Permalänk
Medlem

OVPN har jag kört med senaste veckan. Har tele2 (snart bbb) 100/10.
Utan VPN: 99/11
Med VPN: 87/10.

Helt klart godkänt! Rekomenderar ovpn!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en månad Antoine. Jag kör Open VPN. Utan VPN har jag 200/10. Med VPN har jag 20/10. Ska det vara såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har precis köpt en månad Antoine. Jag kör Open VPN. Utan VPN har jag 200/10. Med VPN har jag 20/10. Ska det vara såhär?

Precis samma för mig förutom att jag köpte ett år
Får 110/120 utan och 15/20 med

Permalänk
Medlem

ProtonVPN?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Mullvad fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Kör OVPN, och tycker är EXTREMT nöjd med deras policy och service. Har slängt iväg riktigt tricky'a frågor till dem, och dem har levererat _VARJE_ gång!

Med VPN:

Utan VPN:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Stöldmärkt: NordVPN använder jag. Billigt och bra, supernöjd!

Permalänk
Avstängd

VPN-tjänst sparade användarnas loggar och lämnade ut dem till polisen
https://femtejuli.se/2017/10/11/vpn-tjanst-sparade-anvandarna...

"Händelsen understryker hur man som användare är helt utlämnad åt att lita på VPN-operatören. Det är närmast regel att VPN-leverantörer slänger sig med fraser som ”We log nothing – period” och så vidare – men vem vet hur det egentligen ligger till? Och vem som ligger bakom tjänsten?"

Permalänk

Tunnelbear, titta bara på en LTT vid så får du grundläggande information om dem.

Permalänk
Medlem

Kört Mullvad nu ett tag, riktigt nöjd. Blir i princip ingen skillnad alls vare sig i hastigheter vid ned- eller uppladdning. Går alldeles utmärkt att spela fps-spel som t ex bf1 med vpn-tjänsten igång också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

VPN-tjänst sparade användarnas loggar och lämnade ut dem till polisen
https://femtejuli.se/2017/10/11/vpn-tjanst-sparade-anvandarna...

"Händelsen understryker hur man som användare är helt utlämnad åt att lita på VPN-operatören. Det är närmast regel att VPN-leverantörer slänger sig med fraser som ”We log nothing – period” och så vidare – men vem vet hur det egentligen ligger till? Och vem som ligger bakom tjänsten?"

En VPN-leverantör som ljuger om att de inte loggar kommer med all sannolikhet även ha sparat och kopplat information om vem det är som betalat. Vilket innebär att om de lämnar loggar så kommer den som får dessa slippa kontakta bredbandsleverantören för den informationen...

Vill minnas att det fanns en massa tips om vpn-tjänster som var hur billiga som helst i fyndtråden, engångsbetalningar och de skulle fungera "för evigt". Man kan ju fråga sig vilka som ligger bakom dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kört Mullvad nu ett tag, riktigt nöjd. Blir i princip ingen skillnad alls vare sig i hastigheter vid ned- eller uppladdning. Går alldeles utmärkt att spela fps-spel som t ex bf1 med vpn-tjänsten igång också.

https://i.imgur.com/Wj5ZEss.png

Mullvad kör normalt med komprimering på och bredbandskollens data är lätt att komprimera så det kan bli vad som helst.
Fick 150Mbit på min 60Mbit VDSL.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Mullvad kör normalt med komprimering på och bredbandskollens data är lätt att komprimera så det kan bli vad som helst.
Fick 150Mbit på min 60Mbit VDSL.

Laddar ned i runt 30MB/s från Steam, Origin, torrents osv. Kan posta bilder om du inte tror mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag provar just nu Operas VPN, som är gratis.

Det är bara själva Opera browserns trafik, som använder https, som går i tunnel. Det är alltså inte riktig VPN.

Opera har utgångar i Kanada, USA, Tyskland, Holland och Singapore.

Om jag kör Private Mode, så kan inte Flash vara på. Dvs måste klickas på varje gång. Private Mode går inte att konfigurera så att den är på automatiskt.

Har inte kunnat titta på streaming typ formula1 eller ishockey, eftersom den bara togglar. Ibland har VPN fallit av självt och det är irriterande. Annars verkar den fungera.

Tycker inte att Opera VPN är ett alternativ i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Laddar ned i runt 30MB/s från Steam, Origin, torrents osv. Kan posta bilder om du inte tror mig.

Tvivlar inte alls på att du får ut fullfart med Mullvad.
Ville bara påpeka att man inte kan lita på Bredbandskollen när man kör VPN.
Man får använda t.ex. nerladdning av komprimerad filer m.m. för att få reda på den verkliga hastigheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Jag kör på NordVPN där kan man få ett dedikerat IP nummer och det krävs för IPTV.
Igår låg det nere i 10 minuter men förutom det så är jag nöjd med tjänsten.
Jag laddar inte ner filmer och sånt så jag vet inte hur mycket man tappar i nerladdningshastighet men man får testa det gratis i 3 dagar är man nöjd så kan man köpa ett 2års abonnemang för $79 det blir ca 30kr i månaden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tvivlar inte alls på att du får ut fullfart med Mullvad.
Ville bara påpeka att man inte kan lita på Bredbandskollen när man kör VPN.
Man får använda t.ex. nerladdning av komprimerad filer m.m. för att få reda på den verkliga hastigheten.

Ok, bra att veta

Här är en bild ändå från när jag nyss laddade ned ett spel via steam.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

http://leafre.net/japanese-maplestory-80/how-get-free-high-sp...

Där finns en tutorial med hur man får en riktigt snabb gratis japansk VPN. Har funkat perfekt för mig i ett halvår nu.

Jag var där och tittade. Och hittar inte denna tutorial där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Jag var där och tittade. Och hittar inte denna tutorial där?

Den kommentaren är tre och ett halvt år gammal....

Permalänk
Medlem

Någon som provat ProtonVPN ?

Permalänk
Avstängd

Mullvad review: The VPN that doesn't want to get to know you
https://www.pcworld.com/article/3201724/privacy/mullvad-vpn-r...

"Overall, Mullvad is a great VPN with good respect for privacy and enough servers to accommodate most users. In my tests, it was able to dodge Netflix’s VPN police, but Mullvad doesn’t advertise that as a feature and it could change in the future. The bottom line is that for those who just want a no-nonsense VPN at a reasonable price with good privacy it’s hard to beat Mullvad."

Permalänk
Keeper of Traditions

Något tips på VPN för en headless Ubuntu server? Skulle behöva något som funkar både där och på Windows 10.

Mullvad lät som ett mysigt alternativ med tanke på hur lokala de var och samtidigt verkar kunna erbjuda bra prestanda, men deras Linuxalternativ kanske inte är lika bra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Något tips på VPN för en headless Ubuntu server? Skulle behöva något som funkar både där och på Windows 10.

Mullvad lät som ett mysigt alternativ med tanke på hur lokala de var och samtidigt verkar kunna erbjuda bra prestanda, men deras Linuxalternativ kanske inte är lika bra?

Är det en klient du efterlyser? För annars tycker jag det är enklare att bygga en egen router om man börjar komma upp i lite mer avancerade konfigurationer, t.ex. med pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Något tips på VPN för en headless Ubuntu server? Skulle behöva något som funkar både där och på Windows 10.

Mullvad lät som ett mysigt alternativ med tanke på hur lokala de var och samtidigt verkar kunna erbjuda bra prestanda, men deras Linuxalternativ kanske inte är lika bra?

Själv använder jag PureVPN på W10 och är nöjd, vet att den finns till både linux och android också men har ingen erfarenhet där.
Kan ju vara värd att kolla iaf.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av improwise:

Är det en klient du efterlyser? För annars tycker jag det är enklare att bygga en egen router om man börjar komma upp i lite mer avancerade konfigurationer, t.ex. med pfsense.

Tänkte att jag skulle hålla det så enkelt som möjligt, har inte orken att sätta mig in i ett projekt till just nu Behöver egentligen inga avancerade konfigurationer för tillfället, det får bli nån annan gång.
Det fanns i alla fall bra guider på Mullvads hemsida, så kommer nog testa det.

Skrivet av MacAllan:

Själv använder jag PureVPN på W10 och är nöjd, vet att den finns till både linux och android också men har ingen erfarenhet där.
Kan ju vara värd att kolla iaf.

Jo, många verkar har Linuxalternativ, men det skrivs sällan hur bra de funkar. Recensioner brukar endast titta på Windowsversionen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder, @MacAllan:

Förlåt om jag missar något i diskussionen här (jag har inte läst hela tråden), men ni är medvetna om att PureVPN hamnat i blåsväder för att (enligt uppgift) spara, och lämna ut loggar till FBI?

Det har redan påpekats på den här sidan i tråden, men ändå.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cyberstalking-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

@DunderKlumpen, @MacAllan:

Förlåt om jag missar något i diskussionen här (jag har inte läst hela tråden), men ni är medvetna om att PureVPN hamnat i blåsväder för att (enligt uppgift) spara, och lämna ut loggar till FBI?

Det har redan påpekats på den här sidan i tråden, men ändå.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cyberstalking-...

Jag tror inte PureVPN är ensamma om detta.
Tror man att man är helt anonym bara för man sitter bakom VPN så biter man sig nog i tummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tror inte PureVPN är ensamma om detta.
Tror man att man är helt anonym bara för man sitter bakom VPN så biter man sig nog i tummen.

För all del ligger det något i vad du säger. Speciellt om du loggar in på dina personliga tjänster när du avser att överträda lagen.

Men att använda "andra gör också så" är ett ganska dåligt argument för att rättfärdiga att en specifik leverantör ljuger i sina användaravtal. Jag hade gått någon annanstans. Men man väljer själv baserat på den information man fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

För all del ligger det något i vad du säger. Speciellt om du loggar in på dina personliga tjänster när du avser att överträda lagen.

Men att använda "andra gör också så" är ett ganska dåligt argument för att rättfärdiga att en specifik leverantör ljuger i sina användaravtal. Jag hade gått någon annanstans. Men man väljer själv baserat på den information man fått.

Det har du absolut rätt i, jag har även funderat på att ta någon annan.
Det beror väl mest på lathet och bra prestanda att jag inte gjort det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det har du absolut rätt i, jag har även funderat på att ta någon annan.
Det beror väl mest på lathet och bra prestanda att jag inte gjort det ännu.

Det är fullt förståeligt. De flesta, inklusive jag är jävligt lata. Själv har jag skjutit på att uppdatera min utrustning efter KRACKs-attacken mot WiFi som publicerades i måndags, trots att jag kände till den och trots att uppdateringar rullats ut från flera leverantörer. Det kändes liite för jobbigt att fixa, men den här diskussionen fick mig att få tummen ur. Men det viktigaste i sammanhanget var väl ändå att jag fått ta del av informationen men själv valde att skjuta på det ett par dagar.

Däremot skulle jag ju aldrig rekommendera någon annan att inte uppdatera sitt skit.

När det gäller IT-säkerhet så blir det ofta enklare att ta till sig om man försöker applicera det på något från verkligen. Ett (kanske något haltande) exempel när det gäller PureVPN som bekräftats ljuga i sina villkor och läcka info till FBI vore väl:

Du behöver åka taxi och du har 3 leverantörer att välja på,

  • Ett bolag som är ärliga med att deras chaufförer kör fulla

  • Ett bolag som hävdar att de aldrig kör fulla, men det finns dokumenterat bevis som hävdar motsatsen

  • Ett bolag som hävdar att de aldrig kör fulla, och det finns inga belägg för att det skulle vara på något annat sätt

Vilket bolag väljer man?