Permalänk

@tellus82:
Är tacksam att du lagt ned en del arbete på detta, som dessutom gav resultat.
Utifrån graferna så kan man dra slutsatsen att kombinationen CPU:Stock-RAM:3333L är den som ger mest om jag inte ser helt fel i sista diagrammet.

Jag har faktiskt hunnit göra en del tester med Threadripper och resultatet stämmer bra överens med det du visat tycker jag. Inte ett dugg förvånad. Det är trots allt fortfarande Ryzen vi pratar om. Jag skall posta i den andra tråden.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

@phuonganh: Rent tekniskt skulle 4GHz-3333L ge allra bäst prestanda men mellan 4GHz-3333H (& de övriga) och stock-3333L är det den sistnämnda som kniper förstaplatsen, 3.4GHz-3333L presterar praktiskt taget lika med 4GHz-3333H vilket jag själv inte trodde på till en början.
Kul att det uppskattas, har under en tid hört från andra här att minnen/minnesinställning på ryzen inte var så viktigt för spel så jag var tvungen att kolla upp det hela själv

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@phuonganh: Rent tekniskt skulle 4GHz-3333L ge allra bäst prestanda men mellan 4GHz-3333H (& de övriga) och stock-3333L är det den sistnämnda som kniper förstaplatsen, 3.4GHz-3333L presterar praktiskt taget lika med 4GHz-3333H vilket jag själv inte trodde på till en början.
Kul att det uppskattas, har under en tid hört från andra här att minnen/minnesinställning på ryzen inte var så viktigt för spel så jag var tvungen att kolla upp det hela själv

tellus82
Sweclockers borde låta dig få en egen rubrik på förstasidan där du går igenom all den infon som du har skrivit om här. Genom att bara jobba med minnerna kunna nå prestanda av en oc ryzen i 4Ghz

Är en stor fördel att låta CPUn gå i org med tanke på temp, ljud och Watt förbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Konstigt att ingen klagat på att du kör med 720p. Det är nog för att dom gillar resultatet den här gången.

Han kör inte med LOW som inställningar om du kollar utan med så höga inställningar som möjligt utan att gå i taket på GPUn det är en ........... skillnad. TACK

1800x@ stock
GTX1080@ 2114/11028
Upplösning 1280x720 och dx12 när valbart i spel med ultra/högsta kvalité i spel för att maximera belastning på cpu och minimera risk att GPU blir flaskhals. Spelen som används här ökar inte belastning på CPU per renderad frame vid ökad upplösning så argumentet att ökad upplösning ökar press på cpu är inte applicerbart alls här.
Vid syntetiska tester används deras standard upplösning, dessa kommer i ett senare inlägg eller möjligtvis i detta i redigering.

#17022467

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Konstigt att ingen klagat på att du kör med 720p. Det är nog för att dom gillar resultatet den här gången.

Det handlar mer om kontext.
Att göra en recension och använda sig utav 720 tester för att indikera om hur framtida spel kommer att te sig är felaktigt, då för att bl.a. arkitekturen och optimering för framtida spel kan inte återspeglas genom att köra 720 på äldre spel.
Därför kan man inte basera på "720 tester" för konsumentval av grafikkort. Speciellt när valet är mellan två olika tillverkare med vardera olika arkitekturer som skulle sia om vilket av dem var bäst i framtida 4K.... med gamla spel på "720 tester"

:/

...de var där skon klämde.

Däremot kan man se om ens nuvarande setup har nytta vid olika belastningar, t.ex. vid "720 tester", med ett befintligt setup.
Dock skall man ej använda dessa data som underlag inför nyköp, speciellt när valet är mellan olika arkitekturer och andra förhållanden (4K).
Om dessa två @tellus82 (Ryzen) och @phuonganh (TR - #17026548 ) skulle ha med 1440 & 4K tester så skulle man även kunna använda deras data som beslutsunderlag inför köp. *hint* *hint*

Kortfattat, som svar på ditt inlägg klintan, så länge "720 tester" inte påstås vara en indikation för framtida 4K prestanda så är det helt ok.
Här påstås det att det finns en stor optimering/överklockningspotential med Ryzen & TR för spel, men påstås inte att den är större än en annan tillverkares modell för framtida spel i 4K.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Skulle kunna köra några tester i höga upplösningar men det kommer vara gpu limiterat så det ryker om det, något speciellt önskemål?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Önskemål är följande:
Elite Dangerous 4 (skalar jäkligt bra på AMD kort, även i multigpu)
Doom
Eller andra mogna och bra implementerade DX12 & Vulkan som passar dig

Utförd i 4K samt högre upplösning typ 8k med "Virtual super resolution" / "dynamic super resolution.
Om möjligt gärna med högsta inställningar kanske utan AA? Det setup som känns rimligt för att kunna sia om närmsta 1-2 åren framåt enligt dig.

<3<3<3

Permalänk
Medlem

Kör med dessa inställningar. PUBG i 1440p plus stream plus recording så ligger FPS mellan 80 och upp till 160. Svårt att få ett snitt i PUBG då det är så ojämt och varierar från match till match, men det är otroligt sällan det droppar under 80.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@HappyPie: Det är som du beskrev. Man gör tester i 720p för att ta reda på vissa saker. Däremot säger det ingenting om prestanda för när man skall köra med ett kraftfullt grafikkort och i upplösningen 1440p och högre. Här har vi bara försökt ta reda på ifall och hur mycket prestanda vi får med snabbare och lägre timings hos minnen i 720p.

Testerna i 720p visade att jag fick ca 10 - 20 % högre FPS grovräknat med bättre minnen.
Jag körde något kort test med CPU OC i 3,9 Ghz. Vinsten var betydligt mindre. Det har sina förklaringar. Bland annat att CPU redan boostar och inte kör i baseclock. Detta har skrivits om i flera recensioner.

Som någon skrev tidigare. Med tanke på värme, effekt, kylning hos CPU med manuell överklockning så kan det vara smart
att gå på minnena för att lyfta prestandan istället.

Jag började faktiskt med att köra tester i 4k i helgen, men såg att tellus82 körde tester i 720p så jag tänkte ta samma upplösning först.
Har Doom, skall fixa Elite Dangerous då.

Ok, kommande testupplägg kan se ut så här?
- 4k Single GPU samt i Sli med de olika minneinställningarna?

- 4k, 8k GPU i Sli med 3.0 16x PCIE vs 3.0 8x PCIE (bara en minneinställning)?
Det som är intressant här är att ta reda på skillnaden så gott det går med tanke på plattformarna Ryzen (X370, B350 versus X399).
Jag ser väldigt olika slutsatser kring detta (8x eller 16x för MultiGPU setup) på nätet. Alltifrån gamla till nya tester. Skulle därför vilja ta reda på det.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Har provat lite lätt med DSR på 2560x1080 x 1.78 vilket ger 3413x1440 och strax 5 megapixlar (mer än fem gånger fler än vid 720p) och det enda som händer är att det blir jävligt gpu bundet, Dawn of war III visar noll extra belastning på CPU utan snarare bara mindre belastning pga färre antal frames renderade i slutändan då gpu helt enkelt inte orkar med att rendera snabbt nog. Far Cry Primal med 3413x1440 reagerar precis likadant, GPU blir den ensamt limiterande faktorn.

Enda gången man skulle kunna se skillnad vore i spel som använder 4k asset streaming enbart vid 4k upplösning och liknande men jag vet inte om detta är något som ens finns idag speciellt när man manuellt kör ultra inställningar med HD texturer i de lägre upplösningarna. Andra vore spel med adaptiv view distance baserat på upplösning eller spel som renderar skuggor via cpu. Alla dessa saker är dock mycket ovanliga än så länge.

Hade jag ett till 1080 eller två stycken 1080Ti så skulle det kanske gå att få upp fps på nivåer där cpu åter igen blir limiterande i höga upplösningar men man ska inte underskatta just hur tungdrivet 4K och liknande verkligen är. Kör man lägre inställningar i spelen så kanske man kan forcera upp fps en smula på kostnad av bildkvalité, vilket för mig känns dumt då hela poängen med hög upplösning är just bildkvalité...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Konstigt att ingen klagat på att du kör med 720p. Det är nog för att dom gillar resultatet den här gången.

Du vet vad jag anser om 720p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

.....
Ok, kommande testupplägg kan se ut så här?
- 4k Single GPU samt i Sli med de olika minneinställningarna?

- 4k, 8k GPU i Sli med 3.0 16x PCIE vs 3.0 8x PCIE (bara en minneinställning)?
Det som är intressant här är att ta reda på skillnaden så gott det går med tanke på plattformarna Ryzen (X370, B350 versus X399).
Jag ser väldigt olika slutsatser kring detta (8x eller 16x för MultiGPU setup) på nätet. Alltifrån gamla till nya tester. Skulle därför vilja ta reda på det.
....

Spännande inställningar! Intressant att se var ev. flaskhalsar kan befinna sig. Själv ska min kommande TR vara Multigpu baserad.

Skrivet av tellus82:

Har provat lite lätt med DSR på 2560x1080 x 1.78 vilket ger 3413x1440 och strax 5 megapixlar (mer än fem gånger fler än vid 720p) och det enda som händer är att det blir jävligt gpu bundet....

....Hade jag ett till 1080 eller två stycken 1080Ti så skulle det kanske gå att få upp fps på nivåer där cpu åter igen blir limiterande i höga upplösningar men man ska inte underskatta just hur tungdrivet 4K och liknande verkligen är. Kör man lägre inställningar i spelen så kanske man kan forcera upp fps en smula på kostnad av bildkvalité, vilket för mig känns dumt då hela poängen med hög upplösning är just bildkvalité...

Intressanta med era tester är att man får se var man bör lägga pengarna/budgeten på.
Är det ett Vega56 med snabbare minnen eller ett Vega64 med "normala" minnen kontra
1070/1080 med snabbare minnen eller 1080/1080Ti med "normala" minnen.
(eller multi gpu + normala minnen eller snabbare samt dyrare)

Att bygga ett välbalanserad system med budget som en gemensam faktor är vad som är intressant.
För mig och säkert för de flesta andra så kommer man idag och framöver spela i minst 1440 och 4K, så förutsättningarna i dessa högre upplösningar (högre än 720/1080) är intressanta ur "bygga ett välbalanserad system"-perspektivet för dagens användning samt kommande åren, m.a.o. ha så lite samt så få flaskhalsar som möjligt.

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk era tester visar vardera "länkar" (ev. flaskhalsar) under 4k belastningar, vilket är väldigt tacksamt!

Permalänk
Medlem

Då var det ett par till tester körda men denna gång handlar det om skillnad vid mer GPU limiterade förhållanden, alla minnesinställningar är som tidigare. Här skiljer sig dock inställningar i spelen och vi börjar med witcher 3 som är väldigt moddat med extrem kvalitets profil via DNA extreme mod samt en del andra moddar. Det körs i 2560x1080 och vid dessa inställningar ligger GPU belastning på 99% under hela test slingan vid 4GHz-3333L. Observera att detta ska under inga omständigheter jämföras med andras resultat ifrån witcher 3 då det skiljer extremt mycket i fråga om geometri, draw calls, textur streaming osv. Det rör sig om grafisk kvalité som originalet inte kommer nära av. Test slingan är två minuter lång och den springer jag manuellt genom en av städerna, CPU belastning peakar mellan 55 & 60% under testet.

Nästa test är i Mass Effect Andromeda och här är det omoddat med en blandning av High/Ultra i inställningar, AA avslaget då upplösning är 3413x1440 (DSR), detta för att få upp fps och sätta lite press på cpu men ändå vara precis på gränsen till gpu limitering och även här låg gpu användning på 99% hela tiden vid 4GHz-3333L. Stället som slingan spelades in på är ganska snäll på GPU, andra platser kan mer än halvera den FPS som GPUn orkar rendera så ta detta lite som worst case för cpu.

Man kan faktiskt se GPU limiteringen i bägge testerna då stock-3333L och 4GHz-3333L presterar mycket nära varandra men det är precis på gränsen med dessa inställningar. Som jag sa tidigare ska dessa resultat absolut inte jämföras med andra tester då det dels är manuellt inspelade slingor och det är anpassade inställningar för MEA och med moddar på tw3.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Intressant! Där ser man att trots gpu begränsad så ter det sig olika ändå!
Snabba minnen verkar vara ändå värt.

Sen vill jag påpeka emot en "myt" (om man kan kalla det för myt, eller fördom), bara för att CPU:n eller GPU:n är 100% belastad betyder det inte att man inte kan öka resultatet!
Jag har tidigare sett t.ex. med Maxwell Render att om man ändrade i registret så att renderaren använde mer cpu-cache vid cpu rendering så renderade det ändå snabbare, trots att CPU:n var samma på 100% i båda fallen.

M.a.o. så att ha snabbare minnen verkar ge resultat oavsett om GPU:n är 100% belastad eller ej, ser ut att vara omkring mellan 10-15% mer trots att GPU:n flaskar i detta fall

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Både och, vid 4GHz-3333L ligger användning som sagt på 99% hela tiden i bägge spelen, med de lägre inställningarna kommer dock ett par dippar under testslingorna som drar ner min värdena lite & här dippar GPU användningen också, det jag tyckte var lite intressant var att se hur max fps skiljde trots identisk GPU användning vid samma tillfälle som max fps uppstod.
Värt att tänka på är kanske att skillnaderna är ganska små om dom ändå finns här, ökas belastning bara lite till på gpu så kommer skillnaderna suddas ut mer och mer. För min egen del så tycker jag nog att bra minnen är värt de extra pengarna mestadels på grund av den förhöjda minime fpsen och därigenom bättre frametimes som kan uppnås. Extra hög max & medel fps är för mig inte så intressant då jag personligen har rätt svårt att faktiskt uppleva någon direkt skillnad över 120fps men märker direkt när det dippar för lågt.

En anledning till skillnad på ryzen är såklart infinity fabric frekvensen som är direkt knuten till minnesfrekvensen, detta påverkar även pci-e throughput om jag förstått det rätt, utöver latens sänkningen mellan ccx klustret.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam

@tellus82: Helt klart ökningen av minimi fps som är mest intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vill inte förstöra festen men vill inflika och säga att:

De första korta tester i 4k med några spel i högsta inställningar där jag använt inbyggda benchmarkverktyg har visat i princip noll i prestandavinst med snabbare minne så här långt. De flesta recensenter har väl i princip sagt detta har jag för mig när det gäller 4k-upplösning, med nuvarande grafikkort.

Detta med ett singelkort GTX 1080 Ti som boostar till ca 2GHz. GPU-användningen var alltid 97 - 99 %, oftast 99 %. Det blir så GPU-bundet in i.. Jag såg ingen vinning alls. Enda spelet som visade högre Min.FPS var Warhammer 40k om jag inte minns fel.

Det är fortfarande lite för tidigt för att dra några absoluta slutsatser kring detta. Har bara hunnit testa några få spel. Jag skulle också behöva logga FPS "analogt" eller "grafisk kurva" om ni förstår vad jag menar, för att gå lite djupare i analysen kring Min.FPS etc. under spelandet kanske, inte enbart det inbyggda benchmark. Kan ni tipsa om något verktyg för det?

Har utökat biblioteket med Wildlands, Elite Dangerous, Metro Last Light Redux, Civ VI. Ej testat dessa.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Vill inte förstöra festen men vill inflika och säga att:

De första korta tester i 4k med några spel i högsta inställningar där jag använt inbyggda benchmarkverktyg har visat i princip noll i prestandavinst med snabbare minne så här långt. De flesta recensenter har väl i princip sagt detta har jag för mig när det gäller 4k-upplösning, med nuvarande grafikkort.

Detta med ett singelkort GTX 1080 Ti som boostar till ca 2GHz. GPU-användningen var alltid 97 - 99 %, oftast 99 %. Det blir så GPU-bundet in i.. Jag såg ingen vinning alls. Enda spelet som visade högre Min.FPS var Warhammer 40k om jag inte minns fel.

Det är fortfarande lite för tidigt för att dra några absoluta slutsatser kring detta. Har bara hunnit testa några få spel. Jag skulle också behöva logga FPS "analogt" eller "grafisk kurva" om ni förstår vad jag menar, för att gå lite djupare i analysen kring Min.FPS etc. under spelandet kanske, inte enbart det inbyggda benchmark. Kan ni tipsa om något verktyg för det?

Har utökat biblioteket med Wildlands, Elite Dangerous, Metro Last Light Redux, Civ VI. Ej testat dessa.

Precis det jag sett också, vid tillräckligt kraftig gpu flaskhals kommer det vara praktiskt taget noll skillnad, det jag påvisade ovan var dock att även vid högre inställningar/upplösning behöver inte gpu vara den enskilt limiterande faktorn och det finns gott om kombinationer som renderar i delvis gpu och delvis cpu/minnesbegränsad fps.
Vid 4k kommer dock fps renderat av gpu sjunka så lågt att eventuella skillnader i cpu/minne döljs helt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört lite tester i 5120x2160, alltså 4K ultrawide/5K eller 11 Megapixlar om man så vill, detta för att se hur minnesfrekvens påverkar FPS/Frametime om alls vid helt GPU limiterade förhållanden. Det är samma inställningar som tidigare rundor i spelen men med ändrad upplösning. Alltså samma extrema kvalite i witcher 3 och blandning av high/ultra i ME:A.

Denna gången orkade jag inte mata timings manuellt fram och tillbaka så jag krånglar till det hela lite med en extra låg frekvens denna gång, 2133Mt för att vara exakt, dock med exakt samma timings som 3333L, döper den därför till 2133L. Det är tre vändor i varje test och det görs sedan ett medel på dessa 3 för varje frekvens som sedan är översatt i grafen nedan. Nu går jag också in lite mer på djupet med fps över tid och frametime likaså, detta då fps värdena förblir praktiskt taget identiskt mellan körningarna, vilket också var ganska väntat.

På frågan om detta är skillnader man kan uppfatta med blotta ögat så lär jag nog svara: om man bortser från den första dippen så nej, det märks ingen skillnad under testet.

Witcher 3 har rätt kass frametime i början här och det beror på att slingan jag springer börjar vid södra portalen in i novigrad och i denna portal börjar det skyffla in ny data för hela stan och i detta test blir det extra besvärligt då moddar är aktiva vilket driver upp minnesanvändning än mer än vanligt men då witcher också har en mycket aggressiv minneshantering så hålls det ändå nere på runt 4.5GB, om hanteringen inte var fullt lika aggressiv skulle frametime vara lite trevligare när data kunde hållas kvar längre i minne.
Med det sagt var det konsekvent mer stutter på 2133 än det var på 3333.

Man ser också ganska effektivt här varför rena FPS siffror kanske inte alltid berättar hela sanningen, FPS är i nästan alla former ett medelvärde/genomsnittsvärde för varje tidsenhet som ges vilket döljer saker som dålig frametime. I witcher 3 testet här så ser man en frametime uppåt ~60ms vilket motsvarar lite drygt 16FPS men tittar man på rapporterad FPS så ligger den över 29FPS vid samma tidpunkt. Detta stämmer tyvärr väl in på inbyggda benchmarks också.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu kommer specifika minnen

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-releases-amd-com...

Är det en Ryzen cpu så är det dessa minen man ska köpa om man inte vill/kan oc minnerena.

bild visar resultat från tellus82 tester

med rätt minnen så får du 15% mer prestanda i spel !!!! + betydligt högre lägstanivåer (+29% i diagrammet ovan) som är så viktigt i många spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

http://gskill.com/img/pr/2017.09.22_tzrx/02_Compatibility_Chart_ENG.PNG
https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-releases-amd-com...

Är det en Ryzen cpu så är det dessa minen man ska köpa om man inte vill/kan oc minnerena.

https://i.imgur.com/YcZOflZ.png

bild visar resultat från tellus82 tester

med rätt minnen så får du 15% mer prestanda i spel !!!! + betydligt högre lägstanivåer (+29% i diagrammet ovan) som är så viktigt i många spel.

Jag skulle förtydliga på följande sätt.

Vid spelande är hög frekvens och låg latens på primärminne viktigt och en del av den kedja som avgör den slutgiltiga prestandan. Det är speciellt effektivt på att motverka stutter/ dålig frametime samt att höja lägsta fps

Är man 100% gpu bunden hela tiden kommer skillnaderna vara små men är man som många normalt är en mix av cpu/gpu/minnes bunden så kommer det komma fram ganska stora skillnader, sen ska man komma ihåg att det beror mycket på spelen man använder samt vart i spelen man mäter och inställningarna man kör, I de bägge fallen ovanför kan CPU belastning per frame variera med mer än 50% beroende på vart man är och det samma gäller gpu belastning per frame där ännu större variationer finns inom samma spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intressant om det stämmer att det blir nyt chipset. Förstår inte riktigt varför dock, när varken PCI-E 4.0 eller DDR5 är en grej ännu. Jag har ju som krav att Pinnacle Ridge ska fungera på nuvarande moderkort. Annars kommer jag bli väldigt arg väldigt fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant om det stämmer att det blir nyt chipset. Förstår inte riktigt varför dock, när varken PCI-E 4.0 eller DDR5 är en grej ännu. Jag har ju som krav att Pinnacle Ridge ska fungera på nuvarande moderkort. Annars kommer jag bli väldigt arg väldigt fort.

Tror det kan jämföras med 790FX->890FX->990FX. Behöver inte vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror det kan jämföras med 790FX->890FX->990FX. Behöver inte vara någon större skillnad.

Vill de ändra om och greja och lägga till fler funktioner så gärna för mig. Bara jag kan ploppa i en Pinnacle Ridge-processor i mitt nuvarande moderkort.

Är det inget nytt alls så blir det ju snarare förvirrande om de skulle byta namn tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill de ändra om och greja och lägga till fler funktioner så gärna för mig. Bara jag kan ploppa i en Pinnacle Ridge-processor i mitt nuvarande moderkort.

Är det inget nytt alls så blir det ju snarare förvirrande om de skulle byta namn tycker jag.

Du ska nog inte vara orolig över kompatibiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Blir lite förvirrad av artikeln lite på första hand, varför skulle de behöva ett nytt chipset? Enda möjliga jag kan tänka mig är att de ökade bredden på chipset till x8 eller x12 PCIe lanes för att man ändå bara kan köra två saker på varje x16 root complex (typ x4 NVMe + chipset).

Sedan vet jag inte om AMD verkligen vill göra chansningen med att hoppa på en helt ny processteknik igen, jag kan inte tänka mig att de vill riskera en dålig/papers lansering.

Känns som man ska ta artikeln med en nypa salt...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Blir lite förvirrad av artikeln lite på första hand, varför skulle de behöva ett nytt chipset? Enda möjliga jak kan tänka mig är att de ökade bredden på chipset till x8 eller x12 PCIe lanes för att man ändå bara kan köra två saker på varje x16 root complex.

Sedan vet jag inte om AMD verkligen vill göra chansningen med att hoppa på en helt ny processteknik igen, jag kan inte tänka mig att de vill riskera en dålig/papers lansering.

Känns som man ska ta artikeln med en nypa salt...

De har gjort småuppdateringar till sina kretsar tidigare. Som sagt, se 790FX till 990FX.

Och vadå riskera ny processteknik? Det är ju ganska satt i sten att de ska byta. De har pratat om 14nm+/12nm i månader, inklusive släppt kodnamnet Pinnacle Ridge. Så den kommer, frågan är bara när. Ryktet ovan säger Februari, om inte det stämmer så är det en annan månad, men processövergången kommer oavsett.
Dessutom är "12nm" ganska mycket just en 14nm+, från AMDs sida behöver de inte göra mycket för att konvertera Zen till den nya processen.

Permalänk
Medlem

@sesese:
Intressant att de inte vågar säga att något 3200-set klarar att köra 4 stickor för Ryzen. Det pekar väl ganska klart på att Ryzen-minneskontrollen kräver en del mer filande. 2400 är de högsta de har med 4 stickor för Ryzen.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

@sesese:
Intressant att de inte vågar säga att något 3200-set klarar att köra 4 stickor för Ryzen. Det pekar väl ganska klart på att Ryzen-minneskontrollen kräver en del mer filande. 2400 är de högsta de har med 4 stickor för Ryzen.

Är troligen en av alla saker som kommer att bli bättre men de nya moderkorts kretsarna som kommer feb 2018

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090