Bra telefon som inte är i den största storleken

Permalänk
Medlem

Bra telefon som inte är i den största storleken

Min kära mor ska byta telefon nu, då hennes Samsung S5 Active är döseg och kopplar ständigt ifrån.

Jag tipsade min kära mor om en OnePlus då jag själv har en, men den tycker hon är för stor.
Då jag inte längre hänger med så mycket i telefonvärlden då jag är lite biased till OnePlus söker jag nu en bra, men lite mindre telefon (alltså mindre än OnePlus 3) som gärna ska hålla i längden, vara snabb och bra, och om den har så lite bloatware som möjligt, ännu bättre. Har hört gott om Honor-telefonerna, men har som sagt ingen inblick i mobilvärlden, och vill att min mor får en telefon som håller lite bättre och inte blir seg, som hennes nuvarande Samsung.

Vilka råd kan ni ge mig?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Min kära mor ska byta telefon nu, då hennes Samsung S5 Active är döseg och kopplar ständigt ifrån.

Jag tipsade min kära mor om en OnePlus då jag själv har en, men den tycker hon är för stor.
Då jag inte längre hänger med så mycket i telefonvärlden då jag är lite biased till OnePlus söker jag nu en bra, men lite mindre telefon (alltså mindre än OnePlus 3) som gärna ska hålla i längden, vara snabb och bra, och om den har så lite bloatware som möjligt, ännu bättre. Har hört gott om Honor-telefonerna, men har som sagt ingen inblick i mobilvärlden, och vill att min mor får en telefon som håller lite bättre och inte blir seg, som hennes nuvarande Samsung.

Vilka råd kan ni ge mig?

Huawei P10 eller Honor 9, bra telefoner båda 2 som dessutom brukar gå att hitta till riktigt bra priser hos operatörerna eller kolla på Tradera eller Blocket, många som säljer helt nya för runt 3.000kr som plockat ut dem på abonnemang. Köpte själv min P10 så och är riktigt nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Moto G5? Vad jag vet är den också ren från blotware.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4191675

Permalänk
Medlem

Cat S40? Jag har själv en S60, bloatware finns såklart men inte alls i samma stora grad som Samsung o dyl har. Dom tål hårda tag, är vatten och dammtäta.
Använder min till vardagligt bruk. Dvs sociala medier, surfa, ringa, smsa.

Enda jag kan klaga på är Bluetooth, det jävlas då och då. Vet inte hur det är på S40, men iom att min ska vara bättre så är det eventuellt samma där.

S40 kostar ca 3300, S60 just under 6000.
Är långt ifrån bra prestanda per krona, till skillnad från _alla_ andra telefoner. Men dom håller iallafall. Och skärmen är inte 42" stor.

Kan även tillägga att batteritiden är sjukt bra, 100% på morgonen och använder den hela dagen. Lägg därtill ~4-5 timmar spotify via blåtand och platstjänster är alltid på. Brukar ha ca 65% efter jobbet, 10 timmar senare.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Har en Honor 9 och kan rekommendera den

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd,köp en iPhone SE.
Köpte en till min mor som ersättare för en liten Sony Ericsson smartphone, och hon älskar den nya telefonen.
Du får den för rätt bra pris nu och den har en bra kamera och HW, men bäst av allt, den har en vettig batteritid.

Permalänk
Medlem

Min mor pillade lite på min Honor8.
Hon tyckte det så enkelt och smidigt ut med upplägget.

Hon har idag en Iphone7 plus. Och tyckte nästan om min Honor8 som jag köpte för typ 1500:- bättre.
Allt var enkelt för henne att förstå osv och rätt smidig.

Däremot en varning för Honor serierna, dom är VÄRDELÖSA med uppdateringar imo.

Iphone SE är ju annars ett bra val, way för liten för mitt tycke men kanske lagom för henne om hon vill ha mindre format och skärm.
En stabil lur som håller länge typ.

Permalänk
Medlem

jag kör en samsung a3 en liten smidig sak tycker jag själv.

Permalänk
Medlem

Har själv en Sony Xperia X Compact. Liten, enkel och riktigt bra batteritid!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886194

OBS! Den har nya USB Typ C kontakten, så har man en drös laddkablar med Micro USB, måste man skaffa nya kablar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Jag kan instämma.

Har haft den sedan release och är jättenöjd. Prestandan duger gott.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony Z5 Compact, tycker den funkar bra. Vattentålig också. 720p skärm duger utmärkt tycker jag.
Köpte den precis vid release och då var det en del buggar men de är alla lösta nu med senaste uppdateringarna.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Finns det någon Android lur som patchats för BT säkerthetshålet BlueBorne än?