Permalänk
Medlem

Problem med MSI 1080 TI

Hejsan

Fick idag hem mitt nya MSI 1080 TI kort och satte in det i burken. Allting verkade funka som det skulle till dess att jag installerade drivrutiner och MSI Afterburner. Detta gjorde nämligen att skärmen "frös" under en längre tid och jag tvångsstängde av datorn genom att hålla inne startknappen. När jag nu sedan startar datorn så fastnar den after att jag har loggat in genom BitLocker. Skärmen blir svart och fläktarna på grafikkortet slutar att snurra.

Är det någon som har haft liknande problem, eller något som vet hur jag kan ställa tillbaka datorn utan att behöva "logga in" ?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad har du för fler komponenter i datorn? Bios uppdaterat?

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jisten:

Vad har du för fler komponenter i datorn? Bios uppdaterat?

Kan tillägga att datorn funkade felfritt igår när den va färdigbyggd (exclusive grafikkortet som kom idag) och laddade då ner och installerade alla drivrutiner till komponenterna förutom grafikkortet

i7-7700k - processor
16 GB 3200Mhz - ram
z270f - moderkort
RM850x - nätagg
960-250 GB - lagring
Har också vattenkylning till processorn

Permalänk
Medlem

Ladda ner http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Och avinstallera allt.

Sen ladda ner nyaste drivers för ditt GTX 1080 Ti från Nvidia. Och pröva på nytt

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Ladda ner http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Och avinstallera allt.

Sen ladda ner nyaste drivers för ditt GTX 1080 Ti från Nvidia. Och pröva på nytt

Mvh

Problemet är ju att jag inte kommer in i datorn, det blir blackscreen efter inloggning från BitLocker ;/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aduzia:

Problemet är ju att jag inte kommer in i datorn, det blir blackscreen efter inloggning från BitLocker ;/

Interna grafiken byt till den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aduzia:

Problemet är ju att jag inte kommer in i datorn, det blir blackscreen efter inloggning från BitLocker ;/

Även om du försöker boota in till safe mode? annars ja som @tvelander skriver får du använda dig av interna grafiken för att komma in på själva datorn för att avinstallera drivers osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Interna grafiken byt till den.

Gjorde som du sa och et funkade. Dock så skedde samma sak igen är de nya grafikrutinerna är installerade... Går det på något sett att kolla om det är något "fel" på kortet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aduzia:

Gjorde som du sa och et funkade. Dock så skedde samma sak igen är de nya grafikrutinerna är installerade... Går det på något sett att kolla om det är något "fel" på kortet?

ta bort alla drivers för Nvidia och kör iGPU (interna) och ta bort alla program som tirxar med GPUn, typ som MSI afterburner / driver eller andra saker.

Sen gör en helt clean Nvidia install med någon äldre driver typ 370 serien.
Ta bort GeForce experince och allt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Även om du försöker boota in till safe mode? annars ja som @tvelander skriver får du använda dig av interna grafiken för att komma in på själva datorn för att avinstallera drivers osv.

Får inte en någon signal genom grafikkortet med drivrutinerna installerade, och blackscreen genom det integrerade

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aduzia:

Får inte en någon signal genom grafikkortet med drivrutinerna installerade, och blackscreen genom det integrerade

Låter som något annat problem, hade blåst hela datorn på en ny disk.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Låter som något annat problem, hade blåst hela datorn på en ny disk.

Kom in i datorn nu igen efter att ha tagit bort allting som jag vet kan påverka grafikkortet.
Har skärmen inkopplad till 1080 TI och testar nu att installera version 388 (den näst nyaste)
Återkommer efter installation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aduzia:

Kom in i datorn nu igen efter att ha tagit bort allting som jag vet kan påverka grafikkortet.
Har skärmen inkopplad till 1080 TI och testar nu att installera version 388 (den näst nyaste)
Återkommer efter installation!

Under installationen så la fläktarna på grafikkortet av och jag kan inte "se" musen på skärmen, installationen är dock inte klar, men kan heller inte se förloppet atm

Permalänk
Medlem

Ja grafikkortet använder inte fläktarna förrns det går över 50-60 grader om det är semi passivt har jag för mig. Och det händer ju efter du har installerat drivers till grafikkortet om jag har rätt. Men bästa vore om du installera om hela Windows med nya grafikkortet i om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Ja grafikkortet använder inte fläktarna förrns det går över 50-60 grader om det är semi passivt har jag för mig. Och det händer ju efter du har installerat drivers till grafikkortet om jag har rätt. Men bästa vore om du installera om hela Windows med nya grafikkortet i om det är möjligt.

Det kan nog stämma! Datorn verkar fortfarande inte ha genomfört installationen... Känns orimligt att det ska ta så här lång tid (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Ja grafikkortet använder inte fläktarna förrns det går över 50-60 grader om det är semi passivt har jag för mig. Och det händer ju efter du har installerat drivers till grafikkortet om jag har rätt. Men bästa vore om du installera om hela Windows med nya grafikkortet i om det är möjligt.

Detta blir lite svårt att förklara... Men kan röra musen nu, men kan ha den på skrivbordet. Jag kan alltså öppna program, men dom syns inte på skärmen, men håller jag över programmen nere i startfältet så kan jag se dom i "förhandsgranskningen"
Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20171110165845-84.55.112.101.jp...

Kan det vara några bildinställningar eller liknande som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Jag löste det nu! Har antagligen funkat hela tiden, bara jag som va riktigt korkad och hade kopplat in en HDMI sladd till TVn utöver DVI:n till datorskärmen så datorn hade angett TV-skärmen som skärm 1....
Ber om ursäkt för att jag har tagit eran tid, men tackar ödmjukast för svaren!

Permalänk
Medlem

Hehe bra att det löste sig