Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarnak:

Jag tittade på de där tidigare. Håller de sig till den frekvensen som påstås eller får man köra dom på en lägre frekvens? Bra pris var det iaf.

man får nog mixstra lite för att få utsatta men jag är på 3400mhz just nu själv. inte orka mixstra mera just nu
med nya framtida bios kommer det säkert inte bli några problem

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

man får nog mixstra lite för att få utsatta men jag är på 3400mhz just nu själv. inte orka mixstra mera just nu
med nya framtida bios kommer det säkert inte bli några problem

Damn. De var feta. Kan nog bli dem istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Avstängd

Mina lpx rated 3000mhz gör 3200mhz som det verkar.
med 15 i timings (original) så bootar den inte i 2933mhz men med 16, utan problem både i 2933/3200mhz.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kan rekommendera dessa:

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C16-DC-S...

Kör dem i 3466MHz
CAS Latency (CL) 14T
RAS To CAS Delay (tRCD) 14T
RAS Precharge (tRP) 14T
RAS Active Time (tRAS) 26T
Row Cycle Time (tRC) 40T

Helt stabila

3600 funkar men inte fått dem helt stabila i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Mina lpx rated 3000mhz gör 3200mhz som det verkar.
med 15 i timings (original) så bootar den inte i 2933mhz men med 16, utan problem både i 2933/3200mhz.

Vad har du för version på dessa? Vad har du mer för inställningar i bios för att nå 3200?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrock:

Vad har du för version på dessa? Vad har du mer för inställningar i bios för att nå 3200?

manuellt ställda timings på 16.16.16.36
original är 15 men då bootar det inte alls.
3200 gav dock minnes error, så kräver tweaks för att funka, kör på 3066mhz och felfritt där.
dvs inga tweak förutom manuellt ställda timings.
syrrans grabb har dock problem med mer än 2133mhz med en annan ddr4 märke, svårt säga huruvida det är minnena eller cpu IF som krånglar mest.
har inte koll på version direkt, har för mig det var 6.26 eller nåt sånt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag kan gladeligen rapportera att G-Skill FlareX 2x8GB 3200MHz CL14 fungerar utmärkt på ASRock AB350-Gaming-ITX. Behövde inte mickla något själv utan det var bara att gå in i BIOS och slå på XMP-profilen.

OBS! Jag har däremot inte last-testat minnena ännu men datorn tog sig förbi POST utan problem på första försöket.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har Asus Crosshair Hero VI eller moderkort som funkar på samma sätt: Jag har fått tag i mina Ripjaw V nu, och tänkte se till att köra dessa i deras standardfart, vilket är 3600MHz. I Crosshair Hero VI heter XMP istället D.O.C.P, och när jag använder denna för att ställa in minnet på dess utsatta hastighet ökas ju även BCLK-frekvensen. Eftersom jag kör en överklock med multipliern sedan innan på 37 så går ju min Ryzen-överklock upp i 4.5 GHz när BCLK-frekvensen höjs. Vilken av dessa inställningar ska jag tona ned på för att landa på en mer pålitlig klock, runt 3.7 till att börja med?

Ska jag sänka BCLK-frekvensen igen eller ska jag dra ned på klock-ratio? Vad är mest fördelaktigt att överklocka ur ren stabilitetssynpunkt, till att börja med?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

En fråga till er som har Asus Crosshair Hero VI eller moderkort som funkar på samma sätt: Jag har fått tag i mina Ripjaw V nu, och tänkte se till att köra dessa i deras standardfart, vilket är 3600MHz. I Crosshair Hero VI heter XMP istället D.O.C.P, och när jag använder denna för att ställa in minnet på dess utsatta hastighet ökas ju även BCLK-frekvensen. Eftersom jag kör en överklock med multipliern sedan innan på 37 så går ju min Ryzen-överklock upp i 4.5 GHz när BCLK-frekvensen höjs. Vilken av dessa inställningar ska jag tona ned på för att landa på en mer pålitlig klock, runt 3.7 till att börja med?

Ska jag sänka BCLK-frekvensen igen eller ska jag dra ned på klock-ratio? Vad är mest fördelaktigt att överklocka ur ren stabilitetssynpunkt, till att börja med?

Jag minns inte gränsen men över en viss nivå måste man öka BCLK för att få upp frekvensen ytterliggare på minna. Det borde inte behövas för att komma upp i 3600MHz tror jag däremot.
Det kan vara värt att kolla upp däremot.

Har inte det mammakortet däremot så någon annan får svara på resten. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

En fråga till er som har Asus Crosshair Hero VI eller moderkort som funkar på samma sätt: Jag har fått tag i mina Ripjaw V nu, och tänkte se till att köra dessa i deras standardfart, vilket är 3600MHz. I Crosshair Hero VI heter XMP istället D.O.C.P, och när jag använder denna för att ställa in minnet på dess utsatta hastighet ökas ju även BCLK-frekvensen. Eftersom jag kör en överklock med multipliern sedan innan på 37 så går ju min Ryzen-överklock upp i 4.5 GHz när BCLK-frekvensen höjs. Vilken av dessa inställningar ska jag tona ned på för att landa på en mer pålitlig klock, runt 3.7 till att börja med?

Ska jag sänka BCLK-frekvensen igen eller ska jag dra ned på klock-ratio? Vad är mest fördelaktigt att överklocka ur ren stabilitetssynpunkt, till att börja med?

BCLK över 100 är alltid en risk med tanke på stabilitet. Givetvis går inte världen under vid 102 men det är det bra sätt att få hela datorn ur balans om man har lite otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Har nu kört på 100 i BCLK och 37 i core ratio med D.O.C.P 1 = 3600 MHz på minnena. Har funkat klockrent! Inga bekymmer under stress heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Finpolerade timings vid 3333, dessa verkar ge absolut högst prestanda i spel för mig jämfört 3200 eller 3466.

Lite info om modulerna

Corsair LPX 3733 c17
http://www.3dmark.com/fs/13633805

Edit: Kanske fått tRCD stabilt vid 14 nu, verkar vara tRP som måste vara kvar på 15 för stabilitet vid 3333.
Edit2: Nope, tRCD lär vara kvar vid 15 för stabilitet, fick ett fel i memtest efter några timmar. Bilden ovanför är alltså snabbaste stabila timings.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag minns en tid när överklockning av minnen handlade om att pressa ner CAS så långt det gick och när man slagit i det golvet var det klart :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nyss bios till Prime b350-plus

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Någon som provat 64GB på ASUS Crosshair VI Hero? Finns det något att rekommendera i så fall? Tänkte slå till nu när 1800x har bra pris.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nytt bios till x370 prime pro

primeprox370 bios

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt på förhand för ett långt inlägg men jag hoppas att det kommer någon till nytta:

Då har jag testat lite hur minneshastighet och latency påverkar spelprestanda, det enda som skiljer mellan resultaten är just frekvens och latency på primärminne, allt annat är identiskt. Skillnaden mellan 3333L och 3333H är enbart timings, 3333L är manuellt polerade timings rakt igenom, 3333H är XMP profil med automatiska subtimings, 2666 är automatiska timings.

Jag valde 2666 som en punkt mestadels för att spegla den som kör på billigt minne och inte bryr sig om att manuellt justera timings, 3333H är valt som en punkt där man valt lite snabbare minne men bara laddar XMP profil utan att justera timings/subtimings alls och sist har vi 3333L med b-die där man gått in och justerat alla timings manuellt till lägst möjliga med total stabilitet.

För att förtydliga: Jag har alltså använt automatiska inställningar för 3333H och 2666, med andra ord är det moderkort och AGESA inställningar som styr timings, det är inte jag som satt medvetet dåliga timings utan detta är vad man kan förvänta sig genom att köra automatiskt eller XMP profil.

Det finns såklart en uppsjö av möjliga kombinationer men jag tror det kan vara intressant att se skillnaden mellan dessa och vad jag hört folk här resonera så tror jag dessa 3 punkter ganska väl reflekterar potentiella användare och deras inställning till primärminne.

1800x@ stock
GTX1080@ 2114/11028
Upplösning 1280x720 och dx12 när valbart i spel med ultra/högsta kvalité i spel för att maximera belastning på cpu och minimera risk att GPU blir flaskhals. Spelen som används här ökar inte belastning på CPU per renderad frame vid ökad upplösning så argumentet att ökad upplösning ökar press på cpu är inte applicerbart alls här.
Vid syntetiska tester används deras standard upplösning, dessa kommer i ett senare inlägg eller möjligtvis i detta i redigering.

Detta är 3333L i testerna

Detta är 3333H i testerna

Detta är 2666 i testerna

Detaljerad info om timings vid varje frekvens

Vi börjar med warhammer 40k och här syns det direkt skillnad mellan minneskonfig, resultatet pratar för sig sälvt.

Arkham Knight reagerar inte lika mycket på minnen i max fps men påvisar ändå skillnad och relativt stor skillnad i medel fps.

Här ser vi åter igen ganska stora skillnader

Här var faktiskt GPU belastning upp och sniffade på 95% i 720p med ett överklockat GTX1080! Undrar hur folk kan hävda att ryzen inte orkar driva 1080p i tillräcklig fps. Skillnaderna finns här igen i fps.

Trenden fortsätter med ganska tydlig fördel med ökad frekvens och låg latens

Vet att det är fult att inte börja på noll i diagram men orkade inte justera detta manuellt i excel. Hur som så ser man en ganska kraftig skillnad genom alla testerna i ROTTR

Ska styra upp några syntetiska tester strax.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Vad bör vi dra för slutsatser av detta?

Att det kan vara dumsnålt att snåla in på minnena om man vill få ut så mycket kraft som möjligt från sin Ryzen rigg, snabba minnen och gärna med låg latency ger helt enkelt bra effekt?

Beror så klart på vilka skalor dina staplar använder sig av också, ibland ser det ju ut som dramatiska skillnader vilket det kanske egentligen inte är i verkligheten?

Sedan vet jag inte riktigt hur krångligt det är att ställa in "manuellt polerade timings" vs att använda sig av en vanlig xmp/d.o.c.p profil? För att få den där extra performance boosten verkar man ju behöva ställa in manuella timings? Själv har jag bara kört d.o.c.p hittills med mitt Asus Prime X370 men mixtrat lite med SoC, procODT samt DRAM volt.

Förutom minnena så kör du alltså din 1800X stock normalt (när du inte roar dig med överklockning) stämmer det?

Permalänk
Medlem

Tja folks!

Jag har börjat åka på patrull med mitt ASRock Gaming-ITX (B350) och G-Skill FlareX 3200MHz CL14.
Ibland när jag försöker starta datorn så kommer den aldrig till POST-läget (åtminstone ingen POST-text på skärmarna).
Är det någon som har varit med om något liknande och hur löste ni det? Sist gjorde jag en CMOS-reset och då fungerade det att boota igen. Klockade upp minnena till 3200MHz med XMP igen och allting flöt i några dagar men nu har felet återkommit.

Jag har sett lite poster på nätet om det här men ingen lösning hittills.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@tellus82: Vad bör vi dra för slutsatser av detta?

Att det kan vara dumsnålt att snåla in på minnena om man vill få ut så mycket kraft som möjligt från sin Ryzen rigg, snabba minnen och gärna med låg latency ger helt enkelt bra effekt?

Beror så klart på vilka skalor dina staplar använder sig av också, ibland ser det ju ut som dramatiska skillnader vilket det kanske egentligen inte är i verkligheten?

Sedan vet jag inte riktigt hur krångligt det är att ställa in "manuellt polerade timings" vs att använda sig av en vanlig xmp/d.o.c.p profil? För att få den där extra performance boosten verkar man ju behöva ställa in manuella timings? Själv har jag bara kört d.o.c.p hittills med mitt Asus Prime X370 men mixtrat lite med SoC, procODT samt DRAM volt.

Förutom minnena så kör du alltså din 1800X stock normalt (när du inte roar dig med överklockning) stämmer det?

Om man kikar lite på skillnaderna så ser man rätt snabbt att skillnaden mellan XMP och manuellt inställda timings rör sig om ~10% extra prestanda, ibland mer, ibland mindre men runt 10%. Denna skillnad kommer mestadels synas i cpu begränsade situationer men det bör även märkas på bättre frametime med högre lägsta fps. Om man jämför med 2666 & 3333L så blir skillnaderna långt större, här finns det situationer med ~30% högre prestanda och det finns folk som betalar mycket pengar för ~30% mer prestanda.

Personligen skulle jag inte snåla med minnen till 1700x-1800x för det känns bara dumt, r5 och liknande så kanske man inte bryr sig i dom där procenten om man räknar med att man ändå är GPU bunden i allt. Men om man tittar på prisskillnad mellan 2666 och bra b-die minnen så är det ganska billiga 30% extra prestanda men det förutsätter också att man orkar gå in under advanced timings och ställa in lämpliga subtimings.

Visst några av graferna är lite skeva men majoriteten är inte det utan börjar på noll, excel automat justerar lägsta värdet i grafen när det är endast en datakälla och jag var/är för lat att korrigera det manuellt, men samtliga har också värdena angivna klart och tydligt, draw call graferna börjar på noll trots att några av dom går upp till 33 miljoner i värde.

Jo jag kör faktiskt stock med min 1800x och 3333L inställningarna, detta ger långt mer prestanda än min GPU egentligen behöver och vinsten av att klocka blir då extremt försumbar och värmen som kommer extra orsakar bara mer oväsen i slutändan än någon direkt nytta, finjusterade timings däremot är dock något som praktiskt taget är gratis när det kommer till effektförbrukning och värme/oväsen så det är en klar rekommendation även om man vill köra just stock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Får be om ursäkt på förhand för ett långt inlägg men jag hoppas att det kommer någon till nytta:

Då har jag testat lite hur minneshastighet och latency påverkar spelprestanda, det enda som skiljer mellan resultaten är just frekvens och latency på primärminne, allt annat är identiskt. Skillnaden mellan 3333L och 3333H är enbart timings, 3333L är manuellt polerade timings rakt igenom, 3333H är XMP profil med automatiska subtimings, 2666 är automatiska timings.

Jag valde 2666 som en punkt mestadels för att spegla den som kör på billigt minne och inte bryr sig om att manuellt justera timings, 3333H är valt som en punkt där man valt lite snabbare minne men bara laddar XMP profil utan att justera timings/subtimings alls och sist har vi 3333L med b-die där man gått in och justerat alla timings manuellt till lägst möjliga med total stabilitet.

För att förtydliga: Jag har alltså använt automatiska inställningar för 3333H och 2666, med andra ord är det moderkort och AGESA inställningar som styr timings, det är inte jag som satt medvetet dåliga timings utan detta är vad man kan förvänta sig genom att köra automatiskt eller XMP profil.

Det finns såklart en uppsjö av möjliga kombinationer men jag tror det kan vara intressant att se skillnaden mellan dessa och vad jag hört folk här resonera så tror jag dessa 3 punkter ganska väl reflekterar potentiella användare och deras inställning till primärminne.

1800x@ stock
GTX1080@ 2114/11028
Upplösning 1280x720 och dx12 när valbart i spel med ultra/högsta kvalité i spel för att maximera belastning på cpu och minimera risk att GPU blir flaskhals. Spelen som används här ökar inte belastning på CPU per renderad frame vid ökad upplösning så argumentet att ökad upplösning ökar press på cpu är inte applicerbart alls här.
Vid syntetiska tester används deras standard upplösning, dessa kommer i ett senare inlägg eller möjligtvis i detta i redigering.

Detaljerad info om timings vid varje frekvens

https://i.imgur.com/ObztOSt.png
Vi börjar med warhammer 40k och här syns det direkt skillnad mellan minneskonfig, resultatet pratar för sig sälvt.

https://i.imgur.com/X7Z9jPg.png
Arkham Knight reagerar inte lika mycket på minnen i max fps men påvisar ändå skillnad och relativt stor skillnad i medel fps.

https://i.imgur.com/cAf5Fzc.png
Här ser vi åter igen ganska stora skillnader

https://i.imgur.com/h2N3JSP.png
Här var faktiskt GPU belastning upp och sniffade på 95% i 720p med ett överklockat GTX1080! Undrar hur folk kan hävda att ryzen inte orkar driva 1080p i tillräcklig fps. Skillnaderna finns här igen i fps.

https://i.imgur.com/dIRVl71.png
https://i.imgur.com/EozFsGE.png
Trenden fortsätter med ganska tydlig fördel med ökad frekvens och låg latens
https://i.imgur.com/wSllB2X.png
Vet att det är fult att inte börja på noll i diagram men orkade inte justera detta manuellt i excel. Hur som så ser man en ganska kraftig skillnad genom alla testerna i ROTTR

Ska styra upp några syntetiska tester strax.

https://i.imgur.com/WbESxLB.png
https://i.imgur.com/xY02aqX.png
https://i.imgur.com/zY4L9nd.png
https://i.imgur.com/sfCA850.png
https://i.imgur.com/U5vgDan.png
https://i.imgur.com/8E3QeO0.png
https://i.imgur.com/u2wlrOl.png
https://i.imgur.com/inyBy6L.png
https://i.imgur.com/jrfILT4.png

Ok för att få bättre lägstanivå (Som är det viktigaste tycker jag vid spel) så är det viktigt med låg timing på minnerna. Att vinna ca 20Bilder/s i lägsta nivå är extremt bra (känns nästan för bra för att vara sant)

Så frågan är om även TR4 lider lika mycket av timing av minnet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok för att få bättre lägstanivå (Som är det viktigaste tycker jag vid spel) så är det viktigt med låg timing på minnerna. Att vinna ca 20Bilder/s i lägsta nivå är extremt bra (känns nästan för bra för att vara sant)

Så frågan är om även TR4 lider lika mycket av timing av minnet.

Till stor del beror detta på att man i och med 1.0.0.6 agesa införde långt slappare subtimings för att Hynix baserade moduler ska kunna köras i högre frekvens, nackdelen blir att om man bara kör XMP så kommer subtimings vara tokslappa om man använder b-die minne. Så till den milda grad att bara justering av timings ger 10% generell ökning och i många fall mycket bättre lägsta FPS. Det fins dessutom moderkort därute som sätter ännu slappare timings för att just öka chansen att de flesta minnestyperna ska klara höga frekvenser. Detta i sin tur skjuter dock prestandan i sank rent generellt och speciellt för minnen som faktiskt klarar tajtare timings.

Huruvida Threadripper har samma slappa timings för att öka kompabillitet med olika minnen vet jag icke men det är ganska enkelt att kontrollera, bara & ladda en XMP profil & se hur subtimings sätts.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av sesese:

Ok för att få bättre lägstanivå (Som är det viktigaste tycker jag vid spel) så är det viktigt med låg timing på minnerna. Att vinna ca 20Bilder/s i lägsta nivå är extremt bra (känns nästan för bra för att vara sant)

Så frågan är om även TR4 lider lika mycket av timing av minnet.

Jag skall försöka prova köra lite tester snart.

Tellus82: jag blev verkligen inspirerad av dina minnestester. Tack!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Lite fler speltester med samma inställningar för minne som tidigare, fick lite respons om att tidigare inlägg inte innehöll så många spel och att jag handplockat de med störst skillnad, så är inte fallet.

Glömde tala om att 3333L var precis på gränsen till gpu limitering här trots halv renderingsupplösning på 1080p och relativt låga inställningar, GRW är normalt jäkligt GPU bundet i medel & högsta fps. Lägsta FPS däremot lyser igenom gpu limitering även vid högre kvalitets inställningar.

Primal verkar gilla låga latenser mer än frekvens, därav något mindre skillnad mellan 2666 & 3333H.

Inga jätteskillnader förutom lägsta FPS åter igen.

Här körs 1080p med dx11 utan ddof, närmare 600fps låg gpu användning rätt högt men det var under mycket kort stund i testet.

Ashes escalation är även det riktigt gpu bundet trots cpu test, för att komma runt gpu limitering får man köra lite lägre inställningar. Observera att det rör sig om Vulkan API här och 1080p. 720p ville inte riktigt lira.

Skrivet av phuonganh:

Jag skall försöka prova köra lite tester snart.

Tellus82: jag blev verkligen inspirerad av dina minnestester. Tack!

Kul att det uppskattas

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite fler speltester med samma inställningar för minne som tidigare, fick lite respons om att tidigare inlägg inte innehöll så många spel och att jag handplockat de med störst skillnad, så är inte fallet.
https://i.imgur.com/1H5OPNB.png

https://i.imgur.com/BfZOikC.png

https://i.imgur.com/yMSLbkA.png

https://i.imgur.com/uYDbLf5.png

https://i.imgur.com/zdad1d9.png

Sjukt bra Arbete du borde ju jobba på denna site för de kommer sällan med sånnahär intressanta tester.
Det är ju mycket bra boost så minnen är ju helt klart viktiga för prestandan.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt bra Arbete du borde ju jobba på denna site för de kommer sällan med sånnahär intressanta tester.
Det är ju mycket bra boost så minnen är ju helt klart viktiga för prestandan.

Tackar! Jo jag håller med, det har saknats lite "glöd & driv" på swec de senaste åren, testar man något gör man det inte speciellt djupgående och man är väldigt snabb att dra långtgående slutsatser på väldigt få datapunkter, förutom monitortester där det sköts mycket bra. Men det är bara min högst personliga uppfattning och ska inte tolkas som annat.
Samtidigt vet jag av erfarenhet att djupgående tester tar tid, väldigt mycket tid. Samtidigt tar det tester jag gjort inte mer än ett par timmar eller på sin höjd en arbetsdag när man kör varje benchmark 3 gånger.
Jag tror ett av swecs problem är att man vill ha med så många hårdvarukombinationer som möjligt i tester att det man testar för hamnar lite vid sidan av rampljuset och antal testade spel/program sjunker väsentligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Härligt postat Tellus. Cred!

Dom säger att Hitman är det spelet man verkligen ser skillnad på latenser och hastighet på minne.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Härligt postat Tellus. Cred!

Dom säger att Hitman är det spelet man verkligen ser skillnad på latenser och hastighet på minne.

Tackar, tyvärr har jag inte Hitman, trots att min backlog är större än jag kan komma ikapp

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::