Intel Core i9-7980XE "Skylake-X"

Permalänk
Medlem

Har meckat med en 7980XE nu i ett par veckor och värmeutvecklingen är verkligen brutal. Bygget är dock huserat i ett Ncase-chassi, så förutsättningarna är inte optimala. Dock så är prestandan fantastisk. Kör 4 GHz vid 1 V. Kylt av ett Alphacool Eisbaer-system med en 240 mm och en 120 mm radiator. Dock så får det bara plats en fläkt på 240-radiatorn. Inte mycket döutrymme i chassit.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror det finns ganska många konsumenter som förutsätter att produkten fungerar optimalt direkt ur lådan. Vi är en grupp nördar här på detta forumet som mer än gärna tweaker och pressar våran hårdvara till max men att påstå att man inte ska kunna förutsätta att en produkt fungerar optimalt direkt ur lådan är en märklig ståndpunkt enl. min åsikt.

Det kommer alltid vara så att vissa märken/plattformar presterar bättre/sämre i vissa titlar och i vissa fall är det spelutvecklarnas "fel" eller vad man ska kalla det.
Processorn i fråga är ju faktiskt med nära toppen i dom flesta spelen men framför allt i topp i dom flesta applikationerna och den största anledningen att den inte ligger överst är väll just för att den har lägre klockfrekvens/kärna än tex 8700k eller liknande.
Nu var det väll egentligen bara i Warhammer som FPSen ligger väldigt lågt men där imponerar ju knappast TR heller så.

Sen om det är värt det dubbla priset jämfört med TR det låter jag vara osagt men smakar det så kostar det så har det alltid varit när det kommer till high end/entusiast, pris/prestanda kan du glömma i dessa prisklasser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

För inga vanliga konsumenter lägger 10k på en CPU.

Definiera vanlig konsument? För detta segmentet finns det en norm av köpare och jag är ganska säker på att även de förutsätter att produkten fungerar optimalt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Definiera vanlig konsument? För detta segmentet finns det en norm av köpare och jag är ganska säker på att även de förutsätter att produkten fungerar optimalt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha men kör på det, för det är inte så att det är fel på utvecklaren bakom spelen som gör att dom ballar ur?

Snälla lägg ner man alltid behövt göra så ända sen 8 core + kommit typ i vissa spel.
Klaga på utvecklarna inte att Intel släpper massa cores.
Det tar seriöst 5 sekunder skriva in i config filen mängd cores du ska använda, om man inte lyckas med det då kanske man inte ska spela på sin 20k CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja hårdvara är oftast betalt inom 30 dagar och används i 5 år så rätt enkelt räkna hem

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt... är du ett företag?
Eller dina vänner?

Företag köper inte konsument CPUer för dessa priser, de köper Xeon om de verkligen tjänar igen det på så kort tid, då de får en helt annan nivå av support och garantier.

Så snälla lägg ner detta dåliga argument.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Förlåt... är du ett företag?
Eller dina vänner?

Företag köper inte konsument CPUer för dessa priser, de köper Xeon om de verkligen tjänar igen det på så kort tid, då de får en helt annan nivå av support och garantier.

Så snälla lägg ner detta dåliga argument.

Företag, man räknar in en dator på hur mycket man fakturerar och sen räknar av den på hur mycket den kostar.

Beroende på hur mycket man kostar så kan man räkna av alla kostnader på olika tid.

Hos oss så räknas en vanlig workstation av på ungefär 30 dagar.

Företag köper visst såna här CPUr det finns dom som gör, jag har kontakt med vissa som har 5x X299 för Unreal motorn och resten kör Xeon.
Anledning till dom kör tex några såna system är dom är mycket billigare uppgradera och snabbare för saker finns i lager och tar inte 2 veckor ibland, och man kan testa saker rätt fort med SLI / utan SLI. Extremt mycket är realtids labb miljö går rätt fort.

Kan säga va du vill om dåliga argument, jag tar detta bara från vilka jag jobbar med och dom jag har kontakt med angående nya produkter och test prylar som jag åker iväg och får testa och diskutera.
Tex ett företag har 10x visnings PCs med X99 (dom inte uppgraderat) med 5960X och P6000 för visa unreal.

Men förlåt dom köper inte sånt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Företag, man räknar in en dator på hur mycket man fakturerar och sen räknar av den på hur mycket den kostar.

Beroende på hur mycket man kostar så kan man räkna av alla kostnader på olika tid.

Hos oss så räknas en vanlig workstation av på ungefär 30 dagar.

Företag köper visst såna här CPUr det finns dom som gör, jag har kontakt med vissa som har 5x X299 för Unreal motorn och resten kör Xeon.
Anledning till dom kör tex några såna system är dom är mycket billigare uppgradera och snabbare för saker finns i lager och tar inte 2 veckor ibland, och man kan testa saker rätt fort med SLI / utan SLI. Extremt mycket är realtids labb miljö går rätt fort.

Kan säga va du vill om dåliga argument, jag tar detta bara från vilka jag jobbar med och dom jag har kontakt med angående nya produkter och test prylar som jag åker iväg och får testa och diskutera.
Tex ett företag har 10x visnings PCs med X99 (dom inte uppgraderat) med 5960X och P6000 för visa unreal.

Men förlåt dom köper inte sånt.

Om det du säger ovan stämmer, så okej, då tar jag gärna tillbaka min ovan kommentar. För mig så är det två skalor på företag.

De som vill ha det mest pålitligaste och har support på detta.
De som vill ha den absolut billigaste lösningen som går att lösa.

Ingen av dem passar denna CPU in på, men du kanske har hittat något som tänker på annat sätt. Att kunna få delarna nu istället för att vänta är en logisk anledning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Aha men kör på det, för det är inte så att det är fel på utvecklaren bakom spelen som gör att dom ballar ur?

Snälla lägg ner man alltid behövt göra så ända sen 8 core + kommit typ i vissa spel.
Klaga på utvecklarna inte att Intel släpper massa cores.
Det tar seriöst 5 sekunder skriva in i config filen mängd cores du ska använda, om man inte lyckas med det då kanske man inte ska spela på sin 20k CPU.

Jag hade låtit bli att använda mig av en sådan onödigt nedlåtande ton.

Jag har ingen som helst erfarenhet av octa core när det kommer till spel så jag ifrågasätter inte det faktum att man kan vara tvingad att göra specialinställningar för att få ut maximal prestanda ur dessa processorer i spel. Med det sagt, så är det detta påstående som jag har svårt att hålla med om.

Roligaste jag hört på länge, det KOMMER aldrig funka så.
Jag sitter fan configar mina spel för olika cores på en 8700k, gör jag inte det på min gamla 5960X i tex CS:GO får jag total skit fps samma med WoW, LoL Dota 2 och massa andra spel.

Så lägg ner tramset ska funka ur boxen...
Man configar spelet för så många cores man vill använda det tar 10 sec ändra i config filen.

Att det finns konsumenter som förväntar sig det bästa ur en processor som kostar mest och marknadsför sig vara att bäst. Självklart skall man kunna förvänta sig den bästa prestandan man kan tänka sig. Jag ser ingen vinst i att vi konsumenter skall ursäkta tillverkarna för tveksam marknadsföring och produktsegmentering.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Och ECC är löser bara halva ekvationen, man vill ha RDIMM med ECC om man jobbar med saker som ställer rejäla krav på RAM -> finns bara på serverplattformarna.

Vad jag har läst så är RDIMM:s enda funktion att öka stabiliteten i system som har stora mängder RAM installerat. Har för mig att den rekommenderade gränsen för att börja använda RDIMM låg vid 32 GB, och dessförinnan spelade det ingen som helst roll om man använde RDIMM eller UDIMM. När du skriver "rejäla krav på RAM", syftar du på någon mer egenskap hos RDIMM som gör den bättre lämpad än UDIMM?

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marsupilami:

Vad jag har läst så är RDIMM:s enda funktion att öka stabiliteten i system som har stora mängder RAM installerat. Har för mig att den rekommenderade gränsen för att börja använda RDIMM låg vid 32 GB, och dessförinnan spelade det ingen som helst roll om man använde RDIMM eller UDIMM. När du skriver "rejäla krav på RAM", syftar du på någon mer egenskap hos RDIMM som gör den bättre lämpad än UDIMM?

Någon som tycker det är värt kostnaden samt en (liten) prestandaförlust för ECC lär ha en applikation som verkligen inte får gå fel p.g.a. minnesfel.

XMP profiler för UDIMM må fungera för single rank, men har man fler DIMMs och/eller fler ranks (är en eller två rank per DIMM) så är det inte alls säkert att saker är helt stabilt.

RDIMM har inte motsvarande problem, fungerar det överhuvudtaget fungerar det även med fler DIMMs. Så orsaken att servers normalt använder RDIMM har primärt två orsaker.

  • det ger högre maximal kapacitet, detta då det går ha väldigt många fler DIMMs per kanal

  • RDIMM är mer tillförlitligt, det även utan ECC, i alla fall jämfört med UDIMM där det är mer än en rank per kanal

Så med möjligt undantag för specialfallet single rank UDIMM med ECC så är RDIMM att föredra om man har en applikation där ECC på något sätt är relevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

inte dåligt