TSMC: "Moores lag gäller inte längre"

Permalänk

Kände inte till denna lag men ändå intressant läsning.
Tack för artikeln.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

"fördubblas var 24 månad eller vartannat år"
15 minuter en kvart...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Man har väl räden det tänket i flera lager. Hur man ska flytta bort värme menar jag. Sedan är ju latency ett problem då man ska designa ledningsbanor. Beror ifos på vad kretsen ska göra.

Som sagt, Inte problemfritt. Kommer ihåg att man snackade om dukter för vätskekylning för typ 10 år sen. jag tror heatpipes verkar vettigare i så fall. Sen får man ju designa annorlunda i 3 dimensioner, men det borde inte vara några större problem med tanke på att vi redan har staplade nand minnen i ssd numera. Det största problemet är som sagt värmen, och den biten har dom väl ingen vettig lösning på ännu. (läs kostnadseffektiv). Ännu så länge så har dom nästa steg i litografin att ta till för att komma ner till 7nm, och den lär gå att förbättra sen, när dom väl kommer igång. Så kretsar i flera lager är ju inte riktigt ett behov just nu.

Sen har vi ju AMD's väg att gå, flera mindre kretsar "ihoptejpade". Threadripper och kommande grafikkretsar. Just Threadripper verkar ju bevisa att konceptet faktiskt funkar. Vi lär ju få se mycket mera i den vägen från AMD i framtiden. (dock,, inte helt problemfritt det heller, mycket värme etc.) Ska bli kul att se hur AMD's graphics division lyckas fucka upp framtida kort.. ( <-- ironi )
Intel lär ju ta efter så småningom, men jag gissar att det dröjer. Med tanke på deras kommentarer om att tejpa ihop cpu'er så är det inget man har valt att satsa på just nu. (fast just nu finns det säkert en ny avdelning som jobbar på det, Threadripper funkade ju ganska bra ändå)

I vilket fall som helst så är det ju inte tvärstopp ännu på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Som sagt, Inte problemfritt. Kommer ihåg att man snackade om dukter för vätskekylning för typ 10 år sen. jag tror heatpipes verkar vettigare i så fall. Sen får man ju designa annorlunda i 3 dimensioner, men det borde inte vara några större problem med tanke på att vi redan har staplade nand minnen i ssd numera. Det största problemet är som sagt värmen, och den biten har dom väl ingen vettig lösning på ännu. (läs kostnadseffektiv). Ännu så länge så har dom nästa steg i litografin att ta till för att komma ner till 7nm, och den lär gå att förbättra sen, när dom väl kommer igång. Så kretsar i flera lager är ju inte riktigt ett behov just nu.

Sen har vi ju AMD's väg att gå, flera mindre kretsar "ihoptejpade". Threadripper och kommande grafikkretsar. Just Threadripper verkar ju bevisa att konceptet faktiskt funkar. Vi lär ju få se mycket mera i den vägen från AMD i framtiden. (dock,, inte helt problemfritt det heller, mycket värme etc.) Ska bli kul att se hur AMD's graphics division lyckas fucka upp framtida kort.. ( <-- ironi )
Intel lär ju ta efter så småningom, men jag gissar att det dröjer. Med tanke på deras kommentarer om att tejpa ihop cpu'er så är det inget man har valt att satsa på just nu. (fast just nu finns det säkert en ny avdelning som jobbar på det, Threadripper funkade ju ganska bra ändå)

I vilket fall som helst så är det ju inte tvärstopp ännu på ett bra tag.

Jo fast Intel Q6600, host, host. 2 chipp en PCB.
Jag har kanske missförstått, men som jag har har förstått det hela är minnen då de är väldigt lika över hela arean lättare att tillverka i lägre nm samt stapla då de är lättare att beräkna hur de kommer bete sig än en krets som har flera funktioner och olika typer av belastningar. Mer tejpande tror jag vi kommer få se jag också. Lite för dumt att inte använda det i parallella beräkningar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker det är dags att bredda kretsarna så vi får plats med fler transistorer och annat.

I en stationär PC finns hur mycke utrymme som helst, och det skulle inte göra något om CPU:n blev en eller två cm bredare samt lite tjockare, om man tex vill peta in en fet gpu.

När ska vi få moderkort med dubbla CPU, måste allt byggas in i samma cpu?

Det finns många vägar att gå.

Om du får din önskan uppfylld kommer en processor kosta flera hundratusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om du får din önskan uppfylld kommer en processor kosta flera hundratusen kronor.

I vissa sammanhang är inte priset en fråga. Kan vi eller kan vi inte få ett system som vi kan tjäna pengar på. Om svaret är att vi kan få mer prestanda i en ny severhall med mindre elförbrukning. Samt att då den/de som är i drift kan läggas ned och byggas om till en likadan eller lite bättre så har man bara på elen tjena in de hundratusentals kronorna. El är ofta ett stort problem kolla bara på google och facebook. Investeringar är en annan sak. Men för oss vanliga. Ja....

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

I vissa sammanhang är inte priset en fråga. Kan vi eller kan vi inte få ett system som vi kan tjäna pengar på. Om svaret är att vi kan få mer prestanda i en ny severhall med mindre elförbrukning. Samt att då den/de som är i drift kan läggas ned och byggas om till en likadan eller lite bättre så har man bara på elen tjena in de hundratusentals kronorna. El är ofta ett stort problem kolla bara på google och facebook. Investeringar är en annan sak. Men för oss vanliga. Ja....

Vet inte vad du babblar om. Du jämför alltså stora företag mot enskilda personer?

Permalänk

No shit Sherlock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Om du får din önskan uppfylld kommer en processor kosta flera hundratusen kronor.

Nej det behöver ej bli så dyra, det var för några dagar sedan en artikel om moderkort med stöd för 2 processorer för 5000kr. Och det finns cpuer till denna för någon tusenlapp.

Sedan tycker jag svaret du fick var förenklat, priset är alltid av betydelse. Men i vissa fall så är det värt att lägga flera hundra tusen på cpuer, men det kräver sina laster. Alltså det är nada problem att utnyttja 100 cores för många system om man vill, problemet är att få dessa att samsas på io på en enda host.

Nu är jag ingen flitig användare av molntjänst ännu, men de jag använder brukar typ ha dubbla E5-2680 V4 processor per host: https://www.komplett.se/product/888128/datorutrustning/pc-kom...
Alltså 40 000kr i cpu och så har de ett drös såna som de underhåller.

Orsaken till detta har såklart med prisvärdighet att göra, när fler cores blir billigare så blir det större cpuer, men det är inte ovanligt att varje kärna ska ha 4GB ram, sin del av io etc. Och det finns risker med hur mycket man kör på en och samma dator. Har man 20 kunder som alla använder en host, då får man lite problem att göra viss underhåll.

*edit*
1 kärna från systemet ovanför + 4GB ram+ 40 GB hdd brukar de ta runt 800kr/mån att hyra, med dubbla E5-2680 V4 så kan man hyra ut 24st såna system och få in 19 200kr/mån. Nu kostar support och driftansvar lite, men att vara molntjänstleverantör känns ekonomisk attraktivt.

Permalänk
Medlem

Skohorn och vaselin, allt går om man är modig nog.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta har man väl konstaterat i några år nu? Har TSMC legat under en sten och missat alla andra nyheter av detta?

De kanske helt enkelt är lite mer laglydiga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vet inte vad du babblar om. Du jämför alltså stora företag mot enskilda personer?

Nej jag pratar om mores lag. Om, om det krävs 100 000kr per cpu för att få ett EL effektivare system så kommer folk betala för att det. Kislet inte är det största problemet för de som har pengar. Om jag inte kommer på världens bästa ide och patent trollar kommer jag aldrig få råd men en cpu in den klassen. Jag hade fått nöja mej med något annat eller "molnet". (blä, lite för mycket molntjänster just nu tycker jag)

Med folk menar jag både enskild person och juridisk person eller ledning.

On:
"Enligt lagen eller principen ska mängden transistorer på kretsar fördubblas var 24 månad eller vartannat år"
Var det efter Intel omskrivning? För i tiden då jag var barn så var det 18 månader man räknade på.

Edit:
Kanske otydlig ny också, men det är inget personlig påhopp även om när jag läser texten är jag dryg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Murphy's lag gäller fortfarande

Permalänk
Medlem

Nästa stora tekniska framsteg kanske är ett sätt att öka yieldsen rejält. Då kan det vara ekonomiskt att tillverka stora chip och prestandautvecklingen kan fortsätta ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com