Permalänk

Få betalt för folding?

Hej alla foldare! Har foldat sedan 2008, men nu har mitt intresse för kryptovalutor tagit över. Jag gillar inte om den enorma strömförbrukningen som de populära kryptovalutorna förbrukar, och nu har jag funnit en krypto som slår två flugor i en smäll. Den heter Gridcoin, och använder sig av BOINC distributed computing som proof of research.

Lång historia kort, jag har nu alla enheter i huset att cruncha proteinvikning via BOINC klienten, androidenheter, grafikkort etc. Jag har även tjänat in en liten del av strömförbrukningen genom alla GRC som tjänats in.

Är det nån annan här på forumet som hört om/använder Gridcoin?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Japp, har mine:at lite Gridcoin förut, samt har också testat med Curecoin, samt merge folding med Curecoin + FoldingCoin, varav sistnämnda fick jag inte att lira dock.
Känner samma sak som dig där, det känns lite slöseri med resurser med dessa cryptovalutor. Så nu köper jag istället sådana med riktiga pengar då och då, samt leker runt lite med folding

Hoppas bara trading volymen ökar för gridcoin / curecoin så det blir mer användbart och fler får upp ögonen för det.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Hej alla foldare! Har foldat sedan 2008, men nu har mitt intresse för kryptovalutor tagit över. Jag gillar inte om den enorma strömförbrukningen som de populära kryptovalutorna förbrukar, och nu har jag funnit en krypto som slår två flugor i en smäll. Den heter Gridcoin, och använder sig av BOINC distributed computing som proof of research.

Lång historia kort, jag har nu alla enheter i huset att cruncha proteinvikning via BOINC klienten, androidenheter, grafikkort etc. Jag har även tjänat in en liten del av strömförbrukningen genom alla GRC som tjänats in.

Är det nån annan här på forumet som hört om/använder Gridcoin?

Intressant. Tänkte sätta ihop en server med 4 stycken CPU och köra någon form av mining på den. Gridcoin kan vara ett alternativ. Vad tror ni man kan tjäna med 4 stycken Opteron 6276? När jag googlat verkar det som man bör välja ett projekt som passar hårdvaran för att få ut mest. Men jag tycker det verkar svårt.

Hittade denna lista:
http://www.gridcoin.us/Guides/whitelist.htm

Och denna:
https://gridcoinstats.eu/project

Så ett "CPU only" projekt med få deltagare sägs ge bra resultat om man har kraftfull CPU.
Om man kollar på t.ex. VGTU och SRbase vilken av dessa skulle kunna passa mig bäst?
Fattar inte siffrorna riktigt. Eller är det bara att testa och se som gäller?

Permalänk
Inaktiv

Eh. Dessa kryptovalutor är ju rena luftslotten. Ren spekulationshysteri/pump and dump-nonsens. Att de dessutom frekvent används av brottslingar, till exempel i ransomware-syfte, gör ju inte saken bättre.

Näni, lämna kryptovalutorna därhän och kör istället något legitimt distribuerat forskningsprojekt istället som har faktiska positiva effekter i människors liv och för sökandet av nya kunskaper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Eh. Dessa kryptovalutor är ju rena luftslotten. Ren spekulationshysteri/pump and dump-nonsens. Att de dessutom frekvent används av brottslingar, till exempel i ransomware-syfte, gör ju inte saken bättre.

Näni, lämna kryptovalutorna därhän och kör istället något legitimt distribuerat forskningsprojekt istället som har faktiska positiva effekter i människors liv och för sökandet av nya kunskaper!

Gridcoin är väl just att man får betalt med kryptovaluta för "legitim distribuerad forskning"? Så kryptovalutan ökar den positiva distribuerade forskningen eftersom det är lättare att få betalt för beräkningskraft och forskare kan hyra beräkningskraft efter behov istället för att investera i dyr hårdvara själva. Ett utmärkt exempel på varför kryptovaluta är något bra, inte något dåligt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Gridcoin är väl just att man får betalt med kryptovaluta för "legitim distribuerad forskning"? Så kryptovalutan ökar den positiva distribuerade forskningen eftersom det är lättare att få betalt för beräkningskraft och forskare kan hyra beräkningskraft efter behov istället för att investera i dyr hårdvara själva. Ett utmärkt exempel på varför kryptovaluta är något bra, inte något dåligt.

Jo det stämmer. Detta är helt legitim forskning, med en extra morot i formen av Gridcoin.

Angående dina Opteron CPUs, så lönar det sig att köra projekt som tar nytta av de många kärnorna. YAFU, SRbase (har dock skralt med WUs mellan varven) eller VGTU lämpar sig nog väldigt bra.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum