Permalänk

Är min egna musik dålig?

Feedback uppnåd vet nu hur jag ska gå vidare.

Tack allihopa.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Problemet med covers är väl att folk har hört låtarna 100 ggr förut och smått tröttnat på dem?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Problemet med covers är väl att folk har hört låtarna 100 ggr förut och smått tröttnat på dem?

Kan mycket väl vara så men har även egenskrivna-låtar och dessa ser exakt likadana ut. Därav lite funderingar på om det låter dåligt rent utav.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Avstängd

Jag lyssnade inte på hela låtarna men iallafall delar av Imagine och Love Hurts. Musiken tycker jag är bra men tyvärr så räcker inte din röst till.
Jag är absolut inget proffs då jag saknar både sångröst och taktkänsla själv men mitt tips skulle nog vara att börja gå hos en sångpedagog eller liknande för att lära dig bemästra rösten bättre.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lät inte sämre än någon annans covers, men jag menar... jaha, så det är ännu en cover på ännu en låt man hört minst 100 gånger? Vad får dig att stå ut, tycker du? Vem riktar du musiken till? Vad förväntar du dig för respons? På vilket sätt tycker du att "inga re-takes"-grejen är en faktor? När jag lyssnar på musik ägnar jag inte en enda tanke åt huruvida den gjorts med eller utan re-takes; det enda jag bryr mig om är huruvida jag tycker om känslan den ger.

Jag tror inte du ska hänga upp dig på frånvaron av likes (eller vad de heter på Soundcloud). Men om du vill stå ut så kan du inte göra samma sak som alla andra gjort. Jag hörde ett citat en gång som fastnade hos mig; "den som gör vad alla andra gör, uppnår också samma resultat som alla andra". Sen, om du genuint känner att du vill nå ut till folk, så kommer du behöva marknadsföra dig rätt hårt. Att känna igen och uppskatta musik är naturligt för oss - även spädbarn gör det - vilket har medfört att det också är ett av det populäraste fritidsintressena som finns. Konkurrensen är minst sagt mördande.

Om du har kul; kör hårt. Men tro inte att du kommer slå igenom som något speciellt, om du inte också är något speciellt (eller marknadsför dig bra).

My 4 cents.
/G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Lordkiller: Säger som de andra, låter helt ok, men inget som sticker ut. Spelar ju klart bättre än jag är kapabel till i alla fall.

Permalänk

Om man ska vara ett "cover band" så gäller det att ha en speciell identitet som sätter på minnet. Är målet att imitera originalet? Kan originalet förbättras(sök efter kritik och försök lösa det)? Gäller det att sätta sin egna musikaliska twist på låten?

Detta är anledningen till att ungefär 1 av 100 cover artister lyckas slå igenom, de som har mål och visioner över sitt cover-arbete lyckas. Se t ex: Cody Slaugther(Elvis imitatör), Madeon(frilans remixer), och Smooth McGroove(kör sin egen twist).

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Klarade inte mer än 20 sekunder på de första två låtarna. Ledsen.

Permalänk
Medlem

Nu är de två första låtarna (original som cover) inte min kopp av te (har inte minst lite svårt för just Imagine), och den tredje har jag inte hört alls innan, men det låter okay. Jag skulle säga att det finns något där, men det behöver utvecklas och sedan slipas så kan det nog bli nått.
Jag har själv ingen sångröst, även om takt mm finns, men ett rätt bra öra till vad som är bra och dåligt.
Fortsätt och ge inte upp drömmen om det är artist du vill bli!
Hur gammal är du?

Permalänk

Nja tycker låtarna blev tråkigare bara tyvärr. https://youtu.be/938-7tszdeM

Så ska det låta för att en cover ska vara värd att göras

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Sen har ju Christoffer en röst som TS inte kan stava till. En väldigt annorlunda och speciellt stämma..

Jag tror att din inställning till "no retakes" hindrar dig. Det låter lite demo över det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden då TS av någon anledning valt att sabotera första inlägget. Nu framgår inte ens vad tråden handlar om.

/KimTjik