Permalänk
Medlem

Ja, under helgen kommer dom nog inte skicka nåt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Ja, under helgen kommer dom nog inte skicka nåt iaf

Såg nu att kundtjänst jobbar på helgen iaf. Så man kanske får svar iallafall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De svarade att bekräftelsemeilet och tiden för placering av ordern inte nödvändigtvis är knutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Körde en i5 4670k innan, bytte till i7 8700k. Skillnaden i pubg var en besvikelse, otroligt så dåligt optimerat spel.

(Msi gtx 1080 gaming x)

Jo så är det väl, dock så är det uppgraderingsdags oavsett men står i valet och kvalet om jag ska gå på i3:an tills 8700k:n dyker upp...

Permalänk

@VooDoo: Beror ju lite vad du skall använda datorn till. Men en fyrkärnig processor räcker långt fortfarande idag. Konstiga tider när en i3:a som numera är upplåst blir fyrkärnig (förut tvåkärnig) och en i5:a/i7:a blir sexkärnig (förut fyrkärnig) med desto flera trådar..

#16949252
#17056945

---

Sedan rent allmänt om det hela;

Man kan ju nästan kanske säga att Intel Core i3 8350K är den "nya" i5:an jämfört med äldre generationer om nu allt stämmer. Återstår att se nu när folk börjar investera i dessa nyaste Gen 8 processorer. Tänker på värmeutvecklingen som sker vid överklockning också med alla sex kärnorna på nya i5/i7. Kanske är en coffe lake i3:a bäst ämnad för det med sina fyra kärnor utan att behöva bryta upp och lyfta av värmespridaren samt ersätta TIM där. Detta verkar ju i alla fall ha varit nästan ett "måste" med föregående kabylake i7 7700K som hettar till även i stock frekvens. Betvivlar att Intel lagt bättre TIM nu. Sedan är också frågan om man verkligen behöver överklocka dessa nyaste som redan går högt som dem är ifrån fabrik? Det hela återstår att se.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@VooDoo: Beror ju lite vad du skall använda datorn till. Men en fyrkärnig processor räcker långt fortfarande idag. Konstiga tider när en i3:a som numera är upplåst blir fyrkärnig (förut tvåkärnig) och en i5:a/i7:a blir sexkärnig (förut fyrkärnig) med desto flera trådar..

#16949252
#17056945

---

Sedan rent allmänt om det hela;

Man kan ju nästan kanske säga att Intel Core i3 8350K är den "nya" i5:an jämfört med äldre generationer om nu allt stämmer. Återstår att se nu när folk börjar investera i dessa nyaste Gen 8 processorer. Tänker på värmeutvecklingen som sker vid överklockning också med alla sex kärnorna på nya i5/i7. Kanske är en coffe lake i3:a bäst ämnad för det med sina fyra kärnor utan att behöva bryta upp och lyfta av värmespridaren samt ersätta TIM där. Detta verkar ju i alla fall ha varit nästan ett "måste" med föregående kabylake i7 7700K som hettar till även i stock frekvens. Betvivlar att Intel lagt bättre TIM nu. Sedan är också frågan om man verkligen behöver överklocka dessa nyaste som redan går högt som dem är ifrån fabrik? Det hela återstår att se.

Ja asså den används till diverse, dock så kommer jag ju ta min 8700k när den väl kommer men var väl mest om jag gör bort med mig att köpa en i3:a fram till dess, sitter ju som sagt på en 4770k just nu så kanske lika bra att vänta..

Permalänk
Skrivet av VooDoo:

Ja asså den används till diverse, dock så kommer jag ju ta min 8700k när den väl kommer men var väl mest om jag gör bort med mig att köpa en i3:a fram till dess, sitter ju som sagt på en 4770k just nu så kanske lika bra att vänta..

Ok! Tycker jag absolut. Behåll din 4770K. Det är ju en i7:a och presterat fortfarande bra i jämförelse med lite överklockning. Att köpa en i3 8350K i väntan på i7 8700K är ju att kasta pengar i sjön. Om du då inte har användning för i3:an i någon annan dator vid sidan om förstås.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@Dual-Tjur: Hur funkar moderbrädan? Har köpt samma till min 8700k, båda kommer på måndag

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För de som funderar över att köpa Asus z370E/F kan detta vara bra att se innan:
https://youtu.be/hCAQpvFhiUs
Jag har inte efterforskat om han har fel eller inte men tänkte att det kan vara bra att dela med mig för er som ska/har dessa modekort och vill överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrf:

För de som funderar över att köpa Asus z370E/F kan detta vara bra att se innan:
https://youtu.be/hCAQpvFhiUs
Jag har inte efterforskat om han har fel eller inte men tänkte att det kan vara bra att dela med mig för er som ska/har dessa modekort och vill överklocka.

Va!? Vem vill inte köra sin i7-8700K @ 4,8 GHz i 1,4V?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrf:

För de som funderar över att köpa Asus z370E/F kan detta vara bra att se innan:
https://youtu.be/hCAQpvFhiUs
Jag har inte efterforskat om han har fel eller inte men tänkte att det kan vara bra att dela med mig för er som ska/har dessa modekort och vill överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Orkar inte kolla på hela det där för tusan Kort summering kanske, så slipper alla kika

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Orkar inte kolla på hela det där för tusan Kort summering kanske, så slipper alla kika

Du har helt rätt. Enligt OC3D så har Asus Z370E/F en ej fungerande LLC (loadline calibration) som gör att man får voltage drop under last. Som i sin tur gör det svårt att OC. Jag är inte duktig på detta så det är bäst för folk att se hel filmen istället för att lita på mig... Men summeringen är att pga att LLC inte fungerar i dagens BIOS så rekommenderar de inte att man köper dessa kort. Men han säger även att förhoppningsvis så fixar Asus detta i en kommande BIOS uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OC3D har även en skriven review som ni kan läsa här:
https://overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/asus_z370_strix...
Länkar till deras Conclusion.
Vill bara informera det jag sett/läst å inte smutskasta Asus då jag själv funderar på att köpa Asus X Hero till i7 8700k när man väl får den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Myrf
Allright, tack för info

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrf:

OC3D har även en skriven review som ni kan läsa här:
https://overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/asus_z370_strix...
Länkar till deras Conclusion.
Vill bara informera det jag sett/läst å inte smutskasta Asus då jag själv funderar på att köpa Asus X Hero till i7 8700k när man väl får den.

Skickades från m.sweclockers.com

han sa inget om det i hero videon så det bådar ju gott för oss som köper det iallafall

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

han sa inget om det i hero videon så det bådar ju gott för oss som köper det iallafall

Any of the other ASUS motherboards are fine, and indeed worthy of purchase, which makes the flaws in this one seem even starker and more frustrating. Nobody wants to run their CPU without the slightest idea of how many volts are pumping through it, which is how things are here. Agonisingly ASUS have demonstrated they know how to sort out LLC because the Maximus X is fine. No issues at all.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@Aeqvist:

https://youtu.be/FcufHVfZqko?t=528

Han sa så där om mitt moderkort asrock extreme4.
Hittills hatar jag mitt moderkort...(eller minnena) kan inte köra dem i dual chanell.Dock 3200 i single chanell. men endast i a1 coh b1 startar datorn med 2 stickor (länk till mitt tråd på forumet om problemet)

4,9 ghz på 1,35 efter 15min av överklockning...(la mig kl 12 på morgonen igår, vaknat för en timme sedan)
jag vet inte om det är minnnena eller moderkortet som spökar.
(asrock extreme4 och dessa Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB

snabb som fan är den iaf. Man kommer från bios direkt till win10 på 2sek, dvs man ser inte win10 laddas alls.

Permalänk
Medlem

Skulle någon som fått sin 8700k skickad från inet skicka erat ordernummer?

Jag tror att inet har fel gällande oss som beställt montering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Skulle någon som fått sin 8700k skickad från inet skicka erat ordernummer?

Jag tror att inet har fel gällande oss som beställt montering.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel angående vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oil:

Fel angående vad?

Vi är två stycken som beställt 8700k med montering väldigt tidigt efter release. Det är nu några som beställt senare(och ej montering) som fått tilldelning.

Inet säger att köplatsen bokades när vi la beställningarna, men vi tror inte att det kan stämma.

Om vi kan jämföra ordernummer mot våra nummer så kan vi bekräfta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

En fråga till er alla! Jag funderade på vilken moderkort jag ska ta och bestämde mig att ta https://new.webhallen.com/se/product/275270-GIGABYTE-Z370-AOR... men det fanns inte på lager.. vad menas dom med "hos leverantör"? såg dom ha tre st..

Och vilken moderkort föredrar ni helst..

Snappade upp det sista exet från Webbhallen precis en timme innan, otur

Permalänk
Medlem

Precis som @Bodorio skriver så beställde vi båda tidigt, men med skillnaden att vi valde att inkludera montering. Enligt Inet så ska detta inte ha någon betydelse, "våra bokningar går helt efter ordernummer och det är irrelevant om det är en byggorder eller inte.", men utifrån vad vi kunnat läsa i den här tråden så är det flertalet personer som beställt efter oss som fått processorer tilldelade.

Mitt ordernummer är 7819764, medan Bodorio's nummer är ca 40 lägre. Det vore därför intressant att få veta vad ni som redan fått era processorer skickade hade för ordernummer, så att vi kan få våra misstankar bekräftade.

Tack på förhand!

/Mathias

Permalänk
Skrivet av A.d.m:

Snappade upp det sista exet från Webbhallen precis en timme innan, otur

haha köpte den i fredags

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av Mathe:

Precis som @Bodorio skriver så beställde vi båda tidigt, men med skillnaden att vi valde att inkludera montering. Enligt Inet så ska detta inte ha någon betydelse, "våra bokningar går helt efter ordernummer och det är irrelevant om det är en byggorder eller inte.", men utifrån vad vi kunnat läsa i den här tråden så är det flertalet personer som beställt efter oss som fått processorer tilldelade.

Mitt ordernummer är 7819764, medan Bodorio's nummer är ca 40 lägre. Det vore därför intressant att få veta vad ni som redan fått era processorer skickade hade för ordernummer, så att vi kan få våra misstankar bekräftade.

Tack på förhand!

/Mathias

Jag har någon siffra lägre än dig och några högre än Bodorio, om han hade 40 lägre än dig, och jag fick min utskickad i fredags. Tråkigt att byggen inte får samma prioritering om det nu stämmer, dom tjänar ju dessutom mer pengar på er än på mig som bara beställde processor.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att dölja den så kan säga att mitt ordernr är 7819737 @FrostMire @Mathe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min blev skickad nu i fredags från Inet. ordernr 78198**

Permalänk
Medlem

Ser gärna att ni forskar vidare om detta @Mathe @Bodorio

Om Inet prioriterar ner byggen över kunder som beställer lösa komponenter är det inte bara väldigt förvånande, det är även riktigt illa och ganska pinsamt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser gärna att ni forskar vidare om detta @Mathe @Bodorio

Om Inet prioriterar ner byggen över kunder som beställer lösa komponenter är det inte bara väldigt förvånande, det är även riktigt illa och ganska pinsamt.

Kan jag väl förstå. De som köpt lösa komponenter har ju ofta samtidigt lagt beställningar i konkurrerande butiker och avbeställer de andra exemplaren så fort någon kommit in. Däremot byggda datorer är det nog få som tänker på samma sätt, ska inet bygga har man ingen nytta av om webbhallen fått in ett ex. Mycket smidigare att slå till på första bästa vid köp av lösa komponenter.

Inet litar helt enkelt att ni kommer att ligga kvar på era ordrar och vara lydiga.

Permalänk

Till er som beställt från NetOnNet. Var inne i en butik igår och skulle göra ett byte. Nämnde att jag väntar på 8700k och hört att de ska komma 31/10. Men han sa att de har 136st 8700k på lager just nu och att det ser ut som den kommer skickas till mig idag. Vågar inte tro det innan jag har den i handen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@masterdisaster: Hoppas innerligt att detta stämmer.