Byta till mesh eller öka bandbredd på linan? Eller både och?

Permalänk

Byta till mesh eller öka bandbredd på linan? Eller både och?

Hej
Jag har nu 100/100 via fiber i min lägenhet som kommer in i en Airport Extreme (senaste modellen). Därifrån går det trådat till två stycken datorer i mina söners rum och sen trådlöst till en herrans massa enheter. Jag använder en Airport express och en till Airport extreme (modellen innan) som båda är satta i bryggläge för att hjälpa till att förlänga wifi i lägenheten (vissa väldigt tjocka betongväggar som bråkar).

Det som är uppkopplat (inte nödvändigtvis samtidigt förstås)
4 stycken iPhones
4 stycken iPads
1 Macbook Pro
2 Macbook air
1 stationär pc (kopplad trådat till den andra Airport extreme)
3 Sonos-spelare
1 Xbox One
1 Synology NAS (också kopplad trådat till den andra Airport extreme)
1 TV med apple tv kopplat

Det brukar flyta på fint för det allra mesta men när jag tankar Torrents eller laddar upp/ner via ftp så sabbar jag i princip alltid för mina söner som båda spelar CS/Starcarft/Overwatch.
Synologyn och den stationära datorn får båda rätt crappy hastighet.

Nu ska jag dessutom installera en ny 4k-tv som jag till att börja med kommer använda smart-tv-apparna till men i förlängningen kommer koppla upp mot en Apple tv 4k med Infuse kopplat till Synologyn eller en nvidia Shield (också uppkopplad till NAS:en) så då kommer nätverket dessutom belastas med både extern och lokal streaming av upp till 4k-material.

Så min fråga är vad är bästa lösningen för att få allt att flyta så bra som möjligt? Tyvärr är trådat inte ett alternativ till något annat än de två datorerna i mina söners rum även om jag är fulltmedveten om att det skulle vara det allra bästa.

Är det ett solklart fall av att jag behöver bättre bandbredd men i övrigt kan använda mig av befintlig hårdvara? Man kan räkna med att det rätt ofta kommer behöva 2-3 onlinespel samt 1-2 filmstreamingar (Netflix, HBO osv)

Borde jag skippa min airport express som brygga för att inte förstöra bandbredden mer än nödvändigt eller spelar det ingen större roll?
Ni som har erfarenhet av wifi mesh (typ Google wifi) skulle det hjälpa mig något? Där vet jag att jag i alla fall enklare kan begränsa/prioritera hastigheter för olika enheter så att det inte stryper de som verkligen behöver det (något som inte finns möjligheten till alls med Airport Extreme) samt att jag då teoretiskt sätt skulle kunna få samma hastighet till den stationära datorn och Synologyn.

Många frågor i ett långt inlägg men tacksam för alla svar jag kan få! (Tacksam bara att ni orkat läsa så här långt)

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, du behöver QoS. Finns inte bandbreddsbegränsning i FTP/Torrenterna bara då?
Annars, ska du skaffa saker som klarar av det så är sådana saker du tänker på väldigt "inne" nu och framtidssäkrar ju nu när du (givetvis) tänker ha ännu mer grejer till ditt smarta hem.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag håller med dig, du behöver QoS. Finns inte bandbreddsbegränsning i FTP/Torrenterna bara då?
Annars, ska du skaffa saker som klarar av det så är sådana saker du tänker på väldigt "inne" nu och framtidssäkrar ju nu när du (givetvis) tänker ha ännu mer grejer till ditt smarta hem.

Tack för svaret! Ja det är trist att en QoS av något slag helt saknas på Airport Extreme. Det finns ju absolut möjligheten att lokalt begränsa ftp och torrents, vilket är det jag brukar göra, men det vore ju skönt att automatisera sånt så mycket som möjligt!