Zotac kringgår Nvidias begränsningar med egna överklockningsprofiler

Permalänk
Melding Plague

Zotac kringgår Nvidias begränsningar med egna överklockningsprofiler

Då partnertillverkare inte får överklocka Geforce GTX 1070 Ti från fabrik erbjuder nu Zotac en alternativ lösning, med egna överklockningsprofiler som kan appliceras av användaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag såg flera sätt att gå runt nvidias begränsning. Några lovade en viss frekvens överklock och andra hade en profil man kunde sätta i mjukvara i efterhand. Så typ alla tillverkare har ett sätt att gå runt systemet lite.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Trams av Nvidia. 3 timmar kvar till en av deras mest ointressanta lanseringar på länge, t.o.m TEGRA känns ju roligare att läsa om

Permalänk
Medlem

Det är ju så att de flesta tillverkare har sina knep för att gå runt det här. Folk kommer väl ändå klocka korten och kunna fläska på med 1080-prestanda, så Nvidias beslut ter sig aningen märkligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad är nytt med detta? Mitt grafikkort från Gigabyte har exakt samma grej. Det är förvisso överklockat från scratch, men med olika förinställda profiler som man enkelt växlar mellan i egna mjukvaran.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Vad är nytt med detta? Mitt grafikkort från Gigabyte har exakt samma grej. Det är förvisso överklockat från scratch, men med olika förinställda profiler som man enkelt växlar mellan i egna mjukvaran.

Det som är nytt är att det gäller 1070 Ti. Just detta grafikkort har nvidia förbjudit fabriksöverklockning på. Tillverkarna får alltså inte sätta överklockning på dessa kort from scratch men ja det är inte låst för användarna att klocka själva.
Förbud för fabriksöverklockning gäller inte några andra grafikkort än just 1070 Ti så att du har det på ditt 1080 Ti är liksom inte riktigt samma grej då detta kort inte har sådana restriktioner från nvidia

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck jo alltså det hade jag koll på, men just att tillverkare skickar grafikkort med förinställda OC's som man aktiverar via deras egna mjukvara? Det artikeln handlade om alltså

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

@Söderbäck jo alltså det hade jag koll på, men just att tillverkare skickar grafikkort med förinställda OC's som man aktiverar via deras egna mjukvara? Det artikeln handlade om alltså

Ja det som ger nyhetsvärdet är väl att Zotac är först med att försöka gå runt nvidias restriktioner genom att använda sig av ett sådant OCläge direkt från fabrik på ett kort som inte fick vara överklockat från fabrik. Vi får väl se om nvidia låter detta vara eller om de kommer säga ifrån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Prissättningen känns verkligen galen, väldigt glad att jag lyckades plocka ett 1080 på Elgiganten för 4444kr...

Frågan är om dessa kort kommer rabatteras under BF.

Permalänk
Inaktiv

Det blir intressant att se huruvida NVIDIA låter det här bero eller om det orsakar friktion i samarbetet med dom partnertillverkare som erbjuder överklockningsprofiler. Har NVIDIA sagt att dom inte ska överklockas, och deras partner ändå ger möjligheten, så kan det vara så att NVIDIA skiter i om det är ett kryphål eller ej och dundrar ifrån.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så verkar själva syftet vara att när recensionerna kommer så ska inget 1070Ti gå förbi 1080 i tabellerna.

Recensenter rör inte sån här mjukvara vanligtvis så då kanske det är OK.

Sen så är ju hela idén tveksami så fall då det mest gett dålig PR. Såg kanske bra ut på pappret någon gång.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Zotac – sticking it to da man

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det som ger nyhetsvärdet är väl att Zotac är först med att försöka gå runt nvidias restriktioner genom att använda sig av ett sådant OCläge direkt från fabrik på ett kort som inte fick vara överklockat från fabrik. Vi får väl se om nvidia låter detta vara eller om de kommer säga ifrån.

Fast det var ju precis det jag syftade på De är ju inte först med något sånt överhuvudtaget.
Gigabyte och vad jag vet andra tillverkare skickar redan med färdigkonfigurerade överklockningsprofiler på sina kort, som man själv måste gå in och aktivera. Typ som RAM-minnen och XMP.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Som jag förstår det så verkar själva syftet vara att när recensionerna kommer så ska inget 1070Ti gå förbi 1080 i tabellerna.

Recensenter rör inte sån här mjukvara vanligtvis så då kanske det är OK.

Sen så är ju hela idén tveksami så fall då det mest gett dålig PR. Såg kanske bra ut på pappret någon gång.

Så kan det absolut vara. Jag tror att om något händer så kommer vi nog få höra mest viskningar och rykten om hur NVIDIA tillrättavisar partnertillverkare med OC profiler. Det kommer inte bli något högljutt rabalder som skämmer ut NVIDIA och partner, men också får NVIDIA att framstå som maktfullkomliga. Det ger ingen vidare PR bild av företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

Prissättningen känns verkligen galen, väldigt glad att jag lyckades plocka ett 1080 på Elgiganten för 4444kr...

Frågan är om dessa kort kommer rabatteras under BF.

Vilken 1080 modell var det ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Fast det var ju precis det jag syftade på De är ju inte först med något sånt överhuvudtaget.
Gigabyte och vad jag vet andra tillverkare skickar redan med färdigkonfigurerade överklockningsprofiler på sina kort, som man själv måste gå in och aktivera. Typ som RAM-minnen och XMP.

Jahaaa! Ja jag får hålla med dig här. Jag trodde det var en switch på grafikkortet som ställde om överklockningen men så var det ju inte.
Det här är ju samma sak som att använda MSI afterburner men med färdiga profiler. Ja nä det är ju knappast något att höja på ögonbrynen för ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort av Zotac.

Permalänk
Avstängd

PushTheLimit har de väl nästan som slogan? Bra gjort iaf. Därav jag använt Zotac I senaste bygget.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar