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Om folk som gör större vinster skulle sluta fly undan skatter kanske vi skulle ha lite lägre skatter >.<"
Men det är önsketänk när människan är besläktad med apan, man vill bara att ens nära och kära ska få vinst...folk ger fan i resten av landet...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om folk som gör större vinster skulle sluta fly undan skatter kanske vi skulle ha lite lägre skatter >.<"
Men det är önsketänk när människan är besläktad med apan, man vill bara att ens nära och kära ska få vinst...folk ger fan i resten av landet...

Det blir ju lätt så när folk ser att deras skattepengar till stor del bara går till arbetslösa bidragsmuppar med 5 barn. Visst ska man betala skatt men att göra som Östling har gjort har jag full förståelse för, han har redan betalat in skatt för 1000-tals vanliga arbetare och dessutom är hans upplägg helt lagligt inom EU.

Sverige skulle må bra av att låta de som är duktiga och driftiga behålla lite mer av sina vinster, då kanske de skulle stanna kvar och återinvestera pengarna i Sverige istället för att fly till USA, Tyskland, Schweiz etc. Men istället så exporterar vi våra bästa företag och affärsförmågor till andra länder där vilkoren för dom är bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Det blir ju lätt så när folk ser att deras skattepengar till stor del bara går till arbetslösa bidragsmuppar med 5 barn. Visst ska man betala skatt men att göra som Östling har gjort har jag full förståelse för, han har redan betalat in skatt för 1000-tals vanliga arbetare och dessutom är hans upplägg helt lagligt inom EU.

Sverige skulle må bra av att låta de som är duktiga och driftiga behålla lite mer av sina vinster, då kanske de skulle stanna kvar och återinvestera pengarna i Sverige istället för att fly till USA, Tysland, Schweiz etc. Men istället så exporterar vi våra bästa företag och affärsförmågor till andra länder där vilkoren för dom är bättre.

Edit. (enligt 2018 budget) 5,2% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Inte ens 20% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

20% är för mycket. Jag undviker skatter i den mån det går tills jag får välja själv vart mina skattepengar ska läggas.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om folk som gör större vinster skulle sluta fly undan skatter kanske vi skulle ha lite lägre skatter >.<"
Men det är önsketänk när människan är besläktad med apan, man vill bara att ens nära och kära ska få vinst...folk ger fan i resten av landet...

Den absoluta lejonparten av skatter som tas in betalas av normala löntagare, inte höginkomsttagare. Tror heller inte det generellt är ett solidaritetsproblem, det handlar om att man tycker skattemedlen spenderas fel/ineffektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

20% är för mycket. Jag undviker skatter i den mån det går tills jag får välja själv vart mina skattepengar ska läggas.

Jag antar att du röstar i valen?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Inte ens 20% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

Så avundsjukan på att folk lyckas ska göra så dom bekstattas så du slipper känna dig dålig över att du inte kommit lika långt?

Alltså jag förstår inte hur denna tanke har tryckts in i folks huvuden under årtionden. Det är barnmentaitet i vuxna människors hjärnor.

"Du får ingen glass för din kompis har inga pengar att köpa en och det är orättvist", fast på vuxen nivå.

Förövrigt till den personen ovan som frågade om bitcoin går att spåra. Ja, polisen sitter dygnet runt med hov i ett stor fiskstim och bara plockar folk efter folk.

Det är helt transparent, Bitcoin.

Däremot finns Monero m.fl som är helt anonyma där polisen inte kan göra något.

Edit:

Att man jobbar för samhället är också något staten indroktinerat dig med. Vem fan vill jobba för samhället? Man är en DEL av samhället men man jobbar för sig själv. Vill man sedan ge bort pengar (arbete i annan form) till någon, för att känna sig bättre så kan du sedan göra det med dina pengar.

Vem har lagt det som grund att man ska jobba för ett samhälle och betala skatt? Betalar jag skatt så ska 100% av skatten tillbaka till mig själv i form av annat.

Nu har Sverige kommit överrens om att göra en enkel kalkyl och därmed får ena halvan hundratals procent mer än vad dom betalar för, och den andra halvan fler tusen procent för lite.

Tycker du inte det räcker där? Orättvisa om något att få mer än vad man tillför. Vi lever i en Djungel och arbete mot arbete har alltid varit grunden.

Nya påfund, pff.

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Det handlar inte om att det ska vara rättvist, för världen är inte rättvis. Det handlar om att vara realistisk i förhållande till sin omvärld, något som Sverige och sossarna alltid varit dåliga på. Danskarna är mycket bättre än oss här, de är ett gammalt handelsfolk och vet hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Edit. (enligt 2018 budget) 5,2% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

Hur många tror du egentligen tjänar 10 miljoner om året? En på 1000 svenskar tjänar EN miljon om året. Säg att det är en tiondel av det som tjänar 10 miljoner. Om du tar 100% av deras inkomst och delar ut till alla andra får var och en 80kr i månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Den absoluta lejonparten av skatter som tas in betalas av normala löntagare, inte höginkomsttagare. Tror heller inte det generellt är ett solidaritetsproblem, det handlar om att man tycker skattemedlen spenderas fel/ineffektivt.

Och så borde det bara

Om man tycker att skattemedlen spenderas fel är det bara att aktivera sig och sina vänner i nästa val lol. Annars kan du ju flytta om du avskyr landet så mycket

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Hur många tror du egentligen tjänar 10 miljoner om året? En på 1000 svenskar tjänar EN miljon om året. Säg att det är en tiondel av det som tjänar 10 miljoner. Om du tar 100% av deras inkomst och delar ut till alla andra får var och en 80kr i månaden.

Så du tror att de bidrar direkt med arbete som INGEN annan person kan göra? Hmm...att inte beskatta folk som sitter och leker med aktier o.s.v är dårskap. Har du spelat spelet monopol nångång?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jag antar att du röstar i valen?

Klart jag gör.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Klart jag gör.

Pratar du men vänner om politik? Det är fritt fram att påverka! Kräver att man stiger upp ur stolen men ja, det går!
Är man riktigt ihärdig blir man politiker och gör slag i saken.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du tror att de bidrar direkt med arbete som INGEN annan person kan göra? Hmm...att inte beskatta folk som sitter och leker med aktier o.s.v är dårskap. Har du spelat spelet monopol nångång?

Jag tror att de som belönas på den nivån oftast bidrar med arbete som de allra flesta saknar kompetens och/eller drivet att göra. Säger för övrigt inte att de inte ska beskattas. Jag säger bara att folk verkar tro att det finns någon sorts outtömlig pool av rikas pengar att hämta ur. Den poolen är redan i dagsläget tämligen hårt skattad. Har du ynnesten att tjäna 10 miljoner om året före skatt så sitter du med runt 3,8miljoner efter skatt i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Jag tror att de som belönas på den nivån oftast bidrar med arbete som de allra flesta saknar kompetens och/eller drivet att göra. Säger för övrigt inte att de inte ska beskattas. Jag säger bara att folk verkar tro att det finns någon sorts outtömlig pool av rikas pengar att hämta ur. Den poolen är redan i dagsläget tämligen hårt skattad. Har du ynnesten att tjäna 10 miljoner om året före skatt så sitter du med runt 3,8miljoner efter skatt i dagsläget.

Vad som finns i utlandet vet vi ju inte. Men hoppas det förblir så! I USA äger ju 1% mer än hälften av alla tillgångar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Det blir ju lätt så när folk ser att deras skattepengar till stor del bara går till arbetslösa bidragsmuppar med 5 barn. Visst ska man betala skatt men att göra som Östling har gjort har jag full förståelse för, han har redan betalat in skatt för 1000-tals vanliga arbetare och dessutom är hans upplägg helt lagligt inom EU.

Sverige skulle må bra av att låta de som är duktiga och driftiga behålla lite mer av sina vinster, då kanske de skulle stanna kvar och återinvestera pengarna i Sverige istället för att fly till USA, Tyskland, Schweiz etc. Men istället så exporterar vi våra bästa företag och affärsförmågor till andra länder där vilkoren för dom är bättre.

Kan inte annat än att hålla med, har inget problem att betala skatt men när man kollar vad pengarna går till så blir man äcklad.

Skrivet av Esseboy:

Edit. (enligt 2018 budget) 5,2% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

5.2% driver du eller.

Nu är visserligen dessa siffror från 2016 men tror knappast det sjunkigt till 5%

Här ser du att 94 Miljarder går till "Ekonomisk trygghet för familjer och barn"
56 Miljarder går direkt till invandringen. Det är mer pengar än vad hela Svenska försvaret får.
102 miljarder vid ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning. (Detta är bra i grunden men folk utnyttjar sjukskrivningen i Sverige)

Roliga här är att man spenderar mer pengar på invandring är våra pensionärer som byggt landet.

Nu blev det jävligt OT men för att svara på TS fråga så nej, dom kan inte spara era plånböcker ni har på ett usb minne hemma.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Det där stämmer inte. Invandringen står för ungeför 150 miljarder. Du räknar bara direktkostnader.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Det där stämmer inte. Invandringen står för ungeför 150 miljarder. Du räknar bara direktkostnader.

Precis och det står även i bilden. Blir mycket extra kostnader i det offentliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Edit. (enligt 2018 budget) 5,2% av Sveriges budget går åt det. Läs på lite!

Att låta dom rika bli rikare har sällan fungerat. Åtminstone har det aldrig gynnat folket! Om man tjänar mer än 10 miljoner i året ser jag inte varför man skulle låta personen gå med normal skatt...när så många får hanka sig fram med runt 250 tusen...

Men visst, man kan skylla allt på att människan behöver motivation för att göra goda saker...men är det rätt att utveckla ett samhälle där man aldrig gör nått gott om man inte får pengar för det? Vissa har blivit helt penga fixerade...

Och hur mycket pengar tappar vi inte när rika/välutbildade och högt uppsatta personer och företag då väljer att flytta utomlands?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Och hur mycket pengar tappar vi inte när rika/välutbildade och högt uppsatta personer och företag då väljer att flytta utomlands?

Dom är oftast snåla egoistiska typer som Sverige bra klarar sig utan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...