Guide till datormöss för spel

Permalänk
Melding Plague

Guide till datormöss för spel

Att välja rätt datormus kan vara en riktig djungel. Testpiloten tillika musexperten "huttala" går igenom vad man bör tänka på innan köp och reder ut de vanligt förekommande termerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt så generell genomgång.
För dom som vill veta mer ingående på specifika möss/sensorer etc så rekommenderas musdelen på forumet http://www.overclock.net/f/375/mice
Många mus nördar hänger där

Även många som gör bra ingående reviews ex användaren Ino.

Permalänk

Hade gärna sett att företagen gått ihop för den här typen av Guide. Finns en heldel bra Asus möss, men en Guide som bara inkluderar Asus möss är inge vidare imo. Finns massor av bra SteelSeries, Corsair och Logitech möss som är att föredra och om inget annat, rekommendera!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bästa musen som gjorts är ju lätt mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cadzon:

Bästa musen som gjorts är ju lätt mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, vilka tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Bästa musen som gjorts är ju lätt mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Nostalgi är skönt. Men prediction är inte direkt något bra
G400 v2 isåfall där dom tog bort prediction.

Permalänk
Medlem

G900 om ni vill ha den absolut bästa gaming musen trådlös/trådad.

Permalänk
Skrivet av Cadzon:

Bästa musen som gjorts är ju lätt mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Yes! Äger två

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Köpte Logitech Powerplay musmatta och en G703,oerhört nöjd och behöver aldrig tänka på laddning igen. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Sitter med min trotjänare EDGE 3200 en underbar mus kommer att få problem att hitta en ersättare när den lämnar in har haft den i över 7 år nu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ju bredare och ju fler knappar desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angle-snapping och anti-jitter låter trevligt för vanligt arbete. Några rekommendationer på möss med detta?

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Synd bara att den kostar en arm och ett ben

Föredrar själv möss med många knappar och då är MMO möss lösningen, problemet är att kvaliten på de som finns är rent bajs.
Av dem stora så har alla väldigt stora problem.
Roccat Nyth var min favorit men otroligt konstiga designval. modulariteten var underbar men av någon anledning så har Roccat kommit fram till att inga sidogrepp behövs utan ytan är halkblank. Jag har faktistk frågat om det och deras svar var att det var vad kunderna föredrar. Vilket för mig känns konstigt då i princip varenda mustillverkare i världen har något typ av grepp på sidan, måste ha jävligt speciella testgrupper roccat. Deras sensor är också kanske den sämsta i mannaminne. Köpte en helt ny musmatta då jag tänkte att det var fel på min men min nya hårda fungerade ännu sämre än min mjuka. Helt otroligt dålig sensor på den, någon typ av laser.

Razer Naga kändes grymt i handen men byggkvaliten är som när jag spelade mulle mek när jag var 10 år gammal. Har haft 3 st tror jag och alla fallerade inom ett år.

Corsair har också en okej mus men samma sak här, några riktigt usla designval. Det första problemet är att dem inte valt att ha någon scrolltilt. För en mus som ska ha så mycket knappar som möjligt för MMOs känns detta som ett extremt konstigt val. Sen har dem satt dit någon stylisad metalskena runt sensorn som kanske är det största hårmagneten någonsin. Sätter sig hårstrån där konstant och corsairs testgrupper måste bestått av hårlösa människor utan djur.

Logitech har ju sin G600 som gjordes för kanske 40 år sedan. Tycker att den borde fått sig en update men jag antar att G900 ska fylla den slotten för en mus med många knappar.

Funderar starkt på att min nästa MMO mus får bli någon kineskopia. Om kvaliten ändå är så dålig så kan jag väl lika gärna betala mindre

Permalänk
Medlem

musrelaterat

Har inte läst artikeln men tänkte att det var kanske läge att posta detta här:

Windows Mouse Accel remover:
http://donewmouseaccel.blogspot.se/2010/03/markc-windows-7-mo...

Mouse Accel ala QuakeLive:
http://mouseaccel.blogspot.se/2015/12/new-method-for-mouse-ac...

Permalänk
Medlem

Sitter med en Func MS-3.
Det bästa jag funnit inom min budget.
Dock är mitt största krav att musen stödjer palm-grip med dasslock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

@Karazhan:
Du kan få den för 990kr på rea, kommer säkert vara billigare på Black Friday.
Köpte den själv för 1890kr när musen var ny, bästa köpet.

Permalänk
Medlem

Har själv en CM Storm Reaper Aluminium Gaming Mouse som införskaffades 2014-07-10 och håller än. Mycket bra byggkvalitet och den ligger som handen i handsken i handen när jag lirar och surfar.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ja för alla kåta nördar gillar att leka med musen

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Gick från en Mionix naos till func och nu till sist en steelseries rival 300. Kan rekommendera!

Permalänk
Medlem

FK1+ är en perfekt fingertip mus för oss med större händer! Hoppas dock de kommer med 3366 sensor snart

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Razer Mamba Chroma Tournament Edition RGB (arrgeebeh) For the win

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en fullt fungerande Logitech G5:a som jag ägt i ~11 år. Slitit bort färgen på den, och scrollen har börjat glappa lite grand, men jag tänker inte byta förrens den klappar ihop helt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Under tiden sitter jag i mitt hörn och kör med 8200DPI på skrivbordet och i de flesta spelen... Med rätt så hög musacceleration påslaget såklart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Bästa musen som gjorts är ju lätt mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Älskade den musen, samt föregångaren MX510, gick sen över till G500 v2. Sen när den slutade fungera så blev det jobbigt, men sitter nu på Logitech G502:an helt ok men känns/upplevs inte lika bra som föregångarna.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Gått från gamla kulmöss av varierande kvalité till optiska Intellimouse 4.0 som fick havererade mikrobrytare då man hade lite mer temperament under de yngre åren. Sedan matat mig igenom två mx518 som var mycket omtyckta.
Idag lirar jag med en hyfsat åldrad G500s som jag trivs mycket bra med. (Brytaren för att släppa lös scrollen är oslagbar i pdf:er och till webbläsaren).

Pc-högtalarna och tangentbordet råkar också vara Logitech... gamla som gatan, inga spännande mekaniska brytare där inte. *host, fanboy, host*

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Kör vidare med min MX518, bara byta glides ibland så tuffar den på några år till!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

För er som behöver en ny mus kolla in denna sida:
http://www.rocketjumpninja.com/find-a-mouse/

Själv sitter jag på en Logitech pro som jag är mycket nöjd med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En sak man måste tänka på vid köp av mus är om företaget kommer patcha sina grejer.
Köpte en Q-pad 8K o när man ställer in att en knapp ska användas istället för NUMPAD 0 så kraschar programmet.....Q-Pad svarar inte (på fem olika kanaler) så jag sitter med en mus som jag inte kan använda ordentligt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

För er som behöver en ny mus kolla in denna sida:
http://www.rocketjumpninja.com/find-a-mouse/

Själv sitter jag på en Logitech pro som jag är mycket nöjd med.

Just Rocketjumpninja är fantastisk på möss generellt. Jag behöver i princip bara se vad han testar med för att bestämma mig.
För min del är det storleken som är det absolut viktigaste då jag kör claw. Har den trådlösa 900 nu, men den är aningen för stor för mig. En G Pro eller den minsta av BenQ blir det nästa gång. Bägge passar som handen i handsken för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det vart några mx500-518 för mig med.
Nu sitter jag på 3st G500 sen 5år tillbaka som jag köpte på någon rea.
Kommer nog inte byta mus utan satsa på VR-kontroller istället, i slutet av nästa år.
Jag hoppas att det går att starta T.ex windows direkt i VR på något smidigt sätt då.