Benq lanserar 4K-skärm med stöd för HDR inriktad mot fotografer

Permalänk
Melding Plague

Benq lanserar 4K-skärm med stöd för HDR inriktad mot fotografer

För Benq:s senaste modell SW271 är det fotograferna som står i fokus. Detta i form av 4K-upplösning, HDR-stöd och en fabrikskalibrerad IPS-panel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dyr skärm för oss som inte behöver det, billigt om man jämför med en proffs skärm som kan gå på 6 siffrigt

Ingen skärm för mig men kul att den kommer kalibrerad från fabrik!

Permalänk
Medlem

Trevlig som omväxlig mot alla gamingskärmar med halvtaskig färgåtergivning.

Permalänk
Medlem

Jag är nog mitt i tänkta målgruppen för den här: hobbyfotograf som är beredd att spendera en del på skärm, men inte hur mycket som helst.
Någon som vet om den kan hårdvarukalibreras?
Annars är mitt problem att jag redan har en 30" skärm med hyfsad färghantering. Och jag är nog inte ensam. Känns långsökt att gå ned i storlek.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

Dyr skärm för oss som inte behöver det, billigt om man jämför med en proffs skärm som kan gå på 6 siffrigt

Ingen skärm för mig men kul att den kommer kalibrerad från fabrik!

Kalibrerad från fabrik är inte så häftigt som det låter. Det är många som gör det även för betydligt billigare skärmar. Dell har till exempel gjort så i många år för de flesta av skärmarna med IPS och VA, även de designade för kontorsbruk. De skickar till och med med ett kalibreringsprotokoll. Nu är det inte så värdefullt som det verkar heller. Bättre än inget men håller man på med färgkänsliga saker måste man ändå ha egen utrustning för att kunna kalibrera för färgerna ändras med tiden. Har man inte ett rum där man kan kontrollera ljuset totalt behöver man dessutom kompensera för rummets belysning. Så fotografer lär kalibrera om den det första de gör ändå.

Snyggt att kepsen går att ändra så den fungerar även i porträttläge. Det är en trevlig liten detalj.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Jag är nog mitt i tänkta målgruppen för den här: hobbyfotograf som är beredd att spendera en del på skärm, men inte hur mycket som helst.
Någon som vet om den kan hårdvarukalibreras?
Annars är mitt problem att jag redan har en 30" skärm med hyfsad färghantering. Och jag är nog inte ensam. Känns långsökt att gå ned i storlek.

De är enligt artikeln individuellt kalibrerade från fabrik!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

De är enligt artikeln individuellt kalibrerade från fabrik!

Vilket inte säger mycket. Även skitskärmar brukar vara "kalibrerade från fabrik" och fortfarande ha urkassa värden.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med deras PD3200U och är sjukt nöjd med färger och ljusstyrka, dock så har jag funderat lite på om just deras SW serie kanske är ett bättre alternativ för mig då jag just jobbar med bilder. Får väl se om jag kanske kan byta till denna varianten ist. Plus är skönt att den är lite mindre i storlek än min nuvarande 32" men att den fortfarande har 4K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Vilket inte säger mycket. Även skitskärmar brukar vara "kalibrerade från fabrik" och fortfarande ha urkassa värden.

En vanlig kalibrering kostar ju runt 1000 kr i butik, så för 12 000 kr torde de ha råd med äkta kalibrering! Allra minst när det sker ren i fabrik!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En vanlig kalibrering kostar ju runt 1000 kr i butik, så för 12 000 kr torde de ha råd med äkta kalibrering! Allra minst när det sker ren i fabrik!

Det är hyfsat ointressant efter första månaden, och en skärm för 12kkr som riktar sig till fotografer bör ha hårdvarukalibrering med högupplöst LUT. Något annat vore ynkedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En vanlig kalibrering kostar ju runt 1000 kr i butik, så för 12 000 kr torde de ha råd med äkta kalibrering! Allra minst när det sker ren i fabrik!

Betalar man 1000kr för att kalibrera sin datorskärm så har man blivit lurad. Ska man kalibrera skärmen på riktigt måste man ta hänsyn till saker som belysning och grafikkort. För en tusenlapp kan man köpa en egen kalibrator och kalibrera skärmen själv, så kan man sedan utan extra kostnad kalibrera om skärmen med jämna mellanrum eftersom den ändrar sig med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För en tusenlapp kan man köpa en egen kalibrator och kalibrera skärmen själv, så kan man sedan utan extra kostnad kalibrera om skärmen med jämna mellanrum eftersom den ändrar sig med tiden.

En så pass billig mätare är knappast pålitlig vilket ger en osäkerhet i resultatet. Det motverkar ju själva syftet med kalibreringen så inte heller den vägen är klockren om man säger så.

Ontopic: IPS och HDR? Ahm, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En så pass billig mätare är knappast pålitlig vilket ger en osäkerhet i resultatet. Det motverkar ju själva syftet med kalibreringen så inte heller den vägen är klockren om man säger så.

En Spyder 5 eller liknande lär ge minst lika bra kalibrering som någon butik lär utföra, om inte bättre. Håller man på med något där färgerna är riktigt kritiska kanske man ska satsa på något lite dyrare, men då är det ju inte något alternativ att kalibrera skärmen i butik heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En Spyder 5 eller liknande lär ge minst lika bra kalibrering som någon butik lär utföra, om inte bättre. Håller man på med något där färgerna är riktigt kritiska kanske man ska satsa på något lite dyrare, men då är det ju inte något alternativ att kalibrera skärmen i butik heller.

Spyder är skräp så jämfört med den kan det vara bättre att inte kalibrera alls. Du får dock en ColorMunki för under 1500kr och det är ett bra instrument.

Permalänk
Medlem

Om ni klickar på länken till produktsidan står det att den har stöd för hårdvarukalibrering (i1 och Spyder) och har 14-bit 3D LUT. Mest fundersam över hur det är med uniformity då jag har haft 4st Benq 32" 4K i somras som alla var dåliga i det avseendet.

Jag är sugen på denna som verkar snäppet vassare: https://www.viewsonic.com/eu/products/lcd/VP2785-4K.php
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4408257

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En Spyder 5 eller liknande lär ge minst lika bra kalibrering som någon butik lär utföra, om inte bättre.

Vad baserar du det på?

Permalänk
Avstängd

Har inte Eizo bättre skärmar?

Om man vill ha en billig hårdvarukalibrerare så finns ColorHug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad baserar du det på?

Jag baserar det på det rykte som butikskalibrering har fått. Se t.ex. denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag baserar det på det rykte som butikskalibrering har fått. Se t.ex. denna tråd.

ElGiganten sysslar i huvud taget inte med kalibrering så de kan du räkna bort från diskussionen.

Permalänk
Medlem

Den kanske har lite bättre färgdjup och klarar fake:ad 10bit, men den saknar ju vettig kontrast (RIKTIG svärta o ljuset?.. njaee) så det blir ju ändå halvgräddad pannkaka för dubbelpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Den kanske har lite bättre färgdjup och klarar fake:ad 10bit, men den saknar ju vettig kontrast (RIKTIG svärta o ljuset?.. njaee) så det blir ju ändå halvgräddad pannkaka för dubbelpris.

Du menar att den inte klarar någon HDR-standard, vilket inte är samma sak som 10-bitars upplösning. Den är uppenbarligen inte heller avsedd för HDR och 1000:1 kontrast är långt utöver vad som är lämpligt för att arbeta med foton till tryck.

Permalänk
Medlem

@Dasich Menade.. halvdan produkt till ett tveksamt pris. (vet vad 10bit innebär).
ps.. ja den borde väl duga till tryck iallafall (högre ppi hade inte skadat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

ElGiganten sysslar i huvud taget inte med kalibrering så de kan du räkna bort från diskussionen.

Hela tråden jag länkade handlar iofs. om att Elgiganten erbjuder kalibrering, men strunt samma då. Det spelar egentligen ingen större roll, alla som är det minsta seriösa när det gäller färger kalibrerar ändå sina skärmar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hela tråden jag länkade handlar iofs. om att Elgiganten erbjuder kalibrering, men strunt samma då.

Officiellt erbjuder de nått som de (i deras ögon) kallar "Optimering" och tråden handlar snarare om att de inte kalibrerar.

Mediamarkt erbjuder dock kalibrering.

Citat:

Det spelar egentligen ingen större roll, alla som är det minsta seriösa när det gäller färger kalibrerar ändå sina skärmar själv.

...själv är iofs inte nödvändigt men oavsett vem som gör det så används iaf förhoppningsvis nått mer seriöst än en Spider 5 "från hyllan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@Dasich Menade.. halvdan produkt till ett tveksamt pris. (vet vad 10bit innebär).
ps.. ja den borde väl duga till tryck iallafall (högre ppi hade inte skadat).

Så vad är då fakead 10-bit?
IPS-paneler brukar ligga kring 1000:1 i kontrastförhållande. Högre än 4K-upplösning på 27-tum är det inte många skärmar som har, och det är ännu färre som har det med 14-bitars programmerbar LUT. På vilket sätt är det halvdant och vad jämför du då med och till vilket pris?

Permalänk
Medlem

@rektor: Ja om du är beredd att betala för det Närmaste konkurrenten med 4K https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2985903 dom har även en 24" för runt 23k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så vad är då fakead 10-bit?
IPS-paneler brukar ligga kring 1000:1 i kontrastförhållande. Högre än 4K-upplösning på 27-tum är det inte många skärmar som har, och det är ännu färre som har det med 14-bitars programmerbar LUT. På vilket sätt är det halvdant och vad jämför du då med och till vilket pris?

fake 10 är 8+frc (blinkande mellan nyanser i 8bit i samma pixel).
Alltså jämför inte med nånting.. men om du vill... snabb google.. denna ligger i samma prisklass men har 5k i 500cd/m3
https://www.apple.com/se/shop/product/HKN62ZM/A/lg-ultrafine-...
Men även denna är BARA en upphottad tråkig IPS utan svärta = överpris för det TYCKER JAG.. synd att OLED ska ha så svårt med ir och burn in.
/im out

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Purgatory Får hoppas de är riktig 10 bit då .. alltid nåt. Hade varit kul om det stod NO istället för - ... på frc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

fake 10 är 8+frc (blinkande mellan nyanser i 8bit i samma pixel).
Alltså jämför inte med nånting.. men om du vill... snabb google.. denna ligger i samma prisklass men har 5k i 500cd/m3
https://www.apple.com/se/shop/product/HKN62ZM/A/lg-ultrafine-...
Men även denna är BARA en upphottad tråkig IPS utan svärta = överpris för det TYCKER JAG.. synd att OLED ska ha så svårt med ir och burn in.
/im out

Framgår ingenstans att den skulle ha 8Bit+FRC, något som knappast spelar roll ändå när den har en 14-bitars programmerbar LUT. LG;n är inte jämförbar då den saknar just hårdvarukalibrering.
Ja, det är en IPS. Finns inte så mycket annat att välja på för professionellt bruk om man inte är beredd att betala en halv förmögenhet. Utifrån specifikationerna är priset snarare väldigt konkurrenskraftigt.