Datainspektionen granskar kravbrev till illegala fildelare

Permalänk
Melding Plague

Datainspektionen granskar kravbrev till illegala fildelare

Den svenska myndigheten Datainspektionen har nu börjat granska de kravbrev som skickas ut till illegala fildelare. Detta då det kan röra sig om otillåten inkassoverksamhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har det minskat, eller har dom börjat använda VPN så dom inte kan urskilja trafiken?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Skrämselpropaganda..

Alla siffror är bluff och båg, går du på de så sväljer du betet.

''Skrämselpropaganda används när inte information är tillräckligt effektiv för att uppnå önskat syfte.''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

De enda som har och kommer tjäna pengar på detta är vpn tjänster. Jag kan tänka mig betala 300 I månaden men då ska det vara en bra tjänst som har mer eller mindre allt, ett riktigt Spotify för film och serier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra att det granskas. Jag kommer ju aldrig drabbas av sådan här skit, eftersom jag har Bahnhof. Men de som inte kan ha Bahnhof förtjänar ju såklart att det här granskas.

De som kan, men inte vill ha Bahnhof, och har fått ett sådant här brev... Ja vad ska man säga. Betala och se glad ut? Njord Law Firm har råd med bättre advokater än du har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hotbrev*
Om du inte betalar mig X ska jag stämma sk*ten ur dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är bra att det granskas. Jag kommer ju aldrig drabbas av sådan här skit, eftersom jag har Bahnhof. Men de som inte kan ha Bahnhof förtjänar ju såklart att det här granskas.

De som kan, men inte vill ha Bahnhof, och har fått ett sådant här brev... Ja vad ska man säga. Betala och se glad ut? Njord Law Firm har råd med bättre advokater än du har.

Jo tjena. Självklart kan det drabba dig om du fildelar utan VPN, och ditt IP således är synligt i svärmen. Det som händer är att domstolen tvingar bahnhof att spara uppgifterna om det IP som har setts i svärmen, tills att saken är utredd. Går domstolen sedan på Njords linje så tvingas bahnhof att följa domstolens utslag.

Dom kanske kan överklaga och tjaffsa lite till, men skiter dom i att göra som domstolen säger så blir dom ålagda med vite. Vad jag vet så är det inte ett engångsbelopp heller, utan kan krävas upprepade gånger i stigande summor tills bahnhof ger med sig. Och under hela processen måste uppgifter om vem som har innehavt det IP numret vid det datumet och klockslaget sparas.

Edit / Tillägg:
Man ska *inte* betala. För det första så erkänner du, och då vet Njord att du är en måltavla vid framtida liknande förlikningstillfällen. Sedan är det ingen som säger att dom inte ändå ger sig på dig. Epost bara att du bestrider kravet, och säg inget mer. Du har ingen skyldighet att svara på frågor ifrån dom, och försäger du dig så kan det skada ditt försvar om dom tar det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Självklart kan det drabba dig om du fildelar utan VPN. Det enda som händer är att bahnhof tjaffsar, medan domstolen tvingar bahnhof med ett föreläggande att inte radera uppgifterna om IP't som avses tills saken är utredd. Bahnhof får inte gå emot domstolsbeslutet, och försöker dom så åker dom på vite.

Där har du fel: Och här är varför: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho...

För att Bahnhof ska kunna lämna ut uppgifterna så måste de ju ha dem. Det är vi överens om, eller hur? Bra. Bahnhof har helt enkelt inte uppgifterna då de inte lagrar dem. De har et system för fakturering med mera som inte kräver att IP och abonnent behöver kunna kopplas samman.

Så nej. Jag kommer inte drabbas av sådan här skit. Aldrig i livet. Bahnhof lagrar inte uppgifterna. De kan "bryta" mot Svensk lag eftersom EU bestämt att vår "kära" lagstiftning nämnligen står i kontrast till mänskliga rättigheter. Så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara ett tips, går utmärkt att skaffa VPN via Bahnhof även om du inte har ditt bredband via dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Bara ett tips, går utmärkt att skaffa VPN via Bahnhof även om du inte har ditt bredband via dem.

Japp! Och det påverkar knappt hastigheten alls heller då det är riktigt fin prestanda som erbjuds

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Där har du fel: Och här är varför: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho...

För att Bahnhof ska kunna lämna ut uppgifterna så måste de ju ha dem. Det är vi överens om, eller hur? Bra. Bahnhof har helt enkelt inte uppgifterna då de inte lagrar dem. De har et system för fakturering med mera som inte kräver att IP och abonnent behöver kunna kopplas samman.

Så nej. Jag kommer inte drabbas av sådan här skit. Aldrig i livet. Bahnhof lagrar inte uppgifterna. De kan "bryta" mot Svensk lag eftersom EU bestämt att vår "kära" lagstiftning nämnligen står i kontrast till mänskliga rättigheter. Så är det.

Det tar säkert lite tid, men har dom en serie IP nummer som dom raskt kan koppla till Bahnhof så kan dom säkert få till ett föreläggande att uppgifter inte raderas. Tvivlar däremot å det starkaste på att dom gör sig den ansträngningen för ett enskilt IP nummer. Men att inget sparas är felaktigt. Det sparas under 24 timmar, vilket är 24 timmar piratens integritet är äventyrad.

Citat:

Därför har Bahnhof valt att radera alla loggfiler efter 24 timmar och har därmed inga data att lämna ut.

Från samma sida du länkade till

Permalänk
Medlem

Dom enda som kan få dessa brev måste vara enmanshushåll.
Kan inte tänka mig att välutb advokater är så dumma annars att skicka till hushåll med fler än 1 person.
Hur ska dom bevisa vem som fildelat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Dom enda som kan få dessa brev måste vara enmanshushåll.
Kan inte tänka mig att välutb advokater är så dumma annars att skicka till hushåll med fler än 1 person.
Hur ska dom bevisa vem som fildelat

Skickades från m.sweclockers.com

Beviskraven är väl betydligt lägre i ett civilmål, så frågan är om dom måste det. Ägaren till abonnemanget har väl däremot ingen juridiskt ansvar för vad andra med tillgång gör. Kommer inte ihåg var/när det avgjordes, men läste det någonstans tidigare i veckan. Hojtar till med länk om jag hittar det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det tar säkert lite tid, men har dom en serie IP nummer som dom raskt kan koppla till Bahnhof så kan dom säkert få till ett föreläggande att uppgifter inte raderas.

Från samma sida du länkade till

Vad spelar det för roll om de har en serie IP-nummer om Bahnhof raderar kopplingen efter 24 timmar? Nu har du inte tänkt klart.

Exempel:

Jag har IP 127.0.0.1, som Bahnhof raderat kopplingen till för 24 timmar sedan.
Jag har IP 127.0.0.2, som Bahnhof raderat kopplingen till för 48 timmar sedan.

Och så vidare. Det går ju inte. Du kan inte få ut den uppgiften.

Som ett ytterligare skydd så finns dessutom det Bahnhof kallar för "Lex Integrity" som byter ut din IP vida okrypterad PPTP, https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho... Så det gör ju att det blir ytterligare knepigt att få ut den uppgiften.

Nu står det att det bara är för "en" klient, men har man en router från T. ex ASUS så går det att göra så att det publika IP's helt byts ut till det man får via PPTP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad spelar det för roll om de har en serie IP-nummer om Bahnhof raderar kopplingen efter 24 timmar? Nu har du inte tänkt klart.

Exempel:

Jag har IP 127.0.0.1, som Bahnhof raderat kopplingen till för 24 timmar sedan.
Jag har IP 127.0.0.2, som Bahnhof raderat kopplingen till för 48 timmar sedan.

Och så vidare. Det går ju inte. Du kan inte få ut den uppgiften.

Som ett ytterligare skydd så finns dessutom det Bahnhof kallar för "Lex Integrity" som byter ut din IP vida okrypterad PPTP, https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho... Så det gör ju att det blir ytterligare knepigt att få ut den uppgiften.

Nu står det att det bara är för "en" klient, men har man en router från T. ex ASUS så går det att göra så att det publika IP's helt byts ut till det man får via PPTP.

Ja, jag har tänkt klart den tankegången.

Har du haft 127.0.0.1 och dom såg att du laddade ner cell tillsammans med 5 andra som identifieras som bahnhof IP, så har dom 24h på sig att skaffa ett föreläggande att Bahnhof måste spara uppgiften tills saken är utredd. Använder du VPN så kan dom inte göra ett skit. Men utan VPN så har du en 24 timmars lucka ifrån nedladdningen tills uppgiften om ditt riktiga IP raderas, och det är i den luckan dom kan knipa åt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar retoriken dock "Det är lagligt i land X och Y, därför är det så i land Z med" - Signerat advokatbyrå, precis som att deras länders lagstiftning styr vår. Jag hoppas ju att det slår tillbaka på dem och att det bli konsekvenser för detta känns inte som ett hederligt sätt att lösa problemet.

Sen fungerar det säkert och får en viss effekt med minskad fildelning. Men det är fortfarande skygglappar där men tittar på resultatet och inte metoden. CIA har säkert diverse förhörstekniker som är effektiva men som bryter mot mänskliga rättigheter till exempel. Man måste ju se helhetsbilden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ja, jag har tänkt klart den tankegången.

Har du haft 127.0.0.1 och dom såg att du laddade ner cell tillsammans med 5 andra som identifieras som bahnhof IP, så har dom 24h på sig att skaffa ett föreläggande att Bahnhof måste spara uppgiften tills saken är utredd. Använder du VPN så kan dom inte göra ett skit. Men utan VPN så har du en 24 timmars lucka ifrån nedladdningen tills uppgiften om ditt riktiga IP raderas, och det är i den luckan dom kan knipa åt.

Har väldigt svårt att se att de som jagar fildelare har möjligheten att i realtid granska alla som laddar ner saker för att sen kunna få till ett ärende mot Bahnhof innan 24h spannet. Är väl i teoerin möjligt men knappast praktiken.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det måste vara fler än 5000 brev som har skickats ut.. Jag känner 2 i min närmaste bekantskap som fått ett sådant krav brev via Telia. Det kan helt omöjligt vara 5000 brev. Och om så är fallet, så har jag mycket svårt att tro att Advokatfirman kommer gå till rätten med detta, då pratar vi massa onödiga kostnader i Tingsrätten, som kanske leder till Kammarrätten, och tillsist Högsta domstolen.. För alla samtliga "5000" brev, eller fler.. Nej du, släng du pappret du fått, som både Norge och Danmark hänvisar till, så har du en oro mindre att tänka på när du går till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ja, jag har tänkt klart den tankegången.

Har du haft 127.0.0.1 och dom såg att du laddade ner cell tillsammans med 5 andra som identifieras som bahnhof IP, så har dom 24h på sig att skaffa ett föreläggande att Bahnhof måste spara uppgiften tills saken är utredd. Använder du VPN så kan dom inte göra ett skit. Men utan VPN så har du en 24 timmars lucka ifrån nedladdningen tills uppgiften om ditt riktiga IP raderas, och det är i den luckan dom kan knipa åt.

Värt att tilläggas att lagar kan ändras på väldigt kort tid, även i Sverige, så resonomanget "jag har Bahnhof... " är inte bara farligt naivt, det är dumt också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Beviskraven är väl betydligt lägre i ett civilmål, så frågan är om dom måste det. Ägaren till abonnemanget har väl däremot ingen juridiskt ansvar för vad andra med tillgång gör. Kommer inte ihåg var/när det avgjordes, men läste det någonstans tidigare i veckan. Hojtar till med länk om jag hittar det igen.

Men vem anser dom ska slanta upp?
Om ingen gör det frivilligt av rädsla så blir det nog svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Shidapu:

Det måste vara fler än 5000 brev som har skickats ut.. Jag känner 2 i min närmaste bekantskap som fått ett sådant krav brev via Telia. Det kan helt omöjligt vara 5000 brev. Och om så är fallet, så har jag mycket svårt att tro att Advokatfirman kommer gå till rätten med detta, då pratar vi massa onödiga kostnader i Tingsrätten, som kanske leder till Kammarrätten, och tillsist Högsta domstolen.. För alla samtliga "5000" brev, eller fler.. Nej du, släng du pappret du fått i brevlådan, som både Norge och Danmark hänvisar till, så har du en oro mindre att tänka på när du går till jobbet.

Hur gick det för dina vänner? Slängde de pappret i brevlådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Värt att tilläggas att lagar kan ändras på väldigt kort tid, även i Sverige, så resonomanget "jag har Bahnhof... " är inte bara farligt naivt, det är dumt också.

Visst kan det ändras fort men tror inte mycket kommer hända vad gäller Bahnhofs sparande av uppgifter eftersom EU-domstolen sagt att Sveriges datalagrande bryter mot mänskliga rättigheter. Så länge EU gör den bedömningen kan Bahnhof fortsätta som de gör och hänvisa till detta om Sverige skulle börja bråka med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men vem anser dom ska slanta upp?
Om ingen gör det frivilligt av rädsla så blir det nog svårt.

Alla med en internet uppkoppling förstås?

Strategin är busenkel; släng så mycket skit som det bara går mot väggen i hopp om att nåt fastnar. Förr eller senare så fastnar nåt och där har du de som har betalat av rädsla att bli dragna inför rätta.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Hur gick det för dina vänner? Slängde de pappret i brevlådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Samtliga har slängt pappret. Men båda har självklart varit jätte oroliga när dom fått brevet. Den ena har dessutom en funktionsnedsättning och inlärningssvårigheter, så jag fick förklarat för personen vad brevet innebar.. Men båda har som sagt slängt sina brev.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska självklart att det handlar om ett inkasso då "En inkassoåtgärd är om det förekommer någon form av påtryckning mot mottagaren att göra en betalning.". Vilket det väldigt uppenbart gör i brevet.

Skrivet av SuperOlsson:

Hur gick det för dina vänner? Slängde de pappret i brevlådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Känner en och dom skicka faktiskt mail och bad dom köra upp något olämpligt. Dom har inte hört något sen dess och var nästan ett halvår sen nu.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Har en bekant här i Finland som fått kravbrev från TVÅ olika utpressningsbrevsfirmor, Hedman Partners och Adultia. Han har typ ett tjog med brev från Adultia och tre från Hedman Partners. Han har varken betalat eller tagit kontakt. Under det senaste året som han fått breven har absolut NOLL hänt. Detta är också det vanligaste som händer, inte en chans i världen att dessa "lagfirmor" kan driva ens en bråkdel av alla brevmottagare till marknadsdomstolen. Visst har det varit ett par tre rättegångar hittills men det är under en treårsperiod med hundratusentals utskickade kravbrev. Rådet från Finland: släng breven i roskisen och avnjut en god kopp varm kaffe eller te.☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa brev skickas väl ut som vanlig post? Vad händer om brevet försvunnit? Blir man stämd i tingsrätten då?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ja, jag har tänkt klart den tankegången.

Har du haft 127.0.0.1 och dom såg att du laddade ner cell tillsammans med 5 andra som identifieras som bahnhof IP, så har dom 24h på sig att skaffa ett föreläggande att Bahnhof måste spara uppgiften tills saken är utredd. Använder du VPN så kan dom inte göra ett skit. Men utan VPN så har du en 24 timmars lucka ifrån nedladdningen tills uppgiften om ditt riktiga IP raderas, och det är i den luckan dom kan knipa åt.

Har det någonsin hänt att de fått till ett föreläggande "inom 24 timmar"? De uppgifterna som kravbreven baseras på nu är ju månader gamla.

Sedan glömmer du också att lagstiftningen som de lutar sig mot inte ställer några som helst krav på handläggningstider, så Bahnhof kan "råka" hanrera ärendet efter att uppgiften redan är raderad.

Bahnhof ligger ju ständigt i framkant, så jag tycker allt att man kan känna sig säker med dem. Det skulle vara en ortroligt smärtsam PR-förlust för dem om det visade sig att de tvingats lämna ut masslagrad data. Det skulle rentav sänka hela deras pitch.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Visst kan det ändras fort men tror inte mycket kommer hända vad gäller Bahnhofs sparande av uppgifter eftersom EU-domstolen sagt att Sveriges datalagrande bryter mot mänskliga rättigheter. Så länge EU gör den bedömningen kan Bahnhof fortsätta som de gör och hänvisa till detta om Sverige skulle börja bråka med dem.

Skillnaden är, operatörer som Bahnhof är inte immuna på något sätt mot att det kommer ett väldigt oväntat besök vilket tid som helst på dygnet. Om argument som brottsprevention ges, så kan man ge sig fan på att åklagare kommer ordna fram dokument som ger polisen befogenheter att knalla in och beslatag varenda pryl som dom pekar på.

Även om EU och kammarrätten sänkte PTS' käbbel om datalagringen nu i Mars, så är de mer än pigga på att bekämpa brott.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Om man lämnar illegal fildening till en annan diskussion så är dessa kravbev helt j*vla åt h*lvete. Helt sjukt att det är lagligt.
Bra att datainspektionen iaf tar upp detta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR