Permalänk
Medlem

8700K WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Hej!
Har precis köpt en 8700k:a, startade datorn, kändes bra, BIOS såg bra ut, fina temps osv.
När jag sedan kom in i Windows fick jag "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR", datorn hamnade i något av en loop med samma bluescreen flera gånger om. Värt att tillägga att jag hade stängt av "Game Boost", ungefär samma sak som på asus-moderkortens multicore enhancement. Valde därefter att sätta CPU Clock till 4GHz från 3,7GHz och VCore till 1,25 (från auto). Nu sitter jag och skriver här med samma dator, varför löste det problemet? Borde jag oroa mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laktos:

Hej!
Har precis köpt en 8700k:a, startade datorn, kändes bra, BIOS såg bra ut, fina temps osv.
När jag sedan kom in i Windows fick jag "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR", datorn hamnade i något av en loop med samma bluescreen flera gånger om. Värt att tillägga att jag hade stängt av "Game Boost", ungefär samma sak som på asus-moderkortens multicore enhancement. Valde därefter att sätta CPU Clock till 4GHz från 3,7GHz och VCore till 1,25 (från auto). Nu sitter jag och skriver här med samma dator, varför löste det problemet? Borde jag oroa mig?

Möjligtvis.

Fanns lite att läsa här efter en googling på windows 10+felmeddelandet

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2807057/whea-uncorrect...

Permalänk
Medlem

@Unknown: Hm, syns inget där om dessa kraschar, får testa att sätta ner värdena igen och se om det dyker upp där då.

Permalänk
Medlem

Fortfarande så, får det här felmeddelandet.
110717-5000-01.dmp 2017-11-07 19:21:48 0x00000124 00000000`00000000 ffff9502`85959028 00000000`be000000 00000000`00800400 hal.dll hal.dll+3bf1f Hardware Abstraction Layer DLL Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 10.0.16299.15 (WinBuild.160101.0800) x64 ntoskrnl.exe+163960 C:\Windows\Minidump\110717-5000-01.dmp 12 15 16299 696 764 2017-11-07 19:23:28

Har skickat ett meddelande till butiken och hoppas bara det går på garantin, köpte den "begagnad" men oöppnad.

Permalänk
Medlem

Uppföljning: Har kontaktat de som sålde processorn, de tyckte att det lät som ett moderkortsproblem, att det inte kunde hållas stabilt på stock-inställningar, har därför tagit kontakt med komplett där jag köpte moderkortet och nu lämnat in det då det var gratis även om det inte var moderkortet som det var fel på. Ifall det inte är något problem med det får jag ta upp en RMA på processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har komplett fått in moderkortet, nu hoppas jag bara att det faktiskt är moderkortet det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prisa gudarna! Komplett skickade ett nytt moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laktos:

Prisa gudarna! Komplett skickade ett nytt moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland har man flax och det löser sig väldigt smidigt. Håller tummarna att det fortsätter så

Permalänk
Medlem

Gott när det löser sig fast man sitter orolig

Permalänk
Medlem

Väldigt skönt! Får hoppas nu bara att det inte var fel på både mobo och cpu, mycket otroligt
Nästa sak att hoppas på är att 8700k:an överklockar fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR brukar vara relaterat till CPU core voltage. Jag brukar få det vid överklocknig när jag har för lite Vcore. Lösningen har alltid varit att höja Vcore.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR brukar vara relaterat till CPU core voltage. Jag brukar få det vid överklocknig när jag har för lite Vcore. Lösningen har alltid varit att höja Vcore.

Stämmer bra det.

Verkar dock även kunna hända med kass moderkort, bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR brukar vara relaterat till CPU core voltage. Jag brukar få det vid överklocknig när jag har för lite Vcore. Lösningen har alltid varit att höja Vcore.

Jo absolut, det förstår jag, men problemet var nu att det hände i stock settings, att jag inte ens kom in till windows innan jag låste Vcore. Som ovan sa, bra att veta att det kan hända av ett kasst moderkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir ju less.. Fått nya moderkortet, samma problem igen.. Undrar ju om de testade moderkortet på komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laktos:

Man blir ju less.. Fått nya moderkortet, samma problem igen.. Undrar ju om de testade moderkortet på komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat volten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Låste volten till 1.25, som tidigare, nu funkar den, kan ha vart problem med boot priority också, skall undersökas

Permalänk
Medlem

Det skumma är ju bara att den inte funkar i stock
Edit: Ska testa att flasha bios nu

Permalänk
Medlem

Gick tillbaks till 8400:an, allt funkar som det ska, i stock settings med voltage på auto.. Är det alltså ett CPU fel? Jag antar det, kör en RMA på dem. Menar, om det är fel på RAM-stickorna hade det väl ändå inte fungerat med en annan CPU? Om det var ett moderkortsproblem borde bytet ha löst det, uppdaterade även bios utan lycka. Något annat kan jag inte tänka mig. Hopplöst D:

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaks CPUn nu, hoppas verkligen att jag inte missat något nu och att det faktiskt är fel på den, blir en saftig 400kr("testkostnad")+99kr(frakt) annars. Överlag tycker jag det är rätt sjukt att ta 400kr för att testa en CPU, men jaja. Ifall det inte är fel på den är jag helt borta gällande vad som kan vara problemet.

Permalänk
Medlem

Glömde testa PSU och grenkontakten, får väl hoppas på det bästa bara, annars är det att testa dem som är näst på listan. Är ett GQ 650W 80+ Gold PSU som är ungefär en månad gammal så borde väl inte vara något problem men skadar inte att testa med ett annat... Tänker att 8700k:n kräver mer ström än 8400:n.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laktos:

Överlag tycker jag det är rätt sjukt att ta 400kr för att testa en CPU, men jaja.

Varför tycker du det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem med nätagget och processorn om nu inte nätagget är defekt. men funkar ju fint med 8400 kan inte tänka mig att det drar så mycket mindre att det borde göra skillnad i det fallet.
hoppas det går vägen
Håll oss uppdaterade hur det går

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför tycker du det?

Lite med tanke på att t.ex. komplett erbjuder samma tjänst gratis, även om det inte är fel på produkten. Förstår ju såklart grejen dock, är ju ett arbete i sig att felsöka o.s.v.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det ska inte vara några problem med nätagget och processorn om nu inte nätagget är defekt. men funkar ju fint med 8400 kan inte tänka mig att det drar så mycket mindre att det borde göra skillnad i det fallet.
hoppas det går vägen
Håll oss uppdaterade hur det går

Känner lite så jag med! Är ju ganska mycket skillnad i förbrukning men med tanke på resten av mina komponenter mot ett 650w psu borde det vara lugnt, om som sagt det inte är defekt, vilket ändå känns konstigt. Följer upp såklart, de kanske hinner få in den och möjligtvis testa den imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Butiken har svarat och berättat att det var fel på processorn, ska få en ny när den kommer in i lager igen, den 7/12, bara glad att det ser ut att lösa sig! Lite besviken på komplett, att de knappt verkade testa moderkortet, så jag trodde att det var fel på det och inte processorn. Misstänkte lite det då de skickade ett nytt moderkort dagen efter. Nu slipper jag 500kr i felsökningsavgift också då processorn faktiskt var defekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Butiken har svarat och berättat att det var fel på processorn, ska få en ny när den kommer in i lager igen, den 7/12, bara glad att det ser ut att lösa sig! Lite besviken på komplett, att de knappt verkade testa moderkortet, så jag trodde att det var fel på det och inte processorn. Misstänkte lite det då de skickade ett nytt moderkort dagen efter. Nu slipper jag 500kr i felsökningsavgift också då processorn faktiskt var defekt

Skickades från m.sweclockers.com

Besviken på komplett? lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Besviken på komplett? lol

Varför är det konstigt? Menar visst, det gick ju smidigt, men hade ju inte behövt få ett nytt moderkort då det inte verkar ha vart något fel på det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske ska avsluta denna tråd med att den nya processorn fungerar.