Komplett.se och leverans

Permalänk
Medlem

Komplett.se och leverans

Hej!

Jag beställde ny dator i delar under blackfriday.

Igår fick jag en sms avisering så jag åker och hämtar paketet. Det visade sig bara vara mitt chassi som kommit.
När jag kollar på postnord så står det att det andra paketet är utlämnat från komplett och postnord har tagit emot det.

Problemet är bara att vikten är fel som säger 16kg och att paketet inte rör på sig.

Jag ringde till Postnord som hänvisade mig till komplett. Som sa till mig att det är pga blackfriday som det blivit lite försenat.

Jag tycker det är märkligt att dem skickar iväg bara chassit och inte mina komponenter.

Någon annan som varit med om något liknande? Känns förjävligt då jag orkar inte med massor förseningar osv.

Kan man påskynda denna process eller har jag bara haft otur och får vänta flera veckor nu?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det.
Ditt paket är lämnat till PostNord, de kommer leverera det. Men med tanke på antalet postvagnar jag såg utanför mitt lokala postombud så har de rätt mycket att göra just nu. Det var tydligen någon slags kampanj i fredags.

Permalänk
Medlem

@zuperion:

Dom sitter inte o håller kvar chassiet bara för att göra en samleverans. Chassiet skickas som ett separat kolli.

Vad får dig att tro att det kommer ta veckor för leverans? Du beställde prylarna på fredag och gnäller att du inte fått dom på tisdag förmiddag? Ha lite tålamod för guds skull.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@zuperion: Nej det är inte konstigt, dom skickar ofta datorkomponenter i flera olika försändelser när paketen annars är för stora.
Max 20kg är jag rätt säker på att det är, finns även mått som man måste hålla.
Vet inte hur komplett gör, men inet har iaf ett alternativ att tillåta att paketen skickas i flera paket eller inte.
Du har väl fått flera kolli nummer från komplett? Om du bara fått ett, så är det troligen en grupp med flera kollinummer, syns när du öppnar det på postnord.
Gissar på att flera veckor inte är aktuellt, men de hade säkerligen mycket att göra. Klart det kan ta lite längre tid.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Inte märkligt alls, chassin skickas alltid som egna paket. Bara vänta och ta en kopp kaffe.

Permalänk
Medlem

Om Komplett tar kostnaden för att skicka i flera kolli så ser jag inte problemet. Du kan ju se det som att du fick chassit i förtid istället för att vänta in det också.

Vidare kanske det finns fördelar att skicka just chassit separat. Rent paketeringsmässigt.

Jag var för övrigt på lokala matäffären igår och hämtade ut min Komplett-order och jösses vad paket det hade kommit in. Jag förstår om det har uppstått trafikstockning i leveranserna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

RE:

Hej! Tack för svar.

Båda borde kommit eftersom båda skickades 22.44 den 26:E

Jo jag har fått 2st kolli. Jag skickar print så kanske ni förstår vad jag menar.

paketets resa

Permalänk
Permalänk
Skrivet av zuperion:

Båda borde kommit eftersom båda skickades 22.44 den 26:E

Jag misstänker att alla kollin är inregistrerade hos Postnord, alternativt inscannade/mottagna av Postnord av vid aktuell tidpunkt. Eftersom chassit är ett stort tungt paket, så har de säkert hamnat i en separat binge. Då det är många paket som hanteras, så har väl bingen med ditt chassit kommit med lastbilen, medan nästa binge med resten av komponenterna inte kommit med av någon anledning (lastbilen kanske blev full?)

Permalänk
Medlem

Har paketen ens samma rutt? De har väl centrallagret i Norge? Utgår paketet från GBG brukar jag få den dagen efter och då bor jag i Norrland.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Inaktiv

Vänta en till tre veckor och se vad som händer, är många som handlar nu.

Jag beställde 2st 8700K i torsdags och har fått mail idag att de skickats så det går lite segt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

PostNord är ett skämt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Det har alltså gått 1 hel vardag sedan Black Friday, troligtvis den största readagen på året, och du börjar redan gnälla, ringa runt och leta paket?

Seriöst?

Sluta. Ta en kopp kaffe som någon sa, låt livet fortgå som vanligt. Dina saker kommer. När de kan komma.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

@zuperion: Sitter i samma sits men jag har fått mina komponenter och inget chassi. Men som andra säger så har det alltid varit så att chassi skickas i eget paket. Men ta det lugnt paketet kommer säkert den här veckan, posten har som sagt mycket att göra nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Varje gång jag beställt chassin så har jag fått dem separat från övrig leverans. Oftast skiljer det 1-2 dagar på leveranserna. Men när jag för 2 år sedan beställde på Black Friday så kom komponenterna först och chassit 1 vecka senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@zuperion: Nej det är inte konstigt, dom skickar ofta datorkomponenter i flera olika försändelser när paketen annars är för stora.
Max 20kg är jag rätt säker på att det är, finns även mått som man måste hålla.
Vet inte hur komplett gör, men inet har iaf ett alternativ att tillåta att paketen skickas i flera paket eller inte.
Du har väl fått flera kolli nummer från komplett? Om du bara fått ett, så är det troligen en grupp med flera kollinummer, syns när du öppnar det på postnord.
Gissar på att flera veckor inte är aktuellt, men de hade säkerligen mycket att göra. Klart det kan ta lite längre tid.

Kan inte svara för komplett men jag har aldrig fått chassi i samma paket som komponenterna jag tänkt sätta in utan det brukar alltid komma som två försändelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

PostNord är ett skämt.

Ja. Tamigfan hemskt att behöva vänta en hel arbetsdag på ett paket!

Permalänk
Medlem

Beställde 3 saker i fredags. Komplett skickade varorna i söndags. I går fick jag fram ena paketet och det andra ser ut att bli levererat idag. Otroligt snabbt med tanke på vilken helg det varit. Komplett har skött sig och postnord gör sitt jobb... 1-2 dagars leveranstid är mycket bra, några dagar/vecka i november och framåt är också bra, så tagga ner.
Grejerna kommer inom kort, att det blev delleverans är inget lustigt heller

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Avstängd

Varför är det så många som beställer saker på Black Friday och klagar över att de inte får sakerna dagen efter?

Jag menar.. på riktigt?

Jag hade lite flyt och fick allt i vanlig tid, men hade det dröjt några dagar extra hade jag väl inte tyckt det var konstigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

När jag beställt chassi + komponenter så har chassit oftast varit ett separat kolli, då de tagits chassits kartong och klistrat dit sin postlapp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför är det så många som beställer saker på Black Friday och klagar över att de inte får sakerna dagen efter?

Jag menar.. på riktigt?

Jag hade lite flyt och fick allt i vanlig tid, men hade det dröjt några dagar extra hade jag väl inte tyckt det var konstigt.

De kanske tror att de är ensamma om att ha upptäckt denna kampanj, att de förmodligen är de enda personerna i Sverige(världen) som gjort ett klipp denna dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuperion:

Hej!

Jag beställde ny dator i delar under blackfriday.

Igår fick jag en sms avisering så jag åker och hämtar paketet. Det visade sig bara vara mitt chassi som kommit.
När jag kollar på postnord så står det att det andra paketet är utlämnat från komplett och postnord har tagit emot det.

Problemet är bara att vikten är fel som säger 16kg och att paketet inte rör på sig.

Jag ringde till Postnord som hänvisade mig till komplett. Som sa till mig att det är pga blackfriday som det blivit lite försenat.

Jag tycker det är märkligt att dem skickar iväg bara chassit och inte mina komponenter.

Någon annan som varit med om något liknande? Känns förjävligt då jag orkar inte med massor förseningar osv.

Kan man påskynda denna process eller har jag bara haft otur och får vänta flera veckor nu?

haha känner igen mig. Väntar fortfarande på mitt cosmos 03:11 igår var den i Härryda och det står att den är på väg .
Fler som handlar så bara att vänta

Permalänk
Medlem

Jaaa men så synd då, ligger väl säkert underst nu när alla nya leveranser staplas ovanför mitt lilla paket xD

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Chrisj:

Ja. Tamigfan hemskt att behöva vänta en hel arbetsdag på ett paket!

Ja, det stämmer.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zuperion:

Hej!

Jag beställde ny dator i delar under blackfriday.

Igår fick jag en sms avisering så jag åker och hämtar paketet. Det visade sig bara vara mitt chassi som kommit.
När jag kollar på postnord så står det att det andra paketet är utlämnat från komplett och postnord har tagit emot det.

Problemet är bara att vikten är fel som säger 16kg och att paketet inte rör på sig.

Jag ringde till Postnord som hänvisade mig till komplett. Som sa till mig att det är pga blackfriday som det blivit lite försenat.

Jag tycker det är märkligt att dem skickar iväg bara chassit och inte mina komponenter.

Någon annan som varit med om något liknande? Känns förjävligt då jag orkar inte med massor förseningar osv.

Kan man påskynda denna process eller har jag bara haft otur och får vänta flera veckor nu?

Lider med dig, har också råkat ut för Komplett.

Beställde en ny tv under Black Friday, leverans kanske detta året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Lider med dig, har också råkat ut för Komplett.

Beställde en ny tv under Black Friday, leverans kanske detta året.

Det enda ditt ärende och TS ärende har gemensamt är att i inget av fallen så är Komplett direkt "skyldiga".
Tig nu med ditt nonsensspridande.

Permalänk
Medlem

De flesta företag om man läser på fraktvillkoren och liknande, så står det att leveranstiderna endast är riktlinjer medan de har på sig ca 30 dagar att faktiskt leverera produkten. Och detta är baserat på att varan finns i lager. Efter att varan är skickad så kommer leverantören (t.ex. Postnord) försöka leverera produkten och beroende på typ av frakt så har de olika krav på sig. Standardpaket är generellt inom 30 dagar därefter kan de bli ersättningsskyldiga till företaget för varornas värde.