Behöver hjälp med att rensa morsans ipad!

Permalänk

Behöver hjälp med att rensa morsans ipad!

Hej Sweclockers!

Morsan min har en ipad (ipad air 2 *tror* jag) och hon säger att hon inte kan ladda ned den senaste IOS uppdateringen som är på 1.5gb eftersom hon har för lite plats kvar, så jag tog en titt på ipaden, surfplattor är ej min starka sida kan jag säga men kanske någon av er kan hjälpa till!

här är 2 bilder jag lyckats ta från paddan på "användning"

står att 11.3 gb är använt och endast ca 270mb finns ledigt, men kollar man sen på användning så är 3.4 gb upptaget av bilder&kamera, och resten är typ google chrome o lite sånt som tar nån 100 mb som mest,

det jag inte förstår, är vad som tar upp resterande gb, om 11.3gb är använt och 3.4gb av dom är bilder/videos, vad är det som tar upp resterande ca 8gb? själva operativsystemet? lol, uppdateringen som morsan inte kan ladda ner pga platsbrist är på 1.5gb, så jag vetifan hur det här ligger till

även om jag o morsan går in o rensar alla bilder eller skickar dom till icloud, så är det fortfarande 7-8 gb som är upptaget mystiskt av något annat, vill gärna rensa detta och i alla fall göra så att morsan inte behöver slänga allt/skicka till icloud bara för att kunna få hem uppdateringen, tips? fattar ingenting!

all hjälp uppskattas på detta! tack på förhand,
MVH

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Temporära filer som Apple inte tillhandahåller något enkelt sätt att rensa.
Du kan testa att låtsas hyra en lång film (avsiktlig särskrivning) som typ cleopatra från iTunes. När du trycker på hyr hdfilm kommer paddan försöka rensa så den får plats och går det inte så kommer den varna. Om den frågar efter icloudlösen så fyll INTE i det för då hyr du filmen ( =kostar pengar) men lösenrutan dyker upp först efter en lyckad rensning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Napoleongl:

hmm... 8 gb temporära filer? seriöst? :S

kollat webbläsarnas historik o de är typ nån hundra mb som mest, helt sinnes :S

men ska testa det iaf, återkommer !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Apple-surfplattor och telefoner har en benägenhet att käka upp allt tillgängligt utrymme och det verkar inte finnas något vettigt sätt att frigöra det. När min iPhone blir full brukar jag göra en backup, nollställa telefonen och sedan återskapa den från backupen. Alla appar, bilder och inställningar blir då återställda, men plötsligt har jag åtskilliga GB ledigt utrymme. Mycket frustrerande problem.

Permalänk
Medlem

270mb känns lite lite, men i värsta fall borde det gå att uppdatera via itunes också.

https://support.apple.com/en-us/HT203097

Permalänk
Medlem

Hände likadant för min morsa. Hon hade dock på tok för mycket bilder på sin telefon, finns en inställning som man optimerar biblioteket på och den brukar jag använda när jag ska uppgradera på nån annans telefon. Eller du kanske redan har testat det;)

https://support.apple.com/sv-se/HT205703

Permalänk
Medlem

" Behöver hjälp med att rensa morsan..." man blev iaf lite nyfiken.

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur mycket plats meddelanden tar? Jag hade konversationer med bilder och filmklipp på runt 10GB på min iPad. Tror du hittar det under Allmänt>iPad-lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

@Napoleongl:

hmm... 8 gb temporära filer? seriöst? :S

kollat webbläsarnas historik o de är typ nån hundra mb som mest, helt sinnes :S

men ska testa det iaf, återkommer !

Nja kanske inte allt om jag ska va helt ärlig. Men första gången man gör den där lilla rensningen är det inte ovanligt att få tillbaka ett par gig iaf.

Sen funderar ju konspirationsteoretikern i mig på om inte den där räknaren är lite... justerad så att man ska köpa iCloudutrymme men det är en annan tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade ett liknande problem med morsans iPad, min lösning var lite halvkass men basically fick stäng av icloud för bilder för den har visst nån knasig funktion där den fyller allt tomrum i plattan med så mycket bilder den kan så har du mer bilder än lagring på din ipad så är det lite kört.

Nu så har ju morsan dubbel back-up så allt var redan på både onedrive och icloud så var inte så jobbigt att bara nollställa paddan och sedan stänga av icloud för bilder och vips plattan var som ny igen och hade sådär 8 gig ledigt (var en 16 gig ipad mini).

Apple måste låta en bestämma hur mycket iCloud bilder man ska ha per device för det är inte klokt hur lite man kan göra för att rensa i filer själv.