Nytt datorbygge bootar ej - stänger av sig efter 1 sek direkt

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge bootar ej - stänger av sig efter 1 sek direkt

Byggt ihop en ny dator men den stänger ned sig direkt efter uppstart. Klickar till i nätaggregatet.
Datorn "kör" hela tiden om jag tar bort CPU/12V 6+2 pins till moderkortet.

Moderkort: Asus Prime Z370-P
CPU: I7-7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: EVGA supernova 550W G2
HDD: Sasmsung 960 M.2
Minnen: 8GB 2666Mhz

Vad finns kvar att prova?

När jag monterade CPU:n så känmdes det smidigt och bra, väldigt svårt att tro att jag böjt ngn pin.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Edit skrivel: CPU: I7-7700k
Permalänk
Medlem

Du kan testa dessa två och se om det kan vara nåt
- Sitter minnena ordentligt
- Testa att ta ur batteriet från moderkortet och vänta några minuter så BIOS resetas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av H!T3k:

Du kan testa dessa två och se om det kan vara nåt
- Sitter minnena ordentligt
- Testa att ta ur batteriet från moderkortet och vänta några minuter så BIOS resetas.

Tack.

Glömde skriva att jag provat med att ta ut minnen flera ggr, använt en minnesplats istället för två.
Tryckt i och ur alla kablar femtielva ggr.

Jag ska prova med att ta ur batteriet från moderkortet.

Permalänk
Medlem

@marou: CPU: I7-700k? menar du 7700k eller 8700k?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Kontrollera att CPU kylaren sitter på ordentligt

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

@marou: CPU: I7-700k? menar du 7700k eller 8700k?

Slarvigt av mig, skrivfel.
CPU: I7-7700k ska det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av marou:

Byggt ihop en ny dator men den stänger ned sig direkt efter uppstart. Klickar till i nätaggregatet.
Datorn "kör" hela tiden om jag tar bort CPU/12V 6+2 pins till moderkortet.

Moderkort: Asus Prime Z370-P
CPU: I7-7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: EVGA supernova 550W G2
HDD: Sasmsung 960 M.2
Minnen: 8GB 2666Mhz

Vad finns kvar att prova?

När jag monterade CPU:n så känmdes det smidigt och bra, väldigt svårt att tro att jag böjt ngn pin.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Z370 Coffe Lake moderkort till en 7700k kaby lake är det optimalt? 300 serien moderkort ger mer ström till CPU 8 generationens CPU från intel har ju flera kärnor där av 300 seriens moderkort som ska ge CPU mera Power. 200 seriens moderkort är ju optimalt till Kaby lake. Plattformen känns inte stabil ditt moderkort är till coffe lake som stödjer ram upp till 2666mhz men din cpu ska användas till ett z200 serien moderkort som stöder minnen upp till 2400mhz alltså utan att aktivera xmp. Byt moderkort till 200 serien sen är problemet löst känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marou:

Byggt ihop en ny dator men den stänger ned sig direkt efter uppstart. Klickar till i nätaggregatet.
Datorn "kör" hela tiden om jag tar bort CPU/12V 6+2 pins till moderkortet.

Moderkort: Asus Prime Z370-P
CPU: I7-7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: EVGA supernova 550W G2
HDD: Sasmsung 960 M.2
Minnen: 8GB 2666Mhz

Vad finns kvar att prova?

När jag monterade CPU:n så känmdes det smidigt och bra, väldigt svårt att tro att jag böjt ngn pin.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Z370 och Kaby Lake är inte kompatibla, så det är inte så konstigt att datorn inte startar :/.

https://www.sweclockers.com/nyhet/24450-intel-skylake-och-kab...

Permalänk
Medlem

Dess sockel är fysiskt identisk med föregångarna Z270 och Z170, men endast åttonde generationens processorer går att använda med moderkortet.

https://www.inet.se/produkt/1900464/asus-prime-z370-p?utm_sou...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!

Herregud vad klantigt av mig.

Jag köper nytt moderkort snarast och försöker få en god natts sömn trots dumstrut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marou:

Tack alla för svar!

Herregud vad klantigt av mig.

Jag köper nytt moderkort snarast och försöker få en god natts sömn trots dumstrut på.

Innan denna tråden hade inte jag heller koll på vad som gällde, det har ju varit bakåtkompatibelt i flera generationer fram till nu :/

Med lite tur bör du kunna lämna tillbaka moderkortet med ett mindre prisavdrag, så blir det nog bra i slutändan!

Permalänk
Skrivet av marou:

Byggt ihop en ny dator men den stänger ned sig direkt efter uppstart. Klickar till i nätaggregatet.
Datorn "kör" hela tiden om jag tar bort CPU/12V 6+2 pins till moderkortet.

Moderkort: Asus Prime Z370-P
CPU: I7-7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: EVGA supernova 550W G2
HDD: Sasmsung 960 M.2
Minnen: 8GB 2666Mhz

Vad finns kvar att prova?

När jag monterade CPU:n så känmdes det smidigt och bra, väldigt svårt att tro att jag böjt ngn pin.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Om du köpte detta ihop ifrån samma butik så är jag nyfiken på vilken

Permalänk
Skrivet av marou:

Byggt ihop en ny dator men den stänger ned sig direkt efter uppstart. Klickar till i nätaggregatet.
Datorn "kör" hela tiden om jag tar bort CPU/12V 6+2 pins till moderkortet.

Moderkort: Asus Prime Z370-P
CPU: I7-7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: EVGA supernova 550W G2
HDD: Sasmsung 960 M.2
Minnen: 8GB 2666Mhz

Vad finns kvar att prova?

När jag monterade CPU:n så känmdes det smidigt och bra, väldigt svårt att tro att jag böjt ngn pin.

Tacksam för hjälp!

Mvh

hoppas du inte använt 6+2 kabel utan 4+4 till moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Hemsidan Hardware.info har satt dessa spekulationer till test för att se om användare med processorer baserade på Skylake eller Kaby Lake kan uppgradera till ett moderkort med den nya styrkretsen Z370.
Dock resulterade både testen med en Intel Core i7-7700K i ett Z370-baserat moderkort samt en Intel Core i7-8700K i ett Z270-moderkort i system som inte kunde startas."

Källa: https://www.nordichardware.se/nyheter/intel-skylake-och-kaby-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hoppas du inte använt 6+2 kabel utan 4+4 till moderkortet.

Precis, viktigt att tänka på då plus och minus i stort sett är inverterade mellan dom, nu har moderkortet förhoppningsvis skydd för omvänd polaritet så förhoppningsvis klarar det sig om man skulle råka göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Om du köpte detta ihop ifrån samma butik så är jag nyfiken på vilken

Tycker inte att det är butikens fel även om så är fallet. Nog för att det kanske ringer varningsklockor, men vad butiken vet så skulle kunden kunna ha köpt rätt processor på annat håll och avsåg att använda i7 7700K:n till en helt annan dator.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker inte att det är butikens fel även om så är fallet. Nog för att det kanske ringer varningsklockor, men vad butiken vet så skulle kunden kunna ha köpt rätt processor på annat håll och avsåg att använda i7 7700K:n till en helt annan dator.

Kunden köper nästan en komplett dator och butiken har ett ansvar här att meddela kunden att delarna inte fungerar ihop.

Jag vill veta vilken butik det är så dom kan rätta sitt misstag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marou:

Tack alla för svar!

Herregud vad klantigt av mig.

Jag köper nytt moderkort snarast och försöker få en god natts sömn trots dumstrut på.

Gör tvärtom. Behåll moderkortet och se om du kan hitta en 8600K eller 8700K istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Kunden köper nästan en komplett dator och butiken har ett ansvar här att meddela kunden att delarna inte fungerar ihop.

Jag vill veta vilken butik det är så dom kan rätta sitt misstag

Hade han köpt det i ett ”dator i delar-kit” så håller jag med att butiken har ett ansvar, annars har dom självklart inte det.

Skickades från m.sweclockers.com