Microsoft bekräftar prestandaproblem i spel med Creators Update

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar prestandaproblem i spel med Creators Update

Microsoft meddelar nu att de skickat ut en ny uppdatering till Windows Insider-medlemmar. De hoppas att denna ska åtgärda prestandaproblem i spel med Creators Update.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har inte märkt någon skillnad alls i spelen efter Creators Update. Har iofs inte suttit och jämfört FPS speciellt men overall - ingen skillnad.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Undviker helst betaversioner av saker just för att slippa problem så bra om det fixas innan de släpper creators update för alla. Bra att det finns de som vill vara Insiders och beta testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Undviker helst betaversioner av saker just för att slippa problem så bra om det fixas innan de släpper creators update för alla. Bra att det finns de som vill vara Insiders och beta testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast detta problem ska ha börjat med Creators Update som släpptes för alla kring Mars i år. Den senaste Beta-versionen av "Fall Creators Update" ska fixa problemet.

Tror inte jag själv varit drabbat av det dock. Inte upplevt någon "stuttering" i de spel jag spelat, varken före eller efter jag installerade Creators Update.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Själv upplevt under en längre period att fullscreen mode i 95% av alla spel jag kör orsakar kraftig stuttering så det känns som man kör i 40fps istället för 120fps.

Borderless fullscreen fixar detta och har varit min workaround sedan dess. Skönt att microsoft uppmärksammat detta.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Undra om det kan hörröra till Gsync för jag tycker inte jag märker någon skillnad med Gsync av eller på sedan Creators update!

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd

I IT-världen så hoppas man inte..hoppas man då misslyckas man..man ska vara säker på att det kommer att fungera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

För mig så får jag BSOD varje gång jag stänger av Survival Evolved: ARK sen jag fick Creators uppdate.

Hoppas att fixen funkar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv

Sånt händer, det inget ovanligt. Det är därför seriösa användare inte har automatisk uppdateringar påslaget utan de måste granskas och testas av innan man kan installera dem på skarp miljö.

Permalänk

Hoppas detta "Spel läge" inte är på tvingat man kan stänga av det va? eller bättre man måste sätta igång det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

I IT-världen så hoppas man inte..hoppas man då misslyckas man..man ska vara säker på att det kommer att fungera.

Nä. Har man en gäckande bug man inte vet vad den beror på och inte kan återskapa själv är det bättre att testa några saker än att inte göra något alls förrän man vet vad det beror på.

Permalänk
Medlem

Har märkt stuttering i System Shock 2 från GOG, men inte i något annat spel.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Master of Overkill

Inte märkt, cuz g-sync is life

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Anniversary Update - 2 av 3 spel kunde inte ens starta, krashade i uppstart. Tog bort den påtvingade AU.

Creators Update - 2 av 3 spel har enorma prestanda problem. Andra krashar, vissa går inte ens att starta. Tog bort den påtvingade CU.

Nej tack till updateringar från min sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte märkt, cuz g-sync is life

G-sync har ingenting med stuttering att göra, jag kör inte g-sync men har inte heller haft några proplem, G-sync åtgärdar screen tearing utan vsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axello:

G-sync har ingenting med stuttering att göra, jag kör inte g-sync men har inte heller haft några proplem, G-sync åtgärdar screen tearing utan vsync.

Fel. Det synkar uppdateringsfrekvensen på bildskärmen för att matcha bildfrekvensen i spelet, vilket gör att 42fps i spelet ser bättre ut i en 60Hz G-Sync än på en 60Hz utan G-Sync då 42fps @ 60Hz förstärker framedroppen. Alla framedrops blir helt enkelt lite mindre jobbiga med adaptiv uppdateringsfrekvens. Du kan fortfarande ha screen tearing på en skärm med G-Sync, om FPSen går över bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. Det du tänker på är nog V-Sync.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zetruz:

Fel. Det synkar uppdateringsfrekvensen på bildskärmen för att matcha bildfrekvensen i spelet, vilket gör att 42fps i spelet ser bättre ut i en 60Hz G-Sync än på en 60Hz utan G-Sync då 42fps @ 60Hz förstärker framedroppen. Alla framedrops blir helt enkelt lite mindre jobbiga med adaptiv uppdateringsfrekvens. Du kan fortfarande ha screen tearing på en skärm med G-Sync, om FPSen går över bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. Det du tänker på är nog V-Sync.

Det jag skulle skriva.
Ty
Därför sätter jag alltid 230 FPS cap när jag kör g-sync så g-sync aldrig stängs av.
Har 240Hz skärm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns ofta som om de som har problem med Microsofts bloatware-updates är lika stora som inte har problem. Oavsett vilket de personliga intrycken är så finns här en problematik uppenbarligen och Microsoft borde lugna ner sig istället för att slänga ut en jämn strid av förhastade updates.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något problem med nån windows uppdatering, undrar om inte folk som får så många problem modifierar sina windows med program, alltså ändrar inställningar som annars är gömda osv.
Nu har dom ju iof erkänt att dom messat upp

Permalänk

Jag fick faktiskt riktigt svår stuttering i Half-Life / Black Mesa på ett ställe och det hjälpte inte med omstart utan blev bättre först när jag kom till nästa kapitel , trodde det var grafikdrivrutinen som spökade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

RIP NVIDIA! AMD ÄR SÅ JÄVLA MYCKET BÄTTRE.

Let the flamewars begin!

Nä, men skämt o sido, sitter på ett gammal 660 just nu i väntan på mitt 1070 (2 dagar woho!) och antingen så var det uppdateringen eller min feber som gjorde att jag upplevde pubg som kasst. Eller så är det helt enkelt standard pubg-upplevelse.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Fel. Det synkar uppdateringsfrekvensen på bildskärmen för att matcha bildfrekvensen i spelet, vilket gör att 42fps i spelet ser bättre ut i en 60Hz G-Sync än på en 60Hz utan G-Sync då 42fps @ 60Hz förstärker framedroppen. Alla framedrops blir helt enkelt lite mindre jobbiga med adaptiv uppdateringsfrekvens. Du kan fortfarande ha screen tearing på en skärm med G-Sync, om FPSen går över bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. Det du tänker på är nog V-Sync.

Skrivet av tvelander:

Det jag skulle skriva.
Ty
Därför sätter jag alltid 230 FPS cap när jag kör g-sync så g-sync aldrig stängs av.
Har 240Hz skärm.

Okej, kör alltid 1440p, ultra, 60fps vsync och är nöjd med det, så har inte brytt mig om gsync direkt, men faktum kvarstår ju, G-sync eller inte verkar inte ha med om man får problem eller inte att göra? Dom nämner ju dessutom specifikt i tråden att G-sync i windowed mode har slutat fungera för många, och att flera dessutom blivit av med problemen genom att stänga av just G-sync?

Det känns mer som att detta drabbar folk "random", och varken blir bättre eller sämre överlag med eller utan G-sync.

Permalänk

Trodde att det var samma sak med de enorma frysningarna jag fick i Fallout 4. Tror dock inte att det var det från vad jag har läst.

Uppdaterade och Fallout 4 fick 10-20sek frysningar varje gång något laddades, vilket är typ var 30sec. Vart värre när jag flyttade till en SSD. Sedan så återställs ju alla inställningar också vilket är jobbigt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av axello:

Okej, kör alltid 1440p, ultra, 60fps vsync och är nöjd med det, så har inte brytt mig om gsync direkt, men faktum kvarstår ju, G-sync eller inte verkar inte ha med om man får problem eller inte att göra? Dom nämner ju dessutom specifikt i tråden att G-sync i windowed mode har slutat fungera för många, och att flera dessutom blivit av med problemen genom att stänga av just G-sync?

Det känns mer som att detta drabbar folk "random", och varken blir bättre eller sämre överlag med eller utan G-sync.

Fol har ju noll koll på hur man configar g-sync tyvärr är det inte bara slå på och sen köra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fol har ju noll koll på hur man configar g-sync tyvärr är det inte bara slå på och sen köra.

Var vänlig och berätta för oss hur man ska göra på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cyberz:

Var vänlig och berätta för oss hur man ska göra på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA&t=1s

Här har du en bra video.

Sen ändra i global profil till max pre rendered frames till 1 och kör max performance i ström delen på inställningar i Nvidia control panel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Trodde att det var samma sak med de enorma frysningarna jag fick i Fallout 4. Tror dock inte att det var det från vad jag har läst.

Uppdaterade och Fallout 4 fick 10-20sek frysningar varje gång något laddades, vilket är typ var 30sec. Vart värre när jag flyttade till en SSD. Sedan så återställs ju alla inställningar också vilket är jobbigt.

Frysningar - menar du inte långa laddningstider helt enkelt? Det är ett känt problem om man har Nvidia-kort och Fallout 4. Fixas genom att slå av VSync eller sätta den till "Fast". laddningstiderna blir kanske en fjärdedel så långa efter att man gör det. Å andra sidan blir lockpicking nästan omöjlig.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Har testat senaste builden i fast ring och FPSen är tillbaka så det känns lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att det kan vara orsaken till all stuttering jag har i Total War Warhammer som jag inte haft innan. Tråkigt att de inte kan hålla bättre kvalité över sina uppdateringar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Aldrig haft något problem med nån windows uppdatering, undrar om inte folk som får så många problem modifierar sina windows med program, alltså ändrar inställningar som annars är gömda osv.
Nu har dom ju iof erkänt att dom messat upp

Det kan man nog sätta en slant på, virusprogram, cleaner program, anti nånting program, folk har program för allt som egentligen är helt oväsentlig och mer gör saker svårare..

Min installation har förövrigt gått från win 7 på Intel i5 --> win 10 --> nytt nytt grafikkort --> uppdatering ---> Ryzen --> uppdatering. Det borde vara någon form av frankenstein monster, men rullar på som en oljad blixt ;=) Jag är trots en stor portion 'ajjabajja' när det gäller telemetri och en Linux fanboy rätt imponerad över Win10 jämfört med tidigare versioner, finns problem ja, men överlag den bättre versionen av alla Windowsar som finns.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian