Förstärkarfråga Denon AVR-1708

Permalänk

Förstärkarfråga Denon AVR-1708

Tjenare alla!

har surroundhögtalare hemma jag inte kan använda för tillfället då jag inte har någon förstärkare. Nu är det dock så att jag jobbar på en second hand butik och vi fick för ett tag sen in en Yamaha RX-V461 förstärkare med HDMI switch som jag tänkte skulle passa superbt. Problemet med den var att den inte kan ta ljudet via HDMI och skicka ut i surroundet utan måste ha ljudet kopplat på annat vis optiskt eller coax)

Nu har vi fått in en Denon AVR-1708 och nu undrar jag om denna förstärkare har samma begränsning? Har förstått att lite äldre förstärkare som kom tidsmässigt när HDMI var ganska nytt kanske har den begränsningen att dom bara kan ta bild och inte ljud via HDMI. Så skulle vara bra att veta innan man köper nåt

Tack på förhand

Mvh
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Höstmåne:

Tjenare alla!

har surroundhögtalare hemma jag inte kan använda för tillfället då jag inte har någon förstärkare. Nu är det dock så att jag jobbar på en second hand butik och vi fick för ett tag sen in en Yamaha RX-V461 förstärkare med HDMI switch som jag tänkte skulle passa superbt. Problemet med den var att den inte kan ta ljudet via HDMI och skicka ut i surroundet utan måste ha ljudet kopplat på annat vis optiskt eller coax)

Nu har vi fått in en Denon AVR-1708 och nu undrar jag om denna förstärkare har samma begränsning? Har förstått att lite äldre förstärkare som kom tidsmässigt när HDMI var ganska nytt kanske har den begränsningen att dom bara kan ta bild och inte ljud via HDMI. Så skulle vara bra att veta innan man köper nåt

Tack på förhand

Mvh
Henrik

Svaret på den frågan står i manualen (nej den har bara video via hdmi) det är bara att söka reda på manualen och läsa och varför kan du inte använda annat än hdmi för att ansluta signalkällans ljud ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ja nog kan jag använda annat. Jag försöker dock bara hålla mängden kabel nere. Har man både småbarn som gillar att slita i sladdar och husdjur som kan tugga på dom så vill man gärna hålla nere mängden kablar, plus att det blir mycket enklare att städa. Förstår inte varför man ska bli ifrågasatt om allting...

Tack för svaret dock. Då vet jag.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.