Hur förklara för "folk" att du inte kan se i "3D"

Permalänk
Medlem

Det är bara att ljuga. Säg att du får ont i huvudet av det istället. Det är så tråkigt att förklara saker som tar lång tid när det ändå handlar om något så oviktigt och man blir ifrågasatt.
Säger du att du får ont i huvudet av det kommer du få ett OK till svar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Tror mam behöver prata om ”kvaliteten” på förståelsen av djup. Eller kanske upplösningen.
Som exempel ges Occultation. Det ger information men man skulle nog kunna hävda att kvaliteten är låg / informationsupplösningen om djupet är låg. Men det är dock lilväl information om djupet. Om ett obejekt A täcker obejekt B så får vi en ledtråd att obejekt A är framför obejekt B. Det säger inte så mkt om avståndet men det ger ändå information om djup.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Occultation

Men som sagt fanns fler exempel i länken.
Hur som haver så är inte två ögon en nödvändighet för att se djup, men det ger en ökad känsla för djup.

Sen när du är inne på autonoma bilar. Ja en kamera är öht inte en nödvändighet för att en bil ska köra själv. Det finns fler metoder för att bilen ska få info om var den befinner sig inrummet än ”syn”. Så på samma sätt är det nog också för människor. Dvs en blind har nog en förståelse av djup med hjälp av hörsel (dopplereffekten), känsel och balans.

Edit: Två ögon ger en ökad förutsättning för förståelsen av djup men det är inte en nödvändighet för att en person ska förstå djup.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu har vi gått ganska mycket från topic, jag ville egentligen bara poängtera att två perspektiv är ett krav, någon "kvalité" finns inte att prata om.
Att man kan klara sig med ett öga beror som sagt på de andra hjälpmedel du länkade till först, och att du har en hjärna som kan lösa resten, på samma sätt som en dator löser problemet för två kameror.

Exemplet med kameror på bilarna låg bara nära till hands då det var det jag gjorde mitt examensarbete kring för inte så länge sedan. Vanligtvis används Lidar tex istället, bildbehandling är lite tröggrott. Exemplet funkar dock bra, så länge bilen rör på sig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu har vi gått ganska mycket från topic, jag ville egentligen bara poängtera att två perspektiv är ett krav, någon "kvalité" finns inte att prata om.
Att man kan klara sig med ett öga beror som sagt på de andra hjälpmedel du länkade till först, och att du har en hjärna som kan lösa resten, på samma sätt som en dator löser problemet för två kameror.

Exemplet med kameror på bilarna låg bara nära till hands då det var det jag gjorde mitt examensarbete kring för inte så länge sedan. Vanligtvis används Lidar tex istället, bildbehandling är lite tröggrott. Exemplet funkar dock bra, så länge bilen rör på sig.

Nej två perspektiv är inte ett krav för att förstå djup.

Sitt still och blunda med ett öga så kan du fortfarande se att obejekt x är framför obejekt y.
Du kan antagligen också gissa att obejekt x är 15-20 framför obejekt y.

I följande länk (lik den jag länkade tidigare) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Depth_perception

Beskrivs ”depth from motion” som en aspekt. Men det är inte bara det som ger förståelse för djup.

Givetvis kn vi prata om kvalitet (eller kvantitet).
Om jag kan avgöra att ett objekt är 10,2 cm från mig vs att beskriva att det är cirka 10 cm från mig så är det tidigare mer exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Nej två perspektiv är inte ett krav för att förstå djup.

Sitt still och blunda med ett öga så kan du fortfarande se att obejekt x är framför obejekt y.
Du kan antagligen också gissa att obejekt x är 15-20 framför obejekt y.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, utan andra objekt runt om att förhålla dig till så kan du inte se vilket som är närmast, såvida inte det ena står framför det andra såklart.

Av samma anledningen som man inte vet om det är ens eget tåg som rör sig vid perrongen eller tåget bredvid. Du behöver ett referenssystem.

EDIT: I din länk pratar de om samma "monocular cues" som tidigare

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, utan andra objekt runt om att förhålla dig till så kan du inte se vilket som är närmast, såvida inte det ena står framför det andra såklart.

Av samma anledningen som man inte vet om det är ens eget tåg som rör sig vid perrongen eller tåget bredvid. Du behöver ett referenssystem.

EDIT: I din länk pratar de om samma "monocular cues" som tidigare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Depth_cues_1.png

Så på denna bild kan du inte dra slutsatsen att den första bilden troligen är längre fram än de andra två?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmmm. Dock kan man ju få känslan av djupseende även av ett öga. Ex om man promenerar så ”guppar” man och då får ögat se olika perspektiv vilket hjärnan sedan översätter till djup. Detta kan du inte heller alltså?

Nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Har väl mer å göra att att man behöver båda ögonen på 3D glasögon för att det ska bli ett djup. Ute i det vanliga ser man väl 3D med ett öga tycker jag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Okej. Så jag börja ett jobb som Truckförare. Jag förmedlade mitt "problem" direkt. Jag skulle sedan lyfta en bur på högsta pallplatsen och min mentor stog bredvid och var arg för jag inte kunde det på en gång. Till slut tog han min plats och gjorde "mitt" arbete. Efter 3 månader kunde jag fortfarande inte göra det lyftet "snabbt", utan det var samma problem. och ingen förstog varför. Hur ska jag då förklara "mitt" problem?

Ja då förstår dom ju uppenbarligen inte... Själv tyckte jag förklaringen "Jag ser bara med ett öga i taget" var tillräckligt, men då kanske folk tror att du är blind på ena ögat.

"Båda ögon fungerar men hjärnan tar bara in signaler från ett öga i taget så därför funkar inte djupseendet som det ska. Prova håll för ett öga så får du se" skulle jag väl tycka vore en bra förklaring, och vägrar man acceptera problemet och bara tror att du är långsam för att du är långsam så vill man tydligen inte förstå, och då vet jag inte hur man ska förklara nåt...

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem speciellt i mitt vänster öga (närsynt med glasögon). Har en liten vit prick mitt i synen som jag ser då och då, eftersom hjärnar är så jäkla smart så dubblerar den mitt högra öga vad den ser till mitt vänstra för att täcka "hålet".

Om jag spelar på min 3DS med 3D funktionen på så ser jag 3D effekten, men, det blir lite av en dubbel effekt (en boll blir en halv till) på grund av mitt problem. Lägger jag över handen över vilket öga som helst så fungerar ju inte 3D effekten längre alls och ser sämre och sämre (blir bara suddigt) ju längre jag täcker ena ögat (spelar ingen roll vilket).

VR fungerar väldigt bra för mig (som sagt närsynt).

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Depth_cues_1.png

Så på denna bild kan du inte dra slutsatsen att den första bilden troligen är längre fram än de andra två?

Skickades från m.sweclockers.com

På den bilden har du både ett referenssystem och förkunskapen hur bilars storlek förhåller sig till varandra. Jag tror vi har börjat prata om olika saker nu, jag har nog gått för djupt helt enkelt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Fast jag begriper fortfarande inte killen med 3D cadprogrammen, kan någon förklara det för mig?
(Av nyfikenhet)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är väl svårt för de flesta att se i 3D på något i 2D som en bildskärm eller ritning. CAD får man lära sig xyz koordinarerna och kanske rotera modellen lite för att se perspektivet ifall det är en maskindel el dyl.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tror inte det är särskilt svårt eller mycket av ett problem för dig. Du ville nog bara ha en ursäkt att lägga upp en tråd om ditt problem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Fast jag begriper fortfarande inte killen med 3D cadprogrammen, kan någon förklara det för mig?
(Av nyfikenhet)

Vet ej om du syftade på den jag berättade. Han var lite av typen, vill jag ej göra något så har inget rätt att tvinga mig. Jag tänker på andra saker som jag var med om.

I vilket fall så det enda jag vet var att han sa att han ej kunde se 3d i cad och då vägrade göra dessa delar i olika kurser och jag uppfattar att personen ändå fick betyg i dem. (såklart inte betyg i en ren 3d cadkurs)
Jag hade på den tiden aldrig hört talas om att problemet fanns och jag blev paff speciellt när han ej hade glasögon eller något. Fast det är lite som när någon berättar sin allergi för en som aldrig har hört talas om den och man kan bli paff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Vet ej om du syftade på den jag berättade. Han var lite av typen, vill jag ej göra något så har inget rätt att tvinga mig. Jag tänker på andra saker som jag var med om.

I vilket fall så det enda jag vet var att han sa att han ej kunde se 3d i cad och då vägrade göra dessa delar i olika kurser och jag uppfattar att personen ändå fick betyg i dem. (såklart inte betyg i en ren 3d cadkurs)
Jag hade på den tiden aldrig hört talas om att problemet fanns och jag blev paff speciellt när han ej hade glasögon eller något. Fast det är lite som när någon berättar sin allergi för en som aldrig har hört talas om den och man kan bli paff.

Aha, jo jag håller själv på med CAD ibland, därav jag inte förstod problemet då alla som kan se 2D kan se alla typer av bilder som förekommer i ett normalt CAD program.

Jag köper att han var lat och ville skapa en trovärdig ursäkt, som en idiot jag studerade tillsammans med för många år sedan, som skyllde på något han kallade "skärmbränna" och en massa annat kvalificerat skit. ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur ska jag då förklara "mitt" problem?

Sitter med huvudvärk och gnuggar mig i ögonen så om du redan har avhandlat vad jag föreslår så bortse från det.
Säg att du har ett synfel som gör att du har vissa problem med avståndsbedömningen. Punkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du VILL köra truck och känner att du kan det så ska du tala med arbetsledare eller din närmsta chef och förklara läget. "Det tar lite längre tid för mig att göra si och så eftersom jag inte har samma djupseende som andra". Har man en sjukdomsbild som kan påverka arbetat på olika sätt så måste man ta upp det med sin chef så att man får förståelse för situationen, annars kan det leda till stress. Du har enligt arbetsmiljölagen rätt till anpassning av ditt arbete efter dina fysiska och psykiska förutsättningar (så länge det inte påverkar andra på arbetsplatsen negativt). Prata med närmaste skyddsombud eller ditt fack så kan du få hjälp.

Om det är så att du inte kan sköta jobbet på ett säkert sätt så får du se till att bli omplacerad. Du kan ju säga så här: "Jag har märkt att min synfel gör det väldigt svårt för mig att arbeta i truck, finns det något annat jag kan göra?".

Fattar inte chefen vad du menar så är det en helt annan problematik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

jag är också synskadad, kan se ljus och även lite färg på mitt högra öga sen en operation när jag var liten. därav kan jag ej se 3D jag heller. För att förklara det snabbt brukar jag säga att jag ej har djupseende på båda ögonen vilket dem även sa när jag ringde och frågade dem (hon sa att man behöver ha djupseendet på båda ögonen för att uppleva 3D på SF). vet dock ej hur det är med andra saker. har ändå gått på 3D bio med vänner och det gör mig spyfärdig..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Skrivet av hulkenstrong:

Jag har ett läkarintyg men trots det så är det samma sak. Kan inte glasögon fixa det etc

Skrivet av hulkenstrong:

Det är tydligen svårt att acceptera att andra ser annorlunda gentemot dig.

Första jag hade börjat med är att lugna ner dig. Du är inte ensam med detta och vi alla har våra problem. Jag har inte synproblem, men har andra också mindre roliga. Man får stå för sina fel helt enkelt, och om detta hindrar dig från att kunna göra vissa jobb effektivt, får man acceptera det.

Min bästa väns fru kan inte heller se med sitt ena öga, och lider av samma problem (sett till 3D filmerna då). Jag har frågat henne också, finns det något att göra? Detta då felet du har, kan orsakas av många olika anledningar. Det är alltså inte bara permanenta fel som i ditt fall, dock jag beklagar att det är så.

Varför man frågar detta är för att man (iaf i mitt syfte) vill väl.

Tipset med att hålla för ett öga kan folk testa om de vill känna...
Be dem blunda och sätta båda händerna framför ögonen.
Sen tar du en (helst tom) mugg och ställ den på andra sidan bordet. Be sedan dem hålla kvar en hand för ena ögat, öppna ögonen, och sen med andra handen lyfta upp muggen. Gör man det rätt så tappar man pga man blundat, sin 3D syn och de kommer inse problemet.

Men ofta så blir tyvärr dessa missförstånd och frågor för du säger situationen lite vagt. Mao, säger du rakt ut till nya chefen, jag kan inte bedöma avstånd, jag kan inte se med ena ögat och ingen operation/glasögon kan fixa detta och jag har haft detta sedan ****, så lär ingen fråga heller.

Men du medvetet eller omedvetet vill troligen inte säga allt. För du kan med träning klara av att bedöma lite avstånd. Och du kan klara dig själv utan problem, men du har begränsningar. Detta är varför folk frågar... för du faktiskt ser ut att klara det bättre än de förväntar sig du borde, och det är inte kul och gå fram o säga detta till alla heller, vilket jag förstår.

Din chef på det nya jobbet verkar vara lite... udda dock. Om du verkligen har förklarat detta, utan tvivel, utan sidoförklaringar, utan rakt på sakt dvs. Jag håller delvis med @Chromatic här att om du verkligen inte kan se avstånd, bör du inte ha jobb med tung maskineri. Så man undrar hur detta verkligen förklarades, för jag tror inte de hade anställt dig om allt gått rätt (sett från båda sidor då). De har ju antagit att om du fått behörigheten, så borde du klara den. Men om du har fått den på falska grunder, så kör du ju just nu... "berusad".

Och hade jag fått C behörighet och jag vet att jag inte ska ha det... hade jag gett fan i att använda det, eller återkallat det. Har själv nu börjat få grövre närsynhet. Jag frågade läkaren på undersökning (för ca 1 vecka sedan), är det på gränsen på vad man får ha när man kör, och de sa nej, du har bra nog syn än. Men jag ska ändå ordna glasögon, då jag anser att få en behörighet handlar om att kunna ta ansvar för den också. Och jag märker att det är inte så enkelt nu, så vill jag fortsätta köra, ska detta ordnas.

Så mitt tips. Var ärlig, och rak på sak. Blanda inte in 3D... utan "du har ett synfel som gör att jag inte kan bedöma avstånd och det går inte att fixa". De kommer i 2 sek "tycka synd om dig" och sen är det över. De personer som bryr sig om dig är lättare att gå in i detaljer, men alla behöver inte dessa.

Så min slut-fråga är... är det de som inte förstår ditt problem, eller du som inte vill acceptera vad det problemet begränsar dig att göra?

Med det sagt, självklart kan man lära sig att fungera normalt. Så om du verkligen kan göra ditt jobb, säkert... kör på. Men tänk på att sker en olycka, och detta kommer fram, kommer både du, den som utfärdat beviset och allt chans till jobb att flyga åt H.

Permalänk
Avstängd

Ja, vadfan, jag har jobbat hela mitt liv med mitt synfel, jag fixade att köra truck, men som jag tolkar så fixade du det också, men det tar längre tid, antagligen för att din funktionsnedsättning gör att ögat skiftar från ett till det andra(?) om jag förstod dig korrekt, detta kanske leder till att uppgiften tar något längre tid att utföra säkert jämfört med om man bara har syn på ett öga.

Ta med kopior på alla papper du fått från optikern som hör samman med ditt läkarbesked i ett kuvert och säg som sagt exakt det som är och vilka uppgifter du kan behöva mer tid på dig att utföra som sagt, så tror jag inte att problemet behöver vara så stort som man kanske gör det till i huvudet, jag förstår dig, tror jag, att man lätt förstorar upp saker som kan påverkar jobb och sådant.

Vet en föredetta arbetskamrat som led av ett lättare psykiskt funktionshinder som jag inte tänker gå in på här, det hände rätt ibland att han hade sönder saker när han lastade, men han blev så småning om duktig på att köra för att han tränat så länge och hade sönder förre grejer...
Kan nog säga att du lär krascha betydligt färre grejer och att man nog sett ganska mycket om de tär en stor arbetsplats.... Vad som räknas är den nytta du gör för företaget i stort.

Hände nästan alla där att någon var trött och körde sönder grejer vid enstaka tillfällen så tror inte hela din värld kommer att stå och falla med det om det är fråga om grovlastning och du inte förstör själva godset om det är kundfrakt, osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, jo jag håller själv på med CAD ibland, därav jag inte förstod problemet då alla som kan se 2D kan se alla typer av bilder som förekommer i ett normalt CAD program.

Jag köper att han var lat och ville skapa en trovärdig ursäkt, som en idiot jag studerade tillsammans med för många år sedan, som skyllde på något han kallade "skärmbränna" och en massa annat kvalificerat skit. ha ha!

Även om han inte ljög är det ändå garanterat orelaterat till det djupseende som nämns i tråden, då det, precis som du säger, är 2d-bilder av 3d du tittar på.

Vad det däremot kan vara är det som brukar benämnas "spatial förmåga", och testas bl.a. med att titta på en tärning med olika tecken, för att sedan peka ut vilken det är bland olika exempel av "utvecklade" tärningar.
http://www.psychometric-success.com/images/clip_image001_0053...

Kan också liknas vid förmågan att parkera och känna av att bilen står rakt, vilket inte direkt görs utifrån enbart djup, utan en kombination av även vinklar och avstånd.

Detta skiljer från person till person och även mellan könen, där kvinnor generellt testar sämre på spatial förmåga, men bättre på t.ex. språk än män.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pre-dator:

Även om han inte ljög är det ändå garanterat orelaterat till det djupseende som nämns i tråden, då det, precis som du säger, är 2d-bilder av 3d du tittar på.

Vad det däremot kan vara är det som brukar benämnas "spatial förmåga", och testas bl.a. med att titta på en tärning med olika tecken, för att sedan peka ut vilken det är bland olika exempel av "utvecklade" tärningar.
http://www.psychometric-success.com/images/clip_image001_0053...

Kan också liknas vid förmågan att parkera och känna av att bilen står rakt, vilket inte direkt görs utifrån enbart djup, utan en kombination av även vinklar och avstånd.

Detta skiljer från person till person och även mellan könen, där kvinnor generellt testar sämre på spatial förmåga, men bättre på t.ex. språk än män.

Aha, intressant, det köper jag däremot.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Acceptera att folk helt enkelt är för dumma att ta in vad du säger (Vilket även svaren och försöken du får av vissa i den här tråden bevisar) och dra i stället en halv lögn som dom kan fatta. Till exempel jag har en blind fläck i mitten på ena ögat, fattar inte folk det så får du väl dra till med att du är helt blind.

i bland får man göra så för att vissa har ju helt enkelt lite svårare att tänka sig in i saker och situationer, så gör jag själv i vissa situationer... Har själv inte samma synfel men har jäkligt svårt att se i motljus bland annat.

Folk är så dumma så att dom fattar inte vad man säger så jag låter dom prova mina glasögon i stället vilket jag egentligen inte gillar för dom tar ju alltid i glaset på något sätt så att dom blir jätteflottiga. Jag säger inte ens vad det handlar om riktigt utan säger mara men prova mina glasögon...Som är närsynta och extra allt.

Men det är inte allt.
Jag ser jättedåligt så jag måste hålla telefonen sjukt nära och det ser ju lite konstigt ut så det slår aldrig fel att det blir diskussioner om det. Vilket man är jäkligt trött på efter alla gånger.

Jag säger bara att jag är extremt närsynt... men vaddå du har ju glasögon...(Där är man ännu tröttare).

Saken är den att bara det felet gör att för att korrigera så förminskas världen mycket och det i sig gör ju att man ser sämre oavsett. Det förklarar man och det kan inte folk fatta... Nähepp så då räcker man över brillorna och får dom nedflottade en gång till suck.

Då säger dom JJJAAAAHHHHAAAA...

Ja du ser även det är trögt hos folk och är svår att förstå en så enkel sak så jag förstår faktiskt att du blir trött på det och att det är väldigt tröttsamt att behöva förklara det.

Du får hitta nån bra halv lögn bara... Som fungerar det är mitt tips.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd

För att tala i klartext så vet jag och troligen fler här exakt hur det ser ut på en arbetsplats som liknar uppgifterna TS beskriver, men jag kan bara relatera till mitt synfel.
Samma med andra som inte har kunskaper om exakt det TS har.

Svårt att förklara för arbetsgivare och andra, ja troligen jag vet hur man backar en lastbil och hur man kör truck, bilar golv och blandar betong och vad jag skulle efterfråga av en person jag ville ha som medarbetare om han satt i trucken, men jag har nästan inga medicinska kunskaper om ögonvariationer.

Så tror jag att det är på de flesta ställen.

Så, mitt råd till TS är som sagt att slappna av och ta det lugnt och metodiskt, jag tror inte att hela hans jobb och framtid står och faller med detta på något vis.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

3D-syn eller ej borde ha rätt minimal påverkan på smidigt truckande. sikten och vinklarna som är relevanta för det mesta, och särskilt att tex placera en pall på en hylla 10 meter upp. det handlar mer om en slags vidare uppfattning om rummet, utan att se i 3D, eller utan att knappt se något alls för den delen. det är inledningsvis närmast oundvikligen lite som för en elefant som säljare på Cervera.

problemen för TS sitter i själva verket längre bak än i ögonen. men alla kan inte vara lämpade för allt åas, så är det bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Disclaimer: Jag har inte läst hela tråden ännu.

Jag har ett dominerande öga som jag har bättre syn på och ett öga med sämre syn på.
Jag vet ju inte hur det är för andra med jätte bra syn på båda ögonen.
Men jag upplever ändå att jag har en bra djupbedömning ändå.
Om jag ser med båda ögonen eller om jag håller för ett öga så ser jag ungefär likadant.
Förutom att jag ser betydligt sämre om jag håller för mitt bättre öga.

Minns att jag var någon gång på Liseberg där de hade biograf med 3D film, fast det är kortfilm med fokus på effekter/miljöer snarare än story. Lite en biograf motsvarighet till 3D Mark typ.
Alla fick låna passiva 3D glasögon. Provade att blunda med ena ögat och fick ändå fram 3D effekterna bra.
Om man istället lyfter på 3D glasögonen så ser det bara konstigt ut.

Sen är det klart möjligt att det hade varit ännu bättre om jag hade haft perfekt syn på båda ögonen.
Men om jag utgår från mig själv.
Är det möjligt att se/uppleva djup även om man bara tittar med ett öga: Svar Ja.

Sen om TS har andra defekter än mig som gör att han/hon inte kan se/uppleva djup. Ja så kan det vara.
Men att vara "enögd" behöver inte innebära att man inte har någon uppfattning om djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alla fick låna passiva 3D glasögon. Provade att blunda med ena ögat och fick ändå fram 3D effekterna bra.
Om man istället lyfter på 3D glasögonen så ser det bara konstigt ut.
/.../
Är det möjligt att se/uppleva djup även om man bara tittar med ett öga: Svar Ja.

Jag vet inte vad för djup du kände att du upplevde, men det var garanterat orelaterat till glasögonen. Hela effekten bygger på att du ser två olika bilder av skärmen i vardera öga. Tittar du bara med ett öga är det fysikaliskt omöjligt att uppleva den tänkta effekten, mer än 2d-effekter som perspektiv, skuggor osv.

Skrivet av GuessWho:

Men att vara "enögd" behöver inte innebära att man inte har någon uppfattning om djup.

Nej, som nämnt tidigare kan man ju t.ex. guppa med huvudet och få en uppfattning om djup utifrån att saker närmre dig rör sig mer än saker längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej, som nämnt tidigare kan man ju t.ex. guppa med huvudet och få en uppfattning om djup utifrån att saker närmre dig rör sig mer än saker längre bort.

Vad menas då med detta guppande.
Är det små rörelser som är så diskreta att man inte tänker på dem.
För det är ju inte alltid lätt att vara medveten om vad man gör undermedvetet.
Eller är det typ headbangangande?

Säg om du har ett objekt en meter ifrån dig och ett annat objekt 5 meter ifrån dig. Om du blundar med ena ögat så har du ingen aning vilket som är närmast och vilket som är längst bort om du inte headbangar samtidigt?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Vad menas då med detta guppande.
Är det små rörelser som är så diskreta att man inte tänker på dem.
För det är ju inte alltid lätt att vara medveten om vad man gör undermedvetet.
Eller är det typ headbangangande?

Säg om du har ett objekt en meter ifrån dig och ett annat objekt 5 meter ifrån dig. Om du blundar med ena ögat så har du ingen aning vilket som är närmast och vilket som är längst bort om du inte headbangar samtidigt?

Vet inte om vi ska dra upp den här diskussionen igen eller om du bara borde läsa tidigare inlägg... Men nej, inte utan ett referenssystem. Har du bara ett perspektiv (en bild i 2D alltså), så har du ingen information om djupet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte om vi ska dra upp den här diskussionen igen eller om du bara borde läsa tidigare inlägg... Men nej, inte utan ett referenssystem. Har du bara ett perspektiv (en bild i 2D alltså), så har du ingen information om djupet.

Om vi tar en 2D bild
Exempelvis denna

Även om det är 2D bild, även om jag bara tittar med ett öga, även om jag inte headbangar som pre-dator så kan jag fortfarande lista ut att bilen är närmare kameran än vad huset är.

Sen om du vill kalla det djup eller avståndsbedömning eller rumsuppfattning eller vad du nu vill kalla det.

Såg någon skriva något om att man inte kunde dricka ur en kopp om man bara tittade med ett öga.
Jag tycker inte det är något svårt alls.

Det kan vara så att inte alla människor är identiska och uppfattar alla situationer exakt likadant.

Skrivet av Dunder:

om du bara borde läsa tidigare inlägg...

Kanske det...
Ibland "exploderar diskussionstrådar" och det blir många inlägg på kort tid.
Denna tråden är inte det mest extrema exemplet, men vet inte om jag bryr mig tillräckligt mycket om just denna tråden för att läsa ikapp (även om det är lätt nu när aktiviteten dött ut)
Kanske.

Skrivet av Dunder:

Vet inte om vi ska dra upp den här diskussionen igen

Du kan ha rätt i det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Om vi tar en 2D bild
Exempelvis denna
http://media.gettyimages.com/photos/car-parked-in-front-of-house-picture-id148755107

Även om det är 2D bild, även om jag bara tittar med ett öga, även om jag inte headbangar som pre-dator så kan jag fortfarande lista ut att bilen är närmare kameran än vad huset är.

Sen om du vill kalla det djup eller avståndsbedömning eller rumsuppfattning eller vad du nu vill kalla det.

Såg någon skriva något om att man inte kunde dricka ur en kopp om man bara tittade med ett öga.
Jag tycker inte det är något svårt alls.

Det kan vara så att inte alla människor är identiska och uppfattar alla situationer exakt likadant.

Kanske det...
Ibland "exploderar diskussionstrådar" och det blir många inlägg på kort tid.
Denna tråden är inte det mest extrema exemplet, men vet inte om jag bryr mig tillräckligt mycket om just denna tråden för att läsa ikapp (även om det är lätt nu när aktiviteten dött ut)
Kanske.

Du kan ha rätt i det.

Det har ingenting att göra med huruvida människor är olika eller inte. Med endast ett perspektiv kan du bara se 2D, och därför inte uppfatta djup utan hjälpmedel. I den bilden, precis som i tidigare länkad bild, har du som sagt både ett referenssystem och förkunskap om objektens storleksordningar.

Det finns gott om exempel på bilder med illusioner där avsaknaden av djupseende utnyttjas. Alla semesterbilder där man låtsas hålla upp lutande tornet i Pisa tex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.