Ny dator, -svart skärm och fläktar på max?

Permalänk

Ny dator, -svart skärm och fläktar på max?

Hej,

Har nyligen köpt en Komplett Gamer Premium i140 som nu beter sig konstigt.

Vid spel (blir mest PUBG just nu) så blir skärmen plötsligt svart, datorn okontaktbar samt att det låter som ALLA fläktar går på MAX.

Omstart och allt funkar som det ska. Har hänt typ 7-8 gånger på ca 2 månader. Har på uppmaning av Komplett bytt plats på RAM-minnen och kontrollerat så alla kablar sitter där de ska.

Har nästan inget installerat på datorn förutom PUBG och lite annat smått än.

Kan detta bero på grafikkortet?? PUBG är ju rätt tungdrivet och enbart hänt vid krävande spel, aldrig i Windowsmiljö.

Permalänk
Skrivet av msoderlund83:

Hej,

Har nyligen köpt en Komplett Gamer Premium i140 som nu beter sig konstigt.

Vid spel (blir mest PUBG just nu) så blir skärmen plötsligt svart, datorn okontaktbar samt att det låter som ALLA fläktar går på MAX.

Omstart och allt funkar som det ska. Har hänt typ 7-8 gånger på ca 2 månader. Har på uppmaning av Komplett bytt plats på RAM-minnen och kontrollerat så alla kablar sitter där de ska.

Har nästan inget installerat på datorn förutom PUBG och lite annat smått än.

Kan detta bero på grafikkortet?? PUBG är ju rätt tungdrivet och enbart hänt vid krävande spel, aldrig i Windowsmiljö.

Komplett Gamer Premium i140:
Corsair CS 650M, 650W
Intel Core i7-7700
Cooler Master Hyper TX3i
ASUS Strix B250F Gaming
Crucial Ballistix Sport LT DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Permalänk
Inaktiv

@msoderlund83:
Hur länge hinner du spela åt gången innan detta händer ?

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturerna ut när det här händer?

Permalänk
Skrivet av anon288883:

@msoderlund83:
Hur länge hinner du spela åt gången innan detta händer ?

@anon288883: Svårt att säga då det inte hänt så ofta.. Idag tog det inte allt för lång tid, 15-20 min?

Permalänk

@Chrisj: Vet tyvärr ej. När den väl "dör" går det ju inte göra annat än att stänga av den, och jag har inte kunnat kolla heller.

Körde en benchmark på repeat för att försöka framkalla felet, men då höll den sig på max typ 60C. (körde flera timmar utan att det då hände..)

Permalänk
Medlem

Kolla systemloggen och se vad som sker samt kör mätningar på temperaturer/spänningar etc och kontrollera att allt ser bra ut. Du kan ju även pröva dig fram med diverse stresstester för systemet för att se om du kan provocera fram felet. Samt kör memtest på minnena. Kan va värt att kolla av med annat nätaggregat också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av msoderlund83:

@Kanelvispen: Svårt att säga då det inte hänt så ofta.. Idag tog det inte allt för lång tid, 15-20 min?

Tänkte om du kunde köra något program i bakgrunden, t.ex Hwmonitor, Msi Afterburner, (Hwmonitor övervakar även moderkortet så det är att rekommendera) som du då kan tabba över till efter ca 10 min spelande för att hålla lite koll på just temperaturerna. Låter ju som ett sådant fel.
Annars kan du ju titta i loggboken efter fel där.

Skickades från m.sweclockers.com