Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla som får ett sådant brev motanmäler för olaga hot och utpressning.

Permalänk
Medlem

Precis som förra bolaget som gjorde detta så är det kravställaren som har bevisbördan på sig. En IP-adress säger inget och polisen gör inte husrannsakan om det inte finns fängelse med i straffskalan. Så Njord Law, dra åt helvete.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Det borde ju nästintill vara olagligt att göra såhär när jag tänker efter.

Jag skulle ju mao kunna skicka ut brev med randomiserade ip-nummer mot folk i Sverige på måfå från folkbokföringen med krav på att folk har laddat ner min semesterfilm.avi där jag med upphovsrätt står och snurrar min snabel Anders Borg-style.

Hur ska man kunna anklaga mig för mer bedrägeri än denna advokatfirma?

Edit: Såg att @Icte var inne på samma sak medans jag satt och formulerade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

För att olika företag kan tjäna pengar på denna utpressningsverksamhet såklart, är ju syftet med denna kampanj tjäna pengar..

Nåja skulle man få ett sånt brev går det raka vägen i runda arkivet + polisanmälan också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Fick detta skickat till mig. Kanske är värt o läsa.
https://tekniksmart.se/nu-kommer-hotbreven-fran-njord-lawfirm...

Läser man på länken ser man att ingen av de som har fått brev, faktisk har sett filmen Cell. Väldigt intressant. Det är så många som fått brev som faktiskt inte sett filmen att jag undrar över hur de gått tillväga, eller som andra säger, att datat faktisk inte stämmer.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur detta ska gå ihop.

Hur kan man garantera att dessa ipnummer / loggar är 100% korrekta?
Går det att säkerställa att loggningen är 100% tamper-safe? (Vad hindrar tekniker X från bolag Y att gå in och mecka om i någon loggfil?)
Hur vet man att ingen råka fucka upp implementationen? Säg att nått blivit fel så att porten nere i källaren har blandats ihop, grannes IP är mitt och vice versa.
Värre saker har hänt, runt 2001 så löstes ett problem hos Comhem när det gick upp för dom att jag och mitt kabelmodem bodde i en helt annan stadsdel än vad som var confat i deras system

Sen utöver det, då är det alltså advokatfirman eller någon som dom har kontakt med som i sin tur har nån sorts logg att det IP-numret har laddat upp filen?
Dom har alltså säkert själva laddat ner någon torrent och sen sett vilka ipn dom fått anslutningar från.
Hur ska dom kunna bevisa att dessa överföringar faktiskt skedde?
Vem kan säkerställa att de facto det ip-nummret faktiskt hade filen och trafik kom därifrån? Hur ska dom kunna bevisa det?
Jag förstår faktiskt inte.

Sen om de kommer fram till att IP-adressen stämmer, hur vet man att den som har abonnemanget har begått överträdelsen?

Permalänk

Detta är olaglig utpressning där de tar lagen i sina egna händer. Advokatbyrån skall polisanmälas, om inte polisen har kontaktat en först så har byrån begått ett brott själva.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BadArg:

Intressant är också hur de har kommit över dessa IP adresser så det inte rör sig om brottsprovokation.

Brottsprovokation är det nog inte va. Det är bara något polisen kan göra och de är inte inblandade här.

Hur har de fått tag i uppgifter då? Ja de kan ha haft rätten från upphovsrättsinnehavare att dela ett verk via någon delningstjänst för att se vilka som "nappar" och därigenom läst av vilka som koppplat upp sig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jadu, kanske inte vad jag hade lagt ned pengarna på men jag kan inte se det annat än rätt.
Nog för att kommentarsfältet lär bli fullt med folk som klagar på deras "rätt att bli underhållna" osv, men buhu.

Hotbrev är alltid rätt, eller hur?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Edit: Ni som har Telia och som får kravbrev kan kolla närmare på om det finns några alternativ till en stämning. En kollektiv stämning hade nog varit det bästa. Detta då de skriver detta i deras integritetspolicy.

Datalagringsregleringen

Med anledning av beslutet i EU-domstolen den 21 december 2016, har vi slutat lagra uppgifter enligt de krav som Datalagringsregleringen har ställt på oss.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy

Det här gäller nedladdningar som skett innan det datumet. Njord Law Firm har tagit över efter Spridningskollen som var förra gänget som skulle skicka ut kravbrev. Telia (och kanske andra internetleverantörer) blev i samband med det beordrade av domstolen att behålla uppgifterna kring IP-adresser tills ärendet var avslutat. Därför har Njord Law Firm nu tillgång till samma uppgifter som Spridningskollen hade.

Om de skickar ett kravbrev på en händelse nyare än 21 december 2016 så kan det vara värt att kolla upp som du säger. Men vad jag sett så har flertalet av de som fått kravbrev haft datum för nedladdning under sommaren 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-ma...

Om man inte vill betala kravet måste man höra av sig till dem som skickat det och meddela att man bestrider kravet.

– Man behöver dock inte ange någon grund för det. I slutändan är det en domstol som måste avgöra om man ska betala eller inte.

Fast jag läste någon annanstans att man inte alls måste bestrida brevet. I brevet står det inte att det är ett krav att betala. Det är ett erbjudande som man kan acceptera, eller så kan det gå till domstol. Hade brevet varit utformat som en faktura med krav att betala hade det varit klokt att bestrida kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Sen om de kommer fram till att IP-adressen stämmer, hur vet man att den som har abonnemanget har begått överträdelsen?

Exakt. Tyvärr finns det väl kanske någon klausul i bredbandsavtalet som säger att personen som står på abonnemanget är ansvarig, men jag håller med dig till 100%.

Jag skulle ju kunna yrka på allt från att jag "råkat sätta mitt WIFI utan lösenord" till att jag "måste ha fått in nått malware som körde en torrentklient".

Jag minns ju back-in-teh-days, då kördes det ju portscans och laddades upp wärez till "pubs"
http://eyeonsecurity.org/papers/pubscanning.htm

Permalänk
Skrivet av Vash:

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Min tjej-polare fick hem ett sådant brev och hon har inte ladda ner något, hon vet inte ens hur man gör. Så det verkar lite random hur dom skickar ut.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elklazor:

Jadu, kanske inte vad jag hade lagt ned pengarna på men jag kan inte se det annat än rätt.
Nog för att kommentarsfältet lär bli fullt med folk som klagar på deras "rätt att bli underhållna" osv, men buhu.

Tvingas man att betala en kopieringsavgift utan att ha möjlighet att tacka nej när man köper en hårddisk eller mobiltelefon så måste man uppenbarligen även ha rätt att fylla den med kopierat innehåll.

Skit samma vad någon lag säger. Gör en folkomröstning! Allt annat är facistiskt smygeri

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Sen om de kommer fram till att IP-adressen stämmer, hur vet man att den som har abonnemanget har begått överträdelsen?

Precis det vet man inte. Såvida inte din router loggar all trafik (aldrig haft en sådan) och polisen konfiskerar den. Men även då kan man bara länka till vilken dator som använts. Såvida man inte sitter med en dator med ansiktsgenkännelse eller fingeravtrycksläsare så kan vem som helst ha använt datorn.

Permalänk
Medlem

Köpte filmen Cell på bluray...totalt värdelös, inget jag kommer se igen.
Inte ens värd att ladda ner.

Permalänk
Keeper of Traditions

Hade aldrig ens hört talas om filmen... 4,3/10 på IMDB, kan ju inte vara allt för många som tankat den filmen direkt

Skrivet av Vash:

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Fast nej, det finns ju inte det tyvärr, inte i Sverige i alla fall. Visst, man kan med olika metoder komma åt USA:s utbud, men Sveriges utbud räcker inte på långa vägar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Vash:

Vill man slippa de här så kan man ju bara sluta ladda hem å betala för sig. Idag finns de gott om tjänster för både musik å film. Om vissa kan betala för sig varför kan inte andra de, vad gör dina pengar för fina å lägga på sånt som andra betalar för?

Jag har idag 4 olika streaming tjänster och ändå finns inte allt jag vill se.
Jag säger att bollen ligger hos distibutörerna att komma på en smidig lösning.

Permalänk
Medlem

Används post nord som distributör av brevet är ju chansen att man inte har fått det ganska stor.
Och lycka till att bevisa att mottagaren verkligen fått brevet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara värt att veta att om man inte betalar så är det VÄRSTA som kan hända att det skickar kravet till inkasso. Inkasso är en privat bank som utför indrivning åt företag. Det är inte ovanligt att företagen som använder inkassobanker även har en ägandedel i inkassobolaget.
Man behöver INTE betala inkassokravet eller de ökade avgifterna som kan vara på betydligt mer än själva beloppet i sig.
Om företaget nu vill fortsätta att driva sina krav måste de gå till kronofogden och det är nu det blir intressant. För om företaget vill driva in skulden via fogden måste de betala fogden för detta. För en privatperson kostar det 600:-, företag kan ha andra avtal men säg att det kostar detta blufföretag 600:- så är det en jävla massa pengar de ska ut med för att kunna driva in pengar av dessa tusentals människor. Det kommer de knappast ha råd med utan man gör som man gjort tidigare och driver ett fåtal fall vidare med stora rubriker som följd som folk blir skrämda av. Det är ju effektivt.
Hur som helst. Om man får ett krav från kronofogden så ska man kontakta dom och bestrida ärendet. Det är egentligen enda gången man ens behöver ha kontakt med någon angående skulden, man kan bara skita i de tidigare kravbreven och inkassokraven då de är betydelselösa men med fogden är det viktigt. När man har bestridit ärendet så kommer inte fogden att göra nånting utan att fallet prövats i domstol. Dessa ärenden kommer knappast att gå till domstol då en ip-adress inte räcker för att bevisa ett upphovsrättsbrott. Men konstigare saker har iofs hänt när det gäller detta.
Men det kan ju vara bra att känna till händelsekedjan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tur man köper sina filmer och kör spotify haha

Permalänk
Medlem

Det vore ju mer rimligt att betala vad filmen kostar i butik plus några hundringar för sveda och värk. Max 500kr i böter för en film, allt annat är orimligt och brottsligt. Det är kanske på grund av dessa krav som filmbolagen vägrar att ha vettiga streamingtjänster med alla nya filmer. Har aldrig laddat ner filmer själv, men reagerar självklart starkt på detta.

Permalänk
Medlem

Bara för att vi inte kan se något i Sverige så ger de ju dig inte rätten å kringå lagen. Det är ingen mänsklig rättighet att se de senaste avsnittet av en serie.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur detta ska gå ihop.

Hur kan man garantera att dessa ipnummer / loggar är 100% korrekta?
Går det att säkerställa att loggningen är 100% tamper-safe? (Vad hindrar tekniker X från bolag Y att gå in och mecka om i någon loggfil?)
Hur vet man att ingen råka fucka upp implementationen? Säg att nått blivit fel så att porten nere i källaren har blandats ihop, grannes IP är mitt och vice versa.
Värre saker har hänt, runt 2001 så löstes ett problem hos Comhem när det gick upp för dom att jag och mitt kabelmodem bodde i en helt annan stadsdel än vad som var confat i deras system

Sen utöver det, då är det alltså advokatfirman eller någon som dom har kontakt med som i sin tur har nån sorts logg att det IP-numret har laddat upp filen?
Dom har alltså säkert själva laddat ner någon torrent och sen sett vilka ipn dom fått anslutningar från.
Hur ska dom kunna bevisa att dessa överföringar faktiskt skedde?
Vem kan säkerställa att de facto det ip-nummret faktiskt hade filen och trafik kom därifrån? Hur ska dom kunna bevisa det?
Jag förstår faktiskt inte.

Det går inte och är vare sig rättsligt eller tekniskt hållbart. Med straffskalan på 4500kr kommer det inte läggas någon större tid på ärendet och det finns tonvis med prejudikat där ärendet slutat med exakt samma utsago.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vash:

Bara för att vi inte kan se något i Sverige så ger de ju dig inte rätten å kringå lagen. Det är ingen mänsklig rättighet att se de senaste avsnittet av en serie.

Visst, det kan man tycka. Jag bara poängterade det felaktiga i ditt inlägg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Kan vilken som helst advokatbyrå begära ut loggar från internetoperatörer?
Måste det vara relaterat till piratkopiering?
Eller kan dom få ut loggar om att du porrsurfat och sedan säga att dom säger åt din fru om du inte betalar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Le John:

Även om jag håller med om att det juridiska i det här är tveksamt då loggar bör gå att manipulera och sen presentera som bevis i domstol. Däremot så undrar jag om någon är beredd att ta risken, 4500 kr ut och bli av med det eller chansa på domstol och hamna med skadeståndskrav som är så stort att en vanlig svensson inte kan betala räntan på det och därmed sabbat sin ekonomi livet ut.

Tack vare fegisar som tänker som du som sverige håller på att gå käpprätt åt helsike. När någon gör dig fel, TA KAMPEN!

Finns inte en chans att detta kommer funka långsiktigt om folk inte spelar med pga. att dem är RÄDDA för just det du skriver.

Möjligen att dem kan plocka in en handfull folk och försöka statuera ett exempel i samband med en stor mediakampanj där dem lyckas fälla en som person vars dator man beslagtagit och man hittat filerna på. Det skulle antagligen skrämma lite fler folk som dig och så skulle kulorna trilla in för en stund framöver samt många skulle känna en oro över att ladda ner grejer.

Ett tips:

OM någon skulle bli kallad till domstol och faktiskt är skyldig till att ha laddat ner filen. Se då för guds skull till att din hårddisk är nyligen utbytt pga. haveri. Hårdiskar har en begränsad livslängd, konsumenthårddiskar ännu värre. Fakta.

Permalänk
Medlem

Danska Antipiratbyrån (som håller Njord om ryggen) har även en guide för hur man ska agera om man får ett brev. Bland annat skriver dom:

"Du kan også skrive tilbage og foreslå et lavere beløb. Beløbet i brevet er blot advokatfirmaets forslag; ikke et beløbet, du retligt skylder og er forpligtet til at betale.

Skrattretande.....

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Bara för att vi inte kan se något i Sverige så ger de ju dig inte rätten å kringå lagen. Det är ingen mänsklig rättighet att se de senaste avsnittet av en serie.

Tror inte du riktigt fattar vad jag skrivit eller läst ordentligt?