Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem

Man undrar om filmen är så kass att de inte har tagit hem kostnaderna och bolaget har kommit på ett sätt att minska de röda siffrorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Bahnhof följer samma lagar som alla andra internetleverantörer, dom är inte på något sätt säkrare eller bättre än den som anses sämst, Telia. Dom har bara bättre PR.
Enda sättet att bli immun på politikernas förakt mot folket är att skaffa en VPN.

*** raderat ***

Det som man kan konstatera utan att spekulera är att Bahnhof påstår att de inte lagrar data, och därför inte heller har någon data att lämna ut, samt att de aldrig varit måltavla för "massinsamling" av det här slaget, vare sig det gäller IPRED eller med stöd av datalagringsdirektivet. Med över 250 000 kunder https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahnhof borde de ju vara en intressant måltavla då det vore naivt att tro att det inte finns potentiella fildelare i kundbasen. Särskillt med tanke på deras profilering. Så om det gick att få ut IP-adresser från dem vore det ju rena guldgruvan. Särskillt med tanke på PR värdet i att "knäcka" dem.

En del av citerat inlägg är raderat
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det som man kan konstatera utan att spekulera är att Bahnhof påstår att de inte lagrar data, och därför inte heller har någon data att lämna ut, samt att de aldrig varit måltavla för "massinsamling" av det här slaget, vare sig det gäller IPRED eller med stöd av datalagringsdirektivet. Med över 250 000 kunder https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahnhof borde de ju vara en intressant måltavla då det vore naivt att tro att det inte finns potentiella fildelare i kundbasen. Särskillt med tanke på deras profilering. Så om det gick att få ut IP-adresser från dem vore det ju rena guldgruvan. Särskillt med tanke på PR värdet i att "knäcka" dem.

Bahnhof har inget val, det är ett bolag i Sverige så dom måste följa svensk lag, Det finns till och med VPN:er som påstår att dom inte lagrar data men ändå gör det, Tex PureVPN. Du måste veta vilka lagar som gäller i landet som VPN bolaget är baserat i.
Att tro att ett bolag ska ge dig säkerhet genom att bryta mot lagen är väldigt naivt. Precis som alla andra bolag så är dom bara intresserad av att tjäna pengar.

En del av citerat inlägg är raderat
Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Bahnhof har inget val, det är ett bolag i Sverige så dom måste följa svensk lag, Det finns till och med VPN:er som påstår att dom inte lagrar data men ändå gör det, Tex PureVPN. Du måste veta vilka lagar som gäller i landet som VPN bolaget är baserat i.
Att tro att ett bolag ska ge dig säkerhet genom att bryta mot lagen är väldigt naivt. Precis som alla andra bolag så är dom bara intresserad av att tjäna pengar.

Självklart är det ett bolag med vinstsyfte, har inte påstått något annat. Men att de skulle ljuga för att tjäna pengar känns inte troligt av flera anledningar:

1: Om det går att ljuga för att skaffa kunder, varför gör inte Telia, Bredbandsbolaget osv samma sak?

2: Om de faktiskt ljuger, varför har ingen myndighet tryckt till dem än?

3: Om de faktiskt ljuger, varför har de aldrig figurerat i sådanna här sammanhang? Alltså varför nämns de aldrig som ett av bolagen som nu tvingas ge ifrån sig IP-adresser?

4: Om de ljuger, varför finns inga fällande domar mot abonnenter hos Bahnhof som blivit dömda för fildelning?

Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att de är i maskopi med lagstiftare och intresseorganisationer. Antingen det eller så har de haft en jävla bonnröta, vilket är ytterst osannorlikt med tanke på den höga svansföringen i de här frågorna.

https://www.metro.se/artikel/operat%C3%B6rer-blir-skyldiga-la...

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/77l03i/tusentals_sve...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Jag är nyfiken på hur allt detta analyseras!
Din IP-Adress är sällan statisk från en ISP och kan därmed ändras, hur loggar dom när den byts? Och hur vet dom vilken film som faktiskt är nedladdat? Kan dom se namnet på torrent filerna? Annars kan man lika väl ladda ner lagliga saker från the pirate bay

Möjligtvis kan de spåra vem som erhöll IP'n, men detta händer så vitt som jag vet bara för stora brått, inte småtjafs som Alex Svensson 16 år som laddade ner filmer bara för att.

Skrivet av Shakermaker:

Om jag inte minns fel så hände följande:
EU beställde en undersökning för många år sedan för att se hur piratkopiering påverkade försäljning. Undersökningen gav dock "fel" resultat som inte stämde med vad lobbyorganisarionerna ville, så EU hemlighetsstämplade undersökningen. Efter mycket om och men lyckats något lands Piratparti få den offentlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar inte att blågissa om varför de ville hålla informationen hemlig (om än det förmodligen lutar åt det hållet), jag tror inte heller att filmindustrin bryr sig om att de tappar mer pengar än vad de tjänar på att agera mot piratkopiering. Efter rapporten skapades skulle det smartaste de kunnat göra vara att bara "leka" brydda om piratkopiering, bara för att hålla tillbaka den del folk som inte vill riskera något.

Nu om jag själv skulle mot förmodan piratkopiera (ser inte på filmer normalt så ganska lungt) och få ett fint brev, skulle jag bara skriva ut youtube länken till luftens hjältar introt med 9/11 videoklipp, och skicka tillbaka brevet. Inga onda tankar, bara bajs från youtube.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så möter Njord Law Firm samma öde som Spridningskollen, det vill säga läggs ner. Om inte annat så är det väl VPN eller en privat tracker som gäller fram till dess om man vill tanka säkert?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Självklart är det ett bolag med vinstsyfte, har inte påstått något annat. Men att de skulle ljuga för att tjäna pengar känns inte troligt av flera anledningar:

1: Om det går att ljuga för att skaffa kunder, varför gör inte Telia, Bredbandsbolaget osv samma sak?

2: Om de faktiskt ljuger, varför har ingen myndighet tryckt till dem än?

3: Om de faktiskt ljuger, varför har de aldrig figurerat i sådanna här sammanhang? Alltså varför nämns de aldrig som ett av bolagen som nu tvingas ge ifrån sig IP-adresser?

4: Om de ljuger, varför finns inga fällande domar mot abonnenter hos Bahnhof som blivit dömda för fildelning?

Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att de är i maskopi med lagstiftare och intresseorganisationer. Antingen det eller så har de haft en jävla bonnröta, vilket är ytterst osannorlikt med tanke på den höga svansföringen i de här frågorna.

https://www.metro.se/artikel/operat%C3%B6rer-blir-skyldiga-la...

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/77l03i/tusentals_sve...

1. Pure VPN är en av dom största VPN:erna och trotts att dom inte sparar loggar som kunde dom ge ut loggar till FBI.

2. 250k kunder är inte många telia har väl 10 kanske 20 gånger så många så då är det inte så konstigt om fler av deras kunder råkar ut för bluffakturaföretag.

3. Om dom talar sanning, varför har ingen stämt dom? du kan inte välja att bryta mot lagen för att du inte känner för att följa den, hade dom gjort det så hade dom blivit stämda och dom gått ut stort och förklarat hur dom står upp för sina kunder integritet.

4. Kan du visa på att det inte finns? Och hur många av Telias abonnenter har blivit dömda för fildelning? Nästan alla accepterar inkassokravet som kommer.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ni undrar hur alla IP adresser och fildelning loggas? Eftersom vi här i Finland är waaaay ahead of you, gällande utpressningsbrevsfirmor så skulle jag vilja dirigera er till följande firma: https://www.tecxipio.com detta är den tyska firman som förser Njordlaw m.fl med IP loggar m.m. Varsågoda.☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

1. Pure VPN är en av dom största VPN:erna och trotts att dom inte sparar loggar som kunde dom ge ut loggar till FBI.

2. 250k kunder är inte många telia har väl 10 kanske 20 gånger så många så då är det inte så konstigt om fler av deras kunder råkar ut för bluffakturaföretag.

3. Om dom talar sanning, varför har ingen stämt dom? du kan inte välja att bryta mot lagen för att du inte känner för att följa den, hade dom gjort det så hade dom blivit stämda och dom gått ut stort och förklarat hur dom står upp för sina kunder integritet.

4. Kan du visa på att det inte finns? Och hur många av Telias abonnenter har blivit dömda för fildelning? Nästan alla accepterar inkassokravet som kommer.

Du drar upp saker som löst teoretiserar att det skulle kunna hända Bahnhof, men det har ju inte hänt. PTS hotade ju Bahnhof med vite på 10 miljoner men fick sedan ge sig för att EU ogiltigförklarat datalagringsdirektivet.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/02/07/trots-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

gra nya brevmottagare att terrorisera vilket betyder att de förr, snarare än senare, tynar bort.

Rådet är alltså ifall du får ett brev oavsett om du har laddat eller ej TA INTE KONTAKT BETALA INTE!

Det är samma tips man har till t.ex. dessa som kör med ransomware. Betala inte de som ligger bakom för då kommer de bara att fortsätta.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Vore lite skoj om det kom från Baltic, nu är det inte det ens. Det blir minuskul om det blir en ny skatt, en slags ond tvilling till Copyswede. Nånstans därute blir någon dagligen frustrerad över att jobbet med en rekursiv skatt utan stoppvillkor tar sådan sablarns lång tid att designa.

Tvivlar att det blir någon ny skatt. Copyswede är en sådant där särfall där extremt utdaterad lag utnyttjas av folk och som sedan uppföljs av mindre kunnigt folk i domstolarna. Vad ska man ens beskatta? Folk som eventuellt har internetuppkopplingar? Skulle ju vara som att beskatta fordonsägare enbart för att de eventuellt kan få för sig att köra mot rött.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du drar upp saker som löst teoretiserar att det skulle kunna hända Bahnhof, men det har ju inte hänt. PTS hotade ju Bahnhof med vite på 10 miljoner men fick sedan ge sig för att EU ogiltigförklarat datalagringsdirektivet.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/02/07/trots-...

ojdå jag tror jag får backa lite här, då är väl frågan snarare varför Telia väljer att hänga ut sina kunder när dom inte behöver? Men det är klart betalar man miljarder i mutor till diktaturer så är nog risken för några miljoner i böter rätt svettigt.
Btw Har du nån annan källa än Bahnhof för det där?

Men fortfarande kvarstår jag vid rådet att inte lita på nått företag bara för att dom påstår att dom inte sparar på några loggar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Största problemet är folk som betalar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde definitivt slängas bakom galler dom som driver detta. Snacka om utpressning. Dessutom om folk är skyldiga så är det ett brott som begåtts och det borde vara krav tycker man att polisen har hand om sådant. Dock helt meningslöst då alldeles för många fildelar och det går inte att bevisa.

Finns det någon adress till dom så kanske vi borde skicka utpressningsbrev till dom istället. Jag har ju blivit kränkt nu så då får dom betala skadestånd på 5000kr, tänk om dom fick hundratals om inte tusentals sådana brev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Visst, det kan man tycka. Jag bara poängterade det felaktiga i ditt inlägg.

Fast i detta fall så tycker han ju inte, du kan "tycka" vad du vill men oavsett tillgängligheten så ger det dig inte rätten att kringå lagen. Med den logiken skulle det mesta som är olagligt kunna bli lagligt bara man vrider och vänder på det, suck.

Permalänk
Skrivet av kaya:

ojdå jag tror jag får backa lite här, då är väl frågan snarare varför Telia väljer att hänga ut sina kunder när dom inte behöver? Men det är klart betalar man miljarder i mutor till diktaturer så är nog risken för några miljoner i böter rätt svettigt.
Btw Har du nån annan källa än Bahnhof för det där?

Men fortfarande kvarstår jag vid rådet att inte lita på nått företag bara för att dom påstår att dom inte sparar på några loggar.

Skillnaden är hur dessa loggar sparas. Bahnhof har sin VPN via en stiftelse och behöver därmed ej spara loggar. Sparas dock 24 timmar i felsökningshänseende. Bahnhof själva loggar precis som Telia etc, men här kan endast polisen hämta ut data om straffet är tillräckligt högt. Det Telia et al gör är att spara alla loggar på ett ställe. Finns det loggar så måste dessa lämnas ut. Slutsatsen är att fler ISP borde göra som Bahnhof, det vore slutet för dessa parasiter då de ej kan få tag i några loggar.
Är Bahnhof kund och använder deras fria VPN.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

De har alltså loggat dessa utvalda fildelare vid flera olika tidpunkter då de laddat ner och delat torrent filer och annat P2P grejs för att kunna säga i rätten "här har de laddat det och det och med en lösenordsskyddad router" så den anklagade inte kan säga att han minsann har ett öppet nät hemma som skulle kunna ha utnyttjats av främmande utomstående. Dessutom har de bara valt ut sådana som de lyckat sniffa upp t.ex inlägg på forum eller sociala medier där de talar om fildelning i något visst sammanhang.

Jo, misstänker att det kan bli rätt många som får kravbrev snart med tanke på alla Wi-Fi nätverk med WPA2 som har icke-uppdaterade klienter (Android) i stort är öppna för KRACK Attacks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Den största skillnaden i det här fallet är ju att "piratkopiering" är accepterat av de allra flesta, och något som de flesta gör eller gjort någon gång. Går inte alls att jämföra med ditt exempel.

Nja, att hota och tramsa sig på webben som tangentbordskrigare har ju existerat lika länge som internet funnits, det är ju mer vanligt än någonsin idag och ett jätteproblem, speciellt för den yngre generationen och föräldrar med barn idag. Det betyder inte att de allra flesta av dessa tomtar skulle göra något eller ens våga säga samma sak i verkligheten. Det ju "allmänt accepterat" att folk beter sig som arslen i allt från voip, sm, forum, till spel och annat eller hur ? fortfarande jävligt fel och ett utbrett problem. En gigantisk utmaning för hela världen om inte annat.

Min poäng är att jag tycker det är tramsigt att försöka förstora eller förminska problem i förhållande till varandra. Ännu mindre att legitimera vissa brott bara för att de inte är så farliga eller begås av många. Vissa tycker ju exempelvis att polisen ska lägga mer resurser på mord och grova brott istället för att jaga fortkörare och upprätthålla lagen i vardagen, vilket jag tycker är bland det sämsta argument man kan ge, det är lite som att säga att jo men det är okej att göra alla dessa mindre brott för det är inte så farligt. Dessutom har inte trafikpoliserna något med en mordutredning att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Nja, att hota och tramsa sig på webben som tangentbordskrigare har ju existerat lika länge som internet funnits, det är ju mer vanligt än någonsin idag och ett jätteproblem, speciellt för den yngre generationen och föräldrar med barn idag. Det betyder inte att de allra flesta av dessa tomtar skulle göra något eller ens våga säga samma sak i verkligheten. Det ju "allmänt accepterat" att folk beter sig som arslen i allt från voip, sm, forum, till spel och annat eller hur ? fortfarande jävligt fel och ett utbrett problem. En gigantisk utmaning för hela världen om inte annat.

Min poäng är att jag tycker det är tramsigt att försöka förstora eller förminska problem i förhållande till varandra. Ännu mindre att legitimera vissa brott bara för att de inte är så farliga eller begås av många. Vissa tycker ju exempelvis att polisen ska lägga mer resurser på mord och grova brott istället för att jaga fortkörare och upprätthålla lagen i vardagen, vilket jag tycker är bland det sämsta argument man kan ge, det är lite som att säga att jo men det är okej att göra alla dessa mindre brott för det är inte så farligt. Dessutom har inte trafikpoliserna något med en mordutredning att göra.

Upphovsrättsbrott existerar inte etiskt så det finns ingen anledning att domstolar eller polisen ska slösa deras tid på de. Tanken bakom upphovsrätten var att främja skapande och inte att ge skydd i all evighet speciellt då skyddet är automatiskt och ger en jävla massa rättigheter. Tänk dig hur det skulle se ut om forskare fick samma skydd för sina upptäckter.

Sedan så har upphovsrättslobbyn lobbat fram i all väsentligt oändligt skydd och därmed brutit kontraktet med samhället om korttid av skydd som motivering att skapa. Med andra ord finns det absolut inga som helst etiska anledningar att bry sig om upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Jo, misstänker att det kan bli rätt många som får kravbrev snart med tanke på alla Wi-Fi nätverk med WPA2 som har icke-uppdaterade klienter (Android) i stort är öppna för KRACK Attacks.

Antal personer som kan utnyttja detta dock är väldigt få sett till populationen i stort.

Den andelen kommer dock bli större nu när "kodning" ska ingå i grundskolan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så blir det när man röstar in förrädare i riksdagen som springer ärenden åt amerikansk filmindustri. Nästa gång rösta ut korrupta fanskapen.

Det där är ett VÄÄÄLDIGT starkt ord. Dessutom är det inte lite komiskt att folk beskyller denna regering men denna lag har varit på tapeten ända sedan Perssons regering och samtidigt så röstades den igenom av en alliansregering? Alltså har tre olika regeringar gett samtycke till denna lag i olika former. Betyder det att tre olika regeringar ska anses vara "förrädare" enligt dig? Skulle nog gissa på att denna lag funnits på ritbordet sedan 9/11.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Självklart är det ett bolag med vinstsyfte, har inte påstått något annat. Men att de skulle ljuga för att tjäna pengar känns inte troligt av flera anledningar:

1: Om det går att ljuga för att skaffa kunder, varför gör inte Telia, Bredbandsbolaget osv samma sak?

2: Om de faktiskt ljuger, varför har ingen myndighet tryckt till dem än?

3: Om de faktiskt ljuger, varför har de aldrig figurerat i sådanna här sammanhang? Alltså varför nämns de aldrig som ett av bolagen som nu tvingas ge ifrån sig IP-adresser?

4: Om de ljuger, varför finns inga fällande domar mot abonnenter hos Bahnhof som blivit dömda för fildelning?

Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att de är i maskopi med lagstiftare och intresseorganisationer. Antingen det eller så har de haft en jävla bonnröta, vilket är ytterst osannorlikt med tanke på den höga svansföringen i de här frågorna.

https://www.metro.se/artikel/operat%C3%B6rer-blir-skyldiga-la...

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/77l03i/tusentals_sve...

Vet inte om det har med detta att göra, men rent tekniskt sparar Bahnhof ip nummer, dock under för kort tid för att begäras ut via domstol.

Saxat från" artikeln"
Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK. ...

"Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut." ...

"Vi lagrar i sex månader för att bekämpa brott, absolut. Men vi sparar allting i ett separat system, som bara används till LEK. Min bild är att en del andra operatörer har sina kunders IP-adresser lagrade på lite olika ställen. Då blir de också mer sårbara för att behöva lämna ut uppgifter enligt Ipred-reglerna."

Permalänk

En arbetskamrat till mig har fått brev från dessa ambulansjägare. Han ska ha laddat ner filmen "Cell" och uppmanades betala in 4500:-.
Han är 58 år gammal och knappast intresserad av den sortens film. När detta skulle hänt var han dessutom inte hemma och hans Wifi inte ens påslaget.
När han uppmanade lössen att ta kontakt med honom fick hans familj flera meddelanden på kort tid och kravet gick upp till 10.000:-.
Jag sa till honom att polisanmäla dom.

Permalänk
Medlem

Jag är lika förvånad gång på gång när jag ser detta. Varför har utländska mellanhänder rätt att skicka dessa till Sverige.. Och varför har utländska företag rätt att ta ut kunduppgifter utan domstolsbeslut? Någon som kan förklara? Det ser i mina ögon ut som om Njord sysslar med olagligheter där de bryter mot Personuppgiftslagen (PUL) när dessa skojare ringer runt till svenska ISPs och begär ut uppgifter om människor utan domstolsbeslut i handen som ger de rätten att plocka ut uppgifter om person A eller person B.. Måste det inte vara ett individuellt beslut per person? Eller går Njord och övriga skojare efter ett tidigare fall i nån domstol?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det är väl såhär det blir när man släpper lös den personliga integriteten. Oseriösa företag kan hitta på vad som helst och det blir en själv som ska försöka bevisa motsatsen. Jag hade det så på känn att uppgifterna som sparas skulle missbrukas.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd

Ponera att jag laddar ner filmer som en tok i en månad. Byter sedan operatör och kanske t.o.m flyttar. Då är väl risken obefintlig att drabbas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Ponera att jag laddar ner filmer som en tok i en månad. Byter sedan operatör och kanske t.o.m flyttar. Då är väl risken obefintlig att drabbas?

Loggarna finns ju fortfarande kvar, så då tar dom bara fram vem som bodde på adressen vid tillfället för nedladdningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Loggarna finns ju fortfarande kvar, så då tar dom bara fram vem som bodde på adressen vid tillfället för nedladdningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blir nyfiken på hur detta kommer fungera när GDPR träder i kraft. Rent juridiskt och teknisk sett så kommer man kunna ringa till företaget och be dem ta bort precis alla uppgifter som har med en själv att göra. Då tänker jag att ISP-loggar borde ingå i detta som personlig information, även data som den danska advokatbyrån har kommer ju definitivt räknas som personlig information.

GDPR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

ojdå jag tror jag får backa lite här, då är väl frågan snarare varför Telia väljer att hänga ut sina kunder när dom inte behöver? Men det är klart betalar man miljarder i mutor till diktaturer så är nog risken för några miljoner i böter rätt svettigt.
Btw Har du nån annan källa än Bahnhof för det där?

Men fortfarande kvarstår jag vid rådet att inte lita på nått företag bara för att dom påstår att dom inte sparar på några loggar.

Har länkat till i princip samma artikel i tidigare svar, men hittade inte den nu. Men här är ytterligare en väldigt färsk artikel som pekar i den riktningen: http://www.nsd.se/nyheter/johansson-svart-fa-ut-trafikuppgift...

Skrivet av TGO:

Vet inte om det har med detta att göra, men rent tekniskt sparar Bahnhof ip nummer, dock under för kort tid för att begäras ut via domstol.

Saxat från" artikeln"
Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK. ...

"Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut." ...

"Vi lagrar i sex månader för att bekämpa brott, absolut. Men vi sparar allting i ett separat system, som bara används till LEK. Min bild är att en del andra operatörer har sina kunders IP-adresser lagrade på lite olika ställen. Då blir de också mer sårbara för att behöva lämna ut uppgifter enligt Ipred-reglerna."

Ja och nej. Det förfarandet är ett bevis på att de inte lämnade ut saker till fel personer ens när de lagrade, men nu lagrar de inte alls längre, och då blir det delvis irrelevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Tyvärr håller inte ditt argument i alla lägen. Har själv netflix, mååånga spel på steam och en hel del filmer på google play (allt lagtigt) men ändå laddar jag ner någon film. Varför..?
Jo för att de filmer som jag är intresserad av FINNS INTE att ladda ner/köpa lagligt någonstans på hela internet eller att köpa fysiskt. Det ända sättet är att någon på nätet har en gammal vhs-rip, på den filmen jag vill ha, och någon har konverterat den till iso/avi som jag laddar ner.

Har jag gjort någon olagligt där, tveksamt?!
Varför....? Det FINNS JU INTE någon laglig variant, oavsett om det är hel film eller via streaming. Så hur ska jag se denna bra/fina film såvida en random person laddar upp den på nätet?
De stora jättarna lägger bara ut filmer som de vet kommer ge cash tillbaka, inte de filmerna för nostalgitripparna och för det kan de bara dra någonstans upp i "#%#¤&¤#.