Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dekkan:

Hej
Har prövat det du föreslog tidigare. Allt i din lista förutom ominstallation av Windows. Vet inte hur problemet ska lösas med det. Kortet varvar ju upp redan i menyn på pubg. Kortet kör 1600 mhz och 1000mhz hbm. 5min senare kortet på 85grader den klockar ner sig till 1000-1400 och hbm hoppar från 1000 till 500-800. När detta sker i spelet är det självklart att man upplever lagg. Kör 1080 120hz och low på inställningar. Hur ser det ut för andra med vega 64 och pubg?

Hur har det gått, har du fått någon ordning på sakerna ännu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hittade denna sida på AMD gällande Radeon™ Software Help Center
Finns mycket information
http://www.amd.com/en/support/driverhelp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur har det gått, har du fått någon ordning på sakerna ännu?

Tack för att du frågar. Har inte hunnit testa ändra något i wattman igen. Men testade lite spel på balanced inställningar. Spelet PUBG laggade till en stund där när kortet närmade sig 80+ grader. Sen efter det flöt det på hyffsat..

Bestämt mig för att behålla kortet, så får jag se om det blir något bättre. Ska nog pröva ominstallation av OS som Aeig föreslog.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

5min senare kortet på 85grader

för varmt.
HBM gillar inte värme i den nivån.
sänk klocken, kyl bättre

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

för varmt.
HBM gillar inte värme i den nivån.
sänk klocken, kyl bättre

I know.. Frågan är hur jag kyler den bättre med stockkylaren. Byta pasta?

Har en define S nano frågan är om jag kan göra skillnad med fläktarna i chassit.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: tja, jag kör pubg i 60fps(cap) 1080p high+ultra renderdist. och ligger runt 72-73 c på min vega56.
Att byta till conductonaut hjälper lite med tempsen (enligt en post här på swec)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Antar att du uppdaterat till senaste BIOS.
Har du testat med VGA BIOS switchen i andra läget?

Jag har provat allt, provade att installera windows 7 och då fungerade det perfekt! Så det är ju ett mjukvaruproblem.
Skickade ärendet till amd's fantastiska support och istället för att fixa drivrutinen så fick jag rådet att köpa ny 'ny hårdvara'

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av buzz:

Jag har provat allt, provade att installera windows 7 och då fungerade det perfekt! Så det är ju ett mjukvaruproblem.
Skickade ärendet till amd's fantastiska support och istället för att fixa drivrutinen så fick jag rådet att köpa ny 'ny hårdvara'

Du menar att du inte är nöjd med det svaret?
Frågan är om de menade nytt grafikkort eller nytt moderkort?
Att det fungerade i W7 tyder ju faktiskt på drivrutinen, finns kanske lite hopp där.
Undrar om det har med Secure boot att göra? det var inte default på W7 men är det på W10.

Ser iaf fram mot mitt Vega, det postades i dag från Komplett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ny drivrutin släppt Radeon-Software-Crimson-ReLive-Edition-17.9.2

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.9.2 Highlights
Support For
Radeon RX Vega Series
Up to 2x Multi GPU support
Project CARS 2™
Multi GPU profile support added
Fixed Issues
Hearts of Iron IV™ may experience a system hang when the campaign scenario is launched.
Radeon Software may display an erroneous "1603 Error" after installing Radeon Software. This error will not affect your Radeon Software installation.
Known Issues
The drop-down option to enable Enhanced Sync may be missing in Radeon Settings on Radeon RX Vega Series Graphics Products. A clean install of Radeon Software can prevent this issue.
Unstable Radeon WattMan profiles may not be restored to default after a system hang. A workaround is to launch Radeon WattMan after reboot and restore settings to default.
Radeon Settings may not populate game profiles after Radeon Software's initial install.
Overwatch™ may experience a random or intermittent hang on some system configurations.
GPU Scaling may fail to work on some DirectX®11 applications.
Secondary displays may show corruption or green screen when the display/system enters sleep or hibernate with content playing.
Bezel compensation in mixed mode Eyefinity cannot be applied.
When recording with Radeon ReLive on Radeon RX Vega Series graphics products GPU usage and clocks may remain in high states.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Pholostan: Yes precis det jag menar och ja det kommer bli ett märke efter skruvmejseln, men det skulle vara lugnt när jag pratade med MSI.

Så du menar att MSI har sagt att det är helt OK att göra sönder waranty void klistermärket?

Om du har det i ett mail kan du klistra in texten här?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Jag frågade dem när jag hade ett 290X. Klistermärket är där för att underlätta vid RMA'er om klistermärket ex. har ett skruvhål i sig så undersöker de kortet mer noggrant för att se till så att det ihopsatt rätt etc. Min konversation med dem är säkert sparad på mitt msi-konto, det är inget jag orkar kolla upp just nu. Men om du fortfarande känner tvivel så fråga dem själv.

Permalänk
Inaktiv

@Mindboggle: Det är helt ok i Sverige att göra. Klistermärket sitter där för att i vissa länder bryter man garantin, Asus t.ex har även skirivt detta i sin forumdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Mindboggle: Jag frågade dem när jag hade ett 290X. Klistermärket är där för att underlätta vid RMA'er om klistermärket ex. har ett skruvhål i sig så undersöker de kortet mer noggrant för att se till så att det ihopsatt rätt etc. Min konversation med dem är säkert sparad på mitt msi-konto, det är inget jag orkar kolla upp just nu. Men om du fortfarande känner tvivel så fråga dem själv.

Jag har för mig att Gamer's Nexus och Linus Techtips tog upp just detta, och i båda fallen så var ok att "bryta" förseglingen kom de fram till. Men det gäller ju Kanada och USA då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av buzz:

Jag har provat allt, provade att installera windows 7 och då fungerade det perfekt! Så det är ju ett mjukvaruproblem.
Skickade ärendet till amd's fantastiska support och istället för att fixa drivrutinen så fick jag rådet att köpa ny 'ny hårdvara'

Vet inte om det är till någon hjälp men jag testade ett Vega64 på en 2600K maskin och det funkade fint i Win10.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

@Mindboggle: Det är helt ok i Sverige att göra. Klistermärket sitter där för att i vissa länder bryter man garantin, Asus t.ex har även skirivt detta i sin forumdel.

Hjälper också företagen när korten ska inspekteras vid RMA ärenden, EVGA nämnde att dom i princip bara satte dit klisterlappar så att dom vet vid RMA om kortet måste tas isär för inspektion osv när dom letar fysiska skador.

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att ge mig på custom loop och införskaffa mig ett vattenblock till mitt XFX Vega 64.
Hittade det här på deras hemsida, gäller det i Sverige med ?

** XFX has carefully selected the optimal thermal or fansink component for your graphics card model. We do not encourage the removal of components due to damage that may result in the process. XFX understands that some enthusiasts may choose to replace the original component with their own cooling solution. To support the gaming community, it is required that you contact XFX prior to any modifications so that we can update your profile and product registration to avoid potential issues with warranty support. In addition, XFX support will be able to walk through the installation with you or provide feedback and pointers on available options for your specific product. You may even consider shipping your components to XFX and allow the technicians at XFX to perform the modification for you (shipping charges to XFX apply). Failure to contact XFX could result in termination of the warranty. For VEGA class products, it is recommended not to touch the cooling solution or thermal paste, the VEGA GPU and HBM memory are very sensitive and can be easily damaged compared to previous GPUs.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bör gälla hela europa, men för att vara på den säkra sidan är det nog bäst att kontakta dem. Har själv ett Vega 56 från XFX som jag plockade för 4090 kr. Köpt ett vattenblock och inväntar raditor för att påbörja cutombygget.

Har flashat det till ett XFX Vega 64 och det fungerar fin fint. DOck blir det varmt väldigt fort. När jag hade det med Vega 56 BIOS kom jga inte över 960 Mhz på minnet och 1653 på core. Nu är jag uppe i 1100 Mhz på minne och 1720 på core, men det blir VARMT! Som sagt måste ha mitt vattenblock :)!

Skrivet av kotten84:

Har funderingar på att ge mig på custom loop och införskaffa mig ett vattenblock till mitt XFX Vega 64.
Hittade det här på deras hemsida, gäller det i Sverige med ?

** XFX has carefully selected the optimal thermal or fansink component for your graphics card model. We do not encourage the removal of components due to damage that may result in the process. XFX understands that some enthusiasts may choose to replace the original component with their own cooling solution. To support the gaming community, it is required that you contact XFX prior to any modifications so that we can update your profile and product registration to avoid potential issues with warranty support. In addition, XFX support will be able to walk through the installation with you or provide feedback and pointers on available options for your specific product. You may even consider shipping your components to XFX and allow the technicians at XFX to perform the modification for you (shipping charges to XFX apply). Failure to contact XFX could result in termination of the warranty. For VEGA class products, it is recommended not to touch the cooling solution or thermal paste, the VEGA GPU and HBM memory are very sensitive and can be easily damaged compared to previous GPUs.

Permalänk

Har ett intressant problem när jag klockar över 1700MHz. Kortet boostar upp sig själv högre än vad jag tillåter den. T.ex. när jag har P7 till 1762MHz /1100mV boostar kortet upp sig över 1800MHz och dör! Nu är antagligen volten betydligt under det som krävs för klocken, men så länge den håller sig på det vanliga ~30-50MHz under max P7 clock är det inget problem, d.v.s. på 1700 MHz verkar den klara sig på 1.1V.
Frågan är om överöverklockningen är anledningen till kraschen eller ett symptom - det kan ju vara så att när kortet kraschar så klockar det upp sig för att göra sig av med extra strömmen som kommer in.

Visserligen kan jag inte köra så höga klocks på min referenskylare (låter alldeles för mycket) men tänkte förbereda fram tills dess att EK släpper sin Fluid-serie till Vega.

Påtal om någonting helt annat, hur fungerar de nya drivrutinerna? Jag har inte uppdaterat mina ännu då jag läst blandade recensioner, men jag tänkte att jag ska hitta en bra klock och försöka bänka och se om jag ser någon skillnad.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen moddat mitt RX Vega 64 genom att ersätta referenskylaren med en Raijintek Morpheus 2, en rejäl eftermarknadskylare som finns att köpa fristående och som kan monteras på flera olika grafikkort från både Nvidia och AMD.

Det börjar med att jag är väldigt ljudkänslig, och även om jag personligen ansåg att referenskylaren var gångbar med egna inställningar i Wattman och fläkt på max 2200 RPM så har jag sen ett tag tittat på alternativa lösningar eftersom jag aldrig blir riktigt nöjd : P

Det har även funnits en nyfikenhet inför det faktum att Vega är begränsat av sina temperaturer och därmed stryper prestandan indirekt, samtidigt som jag verkligen älskar formfaktorn ITX och chassit Ncase M1.

Jag hade dock stora tvivel på att det var praktiskt genomförbart att få in en Morpheus 2 i lådan, jag har sökt överallt men ej funnit något svar eller någon annan som gjort det, så då återstod egentligen bara ett alternativ, pröva själv : )

Det fungerade!

Officiellt har Morpheus 2 inte stöd för RX Vega, så det krävdes kreativitet för att lyckas få ihop helheten bra, men det gick. Morpheus kommer med gott om dubbelsidiga fästkuddar och små kylflänsar för VRM, och när jag var färdig så hade jag fortfarande ett par st kvar av allt. Däremot fick jag kompromissa med vad som skulle få mest kylning av komponenterna på kortet. I efterhand så hade jag ändrat på placeringen av ett par av kylflänsarna, men inget som är såpass stort att jag kommer göra om det.

Temperaturerna sjönk med ca 20-25c på både kärnan och HBM trots att jag har ändrat Power Limit från -25%, till +50%, ni som har testat runt vet om att detta är helt galet, har alltså en temp minskning samtidigt som jag ökar förbrukningen med ca 100W. Kortets två Noctua 120mm slim fläktar går på 600-1400 RPM beroende på titel och last, dom lyckades jag koppla in på kortets fläktstyrning via en adapter som Inet säljer. Kortet är extremt tyst och svalt. HBM bromsas inte längre av värmen, och jag märker en viss skillnad i mikrostutter när jag spelar FPS spel som ex. Overwatch, den är nu helt borta. Jag har även kunnat gå från -25% power limit, till +50% power limit med samma inställningar i övrigt, det är helt fantastiskt.

Som helhet så var det värt det utan tvekan, jag är väldigt positivt överraskad av resultaten, jag trodde givetvis på en skillnad, men inte så signifikant, särskilt då det är i ett ITX chassi, jag kan tänka mig att en montering i ett fullstort ATX eller mATX visar på ännu större effekt då mitt luftflöde är väldigt dåligt vid GPUn.

För pengarna det kostade kan jag rekommendera det : )

Tog tyvärr ej särskilt många bilder under byggandet, men lägger upp ett par här på resultatet, @Icte @Dekkan;

Sista bilden visar på vad jag satte flänsar på, det som är svart och blått lät jag bli, men satte på rött, utgick från Buildzoids breakdown på Vega PCBn.

Har ni frågor så ställ dem gärna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig Mycket imponerande, tack för en utförlig beskrivning och bilderna! Funderar själv på om man inte skulle byta ut referenskylaren på mitt GTX 1070 till denna (har också ett NCASE M1 som detta grafikkort sitter i).

Skrivet av Aeig:

Officiellt har Morpheus 2 inte stöd för RX Vega, så det krävdes kreativitet för att lyckas få ihop helheten bra, men det gick.

Hur löste du detta? Var du tvungen att borra hål på de medföljande fästena?

Hur kommer det sig för övrigt att du valde Morpheus II över Arctic Accelero Xtreme IV som annars verkar vara ett populärt alternativ?

Slutligen - vad är det för CPU-kylare du har där? Ser att du har en NF-A12x15 ovanpå en större (140mm?) fläkt som sitter på kylaren?
Och hur ser temperaturerna ut för CPU:n? Blev det någon skillnad efter att du bytte ut referenskylaren till Morpheus II, då du nu blåser runt all den varma luften från GPU:n i chassit?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Fästena och alla delar passar OK, dom behöver du ej modifiera, jag använde samma mått som R9 Fury. Det som är besvärligt är att Vegas VRM har en L-form som går både på sidan av kärnan och ovanför, vilket gör att fästet ovanför blockerar en del av den potentiella VRM kylningen. Detta kräver helt enkelt att du kompromissar och flyttar in flänsarna ett par mm uppåt och inåt. I övrigt så är det hyfsat bra, man får välja vilka flänsar som går vart, jag hade hellre sett flera små, men det fungerar : ) Jag lade fokus på faserna.

Denna bilden visar det bra;

Jag valde den för att Acceleron ej fungerar med Vega ÖHT, som jag har förstått det, inte direkt ur lådan åtminstone.

CPU kylaren är en Noctua NH-L12, det sitter en medföljande 120mm på den. Sedan har jag satt en NF-A12x15 ovanför (på sidan blir det) som blåser in kall luft direkt på CPU kylaren, har en NF-A9x14 som utblås bak.

Det blev ingen skillnad, för jag satte fläktarna i botten vid Morpheus på att blåsa luften neråt / utåt, från chassin, än inåt, det hade inte fungerat bra eftersom luftflödet är blockerat av hårddiskar mm i mitt fall.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Efter en match i Overwatch visar GPU-Z följande;

Tyvärr har jag ingen på referenskylaren, men kärnan hade normalt legat runt 80-84c och HBM2 minnet på ca 78-82c tidigare i OW. Hot spot däremot är fortfarande hyfsat varm, 81c men tidigare med referenskylaren har den gått över 100c konsekvent, så även där är det trots allt en förbättring. Vet dock ej vad hotspot avser, detta diskuteras på bla OCN.

Stor skillnad med andra ord, detta är med exakt samma inställningar som innan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Snyggt, Vaart köpte du kylaren? Bror min ska köpa ett Vega64 nu och ska byta kylare på det. Han har kollat på en Eiswolf men du verkar ha fått bättre temps än vad den ger.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@aeig riktigt fint! Blir så sugen på att testa detta med tanke på resultaten du fått. Osäker på om jag kan klämma in detta i mitt define s nano.

Edit: Verkar tyvärr inte få plats.. 44mm+15mm(fläkt) det är riktigt tajt som det är idag med 40mm.

Tråkigt! Byta kylpasta kan jag ge mig på åtminstone.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag har äntligen moddat mitt RX Vega 64 genom att ersätta referenskylaren med en Raijintek Morpheus 2, en rejäl eftermarknadskylare som finns att köpa fristående och som kan monteras på flera olika grafikkort från både Nvidia och AMD.

Det börjar med att jag är väldigt ljudkänslig, och även om jag personligen ansåg att referenskylaren var gångbar med egna inställningar i Wattman och fläkt på max 2200 RPM så har jag sen ett tag tittat på alternativa lösningar eftersom jag aldrig blir riktigt nöjd : P

Det har även funnits en nyfikenhet inför det faktum att Vega är begränsat av sina temperaturer och därmed stryper prestandan indirekt, samtidigt som jag verkligen älskar formfaktorn ITX och chassit Ncase M1.

Jag hade dock stora tvivel på att det var praktiskt genomförbart att få in en Morpheus 2 i lådan, jag har sökt överallt men ej funnit något svar eller någon annan som gjort det, så då återstod egentligen bara ett alternativ, pröva själv : )

Det fungerade!

Officiellt har Morpheus 2 inte stöd för RX Vega, så det krävdes kreativitet för att lyckas få ihop helheten bra, men det gick. Morpheus kommer med gott om dubbelsidiga fästkuddar och små kylflänsar för VRM, och när jag var färdig så hade jag fortfarande ett par st kvar av allt. Däremot fick jag kompromissa med vad som skulle få mest kylning av komponenterna på kortet. I efterhand så hade jag ändrat på placeringen av ett par av kylflänsarna, men inget som är såpass stort att jag kommer göra om det.

Temperaturerna sjönk med ca 20-25c på både kärnan och HBM trots att jag har ändrat Power Limit från -25%, till +50%, ni som har testat runt vet om att detta är helt galet, har alltså en temp minskning samtidigt som jag ökar förbrukningen med ca 100W. Kortets två Noctua 120mm slim fläktar går på 600-1400 RPM beroende på titel och last, dom lyckades jag koppla in på kortets fläktstyrning via en adapter som Inet säljer. Kortet är extremt tyst och svalt. HBM bromsas inte längre av värmen, och jag märker en viss skillnad i mikrostutter när jag spelar FPS spel som ex. Overwatch, den är nu helt borta. Jag har även kunnat gå från -25% power limit, till +50% power limit med samma inställningar i övrigt, det är helt fantastiskt.

Som helhet så var det värt det utan tvekan, jag är väldigt positivt överraskad av resultaten, jag trodde givetvis på en skillnad, men inte så signifikant, särskilt då det är i ett ITX chassi, jag kan tänka mig att en montering i ett fullstort ATX eller mATX visar på ännu större effekt då mitt luftflöde är väldigt dåligt vid GPUn.

För pengarna det kostade kan jag rekommendera det : )

Tog tyvärr ej särskilt många bilder under byggandet, men lägger upp ett par här på resultatet, @Icte @Dekkan;

https://i.imgur.com/0c1imA6.jpg

https://i.imgur.com/FstrBrX.jpg

https://i.imgur.com/zSXmdFy.jpg

https://i.imgur.com/9cfGipD.jpg

Sista bilden visar på vad jag satte flänsar på, det som är svart och blått lät jag bli, men satte på rött, utgick från Buildzoids breakdown på Vega PCBn.

https://i.imgur.com/WpvhOV5.jpg

Har ni frågor så ställ dem gärna.

Mvh

Tack så mycket för informationen! Blir till att titta på en sån här lösning eller en Eiswolf, men den sistnämnda ser lite "plastig"ut...känns ju som det dröjer en evighet innan eftermarknadskylda kort kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Aeig: Snyggt, Vaart köpte du kylaren? Bror min ska köpa ett Vega64 nu och ska byta kylare på det. Han har kollat på en Eiswolf men du verkar ha fått bättre temps än vad den ger.

https://www.overclockers.co.uk/search/index/sSearch/morpheus
https://www.caseking.de/en/search/index/sSearch/morpheus

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Borde gå, jag fick ju in det i ett Ncase. Hur mycket längd är det från kortet ner till botten?

Edit: Förstår nu, det ser tyvärr omöjligt ut pga nätdelen är för nära.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig , kan du länka till fläktadaptern du köpte?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Vart köper man Raijintek Morpheus 2?

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Vart köper man Raijintek Morpheus 2?

Kolla tre poster upp i denna tråd.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1