Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem

Angående Audibles tjänst så fungerar det utan problem. Rekommenderas!

Såg dessutom att Peter F Hamiltons Night Without Stars (Fallers #2) är släppt samt nyversionen av Neutronium Alchemist (Nights Dawn #2). Så nu ska det lyssnas ljudböcker

@Bascule666 Hur hänger Neal Ashers serier ihop? Vilken bör man börja med?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Såg dessutom att Peter F Hamiltons Night Without Stars (Fallers #2) är släppt

Var såg du den? Audible? Många verkar hävda att den kommer i september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var såg du den? Audible? Många verkar hävda att den kommer i september.

Du har givetvis helt rätt. Det är 22/9 som gäller. Måste haft lite bråttom när jag läste (missade det finstilta samt att jag inte var inloggad).

The Reality Dysfunction var listad för köp och man kunde provlyssna för några veckor sedan. Den försvann mystiskt för att nu dyka upp med 22/9 som releasedatum där med. Verkar som Audible också hade lite bråttom.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bascule666:

Vill bara uppmärksamma alla läsare av tråden att Neal Asher nyligen har släppts sin senaste roman i Polity-universumet. "War Factory" är uppföljaren på den mycket bra "Dark Intelligence" som släpptes för lite drygt ett år sedan. Mycket rekommenderad läsning för er som gillar en mix av hard-scifi/spaceopera och lite militärt kastat in. Asher är en riktig mästare på svettiga actionsekvenser. Betyget på Amazon (41st recensioner just nu) ligger på 4.6 av 5.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51qWChFzJbL._SX323_BO1,204,203,200_.jpg

Neal Ashers sida på Amazon

Skrivet av Bascule666:

Nu har jag läst ut Neal Ashers "War Factory" och jag skulle ge den ett betyg av 8 av 10. Lite mycket prat/text om tidigare händelser för min smak men på det stora hela är boken ordentligt bra.

Läste först om "Dark Intelligence" vilket jag kan rekommendera till alla som är sugna på "War Factory" då den nya boken börjar i princip exakt där den första slutar utan speciella förklaringar.

Super, tog mig igenom Dark Intelligence i Höstas och körde en omgång #2 på Owner-trillogin bara för någon månad sen.
Får ta mig igenom War Factory här i veckan om boken hinner komma.

Skrivet av maniac:

Angående Audibles tjänst så fungerar det utan problem. Rekommenderas!

Såg dessutom att Peter F Hamiltons Night Without Stars (Fallers #2) är släppt samt nyversionen av Neutronium Alchemist (Nights Dawn #2). Så nu ska det lyssnas ljudböcker

@Bascule666 Hur hänger Neal Ashers serier ihop? Vilken bör man börja med?

Dark Intelligence är fristående från The Owner-series så börja i valfri ände. Jag rekommenderar The Owner-series starkt. Finns även från Audible om du kör i bilen eller på bussen eller så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

The Reality Dysfunction var listad för köp och man kunde provlyssna för några veckor sedan. Den försvann mystiskt för att nu dyka upp med 22/9 som releasedatum där med. Verkar som Audible också hade lite bråttom.

Eller att de har det lite kaotiskt just nu. Jag köpte reality dysfunction då för några veckor sedan, men jag ser även tvåan nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dark Intelligence är fristående från The Owner-series så börja i valfri ände. Jag rekommenderar The Owner-series starkt. Finns även från Audible om du kör i bilen eller på bussen eller så.

Perfekt! Tack för tipset.

Skrivet av Elgot:

Eller att de har det lite kaotiskt just nu. Jag köpte reality dysfunction då för några veckor sedan, men jag ser även tvåan nu...

Ja, minst sagt.
Kan du köpa tvåan? Den är listad för release 22/9 för mig, samtidigt som Night Without Stars.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Kan du köpa tvåan? Den är listad för release 22/9 för mig, samtidigt som Night Without Stars.

Ja, det gick bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Angående Audibles tjänst så fungerar det utan problem. Rekommenderas!

Såg dessutom att Peter F Hamiltons Night Without Stars (Fallers #2) är släppt samt nyversionen av Neutronium Alchemist (Nights Dawn #2). Så nu ska det lyssnas ljudböcker

@Bascule666 Hur hänger Neal Ashers serier ihop? Vilken bör man börja med?

Neal Asher är lurig. Har du inte läst något av honom innan så skulle jag fokusera först på det han skrivit i Polity universumet. Här finns en bra lista. Som du ser så är det en mix av olika serier i kronologisk ordning. Själv har jag läst i den ordning de kommit ut (alltså varje serie för sig). På Wikipedia så ser du det hela uppdelat i serier.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Neal Asher är lurig. Har du inte läst något av honom innan så skulle jag fokusera först på det han skrivit i Polity universumet. Här finns en bra lista. Som du ser så är det en mix av olika serier i kronologisk ordning. Själv har jag läst i den ordning de kommit ut (alltså varje serie för sig). På Wikipedia så ser du det hela uppdelat i serier.

Tack för den listan!
Måste nog överväga att köpa en kindle eller liknande, det var rätt många böcker som Asher har skrivit. Blir nog fullt i bokhyllan annars

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Bobiverse, jorden går under och Bob, en gammal sci-fi nörd blir en AI som åker ut i rymden och kopierar sig självt, Von Neuman probes.

Beskrivningen för första boken:

Bob Johansson has just sold his software company and is looking forward to a life of leisure. There are places to go, books to read, and movies to watch. So it's a little unfair when he gets himself killed crossing the street.

Bob wakes up a century later to find that corpsicles have been declared to be without rights, and he is now the property of the state. He has been uploaded into computer hardware and is slated to be the controlling AI in an interstellar probe looking for habitable planets. The stakes are high: no less than the first claim to entire worlds. If he declines the honor, he'll be switched off, and they'll try again with someone else. If he accepts, he becomes a prime target. There are at least three other countries trying to get their own probes launched first, and they play dirty.

The safest place for Bob is in space, heading away from Earth at top speed. Or so he thinks. Because the universe is full of nasties, and trespassers make them mad - very mad. (less)

Lyssnar på Liftarens Guide till Galaxen nu också, blev inspirerad av fulkultur podden. Helt okej men det är mycket nonsens i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan tipsa om Bobiverse, jorden går under och Bob, en gammal sci-fi nörd blir en AI som åker ut i rymden och kopierar sig självt, Von Neuman probes.

Beskrivningen för första boken:

Bob Johansson has just sold his software company and is looking forward to a life of leisure. There are places to go, books to read, and movies to watch. So it's a little unfair when he gets himself killed crossing the street.

Bob wakes up a century later to find that corpsicles have been declared to be without rights, and he is now the property of the state. He has been uploaded into computer hardware and is slated to be the controlling AI in an interstellar probe looking for habitable planets. The stakes are high: no less than the first claim to entire worlds. If he declines the honor, he'll be switched off, and they'll try again with someone else. If he accepts, he becomes a prime target. There are at least three other countries trying to get their own probes launched first, and they play dirty.

The safest place for Bob is in space, heading away from Earth at top speed. Or so he thinks. Because the universe is full of nasties, and trespassers make them mad - very mad. (less)

Lyssnar på Liftarens Guide till Galaxen nu också, blev inspirerad av fulkultur podden. Helt okej men det är mycket nonsens i den.

He, he, läste precis ut både We Are Legion (We Are Bob) (Bobiverse 1) och For We Are Many (Bobiverse 2) och de var riktigt bra på ett lättsamt och roligt sett. Mycket humor men ändå bra Sci-Fi. Författaren heter Dennis E. Taylor.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är nog dags att återuppväcka denna tråden då den varit död i typ ett år och sedan dök @Batxtex upp.

Börjar med ett klockrent tips om du gillar Sci-Fi som exempelvis Iain M Banks eller andra lite "tyngre" författare.

Ninefox Gambit (Machineries of Empire Book 1) av Yoon Ha Lee:

En sanslös story i ett sanslöst universum med tyngdpunkt på psykologi och rymdstrider. OBS! Ingen "dussinhögervridenmilitär" skit utan en riktigt högklassig roman. Den är bla. nominerad för 2017:s Hugo och Nebula.

Om författaren (klippt från Amazon): "Yoon Ha Lee is a writer and mathematician from Houston, Texas, whose work has appeared in Clarkesworld, Lightspeed and The Magazine Of Fantasy and Science Fiction. He has published over forty short stories, and his critically acclaimed collection Conservation of Shadows was released in 2013. He lives in Louisiana with his family and an extremely lazy cat, and has not yet been eaten by gators."

Jag läste ut den för en vecka sedan och har redan börjat på uppföljaren, av mig får den 8.5 av 10 möjliga.

Uppföljaren heter Raven Stratagem (Machineries of Empire Book 2) och så här långt i min läsning verkar den minst lika bra som första delen.

Länk till författarens sida på Amazon: Yoon Ha Lee

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ett andra sommarläsningstips när jag ändå håller på.

Europe In Autumn (The Fractured Europe Sequence Book 1), Europe at Midnight (The Fractured Europe Sequence Book 2) och Europe in Winter (The Fractured Europe Sequence Book 3) av Dave Hutchinson.

En "spionhistoria" med en kock (i) i huvudrollen i ett väldigt annorlunda Europa än vad vi är vana vid. När man börjar läsa första delen undrar man varför detta kan klassas som Sci-Fi (Amazon kallar serien Thriller & Suspense) men det är utan tvekan Sci-Fi, vi pratar alternativa dimensioner mm. Sträckläste alla tre delarna i April i år och det var svårt att slita sig, mycket bra! Lite kul också att det är olika huvudpersoner i del ett och två som sedan strålar samman i del tre (egentligen lite mer komplicerat än så men läs och upptäck!).

Hittas här: Dave Hutchinson

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett lästips för sommaren.

Alla älskar Neal Stephenson inklusive undertecknad. Några av de bästa böcker jag läst är skrivna av honom (Snow Crash, The Diamond Age, Cryptonomicon, Anathem och hela Quicksilver-serien). Hans nya som han inte skrivit själv utan i sällskap av Nicole Galland som jag personligen aldrig hört talas om heter The Rise and Fall of D.O.D.O.

Det är en Sci-Fi/Fantasy som är ganska "fluffig", med det menar jag att det saknas hård vetenskap och hela historien baseras på konceptet att magi har tidigare verkligen fungerat (innan 1855). Romanen är stundtals hysteriskt rolig i sin beskrivning av ett stort nationellt center typ CIA. Jag kan rekommendera den till alla som gillar Stephenson och även till alla er som aldrig hört talas om mannen.

Fiins givetvis på Amazon: Dodo

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Eftersom det numera verkar som att det är bara jag som skriver i denna tråden fortsätter jag mitt envetna försök att få fler folk att läsa bra Sci-Fi. Detta är mitt senaste lästips:

1. The Three-Body Problem av den kinesiske författaren Cixin Liu:

En aningen sanslös berättelse om hur vi får kontakt med varelser från ett annat solsystem, allt berättat ur ett perspektiv vi inte är vana vid, alltså det kinesiska. Jäkligt bra och intressant. Fyra stjärnor av fem på Amazon.

2. The Dark Forest, del två i serien. Var beredd på både tung vetenskap och tung filosofi. Fyra och en halv stjärna av fem på Amazon. Så jäkla bra detta!

3. Death's End, sista delen i trilogin och i mitt tycke den bästa:

Far future dilemman som staplas på varandra, lysande faktiskt. Har också fyra och en halv stjärna på Amazon.

Finns här: Författarens sida på Amazon

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Spännande, hittade just hit. Läste precis ut The Wandering Earth av Cixin Liu. Tyckte den var sådär, många häftiga ideér men försökte på något sätt vara vetenskapligt och handviftande på samma gång. Kanske inte riktigt gillade formatet med korta historier... Är The Three-Body Problem bättre?

Ska ta och titta igenom de tidigare inläggen och se om något verkar intressant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Spännande, hittade just hit. Läste precis ut The Wandering Earth av Cixin Liu. Tyckte den var sådär, många häftiga ideér men försökte på något sätt vara vetenskapligt och handviftande på samma gång. Kanske inte riktigt gillade formatet med korta historier... Är The Three-Body Problem bättre?

Ska ta och titta igenom de tidigare inläggen och se om något verkar intressant.

Har personligen inte läst The Wandering Earth men kan lugnt konstatera att från en som läst det mesta av de bästa så håller Cixin Liu:s trilogi väldigt hög klass. Jag blev faktiskt lite förvånad av hur bra de var trots att jag visste att han fått priser för dem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Antar att den bokserien har dykt upp i tråden vid något tillfälle redan, men jag har verkligen fastnat för James S. A. Coreys "The Expanse"-serie. Är halvvägs genom andra boken "Caliban's War" för tillfället, och gillar verkligen hur denna killen skriver. Det är rappt, brutalt och han sparar inte på krutet någonstans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

@Simonnice: Jag håller precis på att ta mig genom den första boken i serien, "Leviathan Wakes", och har kommit ungefär halvvägs. Jag är ganska ny på att läsa denna typ av "seriös sci-fi", men hitills så gillar jag den verkligen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Antar att den bokserien har dykt upp i tråden vid något tillfälle redan, men jag har verkligen fastnat för James S. A. Coreys "The Expanse"-serie. Är halvvägs genom andra boken "Caliban's War" för tillfället, och gillar verkligen hur denna killen skriver. Det är rappt, brutalt och han sparar inte på krutet någonstans.

Skrivet av Guybrush82:

@Simonnice: Jag håller precis på att ta mig genom den första boken i serien, "Leviathan Wakes", och har kommit ungefär halvvägs. Jag är ganska ny på att läsa denna typ av "seriös sci-fi", men hitills så gillar jag den verkligen.

Ni har många timmas bra läsning framför er.
Väntar ivrigt på nästa bok i serien, kommer i december.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det klassas som seriöst, men jag kom helt plötsligt att tänka på en bok jag läste när jag var ung och funderade på om det fanns fortsättning.

Det gjorde det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Legionary

Vet inte om det är de rosa glasögonen som gör det men tycker storyn funkar även som vuxen (iaf såhär långt, snart klar med andra boken).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan tipsa om Bobiverse, jorden går under och Bob, en gammal sci-fi nörd blir en AI som åker ut i rymden och kopierar sig självt, Von Neuman probes.

Beskrivningen för första boken:

Bob Johansson has just sold his software company and is looking forward to a life of leisure. There are places to go, books to read, and movies to watch. So it's a little unfair when he gets himself killed crossing the street.

Bob wakes up a century later to find that corpsicles have been declared to be without rights, and he is now the property of the state. He has been uploaded into computer hardware and is slated to be the controlling AI in an interstellar probe looking for habitable planets. The stakes are high: no less than the first claim to entire worlds. If he declines the honor, he'll be switched off, and they'll try again with someone else. If he accepts, he becomes a prime target. There are at least three other countries trying to get their own probes launched first, and they play dirty.

The safest place for Bob is in space, heading away from Earth at top speed. Or so he thinks. Because the universe is full of nasties, and trespassers make them mad - very mad. (less)

Lyssnar på Liftarens Guide till Galaxen nu också, blev inspirerad av fulkultur podden. Helt okej men det är mycket nonsens i den.

Även jag vill lyfta fram Bobiverse-böckerna. Började läsa första boken på en lördag, blev fast direkt och en lördag senare och alla 3 böcker var utlästa. Humor men samtidigt en hel del moment av hard scifi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Ni har många timmas bra läsning framför er.
Väntar ivrigt på nästa bok i serien, kommer i december.

Yes, längtar, riktigt bra böcker. Av ren nyfikenhet tog jag en titt på några avsnitt ur serien som finns på Netflix. Inte riktigt samma klass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Räknas bibeln som seriös sci-fi?

Haha, jävlar vad kul. Den har man ju aldrig hört innan. Hur länge klurade du på den?

Visa signatur
Permalänk

För en som inte är van att läsa böcker alls och inte hantera det engelska språket något vidare, vad finns det för böcker då?
Tar gärna emot tips på både sci-fi och fantasy.

Permalänk
Legendarisk

@Kowloon1793: Vana kommer med tiden, försök att hitta någon bok som intresserar dig och sätt som mål att läsa något varje dag så kommer det snart kännas naturligt. Visar det sig att boken inte lyckas fånga din uppmärksamhet så byt, inget fel i det, men ge den en ärlig chans i en distraktionsfri miljö (lås undan mobilen) till dess att vanan sitter.

Om du vill bli bekvämare med att läsa på engelska så rekommenderar jag en läsplatta med pekskärm och ordbok, t.ex. en Kindle Paperwhite. Det låter dig peka på ett ord och slå upp betydelsen utan att behöva lägga ner boken och ta upp telefon eller dator; förutom att det tar mer tid så fastnar man lättare på Reddit på det sättet...

Ett förslag på en trevlig bok att börja med kan vara The Hobbit, men sf / fantasy har stor variation och det viktigaste är att hitta något som intresserar dig. Det blir också lättare att hitta mer när man har läst en del och vet vad man tycker om, men till dess så kanske sådana här listor kan ge lite inspiration:
https://www.goodreads.com/genres/science-fiction (listor)
https://www.goodreads.com/genres/fantasy (listor)

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Precis läst/lyssnat: "Enders Saga" böckerna inklusive "Shadow series" och "First formic wars".
Längtar efter: Ian Douglas Star Carrier bok # vad det nu är.
Nu: The Expanse-series.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu: The Expanse-series.

Ditto. Är cirka tre kapitel in just nu.

Texten känns ovant på något sätt, lite svår att läsa. skum känsla.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, kommer följas!

@Bascule666: Börjat med The Three-Body Problem, tack för tipset! Återkommer med åsikter

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz