Permalänk
Medlem

Vilken VPN ska jag använda?

Jag använder en MacBook 13' och undrar vilken VPN-program som är bäst? Vill kunna streama filmer från Sverige när jag är utomlands och skapa ett effektivt brandskydd när jag surfar på allmänna nätverk.

Permalänk
Medlem

OpenVPN server i din router om möjligheten finns, eller i annan lämplig hårdvara. Eller så skaffar man ett abonnemang hos en VPN-tjänst med svenska servrar, då kommer man dock inte åt filer i hemmanätet.

Tunnelblick verkar sedan vara en populär OpenVPN klient för OS X.

Permalänk
Medlem

@Nilzons: Bäst har jag ingen aning om.
Men jag kör med OVPN, och tycker det fungerar bra.
Har du några funderingar svarar dom snabbt på mail.

https://www.ovpn.com/sv/guides/mac

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

PIA VPN, låg årspris och mycket snabbt, lägger enbart till 1-2ms ping vilket är viktigt vid gaming.
Och du bör absolut inte ha VPN i din router då den kommer ligga på 100% cpu load och begränsa hastigheten till 10Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

OVPN tycker jag är bra, och de har en egen router som de kallar "BOX" som kan kryptera massa data utan att påverka hastigheten väldigt mycket. Ska säga att jag inte har box, men funderar på den.
Kolla den

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzons:

Jag använder en MacBook 13' och undrar vilken VPN-program som är bäst? Vill kunna streama filmer från Sverige när jag är utomlands och skapa ett effektivt brandskydd när jag surfar på allmänna nätverk.

Använder ovpn.se på min mbp. Funkar klockrent.

Permalänk
Avstängd

Använder Mullvad, fungerar bra.

Permalänk

Jag använder NordVPN, har haft den i över ett år utan problem, fungerar med de flesta tjänster mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

PIA VPN, låg årspris och mycket snabbt, lägger enbart till 1-2ms ping vilket är viktigt vid gaming.
Och du bör absolut inte ha VPN i din router då den kommer ligga på 100% cpu load och begränsa hastigheten till 10Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju på vilken router man har, och även vad man vill göra genom VPN:en. Vill man kunna nå filmer i hemmanätet säkert så kommer det inte gå med en kommersiell vpn-lösning. Det finns även komersiella routrar med bra openvpn prestanda, tex ASUS RT-AC86U som klarar av runt 200Mbit/s.

Skaffar man vpn för man inte vill att isp:n skall se att man laddar ner torrents eller är generellt paranoid, då skall man skaffa en kommersiell lösning som ger dig möjligheten att dölja vem du är och vad du gör. Å andra sidan, vill man ha den för att kunna använda sig av lagliga svenska tjänster då man är utanför Sverige, då är det bättre att köra en egen VPN-server då chansen är klart större att dessa tjänster blockar tex OVPN:s ipnummer än ipnummer från en vanlig svensk ISP...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Jag använder NordVPN, har haft den i över ett år utan problem, fungerar med de flesta tjänster mm.

Är det nere för dig också? jag kan inte connecta med pc eller android, wifi och 4g.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Är det nere för dig också? jag kan inte connecta med pc eller android, wifi och 4g.

hmm, hade inte igång den igår, kör inte alltid med den igång, fungerar den inte än så kan jag alltid kolla ikväll!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar rekommendera ovpn.com som är ett svenskt företag, men icke loggningspolicy. Den enda loggen som finns är vilket IP som är tilldelat vilket konto, och sparas i RAM. När du kopplar ner så försvinner det. Deras servrar har inte ens någon fysisk lagring. Deras DNS kan dock vara lite uppkäftig emellanåt, men jag har personligen tilltro i deras integritetsskydd som väger tyngre.

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Tack för svaret. Vad är egentligen skillnaden med att ha VPN i servern eller på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzons:

@Gropenator: Tack för svaret. Vad är egentligen skillnaden med att ha VPN i servern eller på datorn?

Det är egentligen inte tal om en skillnad, du kommer i vilket fall som helst att köra en vpn-klient i din dator eller telefon, klienten kopplar sedan upp sig mot en vpn-server och det är här det är en skillnad.

Vad som är bäst är beroende på vad du vill kunna åstadkomma, och det är ju också möjligt att göra båda saker.

Du kan antingen köra vpn-servern i din router (om möjligheten finns) eller i hemmanätet med fördelarna att det ger dig möjligheten att komma åt lokala resurser och du kommer inte behöva betala för det. Nackdelarna är att det blir jobbigare att få igång och den möjliga maxhastigheten blir troligtvis lägre.

Eller så köper man ett abonnemang från ett företag som säljer vpn-tjänster, finns ett antal rekommenderade i tråden. Enklare att sätta upp (de flesta har ordentliga guider och support), snabbare maxhastighet, och man kan dölja sin identitet (vilket verkar vara huvudskälet till att så många nu skaffar vpn). Nackdelarna är att det kostar pengar och att man inte kommer åt lokala resurser i sitt hemmanät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är egentligen inte tal om en skillnad, du kommer i vilket fall som helst att köra en vpn-klient i din dator eller telefon, klienten kopplar sedan upp sig mot en vpn-server och det är här det är en skillnad.

Vad som är bäst är beroende på vad du vill kunna åstadkomma, och det är ju också möjligt att göra båda saker.

Du kan antingen köra vpn-servern i din router (om möjligheten finns) eller i hemmanätet med fördelarna att det ger dig möjligheten att komma åt lokala resurser och du kommer inte behöva betala för det. Nackdelarna är att det blir jobbigare att få igång och den möjliga maxhastigheten blir troligtvis lägre.

Eller så köper man ett abonnemang från ett företag som säljer vpn-tjänster, finns ett antal rekommenderade i tråden. Enklare att sätta upp (de flesta har ordentliga guider och support), snabbare maxhastighet, och man kan dölja sin identitet (vilket verkar vara huvudskälet till att så många nu skaffar vpn). Nackdelarna är att det kostar pengar och att man inte kommer åt lokala resurser i sitt hemmanät.

Ok, då förstår jag skillnaden. Hur anonym är man egentligen med en kommersiell VPN-lösning? Anta att jag laddar ner filmer, finns det absolut ingen möjlighet för andra att hitta min riktiga IP-adress?

Permalänk
Medlem

Finns några sätt att få tag i den riktiga adress:
- Buggar i programvaran och felaktig uppsättning (t.ex. dnsleak)
- Någon begär ut det från VPN leverantören

Normalt sett har ju VPN leverantören både dina uppgifter och vilken extern IP du har.
Det första kan man komma förbi, t.ex. Mullvad kan man köpa med bitcoin eller skicka sedlar i kuvert.
Så de har inga kunduppgifter.
Men din externa IP adress loggas ju av VPN leverantören och om dessa går att få ut så är man rökt ändå.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Då förstår jag. Tack för svaret.