Permalänk
Medlem

SDD Lagrar i smyg?

Hade 30gig ledigt på min SDD disk, helt plötsligt får ja varnignen att jag har dåligt utrymme av windows. DÅ har ja helt plötsligt bara 75mb sen sekunden senare 65. Va händer? Hänt en gång förut också. Sitter och laddar ned just nu när ja skriver, men de är till en annan hårdisk.

Permalänk
Medlem

Om det är C disken så används oftast C till cache av olika slag, TEMP filer överlag hamnar där. Vilket så klart äter utrymme även om det är temporärt (oftast tömt vid omstart).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

kolla cachefilen för chrome om du kör det, mitt chrome ballar ur ibland och lägger en sådär 50gb i cachen på ett par timmar.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Bara för att jag är sån där amatör. Vart ligger denna cashemap normalt på en standard disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Bara för att jag är sån där amatör. Vart ligger denna cashemap normalt på en standard disk?

Använder WinDirStat eller liknande program för att se vart det tar vägen, eller helt enkelt kör CCleaner för att göra det enkelt.

Annars,
%USERPROFILE%\AppData\Local\Temp\
C:\Windows\Temp

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Använde CCleaner å rensa allt. Fick tillbaks 50gig. Vet ju fortfarande injte varför det sjönk konstant, vad som lagrades hela tiden liksom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Använde CCleaner å rensa allt. Fick tillbaks 50gig. Vet ju fortfarande injte varför det sjönk konstant, vad som lagrades hela tiden liksom :/

Svårt att avgöra, men vi vet allafall att det är Temp, kolla mapparna nästa gång. Exempelvis WinDirStat. Finns dock andra alternativ. Men det är det jag använder.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Använde CCleaner å rensa allt. Fick tillbaks 50gig. Vet ju fortfarande injte varför det sjönk konstant, vad som lagrades hela tiden liksom :/

Sitter och laddar ned just nu

det program som du använder för att ladda ner är väl installerad på din C hårddisk?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ja precis programmet är installerat på C men filen hamnar på en annan

Permalänk
Skrivet av Avipt:

@Grönahunden: Ja precis programmet är installerat på C men filen hamnar på en annan

programmet som laddar ner använder väl temp mappen i C för att mellanlagra innan det skickas till den andra hårddisken.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Imorse hade ja ca 40 gig på disken, nu på kvällen upptäckte jag att de stod 16, Va fan äre som händer

Permalänk
Medlem

Dunka in programmet "windirstat" så ser du vad som tar plats!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Avipt:

Imorse hade ja ca 40 gig på disken, nu på kvällen upptäckte jag att de stod 16, Va fan äre som händer

Ibland drabbas program av minnesläckage; de allokerar RAM igen och igen och lämnar inte tillbaks det så användningen bara växer och växer, och när fysiskt minne börjar ta slut spiller det över på växlingsfilen som lagras på din systemenhet. Det kan bli rätt mycket ibland.

Starta aktivitetshanteraren (högerklick i aktivitetsfältet - välj "aktivitetshanteraren") och kolla hur mycket RAM du använder. Du kan även titta i listan över de program som körs på din dator under kolumnen minne, så ser du om du har en bov där. Avsluta den, så brukar det fixa till sig (tills programmet buggar ur igen såklart...)

Ibland hjälper det också att starta om datorn när man har mysko fel och problem som inte förefaller ha någon logisk orsak - speciellt om man inte startat om på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Imorse hade ja ca 40 gig på disken, nu på kvällen upptäckte jag att de stod 16, Va fan äre som händer

#Windows, därför man ska ta till ordentligt med C:\

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

#Windows, därför man ska ta till ordentligt med C:\

Det är därför man skall köra med statiskt värde på växlingsfilen så slipper man sånt strul.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha en Windows.old-mapp som ligger och skräpar på C:\ ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Det är därför man skall köra med statiskt värde på växlingsfilen så slipper man sånt strul.

orka bry sig om sånnt har 500GB ledigt