Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Aah ok, det är alltså bara amerikanare som tar fall pro bono. I Sverige så är alla advokater... idioter, pengakåta, etc?

Vad är det som är kul med det? Baserat på vad TS har sagt och kommit med för information, sättet det har presenterats och engagemanget i ärendet så utgår jag från att det är korrekt som privatperson/forumläsare/lekman/icke-juridiskt insatt. Skulle jag jobba som advokat så är det ju en helt annan bild av arbetssätt och datainsamling som krävs.

Självklart kan det finnas ytterligare information i ärendet! Jag förstår inte vad det har med min åsikt om att med informationen hittills så ser det ut att vara en solklar vinst. Det är inte jag som är hans advokat, så du vet.

Om det hade varit så enkelt så har jag svårt att se att ärendet dragits till domstol, men så kan det så klart vara. Poängen är att vi inte vet och att då uttala sig med säkerhet blir rätt dumt.

När det gäller "nyexade advokater" så blir man jurist, inte advokat direkt. Advokat är en skyddad titel som kräver en hel del att få kalla sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Svårt att avgöra var du slutade argumentera inför rätten och var du började argumentera för omvänd bevisbörda.

3/10

Det finns ett par baktankar i det här. Det ena är att omvänd bevisbörda inte är poppis, kalkylen är att man inte kommer att vilja fälla om man är tvungen att använda omvänd bevisbörda och att göra det även i allmänna fallet. Då kan rätten undvika det genom att säga att innehavaren har lyckats visa att han med rimligt sannolikhet verkligen inte haft en TV uppställd.

Den andra är baktanken är att domaren är smart och stressad. Domaren vill rensa ut allt tjafs och komma fram till en syn av vad som verkligen pågår. Det är bra att vara den som levererar den analysen och därmed få chansen att styra domarens synsätt. Lite manipulativt sätt att tänka givetvis men det är så det funkar. Man skall aldrig säga till domaren vad han/hon skall tycka, då blir det genast mothåll, mera psykologiskt att ge ett underlag (som då lutar lätt åt ett visst håll).

Det skall också rätt mycket till innan en tingsrätt kör över en tjänsteman. Man gillar bara inte det. Tjänstemannen är bra mycket mera oberoende och trovärdig än den anklagade innehavaren är, vars egenintresse ju är fullständigt uppenbart. Man har bättre chans att vinna om man kan göra det utan att tingsrätten behöver köra över tjänstemannen.

TS ligger alltså illa till. Det gäller att vara både pedagogisk och taktiskt smart för att få med sig domaren. Jag "argumenterar" inte lika mycket som jag kör en "soft sell".

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortsatt på samma linje, att det som kontrollanten har sett är en stor PC-bildskärm som liknar en TV men som helt saknar TV-mottagare och inte är avsedd för TV-mottagning. Försök också att få med att "Den har inga ingångar eller funktioner som inte en datorskärm har" och poängtera att man kan koppla in en DVD-spelare i en datorskärm för att spela video utan en dator. Och ja, säg DVD-spelare för att slippa förklara mer moderna apparater.

Vill du ha en elektronikingenjör som expertvittne? Jag bor i Lund och kan lätt ta mig till Ystad, när är rättegången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då tar vi det en gång till.

Då det är helt omöjligt att bevisa något negativt (typ gud finns inte) är det inte möjligt att bevisa att det INTE var en TV.
Så, det blir ord mot ord. Och i en ord mot ord situation anses kontrollantens ord som tjänsteman, väga tyngre än den anklagades, eftersom han inte har något att tjäna på att ljuga, medan den anklagade har. Att kontrollanten jobbar på provision, är tydligen inte anledning nog att ljuga, det finns det redan rättsfall som visar.

Så, för att vinna det här rättsfallet måste den anklagade visa, inte bara att det finns rimligt tvivel, utan mer än så. Man kommer förlora den här rättegången om man inte kan, framför rätten, få kontrollanten att medge att man av misstag identifierat en monitor som en TV.

oskyldigt dömd? är det ens möjligt/lagligt i sverige?...är inte det ganska illa?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

oskyldigt dömd? är det ens möjligt/lagligt i sverige?...är inte det ganska illa?

Det är vanligare än du anar, dock har vi mindre sånt än andra länder men förekommer likväl och går du upp mot en tjänsteman har du extremt mycket större risk för det om du är oskyldig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag skulle fortsatt på samma linje, att det som kontrollanten har sett är en stor PC-bildskärm som liknar en TV men som helt saknar TV-mottagare och inte är avsedd för TV-mottagning. Försök också att få med att "Den har inga ingångar eller funktioner som inte en datorskärm har" och poängtera att man kan koppla in en DVD-spelare i en datorskärm för att spela video utan en dator. Och ja, säg DVD-spelare för att slippa förklara mer moderna apparater.

Vill du ha en elektronikingenjör som expertvittne? Jag bor i Lund och kan lätt ta mig till Ystad, när är rättegången?

Nja, det är nog viktigt att avstå DVD-spelare just eftersom det för tankarna till en fristående DVD-spelare som oftast också har en tv-mottagare i sig (till skillnad från DVD-spelarna som sitter i en dator och också numera oftast också fungerar som brännare).
Sen tror jag att det är bättre att förklara att en datorskärm saknar ingångar och mottagare avsedd för tv-mottagning.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nja, det är nog viktigt att avstå DVD-spelare just eftersom det för tankarna till en fristående DVD-spelare som oftast också har en tv-mottagare i sig (till skillnad från DVD-spelarna som sitter i en dator och också numera oftast också fungerar som brännare).
Sen tror jag att det är bättre att förklara att en datorskärm saknar ingångar och mottagare avsedd för tv-mottagning.

Nja, ingen av de DVD-spelare jag haft har varit utrustade med TV-mottagare. Varför skulle man ta in en TV-signal I en DVD-spelare för?
Har man en DVD-recorder så kan det vara en annan femma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om kontrollanten kallas som vittne bör ju målsägande trotts han inte har advokat få ställa frågor till vittnet.
De frågor som då bör ställas är.

1. Vad är det som gör du tror det är en TV?
Om han inte kan precisera modellbeteckning eller annan sak som är exceptionell för en TV så kommer nästa fråga.

2. Då skulle det ju även kunna vara en bildskärm som visar den bilden?
Svarar han ja så är det hemma, svarar han nej så är det dags igen.

3. Varför skulle det inte kunna vara en bildskärm?
Svaret på denna avgör lite om det blir ytterligare frågor då det gäller att pressa kontrollanten om vad det är som gör han tror det är en TV.

Efter dessa frågor får man förklara vilka bildskärmar man har och hur det är kopplat (vilket kan förklara varför han inte ser någon dator bredvid skärmen) så rätten får en uppfattning om att det faktiskt kan vara som du påstår.

Den springande punkten är dock hur/varför kontrollanten tror det är en TV, bara bildvisning är inget som borde hålla utan han måste kunna precisera något konkret som gör det ställt utom allt tvivel att det faktiskt var en TV.

Permalänk
Sötast

Tack så mycket för era svar sedan jag senast skrev, uppskattas enormt mycket då jag fått ett flertal rika svar.

Har endast tillgång till min mobil för närvarande så har ej möjligheten att djupdyka och svara, sorry :/

Månaden är snart slut och då får vi se hur det gått

Har blandade känslor, men betydligt mer positiv nu än vad jag var bara för nån dag sen thank you truly!

Och såklart ett enormt tack till er som erbjuder ekonomiskt stöd i detta. Det är absolut inget som jag hade förväntat mig, men det värmer gott!

Förhoppningsvis så kommer det aldrig att behövas <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skrev ihop ett snabbt expertutlåtande. Jag har ingen aning om det hjälper eller om du kan dra fram sån bevisning på ett sånt sätt, men här är det i vilket fall. Skickar mer som PM.

Citat:

Jag är en examinerad elektronikingenjör med lång erfarenhet av IT och datorutrustning, med civilingenjörsexamen i elektroteknik från Lunds Tekniska Högskola, för närvarande arbetande som programmerare hos Tetra Pak Packaging Technologies AB i Lund. Jag anser mig vara väl kvalificerad att göra ett utlåtande vad gäller problematiken med att skilja en TV-apparat från en annan slags apparat.

Idag finns fritt tillgängligt på marknaden flertalet apparater ("skärmar") som vid första anblick ser precis ut som en "vanlig" platt storbilds-TV, men som helt saknar möjlighet att ta emot TV-utsändning. Ofta använder tillverkare av sådana skärmar exakt likadana plastskal och elektroniska bildvisningselement (LCD-paneler) som i sina TV-apparater, för att spara in på utvecklings- och tillverkningskostnad. Därför kan dessa apparater framifrån vara omöjliga att särskilja från en TV-apparat, samtidigt som de rent elektroniskt inte är något annat än en vanlig PC-skärm. Ett exempel på en sådan apparat är Philips BD4065UC som är en PC-skärm på 40 tum med ett skal som vem som helst skulle förväxla med en TV.

Eftersom det i grund och botten handlar om datorskärmar är det möjligt att koppla in allehanda elektronisk utrustning i dessa skärmar. Till exempel går det att koppla in en DVD-spelare för att spela film utan en dator, eller rent av en digitalbox för att titta på TV. Men viktigt att notera är att det inte handlar om några TV-signaler som skickas till dessa apparater, utan en redan avkodad bildsignal, och en eventuell licensplikt måste i detta fall nödvändigtvis ligga hos den inkopplade enheten och inte hos bildskärmen som sådan.

Kontentan av mitt utlåtande är att ingen person i dagens läge rimligtvis kan förväntas kunna skilja en TV-skärm från en datorskärm utan att titta på de signaler som apparaten kan ta in, antingen genom att titta på anslutningsmöjligheterna på apparatens baksida eller genom att uppsöka apparatens specifikation med hjälp av tillverkarens modellnummer.

Signerat
*mitt namn*
Lund 23/11 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack så mycket för era svar sedan jag senast skrev, uppskattas enormt mycket då jag fått ett flertal rika svar.

Har endast tillgång till min mobil för närvarande så har ej möjligheten att djupdyka och svara, sorry :/

Månaden är snart slut och då får vi se hur det gått

Har blandade känslor, men betydligt mer positiv nu än vad jag var bara för nån dag sen thank you truly!

Och såklart ett enormt tack till er som erbjuder ekonomiskt stöd i detta. Det är absolut inget som jag hade förväntat mig, men det värmer gott!

Förhoppningsvis så kommer det aldrig att behövas <3

Låter som förhandlingen redan varit och du väntar på utslag.

Permalänk
Sötast

Målet ogillas/avskrivs

Blev ingen guantanamo bay för mig:D

Nu bär det av hemåt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Målet ogillas/avskrivs

Blev ingen guantanamo bay för mig:D

Nu bär det av hemåt!

Phew. Som folk här har väntat haha.
Får gratulera.
Ska bli spännande att höra mer när tid finnes

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Målet ogillas/avskrivs

Blev ingen guantanamo bay för mig:D

Nu bär det av hemåt!

Härligt! Men plz gief us deetz.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat @Allexz!

Permalänk
Medlem

Ett stort grattis @Allexz!
Bra jobbat!!!

Permalänk
Medlem

Härligt
mer info, behövde du argumentera mycket?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Victory!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Grattis, har varit kul att följa denna tråden alla dessa månader

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Härligt att höra, ser fram emot mer detaljer om det hela

Permalänk
Sötast

Lite kort så kan jag berätta att målsägande (radiotjänst) ställde frågor till likt de som fanns i anmälan (som finns postat i första inlägget). Efter det så fick jag presentera hur jag såg på saken samt så kopplade jag in datorn och visade de "bevis" som jag hade tagit med mig och förberett.

Därefter kallades kontrollanten som vittne som.... i min mening skjöt sig själv rätt hårt i foten ett flertal gånger. Så jag valde att ställa frågor till honom och göra detta med hjälp av bilder jag hade för att i min egen mening sänka hans trovärdighet ytterligare.

Då vi var "klara med" vittnet så valde radiotjänst själva att ogilla ärendet då de ej kunde styrka att jag har/hade TV. Kort därefter kom domen att ärendet ogillades!

Jag kommer att få Hela schabraket via email så småningom och jag lär väl posta den kort därefter

Ös frågor om ni har dem så besvarar jag dem efter bästa förmåga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite kort så kan jag berätta att målsägande (radiotjänst) ställde frågor till likt de som fanns i anmälan (som finns postat i första inlägget). Efter det så fick jag presentera hur jag såg på saken samt så kopplade jag in datorn och visade de "bevis" som jag hade tagit med mig och förberett.

Därefter kallades kontrollanten som vittne som.... i min mening skjöt sig själv rätt hårt i foten ett flertal gånger. Så jag valde att ställa frågor till honom och göra detta med hjälp av bilder jag hade för att i min egen mening sänka hans trovärdighet ytterligare.

Då vi var "klara med" vittnet så valde radiotjänst själva att ogilla ärendet då de ej kunde styrka att jag har/hade TV. Kort därefter kom domen att ärendet ogillades!

Jag kommer att få Hela schabraket via email så småningom och jag lär väl posta den kort därefter

Ös frågor om ni har dem så besvarar jag dem efter bästa förmåga

Vore intressant att veta hur han sköt sig själv i foten.

Skulle naturligtvis även vilja veta kontrollantens svar på den eviga TV-sportfrågan - "Hur känns det?"

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite kort så kan jag berätta att målsägande (radiotjänst) ställde frågor till likt de som fanns i anmälan (som finns postat i första inlägget). Efter det så fick jag presentera hur jag såg på saken samt så kopplade jag in datorn och visade de "bevis" som jag hade tagit med mig och förberett.

Därefter kallades kontrollanten som vittne som.... i min mening skjöt sig själv rätt hårt i foten ett flertal gånger. Så jag valde att ställa frågor till honom och göra detta med hjälp av bilder jag hade för att i min egen mening sänka hans trovärdighet ytterligare.

Då vi var "klara med" vittnet så valde radiotjänst själva att ogilla ärendet då de ej kunde styrka att jag har/hade TV. Kort därefter kom domen att ärendet ogillades!

Jag kommer att få Hela schabraket via email så småningom och jag lär väl posta den kort därefter

Ös frågor om ni har dem så besvarar jag dem efter bästa förmåga

Grattis. Nu väntar vi på att få läsa domen!

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Fotskjutningen skulle man allt vilja höra mer om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite kort så kan jag berätta att målsägande (radiotjänst) ställde frågor till likt de som fanns i anmälan (som finns postat i första inlägget). Efter det så fick jag presentera hur jag såg på saken samt så kopplade jag in datorn och visade de "bevis" som jag hade tagit med mig och förberett.

Därefter kallades kontrollanten som vittne som.... i min mening skjöt sig själv rätt hårt i foten ett flertal gånger. Så jag valde att ställa frågor till honom och göra detta med hjälp av bilder jag hade för att i min egen mening sänka hans trovärdighet ytterligare.

Då vi var "klara med" vittnet så valde radiotjänst själva att ogilla ärendet då de ej kunde styrka att jag har/hade TV. Kort därefter kom domen att ärendet ogillades!

Jag kommer att få Hela schabraket via email så småningom och jag lär väl posta den kort därefter

Ös frågor om ni har dem så besvarar jag dem efter bästa förmåga

Reaktioner från kontrollanten? Var han närvarande vid domen?

Stort grattis. Vilken härligt (black) fredag för dig. Köp en TV för att fira vetja.

Permalänk
Sötast
Skrivet av PeCe:

Vore intressant att veta hur han sköt sig själv i foten.

Skulle naturligtvis även vilja veta kontrollantens svar på den eviga TV-sportfrågan - "Hur känns det?"

Det känns... underbart och roligt! och empowering!
Kändes som en sjukt stor vinst att efter all tid "sopa golvet" och faktiskt lyckas med det hela x)
Jag tror faktiskt att jag stod och dansade litegrann vid bilen efteråt

Skrivet av copyguy:

Grattis. Nu väntar vi på att få läsa domen!

Skrivet av MacAllan:

@Allexz:
Fotskjutningen skulle man allt vilja höra mer om

Jag väntar också med spänning för att se domen! Ingen aning hur det kommer att se ut och man var ju rätt "borta" samt nervös under rättegången också då jag aldrig gjort något liknande

Fotskjutningsinformation får komma senare isåfall, nu blir det roadtrip å köpa nya sängar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fotskjutningsinformation får komma senare isåfall, nu blir det roadtrip å köpa nya sängar TV

Du skall fira rejält.

Permalänk
Medlem

Grattis! Skönt att Radiotjänst faktiskt kan backa och inse när de har fel, förhoppningsvis lär de inte lita blint på den där kontrollanten igen!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Fan vad kul att du vann. Grattis!

Fira med något fint på Black friday nu (en TV(?) kanske ) när du kan släppa tankarna om idioterna på rånartjänst

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Grattis!!! Följt tråden från början till slut

Skönt att det faktiskt går att motbevisa tjänstemannen. Hoppas han inte gör fler hembesök till dig nu då, sen kul få höra vilka misstag han gjorde.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar