Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Får man rösta på en annan gud i kyrkovalet?

Visst. Om du kan lämna godtagbara kontaktinformationer som gör att sagda gud kan ta del av resultatet, och utföra ett mirakel så att han hamnar på röstsedlarna för något parti...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Får man rösta på en annan gud i kyrkovalet?

Edgy, se upp så du inte skär dig.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Blankett inskickad idag, firade med att köpa Middle-earth™: Shadow of War.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jag gick ur Svenska kyrkan för ca 10 år sedan. Detta för att prästerna i min kommun hotade med strejk trotts att dom tjänade ca: 50 000/månad. Istället betalar jag 200:-/mån. till Lutherhjälpen. Att jag stödjer Lutherhjälpen är för att De har låg administrationskostnad. Jag stödjer även andra hjälporganisationer. Detta för att man ser så mycket elände på TV nyheterna. Då känns det bra att man bidrar lite grann till att göra världen bättre. Det är väl evolutionen som skapat oss till en flockvarelse och därför kan vi känna med andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad otroligt mycket trevligare brev än jag fick! Mitt på mitt brev stod det nåt i stil med "Du är inte längre med och bidrar till detta:" varpå massa bra saker som "att hjälpa folk i nöd" och dylikt listades. Härligt passivt aggressivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Vad otroligt mycket trevligare brev än jag fick! Mitt på mitt brev stod det nåt i stil med "Du är inte längre med och bidrar till detta:" varpå massa bra saker som "att hjälpa folk i nöd" och dylikt listades. Härligt passivt aggressivt!

De vill försöka ge en dåligt samvete. :/

Permalänk
Medlem

Jag sa upp bekantskapen med dem 2007. Visade mina tatueringar och kissade på fasaden

Permalänk
Medlem

Är detta en legit sida? http://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mathrohas:

Vad hjälper den med? Här är lappen: https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Fyll i, gå ner till kyrkan eller posta, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad hjälper den med? Här är lappen: https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Fyll i, gå ner till kyrkan eller posta, klart.

Jovisst den har jag skickat in själv, men jag funderade om sidan är ok.

Snabb googling visade sig att kyrkan säger att det inte gällerLänk

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mathrohas:

Jovisst den har jag skickat in själv, men jag funderade om sidan är ok.

Snabb googling visade sig att kyrkan säger att det inte gällerLänk

Exakt. Det gäller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill få en klarhet i en sak,då en bekant påstår att om man går ur kyrkan så får man betala 2000kr/släktingars gravar varje år för underhåll som kyrkan kräver.
Hon underhåller gravarna hela tiden men ändå kommer församlingen skicka faktura i Feb enligt brevet hon fått.
Kan detta verkligen stämma?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vill få en klarhet i en sak,då en bekant påstår att om man går ur kyrkan så får man betala 2000kr/släktingars gravar varje år för underhåll som kyrkan kräver.
Hon underhåller gravarna hela tiden men ändå kommer församlingen skicka faktura i Feb enligt brevet hon fått.
Kan detta verkligen stämma?

Nej, du betalar begravningsavgift även om du inte är med i svenska kyrkan. Det har dina släktingar också gjort varpå de har gravrätt i 25 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Nej, du betalar begravningsavgift även om du inte är med i svenska kyrkan. Det har dina släktingar också gjort varpå de har gravrätt i 25 år.

Så efter 25 år kommer avgifterna att komma till närmaste anhörig?

Edit; Jag gick ur svenska kyrkan för 4 eller 5 år sen genom att posta ansökan till min närmaste kyrka.
Undrar hur många som är faktiskt medvetna om att denna skatt går att tas bort?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Gick ur när jag var 18. Kunde gjort det tidigare, förstås, men hade ingen inkomst då så det spelade ingen roll ur den aspekten.

Är totalt icketroende och har inga som helst planer på att nånsin gifta mig, döpa barn eller liknande, så jag har ingen nytta av ett medlemskap.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gick ur när jag var 18. Kunde gjort det tidigare, förstås, men hade ingen inkomst då så det spelade ingen roll ur den aspekten.

Är totalt icketroende och har inga som helst planer på att nånsin gifta mig, döpa barn eller liknande, så jag har ingen nytta av ett medlemskap.

Vad fick dig att gå ur? Möjligheten till att spara pengar eller bara att du inte trodde på Gud helt enkelt?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Det var länge sen, mycket länge sen som jag gick ur Svenska Kyrkan.

Sen att jag får betala en viss procentdel ( begravningsavgiften* - genomsnitt 23 öre på varje intjänad 100 lapp ) varje år ändå, det är inte hela världen.

* källa: kyrkoskatten.se/varfor-ga-ur/

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Så efter 25 år kommer avgifterna att komma till närmaste anhörig?

Edit; Jag gick ur svenska kyrkan för 4 eller 5 år sen genom att posta ansökan till min närmaste kyrka.
Undrar hur många som är faktiskt medvetna om att denna skatt går att tas bort?

Efter lite googlande så verkar det som att efter 25 år så har man möjligheten att fortsätta betala en årsavgift, inget som kommer ut med automatik som jag förstod det, utan "valbart". Och det gör ingen skillnad om du är med i Svenska Kyrkan eller inte.

Detta är "killgissningar" efter lite snabbt googlande som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Vad fick dig att gå ur? Möjligheten till att spara pengar eller bara att du inte trodde på Gud helt enkelt?

Jag tycker väl det är en ganska rimlig princip att inte vara medlem i organisationer man inte delar åsikter med, och inte heller deltar i verksamheten. Jag är ju inte med i nån schackklubb, t ex, för jag spelar inte schack.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Efter lite googlande så verkar det som att efter 25 år så har man möjligheten att fortsätta betala en årsavgift, inget som kommer ut med automatik som jag förstod det, utan "valbart". Och det gör ingen skillnad om du är med i Svenska Kyrkan eller inte.

Detta är "killgissningar" efter lite snabbt googlande som sagt.

Ja, jag har fått fram samma svar som dig. Jag har alltid trott att man fick ha gravrätt/vila i 100 år innan man bara lyfte bort kistan och gjorde i ordning för nästa person.

Skrivet av cyklonen:

Jag tycker väl det är en ganska rimlig princip att inte vara medlem i organisationer man inte delar åsikter med, och inte heller deltar i verksamheten. Jag är ju inte med i nån schackklubb, t ex, för jag spelar inte schack.

Då förstår jag, det var ungefär så jag tänkte när jag gick ur.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Vad fick dig att gå ur? Möjligheten till att spara pengar eller bara att du inte trodde på Gud helt enkelt?

Att tro på gud och ge bort pengar har ingen koppling.

Permalänk
Inaktiv

Nu i dessa dagar när skattedeklarationen dyker upp i våra digitala brevlådor och i brevlådan i annat fall, visst är det skönt att inte se kyrkan norpa våra hårt inarbetade lön?

Kyrkoavgiften är dessvärre kvar men de får iallafall mindre pengar. Alltid något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nu i dessa dagar när skattedeklarationen dyker upp i våra digitala brevlådor och i brevlådan i annat fall, visst är det skönt att inte se kyrkan norpa våra hårt inarbetade lön?

Kyrkoavgiften är dessvärre kvar men de får iallafall mindre pengar. Alltid något.

Helt klart! Tycker det ska vara myndig opt-in med kyrkan. Så många stackare som inte ens vet att kyrkan stjäl pengar från dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är verkligen 0% religiös men jag har valt att stanna som medlem i kyrkan. Dels för att jag tycker traditioner som dop/bröllop och begravningar passar bäst i kyrkan eftersom lokalerna är perfekta för det 😄 jag gillar stämningen och julottan passar verkligen bäst i kyrkan.
Nä, de småpengarna jag betalar för att få detta plus att kyrkan är en trygghet för många människor gör att jag stannar som medlem.
Det finns andra mer effektiva organisationer för hjälp till människor, men handen på hjärtat, hur många skickar pengar till dessa när ni lämnat kyrkan?? Ni lämnar för att få mer pengar i fickan och sen stillar ni samvetet med att säga att ni KAN skicka pengarna till andra istället 😅

Precis min inställning med. Jag lägger till, tack kyrkan för att ni bokfört folk genom tiderna så jag kan sitta och leta upp mina släktingar 500-1000 år tillbaka i tiden...nåja, 1000 var väl lite att ta i, men i sverige kommer jag åtminstånde 600+ år tillbaka 😀 bra jobbat!!

Edit: är inte på något sätt religiös.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Precis min inställning med. Jag lägger till, tack kyrkan för att ni bokfört folk genom tiderna så jag kan sitta och leta upp mina släktingar 500-1000 år tillbaka i tiden...nåja, 1000 var väl lite att ta i, men i sverige kommer jag åtminstånde 600+ år tillbaka 😀 bra jobbat!!

Edit: är inte på något sätt religiös.

Samma här, är ochså kvar likaså min sambo. Mysigt att gå på olika tillställningar där, speciellt runt julen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Helt klart! Tycker det ska vara myndig opt-in med kyrkan. Så många stackare som inte ens vet att kyrkan stjäl pengar från dom

Instämmer! Bra att man inte automatiskt föds in i religionen idag. Skulle bara fattas att alla möjliga religioner och sekter börjar norpa skattepengar av en för de anser att man tillhör dom, trots att man aldrig tillfrågats.

En sak om man nu skulle vara troende, då bör man nog betala denna skatt men också gå till kyrkan varje helg. Meningslöst att ha en massa kyrkor ingen går till trots allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Instämmer! Bra att man inte automatiskt föds in i religionen idag. Skulle bara fattas att alla möjliga religioner och sekter börjar norpa skattepengar av en för de anser att man tillhör dom, trots att man aldrig tillfrågats.

En sak om man nu skulle vara troende, då bör man nog betala denna skatt men också gå till kyrkan varje helg. Meningslöst att ha en massa kyrkor ingen går till trots allt.

Vi bygger om dom till serverhallar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vi bygger om dom till serverhallar 😉

Lan-hall istället ;).
Perfekt centralt läge.

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Jag tycker det är fint att du efter 3 år fortfarande är överens med dig själv.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Hej,
Min kompis gick ur, använde denna hemsida, behövde inte skriva brev eller något.
3 dagar sedan kom ett brev med bekräftelse att man har urtrett. Det var nästan skämtsamt hur enkelt det var.
http://www.offentligt.se/lamna-kyrkan
Om någon redan postat länken, så ber jag om ursäkt