Värt att uppgradera i7 4970K till i7-8700K?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera i7 4970K till i7-8700K?

Hej! Har som sagt funderingar på att uppgradera 4790k till 8700k. Spelar främst på datorn. Då PUBG, CS GO och Rainbow Six.

Kommer jag märka någon skillnad i spel? Har paketet hemma med alla komponenter. Men funderar på att skicka tillbaka det.

Nuvarande setup:
i7 4790K
Noctua NH-15D
16Gb DDR3
Nvidia 1080TI FE

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

PUBG borde tjäna en del på en 8700K, de övriga mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Nej, skaffa en bra kylare och överklocka den till 4.7-4.9Ghz det borde inte vara några problem alls.
Du tjänar 0 fps på att byta hela systemet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

PUBG borde tjäna en del på en 8700K, de övriga mindre.

Nej det borde det inte, varför säger du så?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

PUBG borde tjäna en del på en 8700K, de övriga mindre.

PUBG är ju förvisso mer processorkrävande så håller nog med dig där. Dock inte sett några benchmarks än på just PUBG

Skrivet av kaya:

Nej det borde det inte, varför säger du så?

Har ju redan en helt ok kylare. Har kunnat klocka till 4.8Ghz utan några som helst problem. Däremot buggar Windows 10 så när jag klockar får jag bara mängden jag överklockar som processorhastighet i task manager. Dvs 0.8Ghz, vilket försvårar gaming i vissa situationer.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Nej du kommer inte märka någon skillnad

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Skillnad kommer du märka. Absolut.

Har för mig att PUBG kan utnyttja fler än 4 kärnor (dont quote me) och då ligger ju 8700k långt före 4790K då den har 2core/4threads extra.

I CS:GO kommer du nog märka en liten skillnad. 7700k/8700k är ju snäppet bättre än 4790K där.

Däremot tänker jag om skillnaden kommer vara tillräckligt stor för att motivera dessa pengar du kommer behöva lägga ut.. Det kommer inte vara några jättestora skillnader.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av frunten:

PUBG är ju förvisso mer processorkrävande så håller nog med dig där. Dock inte sett några benchmarks än på just PUBG
Har ju redan en helt ok kylare. Har kunnat klocka till 4.8Ghz utan några som helst problem. Däremot buggar Windows 10 så när jag klockar får jag bara mängden jag överklockar som processorhastighet i task manager. Dvs 0.8Ghz, vilket försvårar gaming i vissa situationer.

Är du säker på att du gjort rätt när överklockat? Hur försvårar det annars "gamingsituationer" om det bara är ett visningsfel i aktivitetshanteraren??

För att svara på ursprungsfrågan - nej du kommer knappt tjäna någonting alls på den uppgraderingen. Totalt bortkastade pengar. Bara att kolla på diverse tester och benchmarks runt om på nätet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är du säker på att du gjort rätt när överklockat? Hur försvårar det annars "gamingsituationer" om det bara är ett visningsfel i aktivitetshanteraren??

För att svara på ursprungsfrågan - nej du kommer knappt tjäna någonting alls på den uppgraderingen. Totalt bortkastade pengar. Bara att kolla på diverse tester och benchmarks runt om på nätet.

Det visar rätt hastighet i BIOS men fel i aktivitetshanteraren. Ranbow Six Siege startar inte ens när jag har överklockat.

Är lite kluven. Har ändå allt här hemma. Känns ändå som jag har 5-10FPS att tjäna. Alltid nåt. Kanske ska satsa på SLI istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av frunten:

Det visar rätt hastighet i BIOS men fel i aktivitetshanteraren. Ranbow Six Siege startar inte ens när jag har överklockat.

Är lite kluven. Har ändå allt här hemma. Känns ändå som jag har 5-10FPS att tjäna. Alltid nåt. Kanske ska satsa på SLI istället?

Skickades från m.sweclockers.com

SLI har väldigt varierande stöd idag. Och värre ser det ut att bli... jag skulle inte rekommendera det idag. Vad kör du på för skärm? En uppgradering där kan göra underverk för spel-upplevelsen beroende på vad du sitter med idag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frunten:

Kanske ska satsa på SLI istället?

Nej, gör inte det.

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör bara! Du har inget att förlora, förutom "lite" pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

SLI har väldigt varierande stöd idag. Och värre ser det ut att bli... jag skulle inte rekommendera det idag. Vad kör du på för skärm? En uppgradering där kan göra underverk för spel-upplevelsen beroende på vad du sitter med idag.

Acer Predator 271 nånting i 165hz. Och en Acer 277hk 4k 60hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, gör inte det.

Vad har du för skärm?

Hade 2st 980TI förut. Var inte nöjd. Inputlag:en var enorm i CS GO. Så du har nog rätt. Spelar endel HTC Vive dock. Men ett 1080TI verkar räcka för alla spel i nuläget iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

PUBG är ju förvisso mer processorkrävande så håller nog med dig där. Dock inte sett några benchmarks än på just PUBG
Har ju redan en helt ok kylare. Har kunnat klocka till 4.8Ghz utan några som helst problem. Däremot buggar Windows 10 så när jag klockar får jag bara mängden jag överklockar som processorhastighet i task manager. Dvs 0.8Ghz, vilket försvårar gaming i vissa situationer.

Finns massa videos på 8700K vs 7700K vs etc etc etc på PUBG. Bara att googla, min vän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Finns massa videos på 8700K vs 7700K vs etc etc etc på PUBG. Bara att googla, min vän

Hittar inte enmassa videos tyvärr. Inte med PUBG som testspel. Vilket jag kan förstå med tanke på att det är beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Hittar inte enmassa videos tyvärr. Inte med PUBG som testspel. Vilket jag kan förstå med tanke på att det är beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du fortsätta leta, tänker inte leta åt dig. Men jag hittade två videos direkt när jag sökte på 8700K iaf..

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla! Jag uppgraderar! Har ändå gått 3 generationer nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Det visar rätt hastighet i BIOS men fel i aktivitetshanteraren.

Låter märkligt. Vad säger CPU-Z?
Rent spontant skulle jag säga att windows inte gillar din överklockning, och klockar ned CPU'n, snarare än att det av okänd anledning "visar fel siffror" i aktivitetshanteraren.

Personligen hade jag aldrig uppgraderat från en 4970K till 8700, och speciellt inte nu. Ny släppt plattform, massor av barnsjukdommar som ska patchas med BIOS-fixar det närmaste halvåret, och CPU'n är dyr som fan, för att den inte riktigt levereras i volym än.
Men då ska man kanske komma ihåg att jag sitter på en 2500K, och letade efter ett moderkort för att uppgradera till en polares gamla 4690K, för att få ett nyare moderkort, och undvika (förhoppningsvis) problem med åldrande komponenter de närmaste åren.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nej det borde det inte, varför säger du så?

Inte sett bench på PUBG + dessa CPU, men PUBG är ett av de få spel som kan nyttja mer än fyra cores, de övriga bara två eller fyra.

Skrivet av frunten:

PUBG är ju förvisso mer processorkrävande så håller nog med dig där. Dock inte sett några benchmarks än på just PUBG
Har ju redan en helt ok kylare. Har kunnat klocka till 4.8Ghz utan några som helst problem. Däremot buggar Windows 10 så när jag klockar får jag bara mängden jag överklockar som processorhastighet i task manager. Dvs 0.8Ghz, vilket försvårar gaming i vissa situationer.

0.8Ghz är din CPU:s failsafe hastighet, blir oftast så om nått går för varmt, behöver inte vara CPU utan nått annat tex VRM, när det händer så triggas signalen BD PROCHOT till CPU och den går ner på 0,8 Ghz.

Vilket är ditt moderkort?

testa en lite mildare OC, samt kolla alla tempraturer, inte bara CPU temp..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

@runten *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frunten:

Hade 2st 980TI förut. Var inte nöjd. Inputlag:en var enorm i CS GO. Så du har nog rätt. Spelar endel HTC Vive dock. Men ett 1080TI verkar räcka för alla spel i nuläget iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Ja cs:go har ingen SLI profil eller skall köra SLI.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Spara dina pengar och vänta på nästa generations CPU istället.

Permalänk
Medlem

Totalt bortkastade pengar om du bara spelar dessa spel enligt min mening.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

http://www.legitreviews.com/pubg-cpu-core-benchmarks-many-cor...

Har de lite test med 2,4,6 mfl kärnor.
Nu är testet cappat vid 144fps så det blir inte någon skillnad när man väl går över 4c/8t men det visar ändå att en 4kärning cpu med ht kan kötta på rejält med FPS med ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter märkligt. Vad säger CPU-Z?
Rent spontant skulle jag säga att windows inte gillar din överklockning, och klockar ned CPU'n, snarare än att det av okänd anledning "visar fel siffror" i aktivitetshanteraren.

Personligen hade jag aldrig uppgraderat från en 4970K till 8700, och speciellt inte nu. Ny släppt plattform, massor av barnsjukdommar som ska patchas med BIOS-fixar det närmaste halvåret, och CPU'n är dyr som fan, för att den inte riktigt levereras i volym än.
Men då ska man kanske komma ihåg att jag sitter på en 2500K, och letade efter ett moderkort för att uppgradera till en polares gamla 4690K, för att få ett nyare moderkort, och undvika (förhoppningsvis) problem med åldrande komponenter de närmaste åren.

Är nåt problem med just 4790K. Fler har haft samma problem. Dock visar CPU-Z rätt klockhastighet också. Så verkar ligga i windows 10.

Så dyr är den ju inte. Sen har jag ju som sagt redan processorn + mobo + ram hemma. Svårt att stå emot när kartongerna står o glänser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Spara dina pengar och vänta på nästa generations CPU istället.

Men kollar man 4790K mot 6700K, 7700K så händer det inte mycket. Ser ingen anledning att vänta. Vill bara framtidssäkra datorn. Känns rimligt att byta var 3e generation av processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

http://www.legitreviews.com/pubg-cpu-core-benchmarks-many-cor...

Har de lite test med 2,4,6 mfl kärnor.
Nu är testet cappat vid 144fps så det blir inte någon skillnad när man väl går över 4c/8t men det visar ändå att en 4kärning cpu med ht kan kötta på rejält med FPS med ett bra grafikkort.

Bra tester. Tack! Man kan dra slutsatsen att det är pengar i sjön. Men samtidigt tror jag att spel kommer optimeras mer och mer för flera kärnor. Kan vara bra att framtidssäkra datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Spara dina pengar och vänta på nästa generations CPU istället.

Ett argument som kunnat användas varje gång efter att Sandy Bridge implementerats typ

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ett argument som kunnat användas varje gång efter att Sandy Bridge implementerats typ

You. I like you 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB