Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samtidigt har ju EU-kommissionen sagt att den Svenska lagen kränker mänskliga rättigheter, och det är ju därför de då inte lagrar något. https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/02/07/trots-...

EU uttalanden och svensk lagstiftning är inte samma sak. Bahnhof ska följa svenska lagar eftersom de är baserade i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Är inte detta gamal domar för att få ut IP adresser? Är det inte princip omöjligt nu efter EU domen att kräva it dessa uppgifter då det inte är ett grovt brott?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man köpt/köper filmen som dom anklagar folk för att ha laddat ner?
Då äger man ju en kopia och kan nyttja den, eller tänker jag fel här?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle gissa på att det rör sig om mer än 4000 spänn i det fallet detta dras vidare till domstol. 4000 gäller väl om man vill komma över ens och "komma undan billigt" innan.

Det gör det ju än märkligare, enligt min åsikt, då blir det ju (nästan) uppenbart "utpressning".

I.e. har du en fodran så kan du ju inte öka din fodran bara för att det går till rättegång! Antingen har du din fodran eller så har du det inte! Om du "hotar" med "betala annars så händer det grejer" så är det ju helt klart inte enligt "god sed"...

Att hota med rättegång ifall man inte betalar "utpressningsavgifter" borde inte falla i god jord i det svenska rättssystemet... faktiskt inte ens i praktiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

EU uttalanden och svensk lagstiftning är inte samma sak. Bahnhof ska följa svenska lagar eftersom de är baserade i Sverige.

Ja, men gör de det? Du menar alltså att du tror att de lagrar och lämnar ut data enligt IPRED och liknande, fast att de säger att de inte gör det? De spelar bara Allan alltså?

Jag har letat, men inte hittat ett enda fall där en IPRED-dom rört en Bahnhof-kund.

Sen ska de ju också enligt lag ha filter mot TPB och andra siter men det har de ju inte. Deras DNS är helt ofiltrerad. Det är ju också lagbrott i så fall.

Själv så tror jag ju att Bahnhof's saga vore all om det visade sig att de bara snackar skit. Men sålänge ingen fildelare haft Bahnhof som leverantör, och sålänge deras DNS förbli giftfri, så tror jag på dem.

Du jar ju noll och inget att gå på annat än att det är Svensk lag, men de har ju själva sagt att de inte följer den Svenska lagen med hänvisning till EU, så att påstå att Bahnhof ljuger utan bevis verkar mest vara trams och kanske avundsjuka. Så är det. Finns inga bevis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men gör de det? Du menar alltså att du tror att de lagrar och lämnar ut data enligt IPRED och liknande, fast att de säger att de inte gör det? De spelar bara Allan alltså?

Jag har letat, men inte hittat ett enda fall där en IPRED-dom rört en Bahnhof-kund.

Sen ska de ju också enligt lag ha filter mot TPB och andra siter men det har de ju inte. Deras DNS är helt ofiltrerad. Det är ju också lagbrott i så fall.

Själv så tror jag ju att Bahnhof's saga vore all om det visade sig att de bara snackar skit. Men sålänge ingen fildelare haft Bahnhof som leverantör, och sålänge deras DNS förbli giftfri, så tror jag på dem.

Du jar ju noll och inget att gå på annat än att det är Svensk lag, men de har ju själva sagt att de inte följer den Svenska lagen med hänvisning till EU, så att påstå att Bahnhof ljuger utan bevis verkar mest vara trams och kanske avundsjuka. Så är det. Finns inga bevis.

Det kallas PR. Att hänvisa till EU går inte i detta fall eftersom nationell lag står över EU lag. Ett sådant exempel är ju EUs förbud mot försäljning av snus. Det gäller inte Sverige. Det är även ironiskt att du sitter och menar att jag bara bygger på att det är svensk lag medan ditt argument enbart bygger på att det är Bahnhof som det gäller.

Skrivet av 20kr:

Vad händer om man köpt/köper filmen som dom anklagar folk för att ha laddat ner?
Då äger man ju en kopia och kan nyttja den, eller tänker jag fel här?

Du äger just DEN KOPIAN men du får inte dela med dig den genom att ripa den och seeda den i t.ex. en torrent. För då gör du copyrightbrott.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 20kr:

Vad händer om man köpt/köper filmen som dom anklagar folk för att ha laddat ner?
Då äger man ju en kopia och kan nyttja den, eller tänker jag fel här?

Så länge upphovsrättsinnehavaren har givit dig tillåtelse att dela filmen via torrents så är det lugnt. However, min gissning är att de inte aktivt kommer vara så chyssta mot de som står anklagade för att ha begått upphovsrättsbrott mot dessa innehavare. Detta gäller även om du försöker vara chyssti efterhand och köpa deras film ;).

Kortfattat, nej. Du får inte dela andras film på nätet även om du köpt en DVD av filmen i efterhand.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att hänvisa till EU går inte i detta fall eftersom nationell lag står över EU lag. Ett sådant exempel är ju EUs förbud mot försäljning av snus. Det gäller inte Sverige.

Det här är direkt felaktigt.

Citat:

The primacy of European Union law (sometimes referred to as supremacy) is an EU law principle that when there is conflict between European law and the law of Member States, European law prevails; the norms of national law have to be set aside.

Att snus inte är förbjudet i Sverige beror på att ett permanent undantag förhandlades fram inför vårt inträde i EU.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här är direkt felaktigt.
Att snus inte är förbjudet i Sverige beror på att ett permanent undantag förhandlades fram inför vårt inträde i EU.

EU direktiv och EU lagar ska dock inte ses som samma sak. Om jag använde ordet lag så ber jag om ursäkt eftersom jag menade direktiv. IPRED-lagen är en sådan där EU inte aktivt gått in och förbjudit den men EU domstolen har yttrat sig att den bryter mot mänskliga rättigheter. Fram tills en EU lag förts igenom som aktivt förbjuder Ipred så behöver inte Sverige följa efter det yttrandet. Därför gäller svensk lag även för Bahnhof. Oberoende om de vill det eller inte. Vilket skett vid ett antal tillfällen..

https://www.expressen.se/nyheter/bahnhof-maste-lamna-ut-uppgi...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article23038565.ab

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kallas PR. Att hänvisa till EU går inte i detta fall eftersom nationell lag står över EU lag. Ett sådant exempel är ju EUs förbud mot försäljning av snus. Det gäller inte Sverige. Det är även ironiskt att du sitter och menar att jag bara bygger på att det är svensk lag medan ditt argument enbart bygger på att det är Bahnhof som det gäller.

Nu surrar du iväg rejält. Sverige har ett skriftligt permanent undantag från försäljningsförbudet för snus enligt Anslutningsfördraget 1994. Att vi får sälja snus i Sverige har enbart med det att göra, inte att "nationell lag står över EU lag". Det är helt enkelt ett väldigt felaktigt påstående som helt saknar grund. Du gissar ju bara verkar det som. Vad ska det vara bra för?

Det vore dessutom jävligt usel PR om de bara ljög, och detta är ju något som exempelvis PTS kan motbevisa lätt, i så fall.

Fatta vilken grej. Hela idén med Bahnhof idag är ju att de är förkämpar för integritet och privatliv med Jon Karlung i spetsen. Om de bara ljög så skulle ju hela kundbasen försvinna *poff!*. Det är ett allt för högt spel att spela.

Jämför exempelvis då med Telia och Bredbandsbolaget, som visserligen kritiserat de här lagarna, men erkännt att de följer dem, och det kan man ju se om man tittar på vilka operatörer som nu, och tidigare drabbas av det här och liknande saker. Bahnhof har aldrig nämnts i de sammanhangen. Aldrig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu surrar du iväg rejält. Sverige har ett skriftligt permanent undantag från försäljningsförbudet för snus enligt Anslutningsfördraget 1994. Att vi får sälja snus i Sverige har enbart med det att göra, inte att "nationell lag står över EU lag". Det är helt enkelt ett väldigt felaktigt påstående som helt saknar grund. Du gissar ju bara verkar det som. Vad ska det vara bra för?

Det vore dessutom jävligt usel PR om de bara ljög, och detta är ju något som exempelvis PTS kan motbevisa lätt, i så fall.

Fatta vilken grej. Hela idén med Bahnhof idag är ju att de är förkämpar för integritet och privatliv med Jon Karlung i spetsen. Om de bara ljög så skulle ju hela kundbasen försvinna *poff!*. Det är ett allt för högt spel att spela.

Jämför exempelvis då med Telia och Bredbandsbolaget, som visserligen kritiserat de här lagarna, men erkännt att de följer dem, och det kan man ju se om man tittar på vilka operatörer som nu, och tidigare drabbas av det här och liknande saker. Bahnhof har aldrig nämnts i de sammanhangen. Aldrig.

Handlar inte om att de ljuger. Handlar om att de eventuellt INTE KAN kämpa emot utan att få stora bötesbelopp. Sedan har Bahnhof tidigare givit upp information. För att de var tvungna att göra detta. Eller menar du att Bahnhof på något sätt skulle vara immun mot svensk lagstiftning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då blev han ju verkligen inte dömd bara på en IP? Han verkar ju onekligen ha erkänt när de kom med hot om att fråga familjen.

Hade jag bott hemma hos mina föräldrar och de tagit in hela min familj och frågat om de laddat ner något så hade förmodligen alla sagt "nä" och så hade jag också sagt "nä" och så hade alla fått åka hem utan varken böter, skadestånd eller 100 år i fängelset.

"Förmodligen" hade alla i din familj sagt nä (?) Eller ?
Det kan du inte veta.

Många blir väldigt nervösa i polisförhör.
Men din familj kanske har suttit i förhör många gånger, så alla vet hur det går till. Vad vet jag?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Handlar inte om att de ljuger. Handlar om att de eventuellt INTE KAN kämpa emot utan att få stora bötesbelopp. Sedan har Bahnhof tidigare givit upp information. För att de var tvungna att göra detta. Eller menar du att Bahnhof på något sätt skulle vara immun mot svensk lagstiftning?

Om du tänker på punktinsatser mot enskilda brottsmisstänkta individer så har de ju själva sagt att de gärna hjälper polisen med detta, så om det är det du menar så är du ute och diskuterar fel sak.

Svensk lagstiftning säger ju däremot att man som operatör skall lagra vilken abonnent som haft vilken IP i 6 månader, och det är detta jag menar att de inte gör, vilket gör dem immuna mot sådant här, eftersom den här insamlingen gått till så att advokatfirman begärt abonnenten bakom en hel drös IP'n, något som man bara kan ge ut om man lagrar, och därför är Bahnhof immuna.

En domstol kan ju säkert döma dem att lämna ut vad de har, och det har säkert hänt, men då de inte lagrar något har de inget att lämna ut.

Så här:

Jag lagrar inget, du begär att jag ska ge dig det jag lagrat, jag ger dig inget, eftersom jag inte har lagrat något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

U
S
E
N
E
T

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

som allting annat, pengar! de tjänar stora summor på detta , hög roi.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte bara sticka in här att detta som nu händer i Sverige har varit på tapeten redan i ett par år här i Finland. Över hundratusen finländare har erhållit sådana här utpressningsbrev. Min finska är inte den bästa men om jag förstått det rätt så har följande hänt. Här har vi 3 uppmärksammade fall som gått till marknadsdomstolen. Ett fällande fall där den anklagade dömdes till att betala böter för filmerna/serierna han laddat vilket "bara" vara några tusen men sedan åkte han också på att betala rättegångskostnaderna, som var avsevärda. Totalt blev han väl dömd att betala några hundratusen kronor i rättegångskostnader. I det andra fallet så "vann" den anklagde och advokatfirman/upphovsrättinnehavarna blev tvungna att betala avsevärda rättegångskostnader i hundratusentalskronors klassen. Tredje fallet förlorade den anklagade men han har, om jag förstått det rätt, överklagat så sista ordet är väl inte sagt.

Dock har detta väckt rabalder i Finland och man har nu beslutat att internetoperatörerna inte behöver lämna ut uppgifter såvida inte det handlar om "storfildelare" om jag nu förstått det rätt. Dessutom har regeringen tillsatt en arbetsgrupp som nu ser över den här "utpressningsbrevs" branschen och vad som kan behöva göras angående den.

Rådet är, oavsett om du laddat eller inte, TA INTE KONTAKT OCH BETALA INTE! Ge inte dessa bottenskrapare någon information alls, det har visats sig här att de använder all info de kan få för att ge sig på folk. Inte en chans att de kommer ge sig på tusentals svenskar, ingen advokatfirma i världen har de resurserna. Här i Finland har vi bara tre rättegångar på flera år med över hundratusen utskickade brev. Chansen att just DU skall hamna i blåsväder är minimal. De fall som gått till marknadsdomstolen här har varit sådana där advokatfirman (Hedman partners i dessa fall) har spanat på noga utvalda brevmottagare med hjälp av en privatdetektivbyrå (jag skojar inte) redan FÖRE de skickat ut det första kravbrevet. De har alltså loggat dessa utvalda fildelare vid flera olika tidpunkter då de laddat ner och delat torrent filer och annat P2P grejs för att kunna säga i rätten "här har de laddat det och det och med en lösenordsskyddad router" så den anklagade inte kan säga att han minsann har ett öppet nät hemma som skulle kunna ha utnyttjats av främmande utomstående. Dessutom har de bara valt ut sådana som de lyckat sniffa upp t.ex inlägg på forum eller sociala medier där de talar om fildelning i något visst sammanhang.

De väljer alltså inte på måfå vem som åker till marknadsdomstolen för det kostar fläsk för de att förlora där, vilket de redan gjort en gång. Som jag också nämde, Njord Law säger självklart att alla som inte betalar hamnar i rätten annars skulle ju ingen betala något överhuvudtaget. I Finland finns just nu tre aktiva utpressningsbrevfirmor, Hedman Partners, Adultia och Filmia (som är en del av Adultia?) som skickar ut brev med jämna mellanrum. Den enda av de som tagit folk till marknadsdomstolen på typ 3 år är Hedman Partners och det är av hundratusentals utskickade brev. Eftersom internetoperatörerna här nu inte längre behöver lämna ut uppgifter (i de allra flesta fall) så får heller inte dessa bottenskrap några nya brevmottagare att terrorisera vilket betyder att de förr, snarare än senare, tynar bort.

Rådet är alltså ifall du får ett brev oavsett om du har laddat eller ej TA INTE KONTAKT BETALA INTE!

Här har ni en tråd på Finlands motsvarighet till Sweclockers, typ, som är över 1300 sidor lång gällande allt detta. Nästan uteslutande på finska och google translate är inte så där jättebra på finska:
https://murobbs.muropaketti.com/threads/hedman-partnersilta-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kan jag också skicka ut likadana brev? Låter ju som bra business? Att bara skicka ett brev där det i princip står betala mig annars får du betala ännu mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det får du inte lov att göra. Tror dock att om du har en egen hemsida, tar ett kort med din mobil som du publicerar, kan du skicka ett brev om ersättning om du tror någon person har laddat ner bilden och visat den för andra mot betalning. Vad säger ni som kan lagen bättre än mig?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Suck!!!
När ska film&Musikindustrin lära sig,Att the golden Days är borta för all framtid?
Rätta er efter dagens teknik.Det funka till början på -90 talet med ert tänk.
Kommer ihåg på 80/90 talet när man gick till en film uthyrare.Man fick ha filmen i 24 timmar sen blev det böter.:)
Vem fan hade gått på det år 2017?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det ny omgång med A-laget. Lär väl bli samma gamla visa som det brukar vara, knappast så att kapten Pontén är kapabel till att vara kreativ.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addman:

Hej! Tänkte bara sticka in här att detta som nu händer i Sverige har varit på tapeten redan i ett par år här i Finland. Över hundratusen finländare har erhållit sådana här utpressningsbrev. Min finska är inte den bästa men om jag förstått det rätt så har följande hänt. Här har vi 3 uppmärksammade fall som gått till marknadsdomstolen. Ett fällande fall där den anklagade dömdes till att betala böter för filmerna/serierna han laddat vilket "bara" vara några tusen men sedan åkte han också på att betala rättegångskostnaderna, som var avsevärda. Totalt blev han väl dömd att betala några hundratusen kronor i rättegångskostnader. I det andra fallet så "vann" den anklagde och advokatfirman/upphovsrättinnehavarna blev tvungna att betala avsevärda rättegångskostnader i hundratusentalskronors klassen. Tredje fallet förlorade den anklagade men han har, om jag förstått det rätt, överklagat så sista ordet är väl inte sagt.

Dock har detta väckt rabalder i Finland och man har nu beslutat att internetoperatörerna inte behöver lämna ut uppgifter såvida inte det handlar om "storfildelare" om jag nu förstått det rätt. Dessutom har regeringen tillsatt en arbetsgrupp som nu ser över den här "utpressningsbrevs" branschen och vad som kan behöva göras angående den.

Rådet är, oavsett om du laddat eller inte, TA INTE KONTAKT OCH BETALA INTE! Ge inte dessa bottenskrapare någon information alls, det har visats sig här att de använder all info de kan få för att ge sig på folk. Inte en chans att de kommer ge sig på tusentals svenskar, ingen advokatfirma i världen har de resurserna. Här i Finland har vi bara tre rättegångar på flera år med över hundratusen utskickade brev. Chansen att just DU skall hamna i blåsväder är minimal. De fall som gått till marknadsdomstolen här har varit sådana där advokatfirman (Hedman partners i dessa fall) har spanat på noga utvalda brevmottagare med hjälp av en privatdetektivbyrå (jag skojar inte) redan FÖRE de skickat ut det första kravbrevet. De har alltså loggat dessa utvalda fildelare vid flera olika tidpunkter då de laddat ner och delat torrent filer och annat P2P grejs för att kunna säga i rätten "här har de laddat det och det och med en lösenordsskyddad router" så den anklagade inte kan säga att han minsann har ett öppet nät hemma som skulle kunna ha utnyttjats av främmande utomstående. Dessutom har de bara valt ut sådana som de lyckat sniffa upp t.ex inlägg på forum eller sociala medier där de talar om fildelning i något visst sammanhang.

De väljer alltså inte på måfå vem som åker till marknadsdomstolen för det kostar fläsk för de att förlora där, vilket de redan gjort en gång. Som jag också nämde, Njord Law säger självklart att alla som inte betalar hamnar i rätten annars skulle ju ingen betala något överhuvudtaget. I Finland finns just nu tre aktiva utpressningsbrevfirmor, Hedman Partners, Adultia och Filmia (som är en del av Adultia?) som skickar ut brev med jämna mellanrum. Den enda av de som tagit folk till marknadsdomstolen på typ 3 år är Hedman Partners och det är av hundratusentals utskickade brev. Eftersom internetoperatörerna här nu inte längre behöver lämna ut uppgifter (i de allra flesta fall) så får heller inte dessa bottenskrap några nya brevmottagare att terrorisera vilket betyder att de förr, snarare än senare, tynar bort.

Rådet är alltså ifall du får ett brev oavsett om du har laddat eller ej TA INTE KONTAKT BETALA INTE!

Här har ni en tråd på Finlands motsvarighet till Sweclockers, typ, som är över 1300 sidor lång gällande allt detta. Nästan uteslutande på finska och google translate är inte så där jättebra på finska:
https://murobbs.muropaketti.com/threads/hedman-partnersilta-k...

Tack för relevant information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Visst är det bra info!!!!

Och visst skall man neka in i det sista.

Men, kommer ni ihåg killen som skrev till Linnéa Claeson "Jag ska döda dig jävla feministfitta och köra upp en kniv i fittan på dig" (?)

Han blev dömd enbart p g a IP

Han nekade först, såklart. Och sa -Det är inte jag som skrivit det!!!!

Men när polisen sa - Jo men då tar vi in din syster och mamma/pappa! Och hör om dom skrivit det

Klart killen inte ville det, och blev dömd i domstol.

Så kan det med gå........

Så att trolla på sociala medier och vara en feg elak jävel.......Det är Karma det

/Bara ett litet instick hur det kan gå, bakom ens IP, killen menade säkert inget illa, men blev "Tarzan" bakom T- bordet

Och poängen då,,, Hur många hade varit villiga att offra en familjemedlem p g a piratkopiering/torrenter när hen väl sitter uppträngd i ett hörn ? Om det nu går så långt till en polisanmälan.

Har du tänkt på det?

Den största skillnaden i det här fallet är ju att "piratkopiering" är accepterat av de allra flesta, och något som de flesta gör eller gjort någon gång. Går inte alls att jämföra med ditt exempel.

Permalänk
Medlem

Så jäkla trött på spam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd

Våra folkvalda politiker har gjort det möjligt för privata företag att skicka ut kravbrev och hota med domstol, det är rent ut sagt för jävligt. Har man gjort ett brott så är det åklagare och polis som ska utreda inte ett privat företag som tjänar pengar på det.
Samma politiker har precis kommit fram till att dom förtjänar en löneökning på 1600kr i månaden...
Fy fan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, brukar inte ladda ner saker som går att köpa, Jag laddar ner vissa serier då jag inte kan kolla på annat sätt och jag är beroende av dem typ Suits, the flash, och några andra som inte finns på Netflix eller HBO, inte de allra nyaste säsongerna iaf..
Annars försöker jag kolla de som finns på Netflix och HBO, vill gärna stötta de serier som jag gillar, detsamma gäller spel.
Har nu köpt vpn service eller vad det heter på Mullvad.net. Funkar kanon. Sålänge vissa serier inte går att få tag på annat sätt så blir det tyvärr såhär.

Permalänk
Medlem

Vore lite skoj om det kom från Baltic, nu är det inte det ens. Det blir minuskul om det blir en ny skatt, en slags ond tvilling till Copyswede. Nånstans därute blir någon dagligen frustrerad över att jobbet med en rekursiv skatt utan stoppvillkor tar sådan sablarns lång tid att designa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Brottsprovokation är det nog inte va. Det är bara något polisen kan göra och de är inte inblandade här.

Hur har de fått tag i uppgifter då? Ja de kan ha haft rätten från upphovsrättsinnehavare att dela ett verk via någon delningstjänst för att se vilka som "nappar" och därigenom läst av vilka som koppplat upp sig ;).

Nej det är inte bara polisen som kan utöva brottsprovokation, däremot är det bara polisens brottsprovokation som prövats av högre instans och funnits olagligt (även om det finns undantag). Men om nu inte Polisen får göra det så är det kanske inte är helt problemfritt för privata att utöva det heller.

Men så länge beviset enbart är en IP adress så ser jag det som jävligt svårt att fälla någon, kan ju vara hur många användare bakom den adressen... nä det ska bli spännande att se detta prövat i rätten så denna typen av utpressningsfasoner kan fällas.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är jag sen till festen, men självklart är det här ett fantastiskt tillfälle att vara glad att man har Bahnhof som internetleverantör, som alltså är immun mot sådant här. Det känns bta.

Sen, självklart är det tråkigt för de som drabbas, och kan man inte ha Bahnhof som leverantör så är det ju mycket tråkigt.

Om man däremot faktiskt fildelar, kan ha Bahnhof, men har valt att låta bli, så tycker jag allt att det är rätt åt dem. Advokatfirman förfogar förmodligen över de 4500 kronorna på ett bättre sätt än dessa blåögda individer.

Det här är inte första gången det skramlas, så alla som kan byta till Bahnhof har självklart haft god tid på sig att göra det. Men har man låtit bli, ja då förtjänar man det här.

Det är min åsikt och den står jag för.

Haha, det verkar ju som de hittar på en film man laddat ner, så de kan nog hitta nått ip som de hävdar att du hade för ett år sen och skicka en räkning i alla fall....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

De kom fram till att piratkopiering inte orsakade förluster - förutom för just film.

Skrivet av BasseBaba:

Hur kan man garantera att dessa ipnummer / loggar är 100% korrekta?
[...//...]
Värre saker har hänt, runt 2001 så löstes ett problem hos Comhem när det gick upp för dom att jag och mitt kabelmodem bodde i en helt annan stadsdel än vad som var confat i deras system

Jag hade också Comhem förr, och råkade ut för samma sak:
Jag bodde i Göteborg ett tag, men flyttade senare till Skövde. Typ 2 år efter att jag flyttat till Skövde fick jag massor av ostabilitet på min lina - den dog några sekunder upp till en timme flera gånger i veckan - vilket var helt olidligt så jag ringde deras support:
- " Jag verkar kunna ansluta till ditt modem på [min gamla address i Gbg] utan problem. Jag kan inte se några omedelbara problem. Har du en router du kan prova att koppla bort? "
- " ....um, jag bor inte i Göteborg. "
supporten blir tyst i ett par sekunder
- " Du bor alltså inte på [min gamla adress i Gbg]?? "
- " Nej. Jag bodde där förr, men det var flera år sedan. Jag har ingen aning om hur du kan vara ansluten till mitt modem i Göteborg, för mitt modem finns inte i Göteborg. "
mer tystnad
- " Varför har du inte anmält till oss att du flyttat? "
- " Behövde man göra det...? Hade jag ingen aning om. "
- " Du måste ju anmäla att du flyttat annars fungerar ju inte ditt nät. "
- " Jo det funkar fint, ja fram tills nu alltså... tog bara med mig modemet och kopplade in det. Internet har funkat fint i två år. "
Så jag tror inte de har speciellt jävla bra koll! I deras system var jag fortfarande ansluten i en lägenhet i Göteborg två år efter att jag flyttat därifrån - och vad det var för konstigt spök-modem som supporten kunde logga in på är jag extremt konfunderad över.

Skrivet av Tomas1966:

Fil är ju godast, om man delar den med familjen!

...vilket ju också är lagligt i dagsläget

Skrivet av eucalyptus:

Fick detta skickat till mig. Kanske är värt o läsa.
https://tekniksmart.se/nu-kommer-hotbreven-fran-njord-lawfirm...

Enligt kommentarerna (om massa folk inte bara sitter och ljuger såklart) så är det många som fått detta brevet som aldrig äns hört talas om en film som heter Cell. Vilket är ännu mer vatten på kvarnen om att många isp's har sämre koll än man skulle kunna tro angående vart ip-adresserna är kopplade för stunden (läs närmaste åren).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Haha, det verkar ju som de hittar på en film man laddat ner, så de kan nog hitta nått ip som de hävdar att du hade för ett år sen och skicka en räkning i alla fall....

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst kan de det. Det har ju hänt att MPAA gjort så i USA, så det skulle ju kunna hända här med. Som individ är man mycket dåligt skyddad vid civilrättsliga mål, då man alltid får pröjsa sina egna kostnader-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nu är jag sen till festen, men självklart är det här ett fantastiskt tillfälle att vara glad att man har Bahnhof som internetleverantör, som alltså är immun mot sådant här. Det känns bta.

Sen, självklart är det tråkigt för de som drabbas, och kan man inte ha Bahnhof som leverantör så är det ju mycket tråkigt.

Om man däremot faktiskt fildelar, kan ha Bahnhof, men har valt att låta bli, så tycker jag allt att det är rätt åt dem. Advokatfirman förfogar förmodligen över de 4500 kronorna på ett bättre sätt än dessa blåögda individer.

Det här är inte första gången det skramlas, så alla som kan byta till Bahnhof har självklart haft god tid på sig att göra det. Men har man låtit bli, ja då förtjänar man det här.

Det är min åsikt och den står jag för.

Bahnhof följer samma lagar som alla andra internetleverantörer, dom är inte på något sätt säkrare eller bättre än den som anses sämst, Telia. Dom har bara bättre PR.
Enda sättet att bli immun på politikernas förakt mot folket är att skaffa en VPN.

*** raderat ***

§ 1.5
Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG