Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ganska stor skillnad på ett spel och en VPN-tjänst. Ett spel byggs och sedan så kostar det inte företaget som sålde spelet något när man väl spelar. Jag kan fortfarande spela Wolfenstein 3D (från 1992) som ett exempel utan att det har något som helst beroende av företaget som en gång tillverkade spelet.

En VPN-tjänst kräver kontinuerlig drift och underhåll. VPN-tjänsten kräver servrar som blir gamla och går sönder och behöver bytas ut, drar el, behöver kylas, och personal som sköter om alltihopa, för att inte tala om själva anslutningen mot Internet. Det finns väldigt mycket rörliga kostnader i allt.

Men, invänder någon, det finns ju löpande kostnader för att driva ett multiplayerspel också? Någon måste driva servrarna etc? Jo, det är just därför att när ett spel blir för gammalt så stänger företaget ner servrarna. Förr eller senare blir det som någon med en original-Xbox som vill spela Halo i multiplayer. Det går inte, servrarna är nere, för det går inte att hålla det i liv hur länge som helst. Finns inga pengar i det.

På exakt samma sätt bör det bli som VPN-tjänster som annonserar "livstid", det är helt enkelt inte seriöst.

Det går ju fortfarande spela diablo 2 online trots engångs kostnader för dem hittar på nya produkter som tillåter dem att betala för det.
En tjänst ett vpn företaget skulle kunna erbjuda var en lagringsmedia tjänst med 100% att uppladdaren äger sina egna filer "vet inte om de redan är så men"
Eller nån slags turbo tjänst som kan kallas gaming mode som ger förökad upp/ner laddning under spelperioder som är anonyma.
Samt en litet pålägg kostnad så man kan använda tjänsten på fler enheter. Det finns alltid nått sett att lösa det på

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziggy_:

Det går ju fortfarande spela diablo 2 online trots engångs kostnader för dem hittar på nya produkter som tillåter dem att betala för det.

OK, men på vilket sätt motsäger det något jag sade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK, men på vilket sätt motsäger det något jag sade?

Du påstår att man inte kunde spela gamla multiplayerspel som har engångs kostnader och påstår att endast dem med månadskostnad kan överleva och få in pengar

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Smörgubben: Integrity, ej leverantör är en stiftelse så dom behöver inte logga något. https://integrity.st/. Finns inget att lämna ut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziggy_:

Du påstår att man inte kunde spela gamla multiplayerspel som har engångs kostnader och påstår att endast dem med månadskostnad kan överleva och få in pengar

Grattis, du har hittat undantaget som bekräftar regeln. Du hittar lätt många fler spel som inte längre går att spela online på grund av att servrarna inte längre är uppe. Ibland även rena singleplayer-spel.

Säkert så om vi gräver upp den här tråden om 20 år så hittar du något VPN-företag med den affärsmodellen som fortfarande lever, men den absoluta merparten lär inte göra det.

Sedan är inte spelservrar direkt jämförbara med VPN-servrar heller. VPN-tjänster är utbytbara på ett sätt som en spelserver inte är. Du kan välja en annan VPN-tjänst om din förra leverantör av någon anledning upphört, utan att du märker särskilt mycket.

Om spelservrar går ner så får du byta till ett helt annat spel... det finns gott om exempel på MMO:er som upphört av olika anledningar, t.ex. Så mitt argument är inte att en tjänst som tar betalt per månad överlever för alltid, utan snarare att det är dumt att betala för "livstid" för något som ingen någonsin kan garantera.

Tänk på begreppet "livstid", vems liv är det egentligen? Ditt liv eller leverantörens liv?

Om de finns kvar kan det rent av ha att göra med att de säljer din information.

Permalänk

Skulle vara bra att veta ditt syfte med VPN. Är det att förbli hemlig så tänk på att många VPN tjänster lämnar ut loggar och din information vid efterfrågan från myndigheter. OVPN är en av de seriösare VPN tjänsterna när det kommer till detta och de har dessutom en transparens gentemot sina kunder vilket många andra VPN tjänster saknar. Som ett exempel så är det inte många VPN tjänster som redovisar månatlig statistik som OVPN. Bara att prova på i 5 timmar för att se hur det funkar för dig och hur routingen funkar från dig till deras servrar.

Aktörer som erbjuder livstidsabbonemang känns ganska oseriösa. Ofta så pekar priset på vad du får. Om du är seriös så lönar det sig att vända sig till en lite dyrare aktör än någon som erbjuder dig livstidsabbonemang för en spottstyver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grattis, du har hittat undantaget som bekräftar regeln. Du hittar lätt många fler spel som inte längre går att spela online på grund av att servrarna inte längre är uppe. Ibland även rena singleplayer-spel.

Säkert så om vi gräver upp den här tråden om 20 år så hittar du något VPN-företag med den affärsmodellen som fortfarande lever, men den absoluta merparten lär inte göra det.

det finns fler.
Baldur's Gate II
Runescape
Ultima Online
Tibia
counter strike
Guild Wars

det finns fler bara o kika runt lite

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

@Smörgubben: Integrity, ej leverantör är en stiftelse så dom behöver inte logga något. https://integrity.st/. Finns inget att lämna ut

Att det är en stiftelse har nog inte med saken att göra, andra vpn behöver inte logga något heller. Mullvad loggar inget, och man kan öppna konto helt anonymt och betala anonymt med bitcoin eller kontanter.

https://mullvad.net/

"Vi loggar inte kunders aktivitet. Det betyder att när någon ber om information gällande våra kunder så ser vi till att vi inte har den informationen sparad. Viktigt att påpeka är att kreditkortsbetalningar och banköverföringar lämnar spår! Dessa spår lagras av bankerna och kortföretag och det är något vi inte kan göra något åt. För att betala anonymt - använda Bitcoin eller kontanter!"

https://mullvad.net/blog/2017/1/13/clarifying-our-no-logging-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

det finns fler.
Baldur's Gate II
Runescape
Ultima Online
Tibia
counter strike
Guild Wars

det finns fler bara o kika runt lite

Runescape har då verkligen inte engångskostnad för att spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Runescape har då verkligen inte engångskostnad för att spela spelet.

Deras hemsida säger att det är free to play

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Deras hemsida säger att det är free to play

Om man vill få tillgång till ungefär 1/10 av spelet så är det free to play. Resten av spelet kostar ~70 spänn per månad.

Permalänk
Medlem

Erbjuder OVPN statisk/dedikerad ip nummer? Och i så fall, kostar detta extra utöver de månadspriser som står angivna på hemsidan?

Jag behöver en leverantör som erbjuder statisk ip och tittar därför på alternativ till min nuvarande leverantör (mullvad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Erbjuder OVPN statisk/dedikerad ip nummer? Och i så fall, kostar detta extra utöver de månadspriser som står angivna på hemsidan?

Jag behöver en leverantör som erbjuder statisk ip och tittar därför på alternativ till min nuvarande leverantör (mullvad).

Verkar som att deras statiska adresser är slutsålda, synd.. https://www.ovpn.com/sv/features/public-ipv4
Nån som vet ifall dom erbjuder nya på sikt?

Permalänk
Medlem

Vilken VPNtjänst är bäst om man vill ha hög hastighet? både ner och upp. Vilken hastighet får man ungefär?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w4nt3n:

Vilken VPNtjänst är bäst om man vill ha hög hastighet? både ner och upp. Vilken hastighet får man ungefär?

Om ditt enda krav är hög hastighet så är det bättre att inte köra någon VPN-tjänst alls.

Ska du ändå köra en VPN-tjänst så är det bäst om du väljer en VPN-tjänst med servrar som är så nära dig som möjligt, alltså en svensk VPN-leverantör.

Har du inga andra krav på tjänsten?

Permalänk
Medlem

@pv2b: jag vill vara anonym också

Permalänk

Testat anonymous vpn. Inget strul där.

Permalänk
Medlem

Använder NordVPN men är inte särskilt nöjd. Hastigheten är OK när den funkar men den går ner ofta, flera gånger i timmen de flesta dagarna. Kiienten är OK och utbudet av servrar omfattande.

Har kört NordVPN på en mängd datorer i ett antal olika nätverk på olika platser så det är inte där felet ligger, utan det verkar som att så fort man har lite mer torrenttrafik så sjunker hastigheten till nära noll ett antal gånger varje timme. Ser nästan ut som en EKG-kurva.

Betalade för 2 år när jag beställde tjänsten och använder den så pass lite att jag trots allt väljer att behålla den. VPN kostar ju inte mycket men jag behöver inte den så ofta. Ett par tre gånger per vecka kanske. Går väl över till OVPN när abonnemanget tar slut eller om mitt behov av VPN ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Använder NordVPN men är inte särskilt nöjd. Hastigheten är OK när den funkar men den går ner ofta, flera gånger i timmen de flesta dagarna. Kiienten är OK och utbudet av servrar omfattande.

Har kört NordVPN på en mängd datorer i ett antal olika nätverk på olika platser så det är inte där felet ligger, utan det verkar som att så fort man har lite mer torrenttrafik så sjunker hastigheten till nära noll ett antal gånger varje timme. Ser nästan ut som en EKG-kurva.

Betalade för 2 år när jag beställde tjänsten och använder den så pass lite att jag trots allt väljer att behålla den. VPN kostar ju inte mycket men jag behöver inte den så ofta. Ett par tre gånger per vecka kanske. Går väl över till OVPN när abonnemanget tar slut eller om mitt behov av VPN ökar.

har klienten en killswitch?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

har klienten en killswitch?

Ja, du kan välja att stänga av din uppkoppling helt eller bara vissa program.

Permalänk

Turbo VPN är nig bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att mitt OVPN abonnemang gick ut idag. Istället för att hosta upp ytterliggare 600kr för ett år tänkte jag att kanske ska se mig om efter ett alternativ. Har använt dem i 4 år och varit rätt nöjd. Min ISP är Bahnhof och funderar lite på att välja Integrity VPN. Är det något att ha?

Btw kan inte Sweclockers ordna ett liten VPN jämförelse? Hade varit rätt schysst!

Permalänk
Medlem

Gick över från VPN.ht till Mullvad VPN för att jag ville se hur deras tjänst var. Deras klienter är open source, vilket jag verkligen gillar, och när man inte får någon kontakt från den uppkopplade servern, så byter klienten automatiskt till en närliggande server (i alla fall i Windows-klienten). Detta gillas också av mig, men den tappar anslutningen väldigt ofta (lätt över fem gånger per timme), så just nu väntar jag på att supporten ska svara mig igen.

För att klargöra, så har jag alltid haft det här problemet, oavsett vilken VPN-tjänst och internetleverantör jag än använder. Finner det så sjukt jävla störande! En vän till mig använder en annan VPN-tjänst och han har exakt samma problem, men inte lika frekvent. Har ni andra också samma problem som oss?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Gick över från VPN.ht till Mullvad VPN för att jag ville se hur deras tjänst var. Deras klienter är open source, vilket jag verkligen gillar, och när man inte får någon kontakt från den uppkopplade servern, så byter klienten automatiskt till en närliggande server (i alla fall i Windows-klienten). Detta gillas också av mig, men den tappar anslutningen väldigt ofta (lätt över fem gånger per timme), så just nu väntar jag på att supporten ska svara mig igen.

För att klargöra, så har jag alltid haft det här problemet, oavsett vilken VPN-tjänst och internetleverantör jag än använder. Finner det så sjukt jävla störande! En vän till mig använder en annan VPN-tjänst och han har exakt samma problem, men inte lika frekvent. Har ni andra också samma problem som oss?

Nej. Använder PrivateVPN (svenskt) och har aldrig tappat anslutningen. Har som mest varit uppkopplad i flera dygn utan problem tills jag själv valde att koppla ner.

Permalänk
Testpilot

Vurmar varmt för PIA (PrivateInternetAccess), får inte ut så bra hastigheter som hos dom på någon annan VPN tjänst faktiskt. Stabilt, snabbt och helt okej pris - Men värt varenda öre.

Kör dock Windscribe på telefonen då jag tycker deras app är riktigt smidig och att man kan vitlista t.ex. hemmanätverket o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gick över från VPN.ht till Mullvad VPN för att jag ville se hur deras tjänst var. Deras klienter är open source, vilket jag verkligen gillar, och när man inte får någon kontakt från den uppkopplade servern, så byter klienten automatiskt till en närliggande server (i alla fall i Windows-klienten). Detta gillas också av mig, men den tappar anslutningen väldigt ofta (lätt över fem gånger per timme), så just nu väntar jag på att supporten ska svara mig igen.

För att klargöra, så har jag alltid haft det här problemet, oavsett vilken VPN-tjänst och internetleverantör jag än använder. Finner det så sjukt jävla störande! En vän till mig använder en annan VPN-tjänst och han har exakt samma problem, men inte lika frekvent. Har ni andra också samma problem som oss?

Testar deras 3h trial just nu, tycker det funkar bra. Prövade både deras klient och config filen i Viscosity.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Har haft den sen de startade VPN-tjänsten, min up_tid är nog så nära 100% man kan komma, har alltid i gång de tre uppkopplingarna man kan ha 1 med Windows & 2 med Linux alla lika stabila.Har gjort lite förändringar i client.ovpn som förbättrar stabiliteten.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av maniac:

Jag använder Private Internet Access, vilket fungerar bra.
Nackdelar: ingen statisk IP samt att stöd för IPv6 saknas.
Fördelar: väldigt snabbt, märker ingen hastighetsförändring. Bra latenser, går att spela utan problem. Enkel klient.

+1 här

Kört med Private Internet Access i ungefär ett år (?) sedan Linus Tech Tips valde till favör framför TunnelBear när de köptes upputsa McAfee och användares säkerhet inte kunde garanteras. (har jag för mig det var?)

Tycker den fungerar klockrent, riktigt nöjd.
Dessutom får man använda upp till 5st samtidiga anslutningar - så att dela kostnaden med en vänn eller två är klockrent.

Anser också att det är en billig tjänst, ~550-600kr för 2år är helt klart överkomligt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

Nej. Använder PrivateVPN (svenskt) och har aldrig tappat anslutningen. Har som mest varit uppkopplad i flera dygn utan problem tills jag själv valde att koppla ner.

Ok. Neat! Mullvad VPN är också svenskt. Kanske får testa PrivateVPN också då.

Skrivet av Baxtex:

Testar deras 3h trial just nu, tycker det funkar bra. Prövade både deras klient och config filen i Viscosity.

Härligt Uppkopplingen till en av deras server funkade riktigt bra de en eller två första dygnen. Sen blev det bara värre och värre.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.