Vilket webhotell bör jag satsa på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Jag letar efter ett stabilt och snabbt webhotell men har ingen större koll på vad exakt man ska kika på. Jag har ungefär 2000st besök i månaden och hemsidan har endast två sidor utan effekter eller dylikt.

Dessa har jag kikat på, vad finns det för nackdelar och fördelar? Vilken av dem är bättre än resten och varför? Vad ska man leta efter?

www.Godaddy.se
www.One.com
www.Binero.se
www.1and1.com
www.Bluehost.com
www.iPage.com

Tack på förhand!

Binero har världens sämsta epost servrar. Går konstant ner. Sa upp mitt abonnemang hos dom pga det.

Permalänk
Medlem

Jag och några vänner har planer på att starta en E-handel och börjar ge oss ut i djungeln av webbhotell etc. Förstår det som att det finns många olika aktörer och det verkar finnas blandade omdömen för flera av dem utifrån erfarenheter osv. Vi har planer på att investera en del ekonomiskt i själva webbsidan också.

Är det något specifikt vi behöver tänka på vid val av leverantör när det gäller just E-handel?

Permalänk
Medlem

För de mer kunniga inom linuxbaserad serverdrift, och de som kräver mer kräm och/eller skalbarhet, slår jag ett slag för en VPS via digitalocean eller glesys.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

För de mer kunniga inom linuxbaserad serverdrift, och de som kräver mer kräm och/eller skalbarhet, slår jag ett slag för en VPS via digitalocean eller glesys.

Sjukt nöjd med min droplet på digitalocean, men det är ju lite mek att sätta upp.
Jag kör DNS via namecheap.com

Hade hotell lösning tidigare hos fsdata men väldigt missnöjd med uptime, latens och funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog rekommenderat "inleed.se" eller "fsdata.se" tycker de har nått högt upp av min erfarenhet. Jag har mycket co-location hos Bahnhof och fsdata

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Varför inte AWS eller Azure? Det ger dig mer flexibilitet att välja exakt de lösningar och implementationer du vill ha. Prismässigt vet jag inte hur det ligger till för 2000 hits i månaden, men har du företag så tror jag fortfarande du kan få 3år gratis bizspark som inkluderar MSDN prenumeation och 1500kr/månad på Azure. Alltså för din web-app blir det 0kr/månad i tre år.

Är inte Bizpark erbjudandet riktat enbart till Start-ups? Har för mig att de har rätt hårda krav på just det erbjudandet.

Annars är ju Azure ett bra alternativ oavsett, du kan börja med att skapa en gratis Service Plan för att testa och känna efter, sedan får du nog gå över till shared om du vill ha en custom domain. Shared duger nog utmärkt till ditt ändamål och är inte alls dyrt, hostade en simpel webbapp i node.js nyligen och priset hamnade på 75kr i månaden och då rullade den 24/7. Sen är det enkelt att skala upp efter behov.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk

Nu har Miss Hosting varit nere och haltat två gånger (*3h) på en vecka, under peak-timmar dessutom. Och kundsupporten snackar knappast svenska trots att de skyltar med att så skulle vara fallet..

Är det någon som vet en webbhotellslösning för omkring 2000 kr/år som presterar någorlunda?

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen från Loopia till Inleed och jag är väldigt nöjd. Snabbt svar från support både dag och natt! Rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

@Hylve: Tack ska kika på Inleed. Har även varit inne och nosat på Oderland, men de är så sablans kostsamma. Nåväl. Man får det man betalar för antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlieWharlie:

@Hylve: Tack ska kika på Inleed. Har även varit inne och nosat på Oderland, men de är så sablans kostsamma. Nåväl. Man får det man betalar för antar jag..

Oderland är sjukt stabila. Håller dock med om priset. Men om uptime och support är värdefullt för dig så får du knappast bättre än Oderland i Sverige. Har använt dem i flera år både för e-post och hosting.

Kommer dock byta till Kinsta, men det är jäkligt nischat och knappast något jag skulle rekommendera om man inte passar perfekt in i deras målgrupp. Överväger att lägga e-posten hos Google men det bär emot, så tills vidare lär den bli kvar hos Oderland trots priset.

Permalänk
Medlem

Vill du ha billigt, One.com fungerar.

Vill du ha stabilt, Loopia eller Oderland.

Själv har jag företagskonto samt VPS hos Oderland och är jättenöjd.

Permalänk
Medlem

Har fått ta på mig ansvar för IT min cykelklubb och tänkte samla våra domäner på ett ställe. För tillfället handlar det mest om just domänhantering och DNS, kanske någon enklare hosting. Vilka leverantörer är värda att titta på?

Vår huvudsakliga hemsida ligger hos en leverantör (MyClub) som även tillhandahåller integrerad medlemshantering och liknande. Denna är dock rätt värdelös och vi letar andra alternativ, men kommer sannolikt inte börja bygga ett eget system från grunden. Mail har vi precis migrerat till Google G Suite där vi kvalificerar oss som non-profit och får tjänsten gratis.

Inleed hade extremt begränsad kontrollpanel utan stöd för något så simpelt som 301 redirect utan att köpa webbhotell och styra det därigenom.

Miss Hosting gav ett riktigt dåligt första intryck då beställningsflödet på hemsidan var halvtrasigt och supporten belägen i någon öststat verkade inte superkompetent.

NameISP gav också ett dåligt intryck med många brutna länkar på hemsidan och uppmaning att leta svar i en FAQ som är helt tom.

UnoEuro som vi idag har en domän hos verkar så här långt mest okej, kontrollpanelen har några inslag av danska men det kanske går att leva med.

Crystone kan vara de sämsta jag haft att göra med hittills. Samma otroligt långsamma och buggiga kontrollpanel som de andra företagen i koncernen (Binero, Loopia, fler?).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: Kan du inte lösa domänhanteringen och dns-bitarna via Google Domains? Man får visserligen en varning om att de inte hanterar Sverige, men jag ska testa att migrera en domän som jag nyligen köpte via en svensk registrar. Problemet är att den är i karantän 60 dagar efter köp, så jag kan inte säga något om huruvida det fungerar än...

Binero eller den numerade "avknoppade" delen websupport.se har haft en rätt stabil domän- och dns-hantering, men de har haft flera långa avbrott på sin lagringslösning vilket gjort hemsides-tjänsten extremt otillförlitlig. För hosting av hemsidor skulle jag i dagsläget överväga en annan leverantör än websupport.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@Mayhem SWE: Kan du inte lösa domänhanteringen och dns-bitarna via Google Domains? Man får visserligen en varning om att de inte hanterar Sverige, men jag ska testa att migrera en domän som jag nyligen köpte via en svensk registrar. Problemet är att den är i karantän 60 dagar efter köp, så jag kan inte säga något om huruvida det fungerar än...

Google Domains finns som sagt officiellt bara en i handfull länder. Även om man förstås kan fejka en faktureringsadress i något av dessa, så är ett större problem för oss att de inte hanterar .se-domäner vilket alla våra är. Annars hade jag gärna centraliserat även detta till Google.

Skrivet av whisky:

Binero eller den numerade "avknoppade" delen websupport.se har haft en rätt stabil domän- och dns-hantering, men de har haft flera långa avbrott på sin lagringslösning vilket gjort hemsides-tjänsten extremt otillförlitlig. För hosting av hemsidor skulle jag i dagsläget överväga en annan leverantör än websupport.

Portalen hos Binero/Websupport upplever jag som långsam och buggig. Har använt dem för jobbet och det är flera webbplatser som portalen inte längre klarar av att ta bort, och ännu värre i andra fall att fel webbplatser tagits bort (där jag är säker på att det inte är jag som gjort fel). Så Binero/Websupport/Loopia/Crystone som alla hänger ihop vill jag bort från.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: Loopia är enligt mig överlägset bäst(eller minst dåligt) på DNS och domäner. Det har stöd för allt möjligt till ett konkurrerande pris. Du kan inte jämföra Loopia med Binero/Crystone. Det var ett sjunkande skepp som Loopia tog över för att ta över alla kunder som redan fanns där.

Permalänk

Vi har haft one.com, Binero, Oderland, och Loopia, och av dem rekommenderar jag Loopia från minst strul och snabbast support. Men varför byta från det du har?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Erfarenheter Loopia + wordpress?

Istället för att skapa en ny tråd så kapar jag denna lite.
Letar efter webbhotell då jag ska hjälpa en kompis att göra en enklare hemsida till hans företag. Har fastnat väldigt mycket för wordpress + elementor (jag sysslar mest med grafisk design och sitter med basic kunskaper inom html och css) som verkar vara rätt schyst.
Utifrån vad jag kan läsa här på Sweclockers verkar Loopia ett ganska vettigt val. Har MissHosting för en annan kompis jag hjälpte och tycker det känns minst sagt krångligt och ganska oseriöst.

Läst på Loopias hemsida att det ska fungera bra, men har någon här haft några problem eller rullar det på bra?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

@Big Lars: Loopia är största webbhotellet i Sverige och är ett ok för mindre sidor.
inleed.se finns också och är ett billigare alternativ utan och vara sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Istället för att skapa en ny tråd så kapar jag denna lite.
Letar efter webbhotell då jag ska hjälpa en kompis att göra en enklare hemsida till hans företag. Har fastnat väldigt mycket för wordpress + elementor (jag sysslar mest med grafisk design och sitter med basic kunskaper inom html och css) som verkar vara rätt schyst.
Utifrån vad jag kan läsa här på Sweclockers verkar Loopia ett ganska vettigt val. Har MissHosting för en annan kompis jag hjälpte och tycker det känns minst sagt krångligt och ganska oseriöst.

Läst på Loopias hemsida att det ska fungera bra, men har någon här haft några problem eller rullar det på bra?

Jag har gått från Loopia till inleed på samtliga wordpress-sidor. Skulle aldrig gå tillbaka till Loopia nu. Bättre prestanda för pengarna, då jag hellre tar det än generöst lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@Big Lars: Loopia är största webbhotellet i Sverige och är ett ok för mindre sidor.
inleed.se finns också och är ett billigare alternativ utan och vara sämre.

Skrivet av IMPANI:

Jag har gått från Loopia till inleed på samtliga wordpress-sidor. Skulle aldrig gå tillbaka till Loopia nu. Bättre prestanda för pengarna, då jag hellre tar det än generöst lagringsutrymme.

Ska kolla närmare på inleed, tack!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

Oderland

Visa signatur