Fråga angående mobilabonnemang (halebop till Vimla)

Permalänk
Medlem

Fråga angående mobilabonnemang (halebop till Vimla)

Hej,

1. Jag hade tänkt byta från mitt halebop abonnemang till Vimla eftersom det är billigare och bättre verkar det som. Har dock lite funderingar nu när jag ska byta. Jag verkar inte ha någon bindningstid till mitt nuvarande abonnemang, när jag skriver in *101*10# i min mobil så står det "Du har abonnemangsform Halebop Rubbet. Ditt abonnemang är obundet".

Detta borde väl innebära att jag bara borde kunna säga upp mitt abonnemang och skaffa vimla korrekt?

2. När jag skaffade halebop så var jag under 18 så abonnemanget behövde stå på en av mina föräldrar. Nu när jag skaffar vimla så ska det stå på mig men om jag gör en nummerflytt så att mitt mobilnummer står på mig istället, är det jag som står för abonnemanget då också? (att jag själv kan avsluta abonnemanget utan min förälder?)

Har mailat och frågat men inte fått svar på någon dag nu så om någon vet skulle det uppskattas!

Permalänk
Medlem

1. Ja, det är fritt att avsluta Halebop och skaffa Vimla.

2. Den som står på kontraktet får sköta uppsägningen sen om du kan teckna Vimla abb eller inte avgör Vimla själv men det brukar inte vara några problem om man är över 18år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

1. Ja, det är fritt att avsluta Halebop och skaffa Vimla.

2. Den som står på kontraktet får sköta uppsägningen sen om du kan teckna Vimla abb eller inte avgör Vimla själv men det brukar inte vara några problem om man är över 18år.

Okej tack så mycket för ett snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Hej,

1. Jag hade tänkt byta från mitt halebop abonnemang till Vimla eftersom det är billigare och bättre verkar det som. Har dock lite funderingar nu när jag ska byta. Jag verkar inte ha någon bindningstid till mitt nuvarande abonnemang, när jag skriver in *101*10# i min mobil så står det "Du har abonnemangsform Halebop Rubbet. Ditt abonnemang är obundet".

Detta borde väl innebära att jag bara borde kunna säga upp mitt abonnemang och skaffa vimla korrekt?

2. När jag skaffade halebop så var jag under 18 så abonnemanget behövde stå på en av mina föräldrar. Nu när jag skaffar vimla så ska det stå på mig men om jag gör en nummerflytt så att mitt mobilnummer står på mig istället, är det jag som står för abonnemanget då också? (att jag själv kan avsluta abonnemanget utan min förälder?)

Har mailat och frågat men inte fått svar på någon dag nu så om någon vet skulle det uppskattas!

När det gäller vem som står på abonnemanget så MÅSTE det vara samma person som står på abonnemanget nu, som står på abonnemanget när du väljer o beställa ett abonnemang hos Vimla. Du kan välja att göra en nummerflytt innan, men ni måste då göra nummerflytt från den personen som står på ditt abonnemang till dig. Vissa operatörer tar också ut en avgift för o göra detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hör runt med dina vänner om de har vimla. Om de rekryterar dig får ni båda 10 kr rabatt per månad. Har du inga vänner/familj med vimla och vill ha 10 kr rabatt så PM:a mig så skickar jag en länk

Permalänk

Tele2 har heller ingen bindningstid, 299kr för 20gb och fria samtal och sms. Vimla tar 300 men erbjuder samma sak fast 22gb.

Personligen hade jag kört Tele2, vimla känns för litet ännu.

Annars finns ju Comviq fastpris 295kr. 20gb och fria samtal och sms. Slippa uppsägningstid och bindningstid också. Går enkelt att ladda på vis butik, hemsida eller direkt via internetbanken.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Tele2 har heller ingen bindningstid, 299kr för 20gb och fria samtal och sms. Vimla tar 300 men erbjuder samma sak fast 22gb.

Personligen hade jag kört Tele2, vimla känns för litet ännu.

Annars finns ju Comviq fastpris 295kr. 20gb och fria samtal och sms. Slippa uppsägningstid och bindningstid också. Går enkelt att ladda på vis butik, hemsida eller direkt via internetbanken.

O med Tele2 så kan man också ha extra datakort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ett tips om du ska skaffa Vimla är att hoppa på deras erbjudande: 22 gb/månad+fria samtal sms för 150 kr / månad (125 kr / månad om du tar utan fria samtal). Efter 3 månader blir det dyrare, men då kan du nedgradera till ett billigare abonnemang. På så sätt kan du bygga upp en fin surfpott

Permalänk
Medlem

@Kofläsk: Du ser ut att ha fått svar, men jag förtydligar:

Det finns minst två alternativ:
1: Först flytta numret till Vimla, sen överlåtelse från föräldern till dig.
2: Överlåtelse från föräldern till dig, sen flytta till Vimla.
(ev 3: Med hjälp av kundtjänsten göra nummerflytt+överlåtelse på samma gång)

Halebop tar 250kr för en överlåtelse, hos Vimla är det gratis. Tele2 tar heller inte ut en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Hej,

1. Jag hade tänkt byta från mitt halebop abonnemang till Vimla eftersom det är billigare och bättre verkar det som. Har dock lite funderingar nu när jag ska byta. Jag verkar inte ha någon bindningstid till mitt nuvarande abonnemang, när jag skriver in *101*10# i min mobil så står det "Du har abonnemangsform Halebop Rubbet. Ditt abonnemang är obundet".

Detta borde väl innebära att jag bara borde kunna säga upp mitt abonnemang och skaffa vimla korrekt?

2. När jag skaffade halebop så var jag under 18 så abonnemanget behövde stå på en av mina föräldrar. Nu när jag skaffar vimla så ska det stå på mig men om jag gör en nummerflytt så att mitt mobilnummer står på mig istället, är det jag som står för abonnemanget då också? (att jag själv kan avsluta abonnemanget utan min förälder?)

Har mailat och frågat men inte fått svar på någon dag nu så om någon vet skulle det uppskattas!

2) Enklast är om den som numret står på beställer på Vimla. När numret är överflyttat till Vimla så kontaktar ni dem och får instruktioner hur ni ändrar ägare. Kortfattat så får ni lämna era uppgifter och sedan får ni en länk av Vimla där ni går in och godkänner med mobilt bankid och så är det klart. Kostar inget heller.

Skrivet av SE_Larsson:

Tele2 har heller ingen bindningstid, 299kr för 20gb och fria samtal och sms. Vimla tar 300 men erbjuder samma sak fast 22gb.

Personligen hade jag kört Tele2, vimla känns för litet ännu.

Annars finns ju Comviq fastpris 295kr. 20gb och fria samtal och sms. Slippa uppsägningstid och bindningstid också. Går enkelt att ladda på vis butik, hemsida eller direkt via internetbanken.

Vimla är ju en del av Telenor och Telenor (i hela världen) är ju betydligt större än t.ex. Tele2. Sedan så blev ju även Vimla näst bäst i SKIs undersökning som kom för någon dag sedan:
http://www.mynewsdesk.com/se/kvalitetsindex/images/ski-privat...

Visserligen tar Vimla och Tele2 samma pris. Skillnaden är att hos Vimla så sparas oanvänd data upptill 100 GB. Det innebär att om du sparar ihop mycket så kan du sänka din datamängd och leva på din sparade data och därmed sänka månadskostnaden. Alternativt kan du bygga upp en buffert och därmed ha tillgång till 100 GB kostnadsfritt vid behov. Så värdet är större hos Vimla enligt mig.

Utöver det så kan du även tipsa vänner att skaffa Vimla och få 10kr månadsrabatt för varje person du tipsar och därmed få ner månadskostnaden än mer. Vill du veta mer så kan jag rekommendera detta test av vimla!

Jag har själv Vimla och supernöjd.

Permalänk
Medlem

Du gör en överlåtelse/fullmakt av mobilnumret till dig i samband med att du startar ett abonnemang hos Vilma. Då överförs det till dig och du äger då mobilnumret. Detta gör du via länk: http://vimla.se/fullmakt

Edit: § 9 raderat. // MOD

Permalänk
Medlem

Vimla låter ju helt klart najs, om man kör nykundserbjudandet + dyraste abo och sedan nergraderar till billigaste efter 3 månader. Frågan är om det verkligen blir billigare för mig dock.
Anledning till byte är väl i sådant fall att man har möjlighet till att strömma video utan att nedladdningskvoten blir fylld.

Idag kör jag 3, ingen aning om vad jag har för abonnemang, men jag betalar 29kr månaden för 2GB surf, betalar för samtal och sms. Surfen blir heller inte förbrukad, utan endast begränsad hastighet.
Brukar variera mellan 80-130kr månaden.

3:
- Fri strömmad musik på Spotify, som jag använder dagligen på jobbet.
- 2 GB surf + begränsad hastighet efter uppfylld kvot.
- Betalar för samtal och sms.
- Snittad månadskostnad på 90kr.

Vimla:
- Möjlighet till surfpott på 100GB mycket lätt. 2GB surf efter nedgradering från dyraste abo.
- 60 samtal och 600 sms/mms (vilket blir fria samtal och sms/mms för mig).
- Månadskostnad på 100kr. Förutom de första tre där man kör på dyraste + rabatt.

Anledningen till att byta är väl isåfall för täckningen, men frågan är om 2GB data per månad räcker för minst 30h Spotify i veckan + övrig surf, ej video.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Kan du inte se på Mitt 3 hur mycket du använt av de 70 GB som man får till "fri" musikstreaming? Har för mig det skall gå.