Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Silver känns mest gångbar, personligen tycker jag dock att det hade varit roligare med någon färg. Det behöver inte nödvändigtvis vara en storsäljare men den kommer sticka ut - fånga uppmärksamhet - och möjligen driva försäljningen av de andra färgerna istället och på så vis ändå vara indirekt lönsam. Det är inte en enkel analys att göra.

Är det svårt att få till Ferrari-röd med anodisering? Skulle kunna bli läckert på en premiumprodukt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Henrik-W:

Är det svårt att få till Ferrari-röd med anodisering? Skulle kunna bli läckert på en premiumprodukt.

Enig, röd vore läckert! Alla färger är lila enkla ungefär, ljusa ställer högre krav på att den underliggande färgen är jämn å fin, alltså att alla värmesätt tas bort innan.

Vit är den enda riktigt problematiska färgen egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Synd att det ska ställa till det. För min del hade det varit ok med det dyrare priset då det ändå är en premiumprodukt. Kollar man exempelvis caselabs så har dem inte många lådor för under 4000kr och det har tydligen fungerat för dem. Finns det några andra möjligheter att få till den vita finishen?

Har ni någon vit prototyp som ni kan lägga upp lite bilder på så vi får se hur finishen ser ut? Hur har det föresten gått med den matta silver finishen?

Permalänk
Medlem

Ni har säkert redan tänkt på detta, men vore det inte idé att separera de "färgade" komponenterna i chassiet från övriga?
Jag tänker att spine och inte minst risern står för en skaplig del av kostnaden.
Efter lyckad kickstart kan ni då sälja panelkit med bland annat den eftertraktade vita anodiseringen.
Är det görbart att separera spine från front/bakstycke med komponenter i chassiet (bortsett från GPU då såklart)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Enig, röd vore läckert! Alla färger är lila enkla ungefär, ljusa ställer högre krav på att den underliggande färgen är jämn å fin, alltså att alla värmesätt tas bort innan.

Vit är den enda riktigt problematiska färgen egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är vit så problematisk om det redan finns chassin ute på marknaden för ett lågt pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vanlig vit pulver/sprutlack är inga problem och kostar inga 1000:- extra. Jag lämnade in mina paneler till mitt chassi till en lackerare för sprutlack, kostade ca 1k ink moms och det var mer yta än vad ghost kommer vara och deras minsta debitering för privatpersoner. Skulle man göra detta som företag och i större volym snackar vi några hundralappar / enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vanlig vit pulver/sprutlack är inga problem och kostar inga 1000:- extra. Jag lämnade in mina paneler till mitt chassi till en lackerare för sprutlack, kostade ca 1k ink moms och det var mer yta än vad ghost kommer vara och deras minsta debitering för privatpersoner. Skulle man göra detta som företag och i större volym snackar vi några hundralappar / enhet.

Nu handlar det ju dock inte om att lackera chassit utan att anodisera vilket är en enorm skillnad.
Problemet är att det går inte att anodisera med vit färg(med en ”klassisk” anodisering) utan man får ta till en annan kemisk process som är dyrare än ”vanlig” anodisering.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Nu handlar det ju dock inte om att lackera chassit utan att anodisera vilket är en enorm skillnad.
Problemet är att det går inte att anodisera med vit färg(med en ”klassisk” anodisering) utan man får ta till en annan kemisk process som är dyrare än ”vanlig” anodisering.

Det man kan göra är att etsa, men det är svårt att få det riktigt vit. Det tenderar att bli dassig/mjölkig vit, beroende på vilken legering man har. Dvs det ser ut som rå aluminium med en tunn mjölkhinna.
Ni som vill lära er om varför det inte går att anodisera vitt kan titta här: http://www.bluebuddhaboutique.com/blog/2011/09/no-white-anodi...

Om man nu lyckats etsa och få det kritvitt fast blank finish så blir jag väldigt förvånad och imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Den vita är onekligen en färg som efterlyses! Jag skulle personligen föredra att ha den till exempel. För de som förstår utmaningen med vit anodisering (ni alltså) så är det inte konstigt att den skulle bli dyrare. Men att räkna med att den breda massan ska förstå och acceptera ett högre pris utan att skapa en hel del ifrågasättande är inte helt säkert.

Låt mig ställa några klargörande frågor:

  • Ni förstår att den vita anodiseringen är blank?

  • Glasblästringen faller bort vid vit anodisering, lådan etsas istället för att ta bort eventuella värmespår från extruderingen

  • priset skulle landa på ca 2 990 inkl moms, är det rimligt?

Förstår utmaningen, men det hade varit så otroligt läckert med en vit Ghost 1. Tror faktiskt att jag hade övervägt 2990 kr bara för att få slippa svart. Svart är naturligtvis en självklarhet utifrån ett business-perspektiv, men vit hade varit mer iögonfallande (enligt min subjektiva åsikt).

Skrivet av PaChalski:

Silver känns mest gångbar, personligen tycker jag dock att det hade varit roligare med någon färg. Det behöver inte nödvändigtvis vara en storsäljare men den kommer sticka ut - fånga uppmärksamhet - och möjligen driva försäljningen av de andra färgerna istället och på så vis ändå vara indirekt lönsam. Det är inte en enkel analys att göra.

Silver känns också ganska tråkigt. Stilmässigt föredrar jag nog nästan svart framför silver. Det blev så otroligt mycket med att allting skulle vara i silver under 00-talet, vitvaror, fönsterkarmar, bilar, datorchassin, you name it

Hade kunnat ta någon pastellfärg också, typ grön, ljusblå eller rent av röd. Kommer backa oavsett eftersom jag vill se projektet få liv, men jag kommer hålla tummarna för att ni når upp i nivå för att köra en tredje färg i limited edition.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av d_m_r:

Ni har säkert redan tänkt på detta, men vore det inte idé att separera de "färgade" komponenterna i chassiet från övriga?
Jag tänker att spine och inte minst risern står för en skaplig del av kostnaden.
Efter lyckad kickstart kan ni då sälja panelkit med bland annat den eftertraktade vita anodiseringen.
Är det görbart att separera spine från front/bakstycke med komponenter i chassiet (bortsett från GPU då såklart)?

Detta var tanken från början innan den stora uppdateringen i somras. I och med att gavlarna blev fram- och baksida istället för det initiala skalet, så föll idén på att gavlarna skulle behöva bytas. Vi kan fortfarande koma att erbjuda "color packs" innehållande gavlar och sidor. Även grillar i olika utföranden skulle kunna erbjudas.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Synd att det ska ställa till det. För min del hade det varit ok med det dyrare priset då det ändå är en premiumprodukt. Kollar man exempelvis caselabs så har dem inte många lådor för under 4000kr och det har tydligen fungerat för dem. Finns det några andra möjligheter att få till den vita finishen?

Har ni någon vit prototyp som ni kan lägga upp lite bilder på så vi får se hur finishen ser ut? Hur har det föresten gått med den matta silver finishen?

Vi kan lägga upp fler bilder på den pulverlackade vita såklart, men med risk att det blir förvirrande. Lackning är inte ett alternativ som sagt. En eventuell framtida vit variant kommer på ett eller annat sätt vara anodiserad - med största sannolikhet dyrare. När vi kommer till labbet kan vi fota den och lägga upp.

Permalänk
Avstängd

Snyggt och smidigt men loggan? Ser ut som en "Jesus fish" wtf?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av serdyllon:

Förstår utmaningen, men det hade varit så otroligt läckert med en vit Ghost 1. Tror faktiskt att jag hade övervägt 2990 kr bara för att få slippa svart. Svart är naturligtvis en självklarhet utifrån ett business-perspektiv, men vit hade varit mer iögonfallande (enligt min subjektiva åsikt).

Silver känns också ganska tråkigt. Stilmässigt föredrar jag nog nästan svart framför silver. Det blev så otroligt mycket med att allting skulle vara i silver under 00-talet, vitvaror, fönsterkarmar, bilar, datorchassin, you name it

Hade kunnat ta någon pastellfärg också, typ grön, ljusblå eller rent av röd. Kommer backa oavsett eftersom jag vill se projektet få liv, men jag kommer hålla tummarna för att ni når upp i nivå för att köra en tredje färg i limited edition.

Låt mig klargöra färgerna en gång till så att jag inte är osäker på att någon missförstår något

Ash - Nästan 100% svart (glasblästrad)
Arctic - Nästan vit, denna görs genom att panelerna glasblästras innan en färglös anodiseringsprocess
??? - En tredje färg kommer att röstas fram bland backers vid en given funding-nivå

Se bild nedan som visar Ash och Arctic, vi hoppas få hem en Arctic innan DreamHack och kunna visa bättre bilder då:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Låt mig klargöra färgerna en gång till så att jag inte är osäker på att någon missförstår något

Ash - Nästan 100% svart (glasblästrad)
Arctic - Nästan vit, denna görs genom att panelerna glasblästras innan en färglös anodiseringsprocess
??? - En tredje färg kommer att röstas fram bland backers vid en given funding-nivå

Se bild nedan som visar Ash och Arctic, vi hoppas få hem en Arctic innan DreamHack och kunna visa bättre bilder då:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/finish.JPG

Artic är enligt mig rå aluminum och riktigt snygg men skulle aldrig kalla den vit.

Så snälla byt namn så folk ej tror att Artic White fortfarande finns kvar och finns de bilder på hemsidan av vita chassit kvar så ta bort dessa och ersätt dom med det Glasblästrade råa chassit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Artic är enligt mig rå aluminum och riktigt snygg men skulle aldrig kalla den vit.

Så snälla byt namn så folk ej tror att Artic White fortfarande finns kvar och finns de bilder på hemsidan av vita chassit kvar så ta bort dessa och ersätt dom med det Glasblästrade råa chassit.

Vi har bytt namn till "Arctic", menar du att det behöver ske ett större namnbyte?

På hemsidan är bilderna uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har bytt namn till "Arctic", menar du att det behöver ske ett större namnbyte?

På hemsidan är bilderna uppdaterade.

"Nordic Silver" kanske?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har bytt namn till "Arctic", menar du att det behöver ske ett större namnbyte?

På hemsidan är bilderna uppdaterade.

Känns som ni leker Samsung som kallar sina nya Tv Qled för att likna Oled i namnet.

Så ja namnet är för lika och känns inte som ett byte alls utan bara tagit bort ett ord.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är vit så problematisk om det redan finns chassin ute på marknaden för ett lågt pris?

Vit anodisering är problematiskt, och det finns sannolikt inget annat chassi på marknaden som har det. Ej att förväxlas med vanlig pulver- eller sprutlack.

Skrivet av Jompa79:

Vanlig vit pulver/sprutlack är inga problem och kostar inga 1000:- extra. Jag lämnade in mina paneler till mitt chassi till en lackerare för sprutlack, kostade ca 1k ink moms och det var mer yta än vad ghost kommer vara och deras minsta debitering för privatpersoner. Skulle man göra detta som företag och i större volym snackar vi några hundralappar / enhet.

Vit anodisering som sagt, som blir ett väldigt tunt skikt med aluminiumoxid med "insprängda" färgpartiklar.

Varför inte bara köra med pulver- eller sprutlack? Som jag har förstått det är det för att det blir ett för tjockt lager, som främst ställer till det för sidopanelerna (antar jag), eftersom de skjuts ned i skåror med låga toleranser (för att få en tight fit, man vill inte ha sladdriga sidopaneler), och ett lager färg överskrider dessa toleranser (dvs det tar i). Men jag ska inte tala för @PaChalski, jag bara spekulerar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Vit anodisering är problematiskt, och det finns sannolikt inget annat chassi på marknaden som har det. Ej att förväxlas med vanlig pulver- eller sprutlack.

Vit anodisering som sagt, som blir ett väldigt tunt skikt med aluminiumoxid med "insprängda" färgpartiklar.

Varför inte bara köra med pulver- eller sprutlack? Som jag har förstått det är det för att det blir ett för tjockt lager, som främst ställer till det för sidopanelerna (antar jag), eftersom de skjuts ned i skåror med låga toleranser (för att få en tight fit, man vill inte ha sladdriga sidopaneler), och ett lager färg överskrider dessa toleranser (dvs det tar i). Men jag ska inte tala för @PaChalski, jag bara spekulerar.

Du har helt rätt, tack för stödet!

Permalänk
LOUQE

Här kommer några bilder på 8700k bygget som just nu stressas för fullt!

Permalänk
Medlem

S tophaten med 2 st 120 mm slimfläktar sänkar detta tempraturerna radikalt ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@pachalski visst har det skickats chassin som ska testas och reviewas i USA och Kanada? vilka sidor ska vi hålla ögonen på om vi vill läsa när det publiceras?

Permalänk
Entusiast

Passformen är så sjukt on point i dessa bilder alltså, galet taggad!

Lutar numera mot att köra utan tophats, från att tidigare har varit sugen på vattenkylning. Men två 15 mm-fläktar och en liten tophat, det är lite intressant. Påverkar det temperaturerna markant?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Gud så otroligt läckert det är, så perfekt, nästintill.

Jag älskar mitt Ncase M1, men detta chassit kan ta dess plats! : )

Bra jobbat!!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

@pachalski visst har det skickats chassin som ska testas och reviewas i USA och Kanada? vilka sidor ska vi hålla ögonen på om vi vill läsa när det publiceras?

JayzTwoCents och Dave2D

EDIT: JayZ borde ha fått chassit igår om jag inte minns fel.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Det är ett Gigabyte Z370N Wifi som sitter i?
Har ett sånt själv. Såg bekant ut.
Hur har ni förresten kopplat de tre systemfläktarna? Har ni splittat ena fan headern och har två fläktar på en?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
LOUQE
Skrivet av lundensaren:

Det är ett Gigabyte Z370N Wifi som sitter i?
Har ett sånt själv. Såg bekant ut.
Hur har ni förresten kopplat de tre systemfläktarna? Har ni splittat ena fan headern och har två fläktar på en?

Exakt så! Toppfläktarna sitter på en splitter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shipping cost to Spain? Can u give us the kickstarter link? Thx and “mucha mierda” (translate: Good Luck)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

Shipping cost to Spain? Can u give us the kickstarter link? Thx and “mucha mierda” (translate: Good Luck)

Skickades från m.sweclockers.com

Spain is 200 SEK, in fact all Europe besides Scandinavia is.

We might give you a link to the preview a while before the start with a redirect to the real campaign ones it starts. We are just about to meet up at the office and discuss it.

Permalänk

Jag är med på e-postlistan sedan ett tag men inte fått något mail. Det kanske inte gått ut något än?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |