Permalänk
Medlem

Nu har det släppt, Yay ... 60MB/s igen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av mrmatte3:

Stockholm - Fruängen reporting in, totalt kaos på nätverket där framförallt svarstiderna mot majoriteten av webbplatser fungerar uruselt. Dag 4 sen jag fick Comhem efter 3 års felfritt från BBB... tröttsamt.

Har haft Comhem i 6 år... Har hört att många haft problem med dom, men denna driftstörning
är den första och ända jag haft med dom på dessa år.

Permalänk
Medlem

Jepp funkar igen!

Permalänk
Medlem

Jönköping Centralt fungerar som det ska igen, men frågan är hur länge?? )

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Börjar komma tillbaka för mig.. men når bara 35 av 200Mb/s än.

Permalänk
Medlem

Hu, det var allt en kämpig timme

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag på 107/11 Mbit på mitt 100/10 Mbit så det verkar ha löst sej nu.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

PR-språk, "alla" blir "en del".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

PR-språk, "alla" blir "en del".

Och hur vet du att det var alla? Det är intressantare att notera att den uppdatering av hemsidan han talar om inte har skett. Comhem har överhuvudtaget inte nämnt något om driftstörning på sin hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och hur vet du att det var alla? Det är intressantare att notera att den uppdatering av hemsidan han talar om inte har skett. Comhem har överhuvudtaget inte nämnt något om driftstörning på sin hemsida.

Om Aftonbladet skriver om det kan du räkna med att det är väldigt många till alla, inte "en del". Du kan ju se på svaren här i tråden att det inte var lokalt.

Problemet är redan löst, tror du de skulle skriva något publikt om att deras nät var dåligt i efterhand? Det tror inte jag.

Permalänk
Medlem

"Flera Comhem-kunder har hört av sig till Aftonbladet om problem med sin uppkoppling."

Självklart ringer jag Aftonbladet när jag har problem med min ISP , eller ? det finns folk till allt...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om Aftonbladet skriver om det kan du räkna med att det är väldigt många till alla, inte "en del". Du kan ju se på svaren här i tråden att det inte var lokalt.

Problemet är redan löst, tror du de skulle skriva något publikt om att deras nät var dåligt i efterhand? Det tror inte jag.

Du tror för mycket. Du vet inte hur stor del av Comhems kunder som var påverkade. De skrev inget på hemsidan ens medan problemen pågick.

Permalänk
Medlem

Det var problem hos level3 som är en Tier1 transit operatör och det ställde till det för betydligt fler än bara Com Hem.

https://twitter.com/Level3NOC/status/927633534424141824
https://bgpstream.com/event/112734

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Var nog inte bara Com Hem

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Fattas fortfarande 100mbit från mina 250mbit

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Fattas fortfarande 100mbit från mina 250mbit

https://www.wired.com/story/how-a-tiny-error-shut-off-the-int...

https://www.theregister.co.uk/2017/11/06/level3_comcast_outag...

https://twitter.com/Level3NOC/status/927633534424141824

Tror gårdagens fel hade något med ovan att göra, har för mig comhem använder level3 för delar av sin transittrafik och troligen därför som vissa saker fungerade hyffsat och andra inte.

Har du fortfarande fel ligger det nog lokalt iom att level3 iaf hävdar att felet är löst så kolla din utrustning/starta om inklu deras "routermodem" och ev ring comhem. Dagtid är det knappast kapacitetsrelaterat heller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

@Phunky:

Okej, trodde bara att allt var löst dagen efter... Får starta om modemet och se om det hjälper.

edit:

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

@Phunky:

Okej, trodde bara att allt var löst dagen efter... Får starta om modemet och se om det hjälper.

edit:

http://forumbilder.se/GA5LU/bbk-resultat-2017-11-07-18-34-11.png

Så det blev ok med omstart? Skulle du märka detta igen KANSKE modemet har återkommande problem med signalen till sig (framväg). I så fall behöver comhems tekniker kontrollera i ditt område alternativt hemma hos dig beroende på om grannars modem uppvisar liknande symptom. Detta bör folk på comhem i så fall se per remote utan att alla felanmäler var för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ska nog ta och starta om min router också, saknar fortfarande 150 av mina 500 Mbit/s.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Så det blev ok med omstart? Skulle du märka detta igen KANSKE modemet har återkommande problem med signalen till sig (framväg). I så fall behöver comhems tekniker kontrollera i ditt område alternativt hemma hos dig beroende på om grannars modem uppvisar liknande symptom. Detta bör folk på comhem i så fall se per remote utan att alla felanmäler var för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så illa att kabeln från väggen till modemet är dålig. Det hände mig för ett par år sedan. Comhem kunde se att det var dålig förbindelse men måste skicka ut en tekniker för att mäta i detalj. Teknikern kopplade in en ny kabel han hade i bilen och sedan rullade allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det kan vara så illa att kabeln från väggen till modemet är dålig. Det hände mig för ett par år sedan. Comhem kunde se att det var dålig förbindelse men måste skicka ut en tekniker för att mäta i detalj. Teknikern kopplade in en ny kabel han hade i bilen och sedan rullade allt igen.

Absolut, om felet är på framvägen som jag beskrev kan felet ligga på allt mellan den central på orten man är kopplad till och modemet. Mer i detalj än grannars modem har samma eller inte samma fel kan comhem per remote omöjligt felsöka. Därför skickas ofta tekniker hem till kund för att mäta om det är modemkabel, uttag eller något annat individuellt i huset som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag märker at hastigheten har sänks rejält senare år. Förut låg man alltid 110mbit ner och 11 ut oavsett tid på dygn men nu på senare år så är det oftast runt 60-70 har inte orkat bry mig men kan det vara någon kapacitetsbrist hos comhem senare år?

Kan tillägga att jag sitter på det urgamla netgear modemet (svarta), skulle det bli någon skillnad att byta till ett nyare?

Permalänk
Medlem

För den som missat det så har ComHem service iaf på Södermalm just nu enligt ett SMS som jag fick tidigare, dock osäker på hur stort område som är påverkat. Iaf jag har inget Internet alls den vägen just nu men det är enligt plan så att säga. Måste annars säga att ComHem blivit klart bättre än för några år sen när jag var ofrivillig TV kund hos dom, nu känner man sig nästan som en kund när man hör av sig till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Så det blev ok med omstart? Skulle du märka detta igen KANSKE modemet har återkommande problem med signalen till sig (framväg). I så fall behöver comhems tekniker kontrollera i ditt område alternativt hemma hos dig beroende på om grannars modem uppvisar liknande symptom. Detta bör folk på comhem i så fall se per remote utan att alla felanmäler var för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, det vet jag inte för mitt problemet kvarstod när jag testade även efter omstart av modemet. Men då kom jag på att det är nog min VPN som är problemet. Så jag kopplade bort den och då fick jag resultat som jag postade ovan.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Jag märker at hastigheten har sänks rejält senare år. Förut låg man alltid 110mbit ner och 11 ut oavsett tid på dygn men nu på senare år så är det oftast runt 60-70 har inte orkat bry mig men kan det vara någon kapacitetsbrist hos comhem senare år?

Kan tillägga att jag sitter på det urgamla netgear modemet (svarta), skulle det bli någon skillnad att byta till ett nyare?

Om det beror på kapaciteten så bör du mäta bra morgon men sämre 19-22:30. Om så defakto är fallet så kommer ett nyare modem beröras mindre än ditt nuvarande. Halvnya compal och nya sagem nyttjar dubbelt lr trippelt så många kanaler för att kunna ge rätt hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Njae, det vet jag inte för mitt problemet kvarstod när jag testade även efter omstart av modemet. Men då kom jag på att det är nog min VPN som är problemet. Så jag kopplade bort den och då fick jag resultat som jag postade ovan.

Hähä ja sånt kan såklart också störa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

@Tele2 varför rapporterar ni inte driftstörningar på er hemsida?
Under måndagens driftstörningar stod det "Vi har inga kända driftstörningar i området" när jag tittade på min adress.

Nu när jag felanmält mina kapacitetsproblem (överbelastning hos er) fick jag nyligen sms-svaret:
"Vi bedömer att den driftstörning du rapporterat beror på ett fel som påverkar fler kunder än bara dig. Felavhjälpning pågår."
Så jag kollar än en gång driftstörningar på hemsidan: "Vi har inga kända driftstörningar i området"

På er hemsida kan jag se att jag har pågående ärenden, men jag kan inte läsa rubriken eller hur er firstline valt att fylla i mitt ärende eller eventuella kundsvar till mig. Jag kan inte heller se min historik över tidigare ärenden.

Ur mitt perspektiv har ni ett problem med transparens mot mig som kund.

Skrivet av AdtranZ:

Jag märker at hastigheten har sänks rejält senare år. Förut låg man alltid 110mbit ner och 11 ut oavsett tid på dygn men nu på senare år så är det oftast runt 60-70 har inte orkat bry mig men kan det vara någon kapacitetsbrist hos comhem senare år?

Kan tillägga att jag sitter på det urgamla netgear modemet (svarta), skulle det bli någon skillnad att byta till ett nyare?

Stämmer fint. Jag hade tidigare drygt 500mbit oavsett tid på dygnet. Nu når jag aldrig upp till 500 ens under nattetid. På kvällstid dippar det stundtals ner under 250(!). Jag har det nyare vita modemet.
Igår var jag och hälsade på en vän med 100-tjänsten, han fick ut runt 80 vid 19-tiden. Även där det vita modemet.

@Tele2 Jag antar att dessa kapacitetsproblem beror på att ni överprovisionerar och kör traffic shaping.
Om er nya företagsmodell är att bara leverera hastigheten ni marknadsför under tidpunkter då folk arbetar eller sover känns det närmast oärligt att inte nämna ett ord om hur det fungerar på hemsidan.

Mer transparens mot oss kunder hade varit väldigt önskvärt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

@comhemab varför rapporterar ni inte driftstörningar på er hemsida?
Under måndagens driftstörningar stod det "Vi har inga kända driftstörningar i området" när jag tittade på min adress.

Nu när jag felanmält mina kapacitetsproblem (överbelastning hos er) fick jag nyligen sms-svaret:
"Vi bedömer att den driftstörning du rapporterat beror på ett fel som påverkar fler kunder än bara dig. Felavhjälpning pågår."
Så jag kollar än en gång driftstörningar på hemsidan: "Vi har inga kända driftstörningar i området"

På er hemsida kan jag se att jag har pågående ärenden, men jag kan inte läsa rubriken eller hur er firstline valt att fylla i mitt ärende eller eventuella kundsvar till mig. Jag kan inte heller se min historik över tidigare ärenden.

Ur mitt perspektiv har ni ett problem med transparens mot mig som kund.

Stämmer fint. Jag hade tidigare drygt 500mbit oavsett tid på dygnet. Nu når jag aldrig upp till 500 ens under nattetid. På kvällstid dippar det stundtals ner under 250(!) även om det oftast håller sig över 300. Jag har det nyare vita modemet.
Igår var jag också och hälsade på en vän med 100-tjänsten, som fick ut runt 80 vid 19-tiden. Även där det vita modemet.

@comhemab Jag antar att dessa kapacitetsproblem beror på att ni överprovisionerar och eventuellt kör traffic shaping(?)
Om er nya företagsmodell är att bara leverera hastigheten ni marknadsför under tidpunkter då folk arbetar eller sover känns det närmast oärligt att inte nämna ett ord om hur det fungerar på hemsidan.

Mer transparens mot oss kunder hade varit väldigt önskvärt.

https://twitter.com/illerg/status/923242448809332737

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har ett jättekonstigt problem. Förutom att allt går långsammare och att vissa delar av hemsidor inte laddas alls, innan jag får surfa in på t ex aftonbladet.se eller resetera.com så möts jag av detta:

https://imgur.com/a/uwH59

Märkte precis att Rocket League inte kunde ansluta till spelservrarna heller. Alla dessa problem försvinner dock med ett VPN påslaget. Har sökt igenom datorn med Malwarebytes och Windows Defender men inget där.

Någon annan som råkat ut för något liknande?

EDIT: Glömde att nämna att allt detta händer på både datorn, Surfacen och mobilen. En googling på Cloudflare ger mig detta:

1.The IP address you are on has shown problematic activity online recently in one of our data sources. If you would like to look your IP up, then please look your IP up at Project Honeypot. If the IP address shows data for malicious activity, you can see why there. You can also attempt to whitelist your IP directly on that page by connecting from that IP.

och detta

1. Passing the captcha will help reduce the threat score associated with the IP address. If no bad activity is seen from the IP address after a two-week period, then the challenge behavior will stop against that IP address.

Blev ännu konstigare detta. Antar att jag får vänta i 2 veckor eller be ComHem om en ny IP-adress, om det ens går.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem

Inställningar Mac OSX och Comhem hub CI

Jag hade stora problem med att få wifi att fungera (trådlöst) med min Mac OSX då datorn låste sig.
(WiFi fungerade bra med iPhone och Ipad som är av nyare modell men Macen låste sig)

Ställ in ComHem Wi-Fi hubC1 på Mac OSX i nätverksinställningar:
Efter att du lagt in Nätverkets namn och lösenordet,
Inställningar TCP/IP: bocka av "Konfigurera IPv6".
Starta om datorn.
När du kopplar upp dig igen borde det fungera.
(Com hems hub är förinställd på IPv6 och det fungerar inte på Mac osx, som funkar med IPv4-adressen)