Behöver tips - Datorhögtalare 2.1/2.0

Permalänk
Medlem

Behöver tips - Datorhögtalare 2.1/2.0

Hej, jag är ute efter ett par nya datorhögtalare då mitt z5500 är dött. Tänkte slå till på black friday.

Budgeten ligger på 1000-3000kr typ. med lite extra spelrum sålänge det är valuta för pengarna, vill inte kasta pengar i sjön.

Lyssnar främst på olika typer av EDM, främst trance. Kan inte alla ljudtermer men det jag är ute efter är ett högkvalitativt ljud,
är inte ute efter världens mest kraftfulla bas då de inte kommer användas till sjuka fester, men eftersom jag lyssnar på EDM är det såklart viktigt med en ok bas.

Har ett Asus Xonar u7 externt ljudkort.

Tips välkomnas!

Permalänk
Medlem

@kalikax: Audio Pro Addon T14 har gått för 2000 kr, senast i mellandagarna och även under Black Friday förra året.

Permalänk

Har ingen erfarenhet av dom nyare modellerna men HiFiklubbens aktiva Argon-högtalare brukar låta rätt bra om kanske något basiga. Det är alltså dessa jag pratar om: ALTO 4 och ALTO 5

Du kan ju alltid gå till någon av deras butiker för att provlyssna.

Annars brukar aktiva studiomonitorer vara populära om man är på budget. Ska vara prisvärda har jag hört.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är kanske lite i underkant för dig, men jag kastar ändå ut Creative Gigaworks T40 Series II https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840 Väldigt prisvärda skrivbordshögtalare, dock rätt placeringskänsliga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

En aktiv studiomonitor ger dig bäst ljud om du inte köper nått begagnat, i 3 000kr klassen så kan du få nått med 6,5" basar vilket är minimigränsen för att det ska kunna spela anständigt bas och går du upp till 8" klassen som börjar kring 4000 kr så brukar basåtergivningen vara rätt skaplig och klara att gå ner till ca 40Hz på ett välljudande sätt (6,5or brukar gå neråt 60 Hz)
Letar du lite utan att ha bråttom så kan du nog hitta nått vettigt begagnat också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En aktiv studiomonitor ger dig bäst ljud om du inte köper nått begagnat, i 3 000kr klassen så kan du få nått med 6,5" basar vilket är minimigränsen för att det ska kunna spela anständigt bas och går du upp till 8" klassen som börjar kring 4000 kr så brukar basåtergivningen vara rätt skaplig och klara att gå ner till ca 40Hz på ett välljudande sätt (6,5or brukar gå neråt 60 Hz)
Letar du lite utan att ha bråttom så kan du nog hitta nått vettigt begagnat också.

Okej, tack alla för era tips!

Har du nått tips på modell eller märke att hålla utkik efter nått, mrqaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En aktiv studiomonitor ger dig bäst ljud om du inte köper nått begagnat, i 3 000kr klassen så kan du få nått med 6,5" basar vilket är minimigränsen för att det ska kunna spela anständigt bas och går du upp till 8" klassen som börjar kring 4000 kr så brukar basåtergivningen vara rätt skaplig och klara att gå ner till ca 40Hz på ett välljudande sätt (6,5or brukar gå neråt 60 Hz)
Letar du lite utan att ha bråttom så kan du nog hitta nått vettigt begagnat också.

Funderar också på att byta ut mina gamla Logitech Z-2300 2.1 högtalare från 2004 till något som skulle vara en bra lösning för spelande, musik och youtube till datorn.

Jag har sökt runt lite och är lite nyfiken på om det är någon större skillnad i kvalitet så länge baselementen är stora nog?

Ett exempel är Behringer Truth B2031A för fyra tusen, som är svåra att hitta begagnade jämfört med en lite vanligare modell som M-Audio Studiophile BX8 D2 som ofta dyker upp på begagnatmarknaden och är dessutom en tusenlapp billigare, vad skulle du rekommendera?

Räcker det sedan bara att köra en adapter från 3.5m från datorn till vad högtalaren använder eller är ett externt ljudkort att rekommendera, om så är fallet, har du något tips där?

Behringer Truth B2031A
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=125612

M-Audio Studiophile BX8 D2
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=966078

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att skaffa ett riktigt ljudsystem!

https://hifi-freaks.se/hogtalare/kompakta-hogtalare/wharfedal...
https://hifi-freaks.se/hogtalare/subwoofers/wharfedale-d8.htm...

Sen köp en begagnad förstärkare på tradera eller blocket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalikax:

Okej, tack alla för era tips!

Har du nått tips på modell eller märke att hålla utkik efter nått, mrqaffe?

Äldre hembiomaskiner utan hdmi brukar vara otroligt prisvärda och man kan ofta få rejält med förstärkare under 1000 kr, när det gäller högtalare är det mer komplicerat, en golvare ger ofta bättre bas men den kanske inte får plats.
Att kolla upp alla lokala secondhander regelbundet är vettigt och så kan man leta på begsiterna, lokala köp o säljgrupper på Facebook och www.hifimagasinet.com
Men en begagnad högtalare från nått av de seriösa märkena blir nog inte fel oavsett vad man hittar så det enda man bör göra är att undvika skräpet:

Skrivet av Chromatic:

Funderar också på att byta ut mina gamla Logitech Z-2300 2.1 högtalare från 2004 till något som skulle vara en bra lösning för spelande, musik och youtube till datorn.

Jag har sökt runt lite och är lite nyfiken på om det är någon större skillnad i kvalitet så länge baselementen är stora nog?

Ett exempel är Behringer Truth B2031A för fyra tusen, som är svåra att hitta begagnade jämfört med en lite vanligare modell som M-Audio Studiophile BX8 D2 som ofta dyker upp på begagnatmarknaden och är dessutom en tusenlapp billigare, vad skulle du rekommendera?

Räcker det sedan bara att köra en adapter från 3.5m från datorn till vad högtalaren använder eller är ett externt ljudkort att rekommendera, om så är fallet, har du något tips där?

Behringer Truth B2031A
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=125612

M-Audio Studiophile BX8 D2
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=966078

Det går att köra direkt men det är mycket trevligt att inte göra det, en analog nivåkontroll är bra om det händer något och ett externt ljudkort minskar risken för störningar från datorn.
Det är skillnad mellan olika modeller även om de har lika stor bas, en dyrare modell har oftast lägre dist men Behringer är en bra kompromiss i prisklassen för de har ingen egenskap som är dålig även om de inte når det allra bästa som går att uppnå, har själv flera modeller av Truthserien och de är alla väldigt prisvärda och det är oftast det som är den viktigaste egenskapen om man inte tillåter obegränsat pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle också säga Audio Pro och deras T14, är kanon nöjd med dessa och jag lyssnar en hel del på hardstyle osv. och det låter väldigt bra! Tillägga att jag även har Audio Pros subwoofer till dessa, ger det där lilla extra lyftet!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Äldre hembiomaskiner utan hdmi brukar vara otroligt prisvärda och man kan ofta få rejält med förstärkare under 1000 kr, när det gäller högtalare är det mer komplicerat, en golvare ger ofta bättre bas men den kanske inte får plats.
Att kolla upp alla lokala secondhander regelbundet är vettigt och så kan man leta på begsiterna, lokala köp o säljgrupper på Facebook och www.hifimagasinet.com
Men en begagnad högtalare från nått av de seriösa märkena blir nog inte fel oavsett vad man hittar så det enda man bör göra är att undvika skräpet:

Det går att köra direkt men det är mycket trevligt att inte göra det, en analog nivåkontroll är bra om det händer något och ett externt ljudkort minskar risken för störningar från datorn.
Det är skillnad mellan olika modeller även om de har lika stor bas, en dyrare modell har oftast lägre dist men Behringer är en bra kompromiss i prisklassen för de har ingen egenskap som är dålig även om de inte når det allra bästa som går att uppnå, har själv flera modeller av Truthserien och de är alla väldigt prisvärda och det är oftast det som är den viktigaste egenskapen om man inte tillåter obegränsat pris.

Vad tror du om exempelvis Swans H5, har möjlighet att köpa för 3000kr. Eller kanske bättre och vänta till black friday

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalikax:

Vad tror du om exempelvis Swans H5, har möjlighet att köpa för 3000kr. Eller kanske bättre och vänta till black friday

De är inte så stora, jag har inte hört på dem men letar man nått litet så kan det ju passa, de lär ju låta ok för sin klass men kan du hitta nått större och har plats för det så är det en stor skillnad när man går upp till 8" för då brukar man inte känna att man hela tiden vill ha en basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits.. vad blev det tillslut?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro