Undvek att bli scammad på Tradera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Min plan var att nu på morgonen chatta med Tradera och fråga vad dom tyckte att jag skulle göra, men då hade ju säljaren redan hunnit bli avstängd.

Vad är det att fråga om? Han ville ha in pengar på sitt bankkonto, du ville inte betala in på bankkonto.
Gå vidare? Eller stör du chatten varje gång någon säljare inte går med på dina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej, jag köper inte begagnat och hade jag gjort det är det väl klart man betalar för sig?
Om det nu känns lustigt så avbryter man affären.

Att köpa begagnat medför risker och det är sådant man får ta, att sitta och skrika bedrägeri på alla som inte går med på det man vill är löjligt. Vill du inte betala till bankkonto så är det väl bara att leta vidare till någon som har swish.

Nu behöver ju dock inte säljaren ha swish för att man ska kunna betala med swish.

Man swishar till Tradera som i sin tur för över pengarna till säljarens bankkonto. Det kräver dock att säljaren identifierar sig med bankid mot tradera.

Skrivet av PWR-RST:

Vad är det att fråga om? Han ville ha in pengar på sitt bankkonto, du ville inte betala in på bankkonto.
Gå vidare? Eller stör du chatten varje gång någon säljare inte går med på dina krav?

Är du ett troll?

Permalänk
Medlem

När jag säljer på tradera, speciellt dyrare prylar brukar jag erbjuda varenda betalningsalternativ som finns och 99% av de som köper av mig betalar med klarna.. köper själv ingenting på tradera där det inte erbjuds klarna betalning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Nu behöver ju dock inte säljaren ha swish för att man ska kunna betala med swish.

Man swishar till Tradera som i sin tur för över pengarna till säljarens bankkonto. Det kräver dock att säljaren identifierar sig med bankid mot tradera.

Säljaren bestämmer givetvis hur denne vill ha betalt. Är du inte ok med det som köpare så letar du vidare.

Skrivet av hultron:

Är du ett troll?

Nej, frågar du alla det som inte håller med dig? Varför skulle jag vara ett troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Att begära bild på ID kort borde vara olagligt då när man väl har en bild på ett ID kort så kan man begå oändligt med bedrägerier såsom att ta sms/mikro lån, beställa saker till sin egen adress på annans namn, mycket mycket annat. Detta är alltså möjligt på grund av att vissa företag nöjer sig med en bild på ett ID.

Att begära bild på ID från en säljare är idioti.
När folk har begärt bild på ID från mig har jag avslutat kontakt direkt, det är en varning för att köparen vill begå bedrägeri.

Även om jag håller med om att man inte bör skicka eller ens fråga någon om bild på ID så kan man inte göra ett skit med en JPG av legitimation.

Alla kontrakt gjorda med en bild av legitimation är i princip ogiltiga och du skulle få tillbaka pengarna ganska snabbt om du hamnade i en tvist pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej, frågar du alla det som inte håller med dig? Varför skulle jag vara ett troll?

Nej, jag frågar bara dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.
Så vem är det som undvek att bli scammad här egentligen? Säljaren.

Man frågar inte om bild på ID, då det är att bokstavligen be om att bli bedragen.

Han kanske ville vara säker på vem han skulle göra affär med. Persnr osv kan man ändå få tag på på nätet så det är ju inte så svårt. Jag har själv gjort så när jag sålt grejer att jag som säljare visat mitt ID för att köparen inte skall känna sig osäker. Sen om säljaren vägrar vissa saker så blir man ju skapligt misstänksam.

Men på din attityd så låter det nästan som att du känner säljaren? (Inget mot dig nu, men låter som det)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Nej, jag frågar bara dig.

Nej, jag tycker bara du agerade fel och ville därför kommentera i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej, jag tycker bara du agerade fel och ville därför kommentera i tråden.

Jag märker det och jag respekterar det.

Stor del av anledningen till denna tråd är för att kolla hur ni andra gör i denna situation.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande scenario med en tjej och kille från Skövde. Först gick de med på upphämtning av datorn. Sedan var han helt plötsligt bortrest och hade datorn med sig. Då ville han ha förskott och skicka datorn från Frankrike. Han hotade och trakasserade mig när jag inte gick med på att betala förskott. Det framgick senare att han hade beställt mobiler och datorer i flickvännens namn och försökte scama folk på pengar för att täcka skulderna. Deras Tradera konto är idag avstängt, men de härjar fortfarande på blocket.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite extra på annonsen. Säljaren har prickat i alla betallösningar, men sedan väntat till strax innan annonsen gick ut med att lägga till att endastbankkonto-överföring gäller.

@PWR-RST menar du på allvar att det är okej för säljaren att ljuga on betalmetoder, ändra sig, bryta mot reglerna och kräva något annat som inte är säkert för köparen? Säljaren har ju till och med blivit avstängd för att de lurades/bröt mot reglerna.

TS gjorde ett försök att få lite säkerhet, själv hade jag bara totalvägrat då han brutit mot reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hur tidigt ringer era varningsklockor i denna konversation? Tycker ni att man har rätt att be om foto på legitimation?

"Forex", där ringer de första varningsklockorna. Självklart är det inte tillräckligt för att bli riktigt skeptisk men jag blir ändå lite på min vakt.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Att han inte vill ta foto på sin legitimation är väl inget konstigt. Givetvis kan du fråga om det, men har full förståelse för att många inte är sugna på det.

Tror inte någon är så sugen på det, men om man inte kan klara av att använda trygga betalmetoder eller på annat sätt indirekt legitimera sig (t.ex. bank-id till tradera) så tycker jag att man som säljare inte ska gnälla över ifall någon vill se legitimation.

Skrivet av anon12433:

Hade du vunnit en av mina auktioner och sedan vägrat använda de angivna betalsätten så hade jag sett till att du själv blivit avstängd.

Petitesser, men det enda du kan göra i det läget är att ge ett dåligt omdöme. Om nu inte tradera blivit hårdare i sina regler. Sen att negativa omdömen kan vara riktigt besvärande och i slutändan leda till avstängning är förstås en annan sak.

Skrivet av Frux:

Och kan kanske inte tyckte betalningssätt var nåt att tjafsa om när han ändå tänkte skicka varan.

Det handlar inte vad han tycker och tänker, det handlar om att köparen ska veta att man genomgår en trygg affär. Tradera är ändå uppbyggd så att både köpare och säljare ska kunna genomföra en smidig och trygg affär, vill man avstå från det finns det bättre lämpade köp och säljplattformer, t.ex. blocket.

Skrivet av mfm:

Är du rädd att bli scammad så bjud inte på annonsen.

Folk som inte är så dumma att de betalar 425 kr per år till Swedbank för kort och internetbank när de kan få det gratis hos Forex Bank?

Förut fick man dessutom rätt bra ränta vilket Swedbank-kunderna kunde känns sig blåsta på.

Nästintill alltid är det dock inte förrän betalning ska ske som man märker av varningsklockorna, man kan inte låta bli att buda på en vara bara för att det är ett högriskobjekt.

Hur är det nu, kan man ha bank-id om man inte har en storbank? För 400 kronor är enligt mig värt det bara för bank-id. Sen att storbankerna är snikna jävlar som blåser kunderna och borde omedelbart justera sina priser är en annan femma. Men det måste vara jävligt jobbigt att inte ha bank-id i dagens läge, jag använder det flera gånger i veckan.

Vill man ha en bra ränta får man välja en annan bank, man kan med fördel ha flera olika. Själv kan jag rekommendera Nordax, Avanza och SBAB. Alla har sparräntor på runt 0,7 % och fria uttag. Var visserligen ett tag sedan jag använde Avanza och Nordax, men då var de bra i alla fall. Nackdelen är förstås att pengarna blir lite mer låsta eftersom det i värsta fall tar någon arbetsdag innan du får dom på ditt "riktiga" konto.

Skrivet av PWR-RST:

Att begära bild på ID kort borde vara olagligt då när man väl har en bild på ett ID kort så kan man begå oändligt med bedrägerier såsom att ta sms/mikro lån, beställa saker till sin egen adress på annans namn, mycket mycket annat. Detta är alltså möjligt på grund av att vissa företag nöjer sig med en bild på ett ID.

Nej, TS skrev klart och tydligt att alla känsliga uppgifter kunde utelämnas så det enda som behövdes är en bild på fotot och namnet. Skulle någon nyttja en sådan bild för att begå bedrägeri så har butiken/banken nästintill garanterat begått regelbrott vilket i slutändan inte kommer kosta dig något bortsett från möjligtvis lite förlorad tid.

Men det är egentligen en ickefråga, erbjuder du vettiga betalningsalternativ (t.ex. de som man i annonsen säger ska finnas) kommer normalt folk aldrig bry sig om att fråga om legitimation.
Du skriver så man kan tro att folk frågar dig om legitimation regelbundet, då kanske du behöver se över din verksamhet lite.

Skrivet av PWR-RST:

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.

Det är väl ändå inte oviljan att lämna ut ID som ligger till grund för bedrägerimisstankarna utan det är att bara erbjuda otrygga betalningar, detta dessutom trots att det i annonsen stod annat.
Erbjuder man bara betalningsalternativ som uppenbart underlättar för bedragare tycker i alla fall jag det är självklart att man ska kunna be om extra trygghet.

Skrivet av PWR-RST:

Nej, jag köper inte begagnat och hade jag gjort det är det väl klart man betalar för sig?
Om det nu känns lustigt så avbryter man affären.

Att köpa begagnat medför risker och det är sådant man får ta, att sitta och skrika bedrägeri på alla som inte går med på det man vill är löjligt. Vill du inte betala till bankkonto så är det väl bara att leta vidare till någon som har swish.

När det kommer till tradera så är det dock inte så enkelt som att bara avbryta affären. Då får man ett negativt omdöme och efter ett par sådana kan man lika gärna ge upp.
Och varför ska man avbryta så fort det känns olustigt? Det är väl bättre att försöka lösa problemet med säljaren? Är det en seriös försäljare har han inga problem att lägga ner ett par minuter extra. Det är ju inte direkt så att han sålde en legogubbe för en tia...

Skrivet av Kazurk:

Jag hade ett liknande scenario med en tjej och kille från Skövde. Först gick de med på upphämtning av datorn. Sedan var han helt plötsligt bortrest och hade datorn med sig. Då ville han ha förskott och skicka datorn från Frankrike. Han hotade och trakasserade mig när jag inte gick med på att betala förskott. Det framgick senare att han hade beställt mobiler och datorer i flickvännens namn och försökte scama folk på pengar för att täcka skulderna. Deras Tradera konto är idag avstängt, men de härjar fortfarande på blocket.

Klassiskt... Hänt mig 5-10 gånger och det alla gånger har säljaren av någon anledning befunnit sig i London. Att leta andrahandskontrakt på lägenheter är hopplöst med detta, känns som att varannan person som kontaktar en är ute efter att scamma. Numera är jag medvetet lite extra långsam i kommunikationen och lite extra sinnesslö. Det är underhållande att se hur de blir mer och mer frustrerade. Ska väl tillägga att jag bara gör det i de fall som det är 100 % säkert att det är bedrägeri, självklart kan man som säljare befinna sig utomlands och ändå vara legitim.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

"Forex", där ringer de första varningsklockorna. Självklart är det inte tillräckligt för att bli riktigt skeptisk men jag blir ändå lite på min vakt.

Hur är det nu, kan man ha bank-id om man inte har en storbank? För 400 kronor är enligt mig värt det bara för bank-id. Sen att storbankerna är snikna jävlar som blåser kunderna och borde omedelbart justera sina priser är en annan femma. Men det måste vara jävligt jobbigt att inte ha bank-id i dagens läge, jag använder det flera gånger i veckan.

Mina första varningsklockor ringde tydligt vid Forex har inte BankID, visade sig vid en närmre genomläsning att det har de inte heller. Men de uppmanar kunder som endast har dem som bank att kontakta skatteverket så kan de få en genom dem, annars ska kunderna gå genom sin ordinarie bank. Mobilt bankid kan man få av Danske bank, Handelsbanken, Icabanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, Swedbank eller Ålandsbanken.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

"Forex", där ringer de första varningsklockorna. Självklart är det inte tillräckligt för att bli riktigt skeptisk men jag blir ändå lite på min vakt.

Mer din okunskap om annat än storbanker som ringer... Bättre om varningsklockorna ringt för Nordea, skurkbanken som tvättar miljarder åt kriminella i Panama och f.d. sovjetstater men jagar pensionärer som ska sätta in en femhundring till barnbarnet med blåslampa.

Skrivet av Trunk:

Tror inte någon är så sugen på det, men om man inte kan klara av att använda trygga betalmetoder eller på annat sätt indirekt legitimera sig (t.ex. bank-id till tradera) så tycker jag att man som säljare inte ska gnälla över ifall någon vill se legitimation.

Om du bjuder på en auktion utan det du kallar trygga betalmetoder så får du skylla dig själv, du har ingen rätt att komma i efterhand och se någon legitimation.

Skrivet av Trunk:

Hur är det nu, kan man ha bank-id om man inte har en storbank? För 400 kronor är enligt mig värt det bara för bank-id. Sen att storbankerna är snikna jävlar som blåser kunderna och borde omedelbart justera sina priser är en annan femma. Men det måste vara jävligt jobbigt att inte ha bank-id i dagens läge, jag använder det flera gånger i veckan.

Skandiabanken erbjuder gratis BankID och Swish. Swedbank också faktiskt (om man inte betalar för kort eller internetbank), men då kostar varje banköverföring 10 kr så inte direkt gratis ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

För min del är det Blocketpaketet som gäller, vill inte säljaren eller köparen detta så ignorerar jag affären..avslutar den direkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

För min del är det Blocketpaketet som gäller, vill inte säljaren eller köparen detta så ignorerar jag affären..avslutar den direkt.

Får du inte väldigt många negativa omdömen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, det betyder att jag är emot bedrägerier. Mängden bedrägerier som sker med identitetskapning är enormt många. Man ska aldrig lämna ut känslig information så som bilder på legitimation på nätet, detta leder bara till ökade bedrägerier. TS gjorde helt fel i att begära bilder på legitimation.

Självklart är det så, men eftersom säljaren erbjöds att täcka över känslig information, så har jag svårt att se hur man skulle kunna bli utsatt för Id-kapning. Om man som säljare ger noll möjligheter för köparen att identifiera motparten, så kan man inte kräva så mycket. Vem i hela friden sätter in pengar på en helt okänd persons bankkonto, som dessutom nekar alla möjligheter att göra en "säker" affär?

Skrivet av mfm:

Felet var att säljaren inte erbjöd de betalsätt som stod i annonsen. Står det bara betalning till bankkonto har du ingen rätt att komma och kräva bevis på något alls. Är du rädd att bli scammad så bjud inte på annonsen.

Har rätt och har rätt... Köparen har ingen skyldighet att genomföra affären om denne inte längre har förtroende för säljaren. Köparen kan således kräva vilken bevisning hen vill från säljaren. Dock är ju inte säljaren skyldig att förse köparen med den efterfrågade informationen. Men då blir det ju av naturliga skäl inte heller någon affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

EDIT: Sedan Forex Bank, vem använder ens det? Där hade jag nog med blivit skeptisk.

Rätt många. Gratis internetbank, gratis VISA kort, ingen uttagsavgift inom hela EU, och är en av få banker som fortfarande hanterar kontanter. Jag har funderat på att dumpa SEB, och skaffa Forex rätt länge.

Skrivet av PWR-RST:

Att begära bild på ID kort borde vara olagligt då när man väl har en bild på ett ID kort så kan man begå oändligt med bedrägerier såsom att ta sms/mikro lån, beställa saker till sin egen adress på annans namn, mycket mycket annat. Detta är alltså möjligt på grund av att vissa företag nöjer sig med en bild på ett ID.

Jag är inte säker på att jag förstår din vinkling här. "Blurra" valfri del av av ID't, gör det gärna övertydligt, så att det inte går att ta miste på om man är orolig för att någon ska använda bilden till bedrägeri, och komplettera med en räkning med aktuellt datum, och adress. Jag är inte säker på att det påverkar min vilja att göra affär eller inte, med tanke på hur lätt det är att få ut personuppgifter, och göra ID kort via Skatteverket.

Om vi funderar vidare på din linje om att göra det olagligt att begära bild på någons ID-kort, så är det ett lagkrav att arbetsgivare som har chaufförer ska kunna bevisa att de kontrollerat förarens behörighet, minst en gång om året. Familjens åkeri gör det genom att slänga ett daterat intyg för truck och lift-förartest, och körkort, i kopiatorn, och stoppa kopian i en pärm. Det skulle bli betydligt svårare att bevisa att man har kontrollerat förarens behörighet om man inte helt enkelt kan kopiera körkortet.

Skrivet av Trunk:

"Forex", där ringer de första varningsklockorna. Självklart är det inte tillräckligt för att bli riktigt skeptisk men jag blir ändå lite på min vakt.

Varför är en av Sveriges, för kunden, bästa banker, en varningssignal?

Skrivet av Trunk:

Hur är det nu, kan man ha bank-id om man inte har en storbank? För 400 kronor är enligt mig värt det bara för bank-id.

Forex erbjuder inte Bank-ID, utan rekommenderar E-legitimation från Telia, via skatteverket.

Jag fattar dock inte hur det ens kan bli diskussion om det här. Blocket / Tradera kräver inte BankID för att deras olika tjänster, inklusive Swish, ska fungera. Det är smidigare att använda BankID och legitimera sig, men det går utmärkt att ta kontakt med dem, skicka kopia på ID, och exempelvis hyresavin, så de ser namn, adress, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.
Så vem är det som undvek att bli scammad här egentligen? Säljaren.

Man frågar inte om bild på ID, då det är att bokstavligen be om att bli bedragen.

Hur väl funkar det att scamma med ett ID-kort där känslig information är dold?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Forex verkar erbjuda bank-id men kanske inte mobilt bank-id.
https://www.forex.se/Konton/E-legitimation/Bank-Id/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har rätt och har rätt... Köparen har ingen skyldighet att genomföra affären om denne inte längre har förtroende för säljaren.

Traderas regler säger att du binder dig när du gör budet, så jo du är bunden att göra en affär. Om du anar ugglor eller får problem så får du i så fall kontakta Tradera, eller ge fan i att buda.

I detta fallet har många saker gått fel dock. Krav på ID, krav på betalning på andra sätt än de listade och krav på plötsligt 50% av varan... wtf.

Har TS haft tur att undvika ett 3 års stämnings skit som jag har tvingats göra mot en tradera säljare... ja.
Har TS gjort rätt genom att kräva en legitimation... nej.

Enklaste hade varit om Tradera helt enkelt kräver bank-ID för att ens lägga upp en annons. Du kan också betala via Traderas betaltjänst, där du har skydd. Denna kan också göras via en massa olika sätt, och kommer direkt till ditt konto. Dock är självklart inget system eller skydd perfekt... så man får alltid ta denna risken, tyvärr.

Men snälla... lugna ner er i tråden, för det börjar spåra ur. Vissa av er tror att ni har rätten att göra vf som helst när ni köper och säljer, och det har ni inte. Ni ingår kontrakt med köparen/säljaren enligt Traderas regler. Läs dessa! Eller testa er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Fast jag ser inte att det skulle vara så självklart att han försökt blåsa dig.

Att han inte vill ta foto på sin legitimation är väl inget konstigt. Givetvis kan du fråga om det, men har full förståelse för att många inte är sugna på det.

Nu var han avstängd så antar att vi inte kan få se hans profil, men hur såg den ut? Hur många affärer/omdömen hade han samlat på sig?

Bra med omdömen är ingen garanti för att säljaren är seriös dock.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4Pk89/traderabedragare-lu...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tyvärr bryr sig Tradera väldigt lite om dig som köpare. Har blivit lurad på just Tradera av en kidnappat konto. Så det fanns historik m.m.
Som andra skriver skulle det bli väldigt mycket säkrare om det alltid krävdes bank-id för att logga in eller göra minsta ändring på kontot.

Permalänk
Medlem

Suspekt efter meddelande två, säkert scam efter meddelande tre.
Aggressiv ton och vill inte visa delar av identitet, så bekräftat.

Köp ej.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ingen jag ber om att visa leg går med på det så det är inte suspekt alls.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Får du inte väldigt många negativa omdömen då?

Nopp, http://www.tradera.com/profile/feedback/4097861/cjtrade?role=...

Mitt tradera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vem i hela friden sätter in pengar på en helt okänd persons bankkonto, som dessutom nekar alla möjligheter att göra en "säker" affär?

Alla som bjuder på auktioner där "Betalning till bankkonto" är det som erbjuds? Man har ingått ett avtal med Tradera där man ska genomföra köpet oavsett hur mycket eller lite man kan identifiera säljaren.

Finns inte på kartan att jag skulle skicka kopior på ID-kort eller räkningar till någon okänd på internet (dock brukar jag erbjuda Klarna när jag säljer på Tradera),

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att han blivit avstängd eftersom han inte erbjöd PayPal eller Swish som betalning. Jag tycker inte att konversationen verkade särskilt skum. Jag hade inte heller skickat bilder på ID-kort eller dylikt.

Helt rätt av dig att inte genomföra affären, men jag tvivlar på att han försökte lura dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Mer din okunskap om annat än storbanker som ringer... Bättre om varningsklockorna ringt för Nordea, skurkbanken som tvättar miljarder åt kriminella i Panama och f.d. sovjetstater men jagar pensionärer som ska sätta in en femhundring till barnbarnet med blåslampa.
Om du bjuder på en auktion utan det du kallar trygga betalmetoder så får du skylla dig själv, du har ingen rätt att komma i efterhand och se någon legitimation.
Skandiabanken erbjuder gratis BankID och Swish. Swedbank också faktiskt (om man inte betalar för kort eller internetbank), men då kostar varje banköverföring 10 kr så inte direkt gratis ändå.

Fast nu pratar vi inte om skatteparadis, skuggbolag, pengatvätt och blåslampor. Nu pratar vi om att köpa/sälja på tradera.
Flera gånger i tråden har det klargjorts att säljaren erbjöd trygga betalningsmetoder för att sedan inte längre acceptera de.

Visste inte att man kunde få gratis via skandiabanken, det är förstås bra. Men hur fungerar det då, måste man ha ett konto på swedbank som swishpengar hamnar i och sedan föra över det till sitt vanliga konto?
Jaja, lite off topic kanske men oavsett så är det ytterligare en anledning till att seriösa säljare kan erbjuda swish.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför är en av Sveriges, för kunden, bästa banker, en varningssignal?

Jag fattar dock inte hur det ens kan bli diskussion om det här. Blocket / Tradera kräver inte BankID för att deras olika tjänster, inklusive Swish, ska fungera. Det är smidigare att använda BankID och legitimera sig, men det går utmärkt att ta kontakt med dem, skicka kopia på ID, och exempelvis hyresavin, så de ser namn, adress, osv.

Huruvida banken har bättre villkor för dess kunder är i det här fallet irrelevant. Forex är fortfarande en relativt liten aktör och min erfarenhet är att bedragare nästintill uteslutande använder mindre aktörer, det är därför jag reagerar lite extra. Jag säger inte att Forex på något sätt är osäkert (jag har ingen aning) utan det har bara blivit så under åren.
Som jag sa så var det dessutom inte därför jag trodde att säljaren var en bedrage, det var först när han började skriva att han inte hade bank-id eller på något annat sätt kunde legitimera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Traderas regler säger att du binder dig när du gör budet, så jo du är bunden att göra en affär. Om du anar ugglor eller får problem så får du i så fall kontakta Tradera, eller ge fan i att buda.

I detta fallet har många saker gått fel dock. Krav på ID, krav på betalning på andra sätt än de listade och krav på plötsligt 50% av varan... wtf.

Har TS haft tur att undvika ett 3 års stämnings skit som jag har tvingats göra mot en tradera säljare... ja.
Har TS gjort rätt genom att kräva en legitimation... nej.

Enklaste hade varit om Tradera helt enkelt kräver bank-ID för att ens lägga upp en annons. Du kan också betala via Traderas betaltjänst, där du har skydd. Denna kan också göras via en massa olika sätt, och kommer direkt till ditt konto. Dock är självklart inget system eller skydd perfekt... så man får alltid ta denna risken, tyvärr.

Men snälla... lugna ner er i tråden, för det börjar spåra ur. Vissa av er tror att ni har rätten att göra vf som helst när ni köper och säljer, och det har ni inte. Ni ingår kontrakt med köparen/säljaren enligt Traderas regler. Läs dessa! Eller testa er...

Fast menar du att Traderas regler säger att man inte får efterfråga identiteten på den man ska sätta in pengar till?

Såvitt jag förstått det så framgår det inte av annonsen att säljaren vill vara helt anonym och inte tänker stärka sin identitet på något sätt (eftersom man alltså genom Traderas tjänst kan få pengarna in på sitt konto, som säljaren vill, så länge man styrker sin identitet för Tradera med Bank-Id). Hur ska man som köpare veta detta när man lägger sitt bud?

Jag anser att man som säljare, när man väljer bort alla "säkra" alternativ, får räkna med att köparen vill ha annan information istället. Så man kan knappast säga att TS gjort fel. Säljaren behöver inte avslöja sin identitet om denne inte vill. Men då kan han inte heller hålla köparen fast vid köpet.

Skrivet av mfm:

Alla som bjuder på auktioner där "Betalning till bankkonto" är det som erbjuds? Man har ingått ett avtal med Tradera där man ska genomföra köpet oavsett hur mycket eller lite man kan identifiera säljaren.

Finns inte på kartan att jag skulle skicka kopior på ID-kort eller räkningar till någon okänd på internet (dock brukar jag erbjuda Klarna när jag säljer på Tradera),

Jaså, är det så villkoren på Tradera säger? Så även om säljaren skulle skriva till dig att han tänker scamma dig, så är du förpliktigad att betala honom då du bundit dig till köpet? Nej, givetvis inte!

Jag har full förståelse för att man inte vill skicka bilder på sina Id-handlingar. Men om det är det enda alternativ som finns kvar, så får man räkna med att en köpare hoppar av. Budning på Tradera sker ju innan man har "kontakt" med säljaren (bortsett från annonsen). Om det inte i annonsen framgår att säljaren inte är villig att identifiera sig, hur ska köparen veta det? Du (och de andra som brukar sälja på Tradera) erbjuder ju andra alternativ, där fotolegitimation blir överflödigt. Det gjorde inte den här köparen.