Permalänk
Avstängd

NetonNet

Jag känner mig tvungen att start den här tråden för deras support är minst sagt tvivelaktig.
Jag har köpt datorprodukter i ca 20 år och i min kompiskrets så är det mig dom vänder sig till när dom behöver råd. Det var en kompis som behövde en ny dator med en begränsad budget jag hittade en Lenova dator i Netonnets fyndkorg som jag slog till på, en Lenovo X 310-15ISK.
Perfekt dator för min kompis behov.
Men den var inte ok, hela tiden så gick volymkontrollen upp, det var som att knappen fastnat men själva knappen var det inget fel på.
Jag kollade netonnets sida för support och där vill dom att man ska kontakta tillverkaren så jag kontaktade Lenovos support.
Efter 4 dagar så svarade dom och ville att jag skulle göra en factory reset på en helt ny dator. Så jag gjorde det med det blev så klart inget bättre av det så då ville Lenovo att jag skulle skicka in datorn till dom. Och då började dom stora problemen.
Lenovo accepterar bara UPS, visserligen så har dom upphämtning i hemmet men bara under vissa tider. Jag har 70km till närmaste UPS ställe och jag jobbar mellan 08-20 nästan varje dag i veckan så upphämtning av bud var inte möjlig.

Lenovo ber mig kontakta min ÅF och ta det den vägen istället så jag ringer netonnet och den jag pratar med ursäktar sig tre gånger för att han måste tala med sin chef om ärendet, när han kommer tillbaka den tredje gången och ursäktar sig och säger att jag måste ta ärendet igen med Lenovo så säger jag att det är hos er jag har köpt produkten så det är ni som har garanti ansvaret då var det inga problem längre då fick jag en fraktsedel och jag kunde äntligen skicka in datorn på service.

Jag har aldrig varit med om nån liknande support tidigare. Det var helt enkelt katastrof, netonnet är att ställe som jag aldrig kommer att köpa från igen.

Har ni själv några liknande erfarenheter från netonnet/siba?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?
Du har köpt en produkt till nedsatt pris som inte fungerar. De ber dig skicka in den via hämtservice som du inte anser dig kunna använda. De kan inte ge dig en ny produkt, då hade du fått betala mellanskillnaden.

En oerfaren supporttekniker får fråga sin chef hur han ska lösa situationen.
De löser problemet så att du kan lämna produkten.

Sen kan man spekulera i om den första köparen kanske inte fick rätt på volymkontrollen och valde att lämna tillbaka datorn istället för att få den lagad.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Finns ju många lösningar på problemet.. men UPS behöver ju inte hämta den hos dig, utan det är ju bara att säga att de ska hämta den på ditt jobb, hos din morsa eller någon annan du känner och som är hemma på rätt tid.

Men vanligtvis brukar ju sådana ärenden gå genom återförsäljaren, som det till slut gjorde nu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@ZecretW: Ja jag har köpt en produkt till ett nedsatt pris, ska jag förutsätta att den inte fungerar?

Jag kontaktar Lenovo precis som netonnet ville men jag kan inte använda deras service pga vart jag bor och pga mina arbetstider.

Jag har aldrig bett om en ny produkt det enda jag vill är att den produkt jag köpt fungerar som den är tänkt.

När jag pratade med supporten så lät han inte speciellt oerfaren jag uppfattade som att han hellre hittade anledningar för att bli av med mig än att han försökte hjälpa mig.
Jag har aldrig varit med om en liknande support och det var därför jag startade denna tråd. Jag har varit med om många support ärenden under mina år men det finns ingen som varit i närheten av att behandla mig så här dåligt.
Och det är just därför jag vill varna för deras support.

Varför hittar du på saker som jag inte sagt för att försvar dom? vem är du och vart jobbar du?

Om det är förste köpare som valde att utnyttja ångerrätten istället för garantin ska väl ändå inte spel nån roll för mitt köp och min garanti?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Finns ju många lösningar på problemet.. men UPS behöver ju inte hämta den hos dig, utan det är ju bara att säga att de ska hämta den på ditt jobb, hos din morsa eller någon annan du känner och som är hemma på rätt tid.

Men vanligtvis brukar ju sådana ärenden gå genom återförsäljaren, som det till slut gjorde nu.

jag kan inte gå ifrån mitt jobb när budet dyker upp och det finns ingen annan att hämta den hos, jag har ingen morsa eller farsa, den enda vännen jag har och det var han jag köpte dator till och han jobbar i Halmstad, själv bor jag i Hultsfred, det är ca 25 mil ifrån Halmstad.
ÅF ville inte ta emot den, jag förklarade flera gånger hur det låg till men det sket han i, det var inte förrns jag drog upp hur lagen fungerar som han gjorde ett "undantag" och lät mig skicka datorn till netonnet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som är katastrofalt, ditt problem är löst?

En oerfaren anställd tog uppenbarligen ett felaktigt beslut i första skedet, som sedan rättades till, du har fått precis det utfall du önskade.

Faktum är att en del produkter som NoN, Siba, Inet, mfl säljer går direkt till tillverkare, ex Neatos robotar bla.

Det egentliga problemet är att kunder idag förväntar sig att människor som arbetar inom service skall vara ofelbara perfekta och som står till förfogande och viker sig dubbelt vid minsta förfrågan, det är inte en sund syn på vare sig tjänsten eller människan bakom.

En katastrof är att 21 000 människor världen över dör av svält varenda dag, semantik är viktigt i sammanhanget.

Dessutom missfärgas ditt inlägg av att du marknadsför Inet och CDON i din signatur.

Personligen handlar jag på Inet, NoN, CDON, Komplett, Proshop mfl, och det har blivit fel hos nästan samtliga vid olika tillfällen, alla ÅF har också löst det eftersom jag har varit förstående och tillmötesgående som kund.

Empati räcker väldigt långt, i kombination med en minskad offervilja : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Jag vet att jag är dålig på att förklara hur sakar och ting ligger till i skrift men ZecretW och DaBone är väldigt dåliga människor, skäms på er, men det lär ni inte bry er om.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Vad exakt är det som är katastrofalt, ditt problem är löst?

En oerfaren anställd tog uppenbarligen ett felaktigt beslut i första skedet, som sedan rättades till, du har fått precis det utfall du önskade.

Faktum är att en del produkter som NoN, Siba, Inet, mfl säljer går direkt till ÅF, ex Neatos robotar bla.

Det egentliga problemet är att kunder idag förväntar sig att människor som arbetar inom service skall vara ofelbara perfekta och som står till förfogande och viker sig dubbelt vid minsta förfrågan, det är inte en sund syn på vare sig tjänsten eller människan bakom.

En katastrof är att 21 000 människor världen över dör av svält varenda dag, semantik är viktigt i sammanhanget.

Dessutom missfärgas ditt inlägg av att du marknadsför Inet och CDON i din signatur.

Personligen handlar jag på Inet, NoN, CDON, Komplett, Proshop mfl, och det har blivit fel hos nästan samtliga vid olika tillfällen, alla ÅF har också löst det eftersom jag har varit förstående och tillmötesgående som kund.

Empati räcker väldigt långt, i kombination med en minskad offervilja : )

Mvh

Han gick tillbaka och pratade min sin överordnad 3 gånger och kom med nya ursäkter varje gång innan jag förklarade hur lagen fungerar.
Jag har aldrig förväntat mig att nån skulle vara ofelbar.
Jag kollade netonnets sida och där ber dom mig kontakta tillverkaren så jag gjorde det men dom kunde inte hjälpa mig så dom bad mig kontakta ÅF så jag kunde skicka tillbaka datorn via dom men ÅF kom med ursäkt efter ursäkt efter ursäkt för att slippa undan det var inte förrns jag upplyste dom om lagen tills jag fick mina rättigheter.

Men mitt inlägg är inget värt för jag tipsar om fri frakt? cdon slutade med det för flera år sen, det är en väldigt gammal länk och nu snackar du om människor som dör i svält, du är ju fan sjuk i huvudet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag vet att jag är dålig på att förklara hur sakar och ting ligger till i skrift men ZecretW och DaBone är väldigt dåliga människor, skäms på er, men det lär ni inte bry er om.

What?

Här blir man kallad dålig människa pga. att man säger att det finns flera lösningar på ditt problem? Trollar du eller?

Normalt sett har man vänner eller bekanta som kan ställa upp, men tyvärr så är det inte alltid så, som för dig då.
Då kanske man har någon granne istället, som man känner lite lätt.. Har grannar som tagit emot paket åt mig, då jag varit iväg och jobbat i några dagar. Brukar alltid lösa sig på något sätt..

Dock är det så att det är återförsäljaren som ska ta emot en reklamation i Sverige, men ibland försöker de smita eller så har de någon oerfaren medarbetare, som det verkade vara i ditt fall om det blir krångel.

Måste vara en väldigt hög tröskel för att få vara din vän, om du anser att det vi skrivit gör oss till dåliga människor...
Så det kanske inte är så lustigt, att du inte har någon som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Vad är problemet?
Du har köpt en produkt till nedsatt pris som inte fungerar. De ber dig skicka in den via hämtservice som du inte anser dig kunna använda. De kan inte ge dig en ny produkt, då hade du fått betala mellanskillnaden.

En oerfaren supporttekniker får fråga sin chef hur han ska lösa situationen.
De löser problemet så att du kan lämna produkten.

Sen kan man spekulera i om den första köparen kanske inte fick rätt på volymkontrollen och valde att lämna tillbaka datorn istället för att få den lagad.

Men läs vad han skriver då, herregud. Hoppas inte du jobbar med support i alla fall.

Det tar ju flera dagar innan han får en fraktsedel från butiken han köper den i från. Support blir upptränade på att med alla medler få bort ärenden till tillverkaren i stället. Det är inget ovanligt alls. Det gör dom för att slippa kostnader. Men att det faktist går ut över kunden spelar ingen roll? När de till och med en ANDRA gång ber kunden gå tillbaka till tillverkaren är det så illa det kan bli.

Ett praktexempel på hur en butik inte tar något som helst ansvar när till och med kunden har gjort en hel del själv.

Det är billigare för en butik att ha en förstalinje för att sålla bort reklamationer än att ta emot de med en gång.

Det finns några butiker som är värstingar på detta beteende och det är allra snabbast att bara sända in produkten och få tillbaka fraktpengarna i efterhand. Ett skolexempel på hur man blir av med kunder i stället för att behålla dom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Vad är problemet?
Du har köpt en produkt till nedsatt pris som inte fungerar. De ber dig skicka in den via hämtservice som du inte anser dig kunna använda. De kan inte ge dig en ny produkt, då hade du fått betala mellanskillnaden.

En oerfaren supporttekniker får fråga sin chef hur han ska lösa situationen.
De löser problemet så att du kan lämna produkten.

Sen kan man spekulera i om den första köparen kanske inte fick rätt på volymkontrollen och valde att lämna tillbaka datorn istället för att få den lagad.

Om det visar sig att det är fel på produkten och att företaget inte klarar av att återgärda det, trots upprepade försök, då spelar det ingen som helst roll att den är köpt till nedsatt pris. Kunden har rätt till att få den utbytt till samma produkt, en likartad produkt, eller pengar för ett täckköp (beroende på vad som företaget väljer och vad kunden godtar). Kunden behöver inte godta att få det nedsatta priset tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §1 och §3.1*

Tråd låst då vi inte tillåter otrevligheter och påhopp.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...