Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpleonardo:

Tycker absolut folk är naiva. Ponera att du driver ett bolag som sorterar glasburkar av någon anledning, du får in jobb helt utan avisering om detta i förhand, och har inget annat väl än att genomföra jobben då du inte kan neka. Har du då en viss bemanning och jobben är alldeles för stora/många så kommer du inte kunna hantera det på ett bra sätt, förutsatt att du inte kan rekrytera i den takt jobben trillar in. Det finns andra problem än PostNord i sig, fatta det.

Fantastiskt. Du tycker alltså att jag ska ha förståelse för ett företag med dåligt logistik och system?
Det är ju det du förklarar. För just nu har du beskrivit för mig följande. 'Tänk dig om du jobbar för ett företag med såhär dåliga förutsättningar'. Detta ska då också försvara att postnord kan åka till din adress för att få in i deras GPS-system att dom har varit där, för att sedan åka vidare och skicka ett meddelande att ingen var hemma och paketet därför inte kunde levereras. Detta utan att dom ens lämnar bilen.
Underbart.

Hur kan man ens försvara detta beteende?
En gång har dom också påstått att dom har lämnat ut ett paket till mig vilket dom inte hade, detta utan att ha fått en underskrift av mottagaren (alltså mig). Sedan efter mycket om och men har det visat sig att paketet slarvats bort av dom. Men dom vägrar stå för ersättningen.

En annan gång påstod dom att dom hade levererat ett paket till en kollega som han inte hade fått. Sedan fick han en bild på huset dom levererat till. Vilket var helt fel hus, så han fick själv leta upp huset i kvarteret där paketet fanns, på gården...

Jösses säger jag bara.

Permalänk
Medlem

En av de senaste fadäserna var att utlämningsstället lämnade ut ett rek till en helt annan person än mig. Förklaringen är att "den andra kunden brukar få paket som ser ut så". Till slut fick jag mitt paket men detta ska ju bara inte kunna ske. Samma postombud är extremt petiga när jag ska legitimera mig för mina paket, det får inte vara någon som helst skada på ID-kort eller liknande, då får man inte ut brevet/paketet. Jag frågade polisen när jag skaffade pass om mitt ID var ogiltigt då det var skadat, men nej. Det dög utmärkt för att skaffa nytt pass med.

Förutom detta har man såklart råkat ut för att brevbäraren "försökt leverera" mitt paket när jag varit hemma och sett posten komma genom inkastet utan att de ringt på.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/gt/postnord-chauffor-korde-full-och-... Ännu bättre (O då har jag ändå inga problem med PostNord i mitt område så gnäller inte på det i sej men fortfarande inte bra)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fel bransch-jämförelse men, det börjar bli samma fel med företagets namn som med MTV dom senaste åren. Inget av företagen verkar vara särskilt intresserade av att
A: Sända musik
B: Dela ut post

Kan lika gärna byta namn på båda företagen tillTV & Nord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

En av de senaste fadäserna var att utlämningsstället lämnade ut ett rek till en helt annan person än mig. Förklaringen är att "den andra kunden brukar få paket som ser ut så". Till slut fick jag mitt paket men detta ska ju bara inte kunna ske. Samma postombud är extremt petiga när jag ska legitimera mig för mina paket, det får inte vara någon som helst skada på ID-kort eller liknande, då får man inte ut brevet/paketet. Jag frågade polisen när jag skaffade pass om mitt ID var ogiltigt då det var skadat, men nej. Det dög utmärkt för att skaffa nytt pass med.

Förutom detta har man såklart råkat ut för att brevbäraren "försökt leverera" mitt paket när jag varit hemma och sett posten komma genom inkastet utan att de ringt på.

Om det var ett faktiskt paket så kvittar det hur mycket post som ramlar in genom brevinkastet, brevbäraren bär inte ut några paket bara stora brev... Så om du får ett meddelande om att det inte gick att leverera för att ingen var hemma är det ett annat bud än brevbäraren som lämnat det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om det var ett faktiskt paket så kvittar det hur mycket post som ramlar in genom brevinkastet, brevbäraren bär inte ut några paket bara stora brev... Så om du får ett meddelande om att det inte gick att leverera för att ingen var hemma är det ett annat bud än brevbäraren som lämnat det.

Ja okej det var ju ett brev såklart men ärligt talat är det ju skit samma om det kallas ett brev eller paket. Erbjud inte hemkörning om det inte finns tid till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Ja okej det var ju ett brev såklart men ärligt talat är det ju skit samma om det kallas ett brev eller paket. Erbjud inte hemkörning om det inte finns tid till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Står det hemkörning är det ett paket, brevbäraren ska inte hantera saker som inte får lämnas i brevlådan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Okej nu fick jag min AVI...

Den 7 Okt beställer jag en grej från Tyskland via Ebay.
Den 9 Okt skickar han (7e var en lördag så han skickar direkt på måndag)
Den 11 Okt är paketet i Sverige.
Den 17 Okt (Idag) får jag mina grejer.

Tar alltså 6 dagar för Postnord att skicka ett paket från Arlanda till mig i Örebro medans det tar Tyska posten 2 dagar att få skiten till Sverige.

Egentligen inget problem med det, det dryga är när man inte kan söka på paketet för jag får ett annat kollid i Sverige och får glatt vänta på AVI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det senaste året har jag fått ett paket med kabellister där paketet var delat itu. Ett paket med ett bord som hade ett 30cm i diametern stort hål ca 1 dm djupt. Var ett stort hål i bordskivan. Jag har haft 3! utkörningar som har åkt tillbaka till sändningscentralen med en notis att jag inte var hemma. Vilket jag var, satt i köket precis innanför ytterdörren. Ingen kom, sista gången det hände så åkte jag till utlämningscentralen och killen bara ursäktade sig. Jag frågade om han ville ha bättre uppgifter om min adress ifall han inte hittade. Men det bara viftade han bort, uppenbart att han helt enkelt skitit i att ens försöka leverera.

Postnord är en stor jävla katastrof.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: Det står hemkörning. Det är posten som kör ut. "Brevbäraren kan inte leverera försändelsen". Nånstans har du fel.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Okej nu fick jag min AVI...

Den 7 Okt beställer jag en grej från Tyskland via Ebay.
Den 9 Okt skickar han (7e var en lördag så han skickar direkt på måndag)
Den 11 Okt är paketet i Sverige.
Den 17 Okt (Idag) får jag mina grejer.

Tar alltså 6 dagar för Postnord att skicka ett paket från Arlanda till mig i Örebro medans det tar Tyska posten 2 dagar att få skiten till Sverige.

Egentligen inget problem med det, det dryga är när man inte kan söka på paketet för jag får ett annat kollid i Sverige och får glatt vänta på AVI.

Vill du ha svenska kollit så kan du ringa posten så ger dom dig det. Det konverteras vid ankomst still sverige.
Dock stört att man inte kan söka på spårnummret packetet hade i utlandet, borde tekniskt sett inte vara ett problem.

Men posten är inte kända för sin smidighet.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Vill du ha svenska kollit så kan du ringa posten så ger dom dig det. Det konverteras vid ankomst still sverige.
Dock stört att man inte kan söka på spårnummret packetet hade i utlandet, borde tekniskt sett inte vara ett problem.

Men posten är inte kända för sin smidighet.

Nej det gick inte, skrev om det tidigare i denna tråd då jag blev tipsad. Då det skickades som REK kunde dom inte göra det tydligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde 6 st grejer på ebay under ett spann på 4 dagar. Alla med spårbar frakt såklart. Tog generelt 4-6 dagar för grejerna att komma till Sverige. Därefter tog de alla en kort liten tur till en liten svensk stad. Sen har de alla försvunnit. Allihopa likadant 2 månader nu.

Har kontaktat posten. De ber mig kolla med avsändarna då de själva inte kan hitta någon uppdatering efter ett visst datum. Men avsändarna sitter ju på samma tracking-info som mig.
Glad blir man på Postnord, verkligen

https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com

"Bra betyg"

Nej i helvete. Kan vi starta någon folkomröstning för att ta bort danska postnord som standarbolag för svensk post?
Allt gick åt helvete när posten skulle börja vinstbedrivas, så att staten kan få några extra millar i månaden. Post ska fan inte vinstbedrivas, den ska levereras.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag beställde 6 saker via Wish i slutet av augusti, början av september. Alla 6 packades och skickades med flyg inom några dagar från Kina. Alla hade enligt spårningen anlänt till Sverige inom drygt en vecka från beställningen, med flygnummer angivet. Två har kommit fram, TVÅ av sex! Resten är försvunnet iom att det landade i Sverige. Tack och lov ställer Wish upp och återbetalar, trots att felet inte är deras.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag beställde 6 saker via Wish i slutet av augusti, början av september. Alla 6 packades och skickades med flyg inom några dagar från Kina. Alla hade enligt spårningen anlänt till Sverige inom drygt en vecka från beställningen, med flygnummer angivet. Två har kommit fram, TVÅ av sex! Resten är försvunnet iom att det landade i Sverige. Tack och lov ställer Wish upp och återbetalar, trots att felet inte är deras.

Jag håller med om att postnord är skit. Men det har ju inte gått mer än 6-7 veckor, och när man beställer från wish bör man vara beredd på att få vänta upp emot 2-3 månader. Jag tycker du borde vänta lite till, de lär ju komma även om de tar tid. Jag har beställt hundratals skitprylar och produkter ifrån kina (Aliexpress, Wish och alibaba), jag har fått varenda paket, även om vissa paket tagit ca 10 veckor. Wish går ju en jävla back ifall folk ska ha tillbaks sina pengar pga att postnord är sega.

Permalänk
Hedersmedlem

@Fantgrenen: Jag går efter deras egna leveransbesked som ligger ungefär 45-60 dagar efter beställning (+7 dagar som extra buffert). Om de inte klarar av det begär jag pengarna åter och det tycker jag inte är orimligt.

Det är aldrig ok att sakerna anländer till Arlanda men sedan ligger där i mer än en månad utan att komma fram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Fantgrenen: Jag går efter deras egna leveransbesked som ligger ungefär 45-60 dagar efter beställning (+7 dagar som extra buffert). Om de inte klarar av det begär jag pengarna åter och det tycker jag inte är orimligt.

Det är aldrig ok att sakerna anländer till Arlanda men sedan ligger där i mer än en månad utan att komma fram.

Säger inte att du gjort fel, men du skulle kunna väntat lite till. De lär ju som sagt dyka upp någon gång under månaden/nästa månad. Snart kanske dessa hemsidor inte skickar till sverige pga att ingen får sina paket och alla ska ha sina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KEp45/postnord-far-22-mi...

På väg mot konken men ska räddas av skattepengar.
Helt horribelt, låt skiten gå i konkurs för att göra nån form av rekonstruktion eller låta en ny aktör ta över...

För mig fortsätter problemen, får post utdelad så pass långsamt att jag har problem att hinna reagera på det som står i breven. (Inte ovanligt med 10 dagar från att det lagts på lådan till leverans, INOM Stockholm).
Sen är det post som försvinner, eftersom viss kommunikation som jag vet har skickats inte kommer fram.

Har återigen varit i kontakt med deras kundtjänst för typ 532:a gången, som fortsätter att skylla på Bring och neka till att dom har några som helst problem.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Kina

Min erfarenhet, sen årskiftet ungefär.
Post från nästan hela världen (testat uk, solvenien och usa) kommer fram i hyftad tid. Post från kina kommer inte fram alls utan fastnar i tullen varje gång, Jag tycker postnord ska avsluta samarbetet med posten i kina om de inte tänker leverera breven.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Att jobba på postnord måste vara hemskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pennyafnorberg:

Min erfarenhet, sen årskiftet ungefär.
Post från nästan hela världen (testat uk, solvenien och usa) kommer fram i hyftad tid. Post från kina kommer inte fram alls utan fastnar i tullen varje gång, Jag tycker postnord ska avsluta samarbetet med posten i kina om de inte tänker leverera breven.

Fastnar i svenska tullen syftar du på antagligen, då är det inte kinesiska postens fel utan svenska tullen som djävlas. Beställt mycket från Kina sedan årsskiftet och går smidigt igenom från Kina ser jag på tracking, däremot är det väldigt trögt när det kommer till Sverige. Postnord är skitföretag, mina paket från utlandet ligger alltid minst två dagar ända upp till en vecka lokalt innan dom delas ut.

Permalänk
Medlem

Beställde lite delar till en Warn winsch på Amazon från Warn en fredag kväll och det skickades från Nevada i USA och blev utkörda till mig på landsbygden på söndag kväll 2 dagar senare av Jetpak.
Tyckte fraktkostnaden var lite hög när jag beställde men när jag senare fick paketet så förstod jag varför, men jag fick sedan halva fraktkostnaden återbetalad till mig av Amazon av någon anledning?.
Aldrig varit med om liknande service och det stod inget om det när jag beställde bara att frakten var lite dyr på ca. 600:-. De måste dock ha gått back på den leveranskostnaden och jag beställde dessutom bara några småsaker för 1500:-.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Србо:

Fastnar i svenska tullen syftar du på antagligen, då är det inte kinesiska postens fel utan svenska tullen som djävlas. Beställt mycket från Kina sedan årsskiftet och går smidigt igenom från Kina ser jag på tracking, däremot är det väldigt trögt när det kommer till Sverige. Postnord är skitföretag, mina paket från utlandet ligger alltid minst två dagar ända upp till en vecka lokalt innan dom delas ut.

Fast posten har egen tullavdelning, samt har uttalat sig som 'kinapost kostar för mycket' i pressen, leder till att post från kina inte får lämna tullen, om det går med postnord.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pennyafnorberg:

Fast posten har egen tullavdelning, samt har uttalat sig som 'kinapost kostar för mycket' i pressen, leder till att post från kina inte får lämna tullen, om det går med postnord.

Svenska tullen är säkert medvetna om att det mesta folk beställer från Kina är billiga saker, men dom vill djävlas tydligen. Dessutom är nytt avtal klart med kinesiska posten som betalar dyrare för frakten. När det går igenom tullen och ligger lokalt länge innan det delas ut är talande hur usla Postnord är. Tjuvar bland anställda som snor paket är inte heller ovanligt på Postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Happ ännu ett paket som anlänt till Arlanda och efter det ingen uppdatering på flera dagar.

Posten fungerar riktigt bra för mig inom Sverige men så fort tullen är inblandad på Arlanda får jag alltid problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fått två av fem saker beställda från Ebay, där samtliga beställdes innan den 14:e september. Ska bli intressant att vad som kommer fram i slutändan.

Känns som att PostNord förhalar det så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag beställer i snitt 15 ish paket per månad ifrån ebay(Kina,Japan,Sydkorea mest), alla har alltid kommit fram.
Har haft 1 paket i mitt liv som försvunnit ifrån en Svensk order, var inga problem direkt, ringde företaget sen skickade dom ut en ny till mig, dvs dom tog hand om problemet.

Vet inte heller hur folk säger posten är långsamma, jag tycker det går alldeles för fort.
1-2 dagar så har man paketet, att det går så fort med paket hantering är också en orsak till bristande kvalitet på personal, ju mer pressade personal är för hinna med desto sämre blir det.

Precis som alla åkeri idag, sjukt schema och många kör påverkade med droger etc för att kunna hålla sig vakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag beställer i snitt 15 ish paket per månad ifrån ebay(Kina,Japan,Sydkorea mest), alla har alltid kommit fram.
Har haft 1 paket i mitt liv som försvunnit ifrån en Svensk order, var inga problem direkt, ringde företaget sen skickade dom ut en ny till mig, dvs dom tog hand om problemet.

Vet inte heller hur folk säger posten är långsamma, jag tycker det går alldeles för fort.
1-2 dagar så har man paketet, att det går så fort med paket hantering är också en orsak till bristande kvalitet på personal, ju mer pressade personal är för hinna med desto sämre blir det.

Precis som alla åkeri idag, sjukt schema och många kör påverkade med droger etc för att kunna hålla sig vakna.

Det är många yrken idag som har betydligt högre press än vad de hade förr, inte bara budfirmor.
Samhället ställer enorma krav på kvalité och det ska gå fort, helst ska det vara klart innan du har påbörjat något, det är min egen erfarenhet iallafall.
Bara för man stressar fram något så betyder det inte att det blir klart i tid, det brukar oftast leda till fel och kvalitetsbrist som tar ännu längre tid att åtgärda än om man utfört jobbet på riktigt vis utan stress.
Tar man droger för att klara sitt jobb bör man säga upp sig, speciellt om man kör budbil, väldigt oansvarigt!