Permalänk
Medlem

Trummisar

Halloj. Tänkte kolla hur många som spelar trummor här och kanske slänga upp lite bilder på vad ni har.
Jag har gjort det i 30 år nu. Just nu spela jag på ett pearl session custom mapel.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Avstängd

Spelar inte själv trummor men lirar mycket gitarr och orgel/synth men jag beundrar John Bonzo Bonham som var trummis i Led Zeppelin.

Permalänk

spelade en del under högstadiet och gymnasiet perioden. dock så avtog det lite mot slutet, sen hade vi inbrott i lokalen och någon snodde det mesta, det fick mig att ge upp spelandet, skaffade inga nya och det hela dog ut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mapex:

Har för tillfället lagt trummorna på hyllan, men fick en nytändning igår efter ett klipp som satte mig på plats.
Så kanske dags att damma av trummorna. Här är en bild på mina trummor jag nyligen gjorde mig av med.

TAMA Supserstar Hyperdrive ( någon milleniumvariant ) i Gunmetalfinish
+ Tama S.L.P G-maple virvel.

Superstar

Kör i skrivande stund på ett Yamaha Oak Custom, dessvärre hittar jag inte några bilder just nu

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd! Just nu spelar jag på ett litet hopplock, baserat på ett TAMA Stagestar. Lite kul att spela på en lite annorlunda setup med grejer man har samlat på sig genom åren man spelat.

Bastrumman är en 18" TAMA Stagestar wrappad i blått. Hängpukan är en 10" TAMA Swingstar som jag har lackat om. Den var wrappad vinröd från början, men jag tyckte att det var snyggare med en annan look på den, så jag tog bort wrappen, sandade ner pukan och lade på lite transparent bets, och sedan några lager satinlack. Samma sak har jag också gjort med den första 'golvpukan', en TAMA Swingstar 14x5-virveltrumma som jag stämt mycket lågt och lagt några tygband på för att få bort övertonerna. Den andra golvpukan är en 16" Premier Genista i lacken Purple Fade med Sparkle.

Virveltrumman (i princip det finaste jag äger) är en DS Rebel 14x5.5 i finishen NS Black. Underbar, helt otroligt att spela på. Vilket ljud! Skinnen är Remo Emperor på toppen och Ambassador under (förutom virveln som är Ambassador rakt igenom, och Level 360 på låg-virveln).

Cymbalmässigt spelar jag lite varierat. Hi-Haten är en Zildjian A-Custom 15" ReZo-HiHat, lite på den ljusa sidan, men fortfarande supergrym. Därefter har jag en stack, en sprucken 18" Zildjian ZBT Crash på en 20" Zildjian ZBT Rock Ride. Kanske låter skumt, men den har ett väldigt pyyschigt ljud som jag verkligen tycker om. Därefter kommer min absoluta favoritcymbal någonsin; en Meinl Byzance 21" Transition Ride. Galet rolig att spela på. Den mörka och torra ljudbilden är absolut mitt nya favoritsound. Om man verkligen lägger in i cymbalen har den ett grymt, torrt crashljud.

Därefter kommer en liten, 10" TRX ALT-HiHat som jag har vinklat uppåt och stängt tight, för att få ett kortare stack-ljud än stor-stacken. Till sist har jag ett litet hemmabygge, som började sitt liv som en 16" Zildjian ZBT Crash som sprack. Efter det vände jag den uppochner, hamrade till den lite och borrade hål i den. Efter det började den spricka lite mer, och nu låter den grymt. Lite mini-china över det hela.

Det är så jag lirar!

Permalänk

Ni borde lägga upp ett kort demo när ni spelar också

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ni borde lägga upp ett kort demo när ni spelar också

Spela shoreline!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt 7:e kit nu på 1,5 år. Tänkte försöka behålla detta jag har ett långt tag nu.

@akuma
Jag har varit sugen på ett x7, dock inte hittat något till vettigt pris. Har haft concept samt mx serien och jag gillar pdp.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

@Lasergurka: Här har du en ljudbild iaf. ( Tama superstar Hyperdrive på inspellningen med G-maple virvel )

https://open.spotify.com/album/3wfqSaOQ0EEJNAZCFUz4Go

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Skrivet av bobikong:

@Lasergurka: Här har du en ljudbild iaf. ( Tama superstar Hyperdrive på inspellningen med G-maple virvel )

https://open.spotify.com/album/3wfqSaOQ0EEJNAZCFUz4Go

Schysst!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har spelat rätt länge nu och här är mitt Sonor Special Edition
Dock så har det inte blivit så mycket lir de senaste två åren pga studier :/

Sonor

Permalänk
Medlem

@flippe_89: Suget har kommit tillbaka, kanske skall man damma av sina Yamaha Oak Custom igen?
Någon av er som lirat flitigt det senaste?

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk

@bobikong: Jo, har fått tag på en replokal nu, så snart ska trummorna flyttas in där
Supertaggad!!!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bobikong:

@Lasergurka: Här har du en ljudbild iaf. ( Tama superstar Hyperdrive på inspellningen med G-maple virvel )

https://open.spotify.com/album/3wfqSaOQ0EEJNAZCFUz4Go

Grymt! Har själv ett Tama Superstar Hyperdrive och är väldigt nöjd. Haft det i snart 10 år tror jag. Är rätt så sugen på att byta ut virveln mot en Tama SLP-virvel

Permalänk
Medlem
Skrivet av flippe_89:

@890611: Jo, har fått tag på en replokal nu, så snart ska trummorna flyttas in där
Supertaggad!!!

Sedär ja! Låter riktigt spännande, jag letar fortfarande lämpliga lokaler! Sugen som attans nu!

Skrivet av Kenneth:

Grymt! Har själv ett Tama Superstar Hyperdrive och är väldigt nöjd. Haft det i snart 10 år tror jag. Är rätt så sugen på att byta ut virveln mot en Tama SLP-virvel

Jag tror inte du kommer bli besviken, SLPn jag köpte var otroligt skön att spela på!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bobikong:

Sedär ja! Låter riktigt spännande, jag letar fortfarande lämpliga lokaler! Sugen som attans nu!
Jag tror inte du kommer bli besviken, SLPn jag köpte var otroligt skön att spela på!

Ajdå... nu blir jag verkligen sugen på en. Kanske kan knipa en under black friday

Permalänk
Medlem

Min dotter vill börja spela trummor och jag tyckte också det såg lite roligt ut när vi var i musikaffären och kollade. Vad tror ni om elektroniska trummor som t.ex. Yamaha DTX430K? Vi kollade på sådana och de verkade OK för nybörjare.

Eller vad rekommenderas för nybörjare?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ronnylov:

Min dotter vill börja spela trummor och jag tyckte också det såg lite roligt ut när vi var i musikaffären och kollade. Vad tror ni om elektroniska trummor som t.ex. Yamaha DTX430K? Vi kollade på sådana och de verkade OK för nybörjare.

Eller vad rekommenderas för nybörjare?

Viktigaste jag tycker är ett set med nätskin, för att få sån naturlig känsla som möjligt. Hårda plattorna är väldigt annorlunda från ett riktigt trumset och blir konstigt när man väl går över till ett riktigt set.

Dock så brukar sånna modeller kosta mer, som är viktigt att ha med i tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Viktigaste jag tycker är ett set med nätskin, för att få sån naturlig känsla som möjligt. Hårda plattorna är väldigt annorlunda från ett riktigt trumset och blir konstigt när man väl går över till ett riktigt set.

Dock så brukar sånna modeller kosta mer, som är viktigt att ha med i tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo han nämnde det i butiken att detta trumset kunde upplevas "studsigt" jämfört mot att trumma på akustiska trummor. Sedan visade han ett alternativ som kostade 6 gånger mera och det var inte vår prisnivå riktigt. Han sa att man kan kolla begagnade akustiska trummor men vi vill tänka på våra grannar så det får bli något elektroniskt om det ska bli något alls och max 6000 kr tänkte vi. En fördel med Yamaha skulle vara att de var hållbara och inte går sönder lika lätt som andra i prisklassen. De hade ett set från Roland ockå för ca 6000 kr men det hade inte "riktig fotpedal" för bastrumman. Kommer inte ihåg rätta benämningen på pedalen. Kanske hette det bara pedal?

Permalänk
Medlem

Kör på samma trummor som när jag började för kanske 17 år sen - Ett frankenstein-set som vi köpte begagnat för 2000 spänn. Hade använts i nåt dansband, och består av en Tama Imperialstar-kagge (80-tal tror jag, då de började vara av riktigt bra kvalité), en 70-tals Sonor-virvel, Slingerland-pukor utan underskinn som jag tror är 70-tal (13",14", 16" tror jag men kan minnas fel, rätt stora i alla fall) plus en lite mindre Ludwig-puka på golvet. Låter öppet och bra, men de flesta skinn är inte bytta sen jag köpte setet så det är dags för en total renovering på den fronten. Virveln är det bytt på och den har ett alldeles oerhört klipp.

Dåligt på cymbalfronten dock, mestadels billiga serier så där blir det att uppdatera den dagen man börjar spela i band som ska gå längre än lokala spelningar inom Studiefrämjandet inför 50 pers.

Permalänk
Medlem

Kul att jag äntligen hittat en tråd för trummisar här. Är inte medlem på något annat trumforum som drummerworld t.ex.

Har mina trumset i föräldrarnas garage, men de funderar på att sälja huset och flytta till lägenhet för att de är för gamla för att ta hand om huset i fortsättningen så jag letar desperat efter replokal utan framgång. Har för fina grejer för att ställa dem i nån gammal lortig lagerlokal.

Jag har ett Tama Starclassic och ett Tama Star. Starclassic-setet är ett metal/fusion-set med två bastrummor och sex pukor, Star-setet är ett mindre jazz-set med en bastrumma och fyra pukor. Har tyvärr inga bilder pga att det är så trångt i garaget att det inte ens går att ta kort på dem så att man får med hela setet i bilden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle återuppliva denna tråd.
Fick tag i en dröm, Matt Sorums Yamaha RTC från 1992.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Här är min trummor från vår repa. Pearl master maple complete. Är mycket nöjd med dom. Hade sparat i ca 6 år för att köpa dom. Köpres av 4sound precis innan dom gick i konkurs.

Spelar metal, funk och progresiv rock. Zildjian A 21" sweetride(som ni ser på höger sida) som jag använder fungerar utmärkt som en crash också så har inte behov av mer cymbaler faktiskt.

Vill gärna lägga upp något klipp men har inte så bra mic för att spela in.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag spelade trummor i början på 2000-talet. Hade band och spela in demo och skiva och grejer, det var riktigt roligt. I samma veva som jag fick jobb i grannstaden så rann även medlemskapet i bandet ut, en hel historia egentligen men det får räcka med TL:DR; det tog slut mellan oss. Så sedan 2003-2004 har jag inte spelat alls egentligen, har bara haft nån snabb visit i replokalen hos några gamla replokalspolare men aldrig mer än så. Tills nu! Har en grabb som fyller 6år snart och digitala trummor har ju både blivit bättre och billigare med åren så jag slog till på ett Alesis Crimson II kit här i dagarna och väntar på att grejerna ska landa vid dörren. Fick hem trumstolen idag och ett par 7A stockar till grabben.

Jag får lägga upp en bild när jag rackat upp allting.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Har glömt bort att ta bild på mitt trumset men idag kom jag ihåg det!

Permalänk
Medlem

Du fick med pallen dessutom. Annars brukar man försöka balansera på den när man ska ta kort.

Passar på att uppdatera min bild.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av mapex:

Du fick med pallen dessutom. Annars brukar man försöka balansera på den när man ska ta kort.

Passar på att uppdatera min bild.

https://i.imgur.com/vDo1WLx.jpg

Var tvungen att ta lite mer vidvinkel på kameran och sträcka mig som fan för att få med allt