Permalänk
Medlem

Phoronix har testat EPYC 7601 (32 kärnor/ 64 trådar 2,2 GHz) i Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=epyc-7601-...

Den presterar hyfsat bra kan man väl säga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Phoronix har testat EPYC 7601 (32 kärnor/ 64 trådar 2,2 GHz) i Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=epyc-7601-...

Den presterar hyfsat bra kan man väl säga.

Jösses!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Ska se om jag kan köra samma benchmark på min desktop så man får lite perspektiv på det hela. Återkommer med siffror om det går som det ska

Permalänk
Inaktiv

Färdigt. Resultat uppladdat till openbenchmarking:

http://openbenchmarking.org/result/1709155-KH-1709124TY72

Permalänk
Medlem

Ett par tester med r5 1600 och 7700k och 1080/vega64. Lite intressanta resultat faktiskt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nyss bios till Prime b350-plus

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Ganska gammal (en månad) och kanske har nämnts redan med denna Ryzen-baserade Hackintosh kan vara värd en titt:

Snubblade på den under kvällen. Personligen är jag inte så mycket för OSX i dagsläget men Hackintoshar är allmänt intressanta, de täpper till Apples brister dvs avsaknaden av nya stationära system som inte begränsas av en skärms formfaktor.

Permalänk
Medlem

Undrar om någon har ett tips på ett bra sätt att mäta latency mot primärminne på Ryzen, har testat aida, passmark osv med inte så rent lite varierande resultat. Aidas separata cache & memory benchmark rapporterar allt mellan 68ns till 72ns lite hur som helst, passmark är mer konsekvent mellan 53-54ns men den tiden känns inte helt realistisk, sen det enskilda latency testet i aida som relativt konsekvent rapporterar 68ns men samtidigt inte verkar reagera utom på de mest drastiska ändringarna på timings.

Med dessa resultat blir det lite svårt att avgöra hur latency reagerar på förändrade timings och undrar därför om det finns något annat vettigt man kan använda?

Bilder från tester, dessa olika tester är alltså utförda med samma oförändrade timings/frekvens
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Nytt BIOS för PRIME X370-PRO

"PRIME X370-PRO BIOS 0902
Update AGESA 1.0.0.6B"

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Ryktas om att AGESA 1.0.0.6b innehåller en workaround för Ryzen segfaults. Ska bli intressant att testa.

Permalänk
Medlem

Precis införkaffat mig en Ryzen 7 1700 och 3200MHz minnen.
Inväntar mITX-kortet så jag kan sätta ihop maskinen. Riktigt sugen på att uppgradera nu.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brisse:

Nytt BIOS för PRIME X370-PRO

"PRIME X370-PRO BIOS 0902
Update AGESA 1.0.0.6B"

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Ryktas om att AGESA 1.0.0.6b innehåller en workaround för Ryzen segfaults. Ska bli intressant att testa.

I guess not...

[loop-5] TIME TO FAIL: 53 s

Edit:
Och igen,
[loop-6] TIME TO FAIL: 119 s

Och återigen,
[loop-11] TIME TO FAIL: 132 s

Permalänk
Hjälpsam

@anon78208: Verkar som att man kan få det att smälla för Intel också.

https://www.phoronix.com/forums/forum/hardware/processors-mem...

Hur bra är testet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@Brisse: Verkar som att man kan få det att smälla för Intel också.

https://www.phoronix.com/forums/forum/hardware/processors-mem...

Hur bra är testet?

Alltså, kill-ryzen är bara ett skript som skapar en ramdisk, tankar GCC 7 och källkod, för att sedan börja kompilera i så många trådar som processorn har. Enda skillnaden mot verkliga kompileringslaster är att man jobbar med en ramdisk vilket belastar CPU'n något hårdare än normalt eftersom man tar bort eventuella flaskhalsar i normala lagringsenheter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon78208:

Alltså, kill-ryzen är bara ett skript som skapar en ramdisk, tankar GCC 7 och källkod, för att sedan börja kompilera i så många trådar som processorn har. Enda skillnaden mot verkliga kompileringslaster är att man jobbar med en ramdisk vilket belastar CPU'n något hårdare än normalt eftersom man tar bort eventuella flaskhalsar i normala lagringsenheter.

Ok, tack för infon.
Kör inte med Linux så jag kan inte testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ok, tack för infon.
Kör inte med Linux så jag kan inte testa.

Man kan alltid testa en live-ISO (tanka ISO, lägg in på USB-sticka, boota från stickan och kör kill-ryzen i live-miljö) eller Windows Subsystem for Linux, men det innebär ju lite merjobb jämfört med om man redan sitter på en riktig Linux-installation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taskman:

Precis införkaffat mig en Ryzen 7 1700 och 3200MHz minnen.
Inväntar mITX-kortet så jag kan sätta ihop maskinen. Riktigt sugen på att uppgradera nu.

Nice!
Vad blir det för chassi till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nice!
Vad blir det för chassi till detta?

Blir detta chassi: Phanteks EVOLV mITX Tempered Glass RGB Svart
Skall även ha ett moderkort som snart kommer ut.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg den här bilden?

Då vet vi vad som kommer härnäst.

https://twitter.com/PatrickMoorhead/status/910544559955861504...

Edit: Tomshardware skrev om det också.

We followed up with Papermaster in person and confirmed directly that the company will transition both Vega GPUs and the Ryzen line of processors to the 12nm LP process. However, it’s still not clear whether or not he meant that 12nm LP will be a shrink of Ryzen in 2018 (a "tick" equivalent if you will) or if Zen+/Zen 2 will also be using the 12LP process. Previously, AMD has implied that Zen 2 will use the 7nm process. The company has used both "Zen+" and "Zen 2" to refer to its next-generation die.

http://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-vega-12nm-lp-2018,...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Då vet vi vad som kommer härnäst.

Nej, det gör vi inte. Sånt där marknadsförings-BS säger verkligen ingenting. Visste du förövrigt att dagens så kallade 14nm inte ens är 14nm om man ser det från ett rent tekniskt perspektiv? Det är bara ett uttryck som marknadsförings-folket har valt att använda efter övergången till fin-FET. Anledningen till att de kommer undan med det är att effektiviteten och prestandan motsvarar "ungefär" vad en traditionell transistor på 14nm hade kunnat åstadkomma teoretiskt. Därför ska denna typen av marknadsföring tas med största nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nej, det gör vi inte. Sånt där marknadsförings-BS säger verkligen ingenting. Visste du förövrigt att dagens så kallade 14nm inte ens är 14nm om man ser det från ett rent tekniskt perspektiv? Det är bara ett uttryck som marknadsförings-folket har valt att använda efter övergången till fin-FET. Anledningen till att de kommer undan med det är att effektiviteten och prestandan motsvarar "ungefär" vad en traditionell transistor på 14nm hade kunnat åstadkomma teoretiskt. Därför ska denna typen av marknadsföring tas med största nypa salt.

Tror dom flesta vet angående 14nm. Det har kommit ut ett antal analyser och videos om att det inte är riktig 14nm.
Men hur som helst så hade AMD på roadmapen 14nm+ (12lp) som antagligen kommer bli någon mellanlandning innan 7nm.

Såg det här precis också.

Tesla is working with AMD to develop its own A.I. chip for self-driving cars, says source.

Tesla is working with AMD to refine its new chip, which will likely reduce its reliance on Nvidia.
GlobalFoundries CEO Sanjay Jha said it's working with Tesla on a chip.
Tesla has more than 50 employees involved in the project, including chip star Jim Keller.

https://www.cnbc.com/2017/09/20/tesla-building-an-ai-chip-for...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Tror dom flesta vet angående 14nm. Det har kommit ut ett antal analyser och videos om att det inte är riktig 14nm.
Men hur som helst så hade AMD på roadmapen 14nm+ (12lp) som antagligen kommer bli någon mellanlandning innan 7nm.

Såg det här precis också.

Tesla is working with AMD to develop its own A.I. chip for self-driving cars, says source.

Tesla is working with AMD to refine its new chip, which will likely reduce its reliance on Nvidia.
GlobalFoundries CEO Sanjay Jha said it's working with Tesla on a chip.
Tesla has more than 50 employees involved in the project, including chip star Jim Keller.

https://www.cnbc.com/2017/09/20/tesla-building-an-ai-chip-for...

Tesla + Keller + AMD =Mars nästa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mer bench i Linux med Epyc. AMD tar som väntat serversidan med storm... $$

https://www.servethehome.com/amd-epyc-7351p-single-socket-cpu...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Litet test för de som idogt hävdar att minnesfrekvens eller latens inte påverkar prestanda nämnvärt i spel med Ryzen.
#17022467

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

Litet test för de som idogt hävdar att minnesfrekvens eller latens inte påverkar prestanda nämnvärt i spel med Ryzen.
#17022467

Har aldrig hävdat att det inte påverkar, har däremot hävdat att påverkan ofta överdrivs.
Nu motsäger dina siffror, i vissa fall, det jag hävdat, speciellt minimi fps kan uppenbarligen uppvisa imponerande vinster, med högre minnefrekvens och lägre latens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Litet test för de som idogt hävdar att minnesfrekvens eller latens inte påverkar prestanda nämnvärt i spel med Ryzen.
#17022467

Tycker du ska ha en klapp på axeln för att presentera sådana siffror som jag ville gjort när jag var igång, men jag fick aldrig tiden, lusten eller tummen ur att notera allt och göra stiliga diagram utav det. Istället fick man massa non-sayers som skulle lära mig att mina resultat var falska och att minne bara var en överdrift. Intel tjänar visserligen på snabbare minne också men inte alls så mycket som Ryzen gör rätt tweakat.

Gör man inte som du, postar bevis på allt, så är ju allt man säger lögn och fanboysnack/spekulation/önsketänkade, eller hur?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har aldrig hävdat att det inte påverkar, har däremot hävdat att påverkan ofta överdrivs.
Nu motsäger dina siffror, i vissa fall, det jag hävdat, speciellt minimi fps kan uppenbarligen uppvisa imponerande vinster, med högre minnefrekvens och lägre latens.

Vad jag själv upplever är att hög frekvens parat med låg latens ger i de flesta fall mycket bättre frametime i spel även när det är gpu limiterat. Annars är skillnaderna tydligast vid cpu limiterade situationer.

Skrivet av Enigma:

Tycker du ska ha en klapp på axeln för att presentera sådana siffror som jag ville gjort när jag var igång, men jag fick aldrig tiden, lusten eller tummen ur att notera allt och göra stiliga diagram utav det. Istället fick man massa non-sayers som skulle lära mig att mina resultat var falska och att minne bara var en överdrift. Intel tjänar visserligen på snabbare minne också men inte alls så mycket som Ryzen gör rätt tweakat.

Gör man inte som du, postar bevis på allt, så är ju allt man säger lögn och fanboysnack/spekulation/önsketänkade, eller hur?

Tack, jag fotade alla tester med mobilen utifall någon skulle få för sig att jag hittat på resultaten hade visserligen kunnat köra screenshots med RTSS men jag ville inte blanda in en massa overlays som i sin tur kan ge rätt oönskade effekter.

Lite fler tester
#17024530

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

CPU frekvens vs minnesfrekvens & timings

Har kört lite mer tester på min burk nu (se signatur) då jag vart nyfiken på just hur mycket minnesfrekvens & timings spelar in på prestanda jämför med klockfrekvens på processorn. Tidigare tester har egentligen bara berört påverkan av frekvens/latens på primärminne och inte cpu frekvens.

Lite info först,
Alla spel körs i 720p med högsta kvalitetsinställningarna utom Ghost recon wildlands och ashes of the singularity escalation, dessa fick tweakas lite på inställningar för att undvika GPU flaskhals. Lika Bioshock rullar på i dx11 ultra utan ddof i 1080p.

Edit: Glömde att dx12 används när tillgängligt och i Ashes:Escalation körs Vulkan som API.

Hårdvaran förblir den samma genom alla tester och GPU är klockad till 2114/11028, Fläktar/kylning körs på maxfart för att undvika boost frekvens skillnad (temp aldrig över 60 grader). Även cpu hålls nere mycket lågt i temp och med dessa inställningar väsnas burken rejält men poängen är att få så stabila frekvenser som möjligt, inte tystnad.
Moderkortet kör 1.0.0.6B agesa och har därmed dom slappare latenserna som default för att öka kompabillitet med Hynix baserade minnen.

3333L i tabellerna betyder 3333Mt med cl14, detta är manuellt inmatade timings/subtimings, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

3333L Timings

3333H i tabellerna betyder 3333Mt med cl16, detta är XMP profil med automatiska subtimings, alltså moderkort och agesa ställer allt från XMP profil, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

3333H Timings

2666 i tabellerna betyder 2666Mt med cl16, detta är helt automatiska timings/ subtimings, alltså moderkort och agesa ställer allt helt automatiskt, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

2666 Timings

Vad det gäller frekvenser på processorn så körs stock normalt i 3.7GHz vid flertrådat jobb vilket alla testerna här är, sedan körs 3.4GHz och 4GHz. 3.4GHz används endast i kombination med 3333L medans 4GHz körs i alla minnesfrekvenser/timings, dock är 4GHz 3333L bara med i ett par tester för att utesluta gpu flaskhals då det ganska självklart alltid presterar bättre än övriga kombinationer.

Betänk att det finns lite felmarginal på någon fps hit eller dit, alla tester är körda 3 gånger & medel har sedan slagits ut, resultat inom enstaka fps från varandra ska tolkas som samma resultat. Tänk också på att det rör sig uteslutande om tester vid rent cpu limiterade förhållanden.

Lägsta värdet för stock/2666 upprepades flera gånger och det verkar komma av ett stutter som endast visar sig i denna frekvens kombo. Lägst FPS verkar reagera ganska mycket på cpu frekvens utöver minnesfrekvens/latens i detta test

Shadow of Mordor verkar visa en ansenlig skillnad speciellt i lägsta fps där stock-3333L är ~43% snabbare än stock-2666, även här lyfter cpu frekvens upp min fps mer än övriga test

Ghost recon verkar älska låga latenser

Den extremt höga max fps'en här gör att skillnaderna inte ser så stora ut i min/medel men som vanligt finns dom här

The Division har kanske inte de mest upphetsande resultaten men jag tänkte att ett tioende spel var värt att kolla när jag ändå hade det installerat.

Här i Ashes syns tydligt att hög frekvens & låg latens på minne är fortsatt viktigt, 3.4GHz med 3333/manuella timings ger mer fps än 4GHz automatiska timings, vilket låter helt otroligt men det har gett samma resultat om och om igen.

Här kommer det något som jag själv vart mycket överraskad av, ett genomsnitt på fps i åtta av spelen (de med min/max/medel)

Här syns mycket tydligt just hur latens/frekvens påverkar fps i spel. 3.4GHz med 3333L presterar ruskigt nära 4GHz med 3333H

Sett ur en annan vinkel kanske det är lite lättare att jämföra. Värt att tänka på är att en del spel verkar reager mer på timings och andra mer på frekvens så på ett överslag såhär så minskar skillnaderna något jämfört med individuella tester, trots det kvarstår ganska ordentliga skillnader

Vad kan man då lära sig av detta? I de testade spelen så visar sig minnesfrekvens och latens ha en stor inverkan, så stor att den kan nära nog motsvara 600MHz på processor genom enbart manuellt tweakade timings vid samma minnesfrekvens. Naturligtvis ska man köra maximal cpu och minnesfrekvens med lägsta möjliga latenser för bäst prestanda men för mig är det ganska tydligt att man som Ryzen ägare absolut inte ska underskatta just hur viktigt det är med rätt minnen och inställningar för dom.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

Vad jag själv upplever är att hög frekvens parat med låg latens ger i de flesta fall mycket bättre frametime i spel även när det är gpu limiterat. Annars är skillnaderna tydligast vid cpu limiterade situationer.

Med dina tester i åtanke, bör jag se större skillnad, med mitt Vega som är på ingång.
Hoppade på att få det denna helg men det blir först på måndag.

Citat:

Tack, jag fotade alla tester med mobilen utifall någon skulle få för sig att jag hittat på resultaten hade visserligen kunnat köra screenshots med RTSS men jag ville inte blanda in en massa overlays som i sin tur kan ge rätt oönskade effekter.

Lite fler tester
#17024530

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kört lite mer tester på min burk nu (se signatur) då jag vart nyfiken på just hur mycket minnesfrekvens & timings spelar in på prestanda jämför med klockfrekvens på processorn. Tidigare tester har egentligen bara berört påverkan av frekvens/latens på primärminne och inte cpu frekvens.

Lite info först,
Alla spel körs i 720p med högsta kvalitetsinställningarna utom Ghost recon wildlands och ashes of the singularity escalation, dessa fick tweakas lite på inställningar för att undvika GPU flaskhals. Lika Bioshock rullar på i dx11 ultra utan ddof i 1080p.

Hårdvaran förblir den samma genom alla tester och GPU är klockad till 2114/11028, Fläktar/kylning körs på maxfart för att undvika boost frekvens skillnad (temp aldrig över 60 grader). Även cpu hålls nere mycket lågt i temp och med dessa inställningar väsnas burken rejält men poängen är att få så stabila frekvenser som möjligt, inte tystnad.
Moderkortet kör 1.0.0.6B agesa och har därmed dom slappare latenserna som default för att öka kompabillitet med Hynix baserade minnen.

3333L i tabellerna betyder 3333Mt med cl14, detta är manuellt inmatade timings/subtimings, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

3333H i tabellerna betyder 3333Mt med cl16, detta är XMP profil med automatiska subtimings, alltså moderkort och agesa ställer allt från XMP profil, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

2666 i tabellerna betyder 2666Mt med cl16, detta är helt automatiska timings/ subtimings, alltså moderkort och agesa ställer allt helt automatiskt, för mer exakta timings tryck på spoilerknappen nedan.

Vad det gäller frekvenser på processorn så körs stock normalt i 3.7GHz vid flertrådat jobb vilket alla testerna här är, sedan körs 3.4GHz och 4GHz. 3.4GHz används endast i kombination med 3333L medans 4GHz körs i alla minnesfrekvenser/timings, dock är 4GHz 3333L bara med i ett par tester för att utesluta gpu flaskhals då det ganska självklart alltid presterar bättre än övriga kombinationer.

Betänk att det finns lite felmarginal på någon fps hit eller dit, alla tester är körda 3 gånger & medel har sedan slagits ut, resultat inom enstaka fps från varandra ska tolkas som samma resultat. Tänk också på att det rör sig uteslutande om tester vid rent cpu limiterade förhållanden.

https://i.imgur.com/9pLio2w.png
https://i.imgur.com/maOeqfC.png
https://i.imgur.com/3eZHJ0R.png
https://i.imgur.com/5VEkjbp.png
https://i.imgur.com/oIxhBRv.png
https://i.imgur.com/mFrSEiy.png
https://i.imgur.com/oQLp1E0.png
Lägsta värdet för stock/2666 upprepades flera gånger och det verkar komma av ett stutter som endast visar sig i denna frekvens kombo. Lägst FPS verkar reagera ganska mycket på cpu frekvens i detta test
https://i.imgur.com/Lqy5uZ4.png
https://i.imgur.com/HquXZJd.png
Ghost recon verkar älska låga latenser
https://i.imgur.com/riTbxGm.png
https://i.imgur.com/NwEiEyF.png
https://i.imgur.com/v3oIoiO.png
The Division har kanske inte de mest upphetsande resultaten men jag tänkte att ett tioende spel var värt att kolla när jag ändå hade det installerat.
https://i.imgur.com/KmNzqnE.png
Här i Ashes syns tydligt att hög frekvens & låg latens på minne är fortsatt viktigt, 3.4GHz med 3333/manuella timings ger mer fps än 4GHz automatiska timings, vilket låter helt otroligt men det har gett samma resultat om och om igen.

Här kommer det något som jag själv vart mycket överraskad av, ett genomsnitt på fps i åtta av spelen (de med min/max/medel)
https://i.imgur.com/YcZOflZ.png
Här syns mycket tydligt just hur latens/frekvens påverkar fps i spel. 3.4GHz med 3333L presterar ruskigt nära 4GHz med 3333H
https://i.imgur.com/2JIKwct.png
Sett ur en annan vinkel kanske det är lite lättare att jämföra. Värt att tänka på är att en del spel verkar reager mer på timings och andra mer på frekvens så på ett överslag såhär så minskar skillnaderna något jämfört med individuella tester, trots det kvarstår ganska ordentliga skillnader

Vad kan man då lära sig av detta? I de testade spelen så visar sig minnesfrekvens och latens ha en stor inverkan, så stor att den kan nära nog motsvara 600MHz på processor genom enbart manuellt tweakade timings vid samma minnesfrekvens. Naturligtvis ska man köra maximal cpu och minnesfrekvens med lägsta möjliga latenser för bäst prestanda men för mig är det ganska tydligt att man som Ryzen ägare absolut inte ska underskatta just hur viktigt det är med rätt minnen och inställningar för dom.

Konstigt att ingen klagat på att du kör med 720p. Det är nog för att dom gillar resultatet den här gången.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Konstigt att ingen klagat på att du kör med 720p. Det är nog för att resultatet tilltalar dom.

Som jag skrivit tidigare är det för att ge en bild av prestanda vid cpu limiterade förhållanden, mängden jobb processorn måste göra ökar icke med höjd upplösning i dessa spel vad jag vet. De spel som gör detta är främst Fallout 4 och Skyrim och säkert en del andra.
Att däremot behålla höga inställningar i spelen ger mer jobb åt processorn per renderad bild, speciellt när den senare dessutom måste leverera fler bilder per sekund. Så de testare som kört 720p low anser jag ger en mycket missvisande bild av prestanda, speciellt när "Low" tenderar gynna färre kärnor mer än "ultra".

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::