Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem

Bra! Sätt dit jävlarna. Borde gjorts för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här gäller nedladdningar som skett innan det datumet. Njord Law Firm har tagit över efter Spridningskollen som var förra gänget som skulle skicka ut kravbrev. Telia (och kanske andra internetleverantörer) blev i samband med det beordrade av domstolen att behålla uppgifterna kring IP-adresser tills ärendet var avslutat. Därför har Njord Law Firm nu tillgång till samma uppgifter som Spridningskollen hade.

Om de skickar ett kravbrev på en händelse nyare än 21 december 2016 så kan det vara värt att kolla upp som du säger. Men vad jag sett så har flertalet av de som fått kravbrev haft datum för nedladdning under sommaren 2016.

Aah, på så vis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Spännande!

Tycker det är viktigt att påpeka att det är rättighetsinnehavaren som måste ta "dig" till en domstol, alltså inte det här knasiga Njord Lawfirm företaget,

"För det fall du inte önskar att ingå förlikning med rättighetsinnehavaren, kan denne överväga att ta ärendet vidare till domstol." citerat från Tekniksmart

Fråga 1 Om det nu är någon som betalar, vad är det då som skulle skydda dem mot att få ytterliggare brev från andra företag/advokatbyråer som också företräder rättighetsinnehavaren? Jag har förstått att man inte kan bli straffad för samma brott två gånger, men i det här fallet blir man ju inte ens åtalad, utan endast hotad med åtal?

Fråga 2 Varför skulle inte jag kunna göra samma sak som det här företaget, dvs skicka ett mail till rättighetsinnehavaren, där jag frågar (med undantag för detaljer som att jag inte är en advokat)

"Tjänare, jag kan ta reda på vilka som har tankat din film här i Sverige, vill du tjäna lite extraknäck så kan jag skicka kravbrev till dom!"

Fråga 3 Varför har ingen skapat ett företag som begär ut sån här information från våra ISP:er, för att sedan presentera den öppet online. Typ som Ratsit fast för "Vilka filmer har Ander GustavssonFinnsintegatan 33 laddat ner?". (om det nu är så fritt tillgängligt för sådana knasiga företag som Njord Knasfirm)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-ma...

Om man inte vill betala kravet måste man höra av sig till dem som skickat det och meddela att man bestrider kravet.

– Man behöver dock inte ange någon grund för det. I slutändan är det en domstol som måste avgöra om man ska betala eller inte.

Fel!

Du behöver inte meddela dom ett dugg. Det är ett erbjudande om förlikning, inte ett krav. Vill dom vara berättigade pengar ifrån dig så måste det gå igenom rätten. Förenklat tvistemål. Får man ett brev, så elda upp skiten och glöm det. Det som är intressant är att jag satt på ett teknikforum förut där VÄLDIGT många hade fått just för filmen Cell. Nu vill ju givetvis alla pirater komma undan, men det verkar som Cell är extremt överrepresenterad och jag litar inte ett jäkla dugg på deras loggar. Jag tror det kanske hade en legitim funktion, men nu spottas det ut förlikningserbjudanden hipp som happ oavsett och skickas ut.

Det som gör saken än mer suspekt är att inget personnummer eller IP finns i brevet, som jag hittils har sett eller hört talas om. Det är bara "Ge oss pengar, så glömmer vi saken". Hela tillvägagångssättet får mig att tänka på maffian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Tror inte du riktigt fattar vad jag skrivit eller läst ordentligt?

Det var troligtvis ett svar till @Rugbyspelaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur allt detta analyseras!
Din IP-Adress är sällan statisk från en ISP och kan därmed ändras, hur loggar dom när den byts? Och hur vet dom vilken film som faktiskt är nedladdat? Kan dom se namnet på torrent filerna? Annars kan man lika väl ladda ner lagliga saker från the pirate bay

Permalänk
Medlem

Säg att dom allra flesta skulle vägra betala och dras inför domstol. Det svenska rätsväsendet skulle ju fullständigt översvämmas av ärenden som knappt handlar om snatteri. Skulle våra politiker aggera måntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pyrree:

Jag är nyfiken på hur allt detta analyseras!
Din IP-Adress är sällan statisk från en ISP och kan därmed ändras, hur loggar dom när den byts? Och hur vet dom vilken film som faktiskt är nedladdat? Kan dom se namnet på torrent filerna? Annars kan man lika väl ladda ner lagliga saker från the pirate bay

Tror ingen vet 100% men dom har nog en hemmasnickrad torrentklient som tar skärmdumpar på listan med deltagare i svärmen. Sedan är det smal sak att ta reda på vilken ISP dom tillhör.

Skrivet av Segge:

Säg att dom allra flesta skulle vägra betala och dras inför domstol. Det svenska rätsväsendet skulle ju fullständigt översvämmas av ärenden som knappt handlar om snatteri. Skulle våra politiker aggera måntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte en chans. Dom är själva så pass köpta av underhållningsindustrin, att det skulle dom aldrig gå med på. Däremot så kan man ju gå via Konsumentombudsmannen och Datainspektionen med frågor. Det är flera som har gjort; Tyvärr har dom inte fått svar då representanten för myndigheten inte själv vet. Men kommer tillräckligt med klagomål så måste dom se sig om vad f-n det är som pågår.

Permalänk
Medlem

Jag har varken en juridisk utbildning eller juridisk yrkesbakgrund men jag tycker att det är rätt underligt att en Dansk advokatbyrå kan bedriva den här sortens aktivitet i ett annat land, så jag undrar vilken laglig grund de har att stå på?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Bra! Sätt dit jävlarna. Borde gjorts för länge sen.

Bra försök till bete, kompis.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Overwatch:

Fråga 1 Om det nu är någon som betalar, vad är det då som skulle skydda dem mot att få ytterliggare brev från andra företag/advokatbyråer som också företräder rättighetsinnehavaren? Jag har förstått att man inte kan bli straffad för samma brott två gånger, men i det här fallet blir man ju inte ens åtalad, utan endast hotad med åtal?

Tror det står i kravbrevet att de lägger ner ärendet och typ "lämnar en ifred för denna förseelse". Eller ja när man betalar så lär det framgå vad det är man betalar för och däri är det väl någon form av friskrivning för just denna händelse. Men ja, har någon tankat film varje kväll ett tag så lär det kunna komma in rätt många kravbrev.

Skrivet av Overwatch:

Fråga 2 Varför skulle inte jag kunna skicka ett mail till rättighetsinnehavaren, där jag frågar (med undantag för detaljer som att jag inte är en advokat)

"Tjänare, jag kan ta reda på vilka som har tankat din film här i Sverige, vill du tjäna lite extraknäck så kan jag skicka kravbrev till dom!"

Ja det kan du väl göra om du nu vill det. De lär inte vilja vara representerade av folk utan juridisk utbildning men inget säger att man inte får skicka ett mail och fråga...

Skrivet av Overwatch:

Fråga 3 Varför har ingen skapat ett företag som begär ut sån här information från våra ISP:er, för att sedan presentera den öppet online. Typ som Ratsit fast för "Vilka filmer har Ander GustavssonFinnsintegatan 33 laddat ner?". (om det nu är så fritt tillgängligt för sådana knasiga företag som Njord Knasfirm

Svårbesvarad fråga. Kanske bästa svaret är att alla teoretiskt möjliga businessidéer inte kommer att vara förverkligade då det inte finns oändligt med startklara entrepenörer ;). Så det går säkert att komma på affärsidéer som inte är gjorda ännu.
Ett lite mer trist svar är att man inte får upprätta databaser med personlig information hur som helst. PUL och allt det dära. Det man behöver och som ratsit av någon anledning har fått är ett Utgivningsbevis som gör att PUl inte riktigt längre gäller för verksamheten. Men ja, har jag förstått det hela rätt så lär denna verksamhet inte få ett utgivningsbevis så det är väl kört redan där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Finns många som aldrig skulle bry sig om att se film över huvud taget om de var tvungna att betala för dem. Men kan de ladda ner gratis så gör de det och kanske ser på någon av dem. Tror att de flesta nöjer sig med streaming tjänsterna. Bekvämt och HBO, Netflix och Viaplay har ju 5.1 ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Tattigt sätt att försöka tjäna pengar...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

I norge uppmanas dom att slänga såna här brev, vi borde göra samma. Jäkla tattare som kör med såna mafia fasoner, betala annars kommer du få stryk! ett skämt... fast det värsta är att våra svenska internet operatörer viker sig för dessa as.

Permalänk
Medlem

"Enligt Sanna Wolk är det inget nytt att upphovsrättsinnehavare skickar ut kravbrev, och hon tror inte heller att kravet från den danska byrån kommer att påverka de svenska fildelarnas beteende.

– Så länge det inte finns en samlad tjänst för filmer och tv-serier tror jag inte att fildelningen kommer att upphöra. Filmindustrin måste ta fram bättre tjänster som utgår ifrån vad konsumenterna vill ha och inte från vad de själva vill ha, säger hon. "

Synd att filmindustrin aldrig kommer gå tillsammans helt och förstå detta. Tycker själv netflix är superb men fattas ju en hel del serier/filmer fortfarande och nu när disney dratt sig ur bara för att ha en egen tjänst.... suck man skakar på huvet. Det får ju komma en meta tjänst som lägger ihop alla tjänster i ett om det skulle gå.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-ma...

Om man inte vill betala kravet måste man höra av sig till dem som skickat det och meddela att man bestrider kravet.

– Man behöver dock inte ange någon grund för det. I slutändan är det en domstol som måste avgöra om man ska betala eller inte.

"– Så länge det inte finns en samlad tjänst för filmer och tv-serier tror jag inte att fildelningen kommer att upphöra. Filmindustrin måste ta fram bättre tjänster som utgår ifrån vad konsumenterna vill ha och inte från vad de själva vill ha, säger hon."

Kan inte mer än hålla med om ovanstående.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Nu är jag sen till festen, men självklart är det här ett fantastiskt tillfälle att vara glad att man har Bahnhof som internetleverantör, som alltså är immun mot sådant här. Det känns bta.

Sen, självklart är det tråkigt för de som drabbas, och kan man inte ha Bahnhof som leverantör så är det ju mycket tråkigt.

Om man däremot faktiskt fildelar, kan ha Bahnhof, men har valt att låta bli, så tycker jag allt att det är rätt åt dem. Advokatfirman förfogar förmodligen över de 4500 kronorna på ett bättre sätt än dessa blåögda individer.

Det här är inte första gången det skramlas, så alla som kan byta till Bahnhof har självklart haft god tid på sig att göra det. Men har man låtit bli, ja då förtjänar man det här.

Det är min åsikt och den står jag för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jadu, vad ska man säga? Har då aldrig ens hört talas om den filmen. Men detta känns som rena mafia-metoderna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Jag är nyfiken på hur allt detta analyseras!
Din IP-Adress är sällan statisk från en ISP och kan därmed ändras, hur loggar dom när den byts? Och hur vet dom vilken film som faktiskt är nedladdat? Kan dom se namnet på torrent filerna? Annars kan man lika väl ladda ner lagliga saker från the pirate bay

Eftersom informationen ska komma direkt från ISP så finns det även loggar när och hur din IP ändrats. Alltså 22 Mars har du xxx.xxx.xxx.xx och sedan ser man exakt vilken tid det ändrades till yyy.yyy.yyy.yy den 23:e.

Skrivet av Ozzed:

Nu är jag sen till festen, men självklart är det här ett fantastiskt tillfälle att vara glad att man har Bahnhof som internetleverantör, som alltså är immun mot sådant här. Det känns bta.

Sen, självklart är det tråkigt för de som drabbas, och kan man inte ha Bahnhof som leverantör så är det ju mycket tråkigt.

Om man däremot faktiskt fildelar, kan ha Bahnhof, men har valt att låta bli, så tycker jag allt att det är rätt åt dem. Advokatfirman förfogar förmodligen över de 4500 kronorna på ett bättre sätt än dessa blåögda individer.

Det här är inte första gången det skramlas, så alla som kan byta till Bahnhof har självklart haft god tid på sig att göra det. Men har man låtit bli, ja då förtjänar man det här.

Det är min åsikt och den står jag för.

Är det inte ironiskt att du satt och var skadeglad att folk var naiva när de trodde att Oneplus inte loggar ens data för att sedan vara lika naiv och tro att Bahnhof inte loggar din dataanvändning?

Skrivet av magma86:

Jadu, vad ska man säga? Har då aldrig ens hört talas om den filmen. Men detta känns som rena mafia-metoderna.

You and me both buddy. Låter mer som någon försöker kompensera förlusterna pga. att filmen var skit och nästan ingen såg den genom att hota folk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

konstigt att det alltid är helkassa filmer som drar igång med sånt här.

kan ju inte vara någon annan anledning att det gått dåligt

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Funderar lite på torrents, hur vet dom vad man laddar ner, om man laddar ner 100% och kan dom bevisa från var du laddat ner? Någon nämnde tidigare att dom kanske har en egen klient där dom ser "deltagarna", betyder inte det att dom begår samma brott för att ta fast brottslingen?

Förövrigt är det ju samma klassiska taktik som dom använder vid bluff fakturor. Easy money när folk bara betalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det inte ironiskt att du satt och var skadeglad att folk var naiva när de trodde att Oneplus inte loggar ens data för att sedan vara lika naiv och tro att Bahnhof inte loggar din dataanvändning?

Den typen av data som nu begärs ut hänger ju ihop med det som brukar kallas massavlyssning, vilket Bahnhof enligt egen utsago inte sysslar med. Det de däremot gärna hjälper pilisen med, är punktinsatser mot en enskild individ om misstanke om grövre brott finns, och det är alltst inte applicerbart här.

Självklart får jag revidera min hållning om det skulle visa sig att Bahnhof smyglagrar data och ger till advokatbyråer och liknande, men om den dagen kommer, så får jag ju naturligtvis bjussa på att folk är skadeglada på min bekostnad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag har helt ärligt inte laddat hem en enda film olagligt på över 5 år, behöver jag vara orolig?
Jag hyr även ut ett hus på landet, huset värde är typ så mycket som en Tolaett är värd i göteborg, i vilket fall har jag en hyresgäst som jag ej vet vad den gör på internet mer än att internet står på mig.
Om skulle jag göra intrång i dennas internet så är det ett betydligt större brott än fildelning.
Men om jag får ett brev hem för att denna har laddat hem så får väl jag ta smällen då också.

Jag känner som att jag ligger i riskzonen fast jag inte har begått något det aktuella brottet och detta känns ej bra.

På frågan varför jag ej har piratkopierat så har jag jobbat som inih-lvete och det finns ingen tid, det är mycket enklare att då bara gå till bio.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det kan ju vara värt att veta att om man inte betalar så är det VÄRSTA som kan hända att det skickar kravet till inkasso. Inkasso är en privat bank som utför indrivning åt företag. Det är inte ovanligt att företagen som använder inkassobanker även har en ägandedel i inkassobolaget.
Man behöver INTE betala inkassokravet eller de ökade avgifterna som kan vara på betydligt mer än själva beloppet i sig.
Om företaget nu vill fortsätta att driva sina krav måste de gå till kronofogden och det är nu det blir intressant. För om företaget vill driva in skulden via fogden måste de betala fogden för detta. För en privatperson kostar det 600:-, företag kan ha andra avtal men säg att det kostar detta blufföretag 600:- så är det en jävla massa pengar de ska ut med för att kunna driva in pengar av dessa tusentals människor. Det kommer de knappast ha råd med utan man gör som man gjort tidigare och driver ett fåtal fall vidare med stora rubriker som följd som folk blir skrämda av. Det är ju effektivt.
Hur som helst. Om man får ett krav från kronofogden så ska man kontakta dom och bestrida ärendet. Det är egentligen enda gången man ens behöver ha kontakt med någon angående skulden, man kan bara skita i de tidigare kravbreven och inkassokraven då de är betydelselösa men med fogden är det viktigt. När man har bestridit ärendet så kommer inte fogden att göra nånting utan att fallet prövats i domstol. Dessa ärenden kommer knappast att gå till domstol då en ip-adress inte räcker för att bevisa ett upphovsrättsbrott. Men konstigare saker har iofs hänt när det gäller detta.
Men det kan ju vara bra att känna till händelsekedjan.

Nja, har för mig att man för kronofogden behöver visa att man redan bestridit fakturan/kravet (detta är ju dock först bara ett "erbjudande").
Rådet dom har för "riktiga" kravbrev/fakturor från t.ex inkassobolag är att skriva BESTRIDES tvärs över fakturan, ta en kopia på skiten och skicka med vändande post...Om det sen skulle gå till fogden för indrivning visar man bara sin kopia och bevisbördan ligger direkt på inkassobolaget. Kronofogden brukar då pausa ärendet till det avgjorts i domstol.
*edit* Länk: https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html

/Rant on
Sidospår: Vem i lagstiftande församling kan man skicka sånt här till för att visa: Se vad som händer när man släpper på den personliga integriteten...lagarna är till för att få fast pedofiler och terrorister, men används för att lura "vanliga" Svenssons.
/Rant off

Länk
Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Om jag inte minns fel så hände följande:
EU beställde en undersökning för många år sedan för att se hur piratkopiering påverkade försäljning. Undersökningen gav dock "fel" resultat som inte stämde med vad lobbyorganisarionerna ville, så EU hemlighetsstämplade undersökningen. Efter mycket om och men lyckats något lands Piratparti få den offentlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så de har en IP, men vem ska de dra till rätta? De vet fortfarande inte vem det är som begått brottet, speciellt inte om man har trådlöst nätverk och bor i lägenhet eller villaområde.

Bara att slänga åt helvete. Det finns inte en chans att de kan producera bevis på att en specifik person begått brottet.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

De kan ju försöka hävda att jag piratkopierat något bara för en IP-adress som råkar gå till min bostad gjort det. Det säger ju absolut ingenting om huruvida det är jag som gjort det eller min flickvän eller någon som knäckt mitt numera knäckbara WPA2 eller att jag lånar ut en VPN hem till mig till 10 kompisar eller...ja. Är det någon någonsin (tekniskt) kunnig som åkt dit på att ha laddat ner en film? Känns som att jag skulle kunna sänka varenda advokat genom att rent tekniskt förklara att bevisen de har är helt odugliga.

Come at me!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

De kan ju försöka hävda att jag piratkopierat något bara för en IP-adress som råkar gå till min bostad gjort det. Det säger ju absolut ingenting om huruvida det är jag som gjort det eller min flickvän eller någon som knäckt mitt numera knäckbara WPA2 eller att jag lånar ut en VPN hem till mig till 10 kompisar eller...ja. Är det någon någonsin (tekniskt) kunnig som åkt dit på att ha laddat ner en film? Känns som att jag skulle kunna sänka varenda advokat genom att rent tekniskt förklara att bevisen de har är helt odugliga.

Come at me!

Problemet är vem är det som dömer?
Jag ser det lite som du är Galileo Galilei, 1500 talet katolska kyrkan är domaren och Henrik Ponten som anklagar dig för kätteri.
Du säger Come at me! Jag säger att du kanske ändå för pröjsa, du må vara kunnig, men är domaren en idiot så kan den döma som en sådan.

Jag tycker IP kan användas som bevisning, speciellt kring brott som hot etc. Men det behövs mer är bara en ip, speciellt när man pratar om en random kändis som personen med ipadressen saknar anknytning till.

Permalänk
Medlem

Det här svaret har endel fått som har svarat via mail att de bestrider inbetalningen.

"Vi bekräftar härmed att vi mottagit ditt e-mail och tackar för informationen gällande det här ärendet. Vänligen notera att vi inte har framställt ett krav utan enbart ett förslag till förlikning.

Vi vill uppmärksamma om att det är lika viktigt för IT-säkerheten att det finns ett lösenord för nätverket som att inneha kunskap om vem som använder nätverket. Detta är för att nätverket ej ska användas för verksamhet som står i strid med upphovsrätten. Eftersom en router kommer med aktiverad kryptering, betyder det att du aktivt måste ta bort lösenordet från routern för att få tillgång till internetanslutningen. Man kan även ge andra tillgång till uppkopplingen genom att lämna ut lösenordet. Mot bakgrund av rättspraxis är vår uppfattning att man kan hållas ansvarig för kränkning av upphovsrätt – såsom olaglig upp- eller nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin internetanslutning genom att lämna ut eller ta bort lösenordet från routern. Vi ber er vänligen upplysa oss om huruvida ditt nätverk är lösenordskyddat eller inte.

Rättighetsinnehavaren har rätt att spåra och samla in data för intrång som sker genom övervakning av IP-adresser. Programmet som används av rättighetsinnehavaren för att spåra IP-adresser kan med säkerhet påvisa om det föreligger intrång. Vi kan därför veta att filmen har blivit upp- eller nerladdad vid den angivna tidpunkten från ditt nätverk. Din internetleverantör har vid domstol ålagts att utlämna IP-adressen som med säkerhet användes vid den angivna tidpunkten.

I ett avgörande från Högsta domstolen (NJA 2014:859) konstateras det tydligt att upp- och nedladdning av film utgör ett immaterialrättsligt intrång. Mot bakgrund av domstolens beslut översänder vår klient härmed förslag om att nå förlikning i ärendet genom inbetalning av ett belopp på 4500 SEK. Detta är enligt vår erfarenhet en betydligt lägre summa än om ärendet skulle gå vidare till domstol.

Vi är tacksamma för ditt samarbete och för informationen vidare till rättighetsinnehavaren. För det fall du inte önskar att ingå förlikning med rättighetsinnehavaren, kan denne överväga att ta ärendet vidare till domstol."

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Kan jag också skicka ut likadana brev? Låter ju som bra business? Att bara skicka ett brev där det i princip står betala mig annars får du betala ännu mer?

Skickades från m.sweclockers.com